سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بوستان های کاغذی شهرستان ساوجبلاغ

اشاره: مدتی است که مدیریت کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ از حوزه ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شده و زیرنظر نهاد تازه تاسیس «اداره کتابخانه های عمومی» فعالیت می کند. نخستین مدیر این اداره نو، خانم «اعظم کرمی» است. از آغاز مدیریت این بانوی کوشا و خلاق، خدمات کتابخانه های عمومی شهرستان، روشمند و منسجم تر شده است. ای کاش شهرداری های هشتگرد، شهر جدید، چهارباغ، گلسار و کوهسار به تعهد قانونی و فرهنگی خود عمل کنند و سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی را سر وقت بپردازند. آن وقت است که کتابخانه های عمومی، پایدار و کارآمد خواهند ماند.

* * * * * *

اندیشه احداث کتابخانه در شهرستان ساوجبلاغ از سال 1370 در شهر هشتگرد آغاز شد و در حال حاضر این شهرستان دارای 4 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در شهرهای هشتگرد، شهر جدید و شهرک هیو است.

کتابخانه عمومی الهادی (ع): این کتابخانه با مساحتی برابر 1100 متر مربع در شهر هشتگرد - مرکز شهرستان ساوجبلاغ - واقع شده و در حال حاضر بزرگ ترین و قدیمی ترین کتابخانه این شهرستان است. در سال 1371 به همت شهرداری هشتگرد تاسیس شد و در آذر ماه 1372 پس از تجهیز و راه اندازی به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد.

- بخش های مختلف کتابخانه: 1) مخزن: دارای بیش از 19000 عنوان و 26000 نسخه کتاب در کلیه علوم و دانش های بشری بوده و قابل استفاده دانش آموزان، دانشجویان، محققان و پژوهشگران است. دارای بخش های مختلف مرجع و کمک درسی است که محل رجوع داوطلبان کنکور در رشته های مختلف تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. 2) بخش کودکان و نوجوانان: این بخش در سال 1389 به کتابخانه افزوده شد و در حال حاضر دارای 1000نسخه کتاب در موضوعات مختلف علمی، پژوهشی و ادبی است. کودکان و نوجوانان 2 تا 13 ساله می توانند از این بخش استفاده کنند. 3) بخش دفاع مقدس: این بخش با همکاری اداره کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان البرز در سال 1389 راه اندازی شد و هم اکنون پاسخگوی نیازهای مطالعه در زمینه ادبیات دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است. 4) بخش نشریات و مطبوعات: این بخش دارای 90 عنوان نشریه مختلف از قبیل ماهنامه، فصلنامه و دوماهنامه در موضوعات مختلف و نیز 5 عنوان روزنامه و هفته نامه است.

- امکانات کتابخانه: 1) جست و جوی رایانه ای کتاب با قابلیت دسترسی آسان؛ 2) «نمایه نشریات» حاوی گنجینه ارزشمندی از 800000 مقاله از نشریات کشور از سال 1372 تاکنون و قابلیت چاپ؛ 3) سالن های مطالعه با گنجایش روزانه 170 نفر؛ 4) کافی نت برای ارایه خدمات اینترنتی به اعضای کتابخانه با 30 درصد تخفیف؛ 5) «سامانه سفارش کتاب» که اعضای کتابخانه با تکمیل فرم می توانند کتاب مورد نظر خود را سفارش داده و با ورود کتاب به کتابخانه نخستین خواننده آن باشند.

- نشانی و تلفن: هشتگرد، بلوار آیت الله خامنه ای، کتابخانه عمومی الهادی 4235655 - 0262

کتابخانه عمومی علامه حلی: این کتابخانه با مساحت 610 متر مربع تنها کتابخانه شهر جدید هشتگرد است که در سال 1377 تاسیس گردید.

- بخش های مختلف کتابخانه: 1) مخزن: دارای 13000 نسخه کتاب درباره موضوعات مختلف و نیز کتاب های کمک درسی جهت استفاده داوطلبان شرکت در کنکور رشته های مختلف تحصیلی است. 2) بخش مرجع: این بخش به عنوان یک بخش مستقل در سال 1389 برای پاسخ به نیاز علاقه مندان به کتاب های مرجع راه اندازی گردید. 3) بخش کودک و نوجوان: این بخش در سال 1389 با هدف توجه به نیازهای مطالعاتی کودکان و نوجوانان راه اندازی گردید و هم اکنون دارای 900 نسخه کتاب در زمینه های مختلف علمی و ادبی است. 4) بخش دفاع مقدس: با همکاری اداره کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در سال 1389 راه اندازی شد و دارای کتاب ها و منابع ویژه ادبیات پایداری است. 5) بخش نشریات و مطبوعات: دارای 60 عنوان نشریه ادواری و 4 عنوان روزنامه و هفته نامه است.

- امکانات کتابخانه: 1) نمایه نشریات: نرم افزار ویژه جست و جوی 800000 مقاله از نشریات کشور با قابلیت چاپ ارزان؛ 2) سالن های مطالعه: با گنجایش روزانه 100 نفر؛ 3) سامانه سفارش کتاب: به صورت آنلاین کتاب های مورد نیاز اعضا را برای تهیه و ارسال به کتابخانه دریافت می دارد.  

- نشانی و تلفن: شهر جدید هشتگرد، فاز یک، میدان شهرداری، طبقه همکف مسجد ولی عصر (عج) 4260845 -0262

- کتابخانه عمومی بقیه الله: این کتابخانه در سال 1375 به همت شورای اسلامی شهرک هیو راه اندازی شد و هم اکنون 7200 جلد کتاب دارد.  علاوه بر آن دارای 50 عنوان نشریه ادواری و 3 عنوان روزنامه می است. روزانه پذیرای بیش از 70 نفر مراجه کننده است. همجنین کتاب های کمک درسی مورد نیاز داوطلبان کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی و 700 جلد کتاب برای استفاده کودکان و نوجوانان دارد. این کتابخانه به زودی به ساختمان جدید که از محل خودیاری مردم و اعتبارات دولتی احداث شده، انتقال خواهد یافت.

- نشانی و تلفن: شهرک هیو، خیابان آیت الله طالقانی، کوچه شهید عبدالهاشم سامانی پور، پلاک 8. 4643959- 0262

- کتابخانه مشارکتی خانه فرهنگ مهستان: این کتابخانه به همت شهرداری شهر جدید هشتگرد در فاز یک آن شهر در محل خانه فرهنگ راه اندازی شده است. در سال 1389 به طور رسمی شروع به کار کرده و اکنون حدود 3000 نسخه کتاب دارد.

- مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام: 1) یک قطعه عکس؛ 2) ارایه اصل شناسنامه یا کارت شناسایی؛ 3) پرداخت مبلغ 25000 ریال حق عضویت سالانه.

- چگونگی استفاده از کتابخانه: همه اعضا همزمان با عضویت در کتابخانه می توانند از امکانات آن استفاده کنند. هر بار 3 کتاب به مدت 15 روز به امانت گرفته و پس از پایان مدت امانت می توانند 15 روز دیگر آن را تمدید کنند.


نوشته شده در  یکشنبه 89/10/26ساعت  7:44 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]