سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 درنگی در دو روستای دیدنی بخش چندار ساوجبلاغ

....آجین دوجین....آردهه....

اشاره: آشنایی با روستاهای شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد از اهداف اصلی وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» است. مدتی این مهم به تاخیر افتاد. اکنون در مطلب زیر با دو روستای نام آشنای بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ یعنی «آجین دوجین» و «آردهه» آشنا می شوید. یادآوری می شود این نوشته برای نخستین بار در «پایگاه اطلاع رسانی انجمن دوستداران شهر کوهسار» منتشر شده است. از علاقه مندان دعوت می شود که روستای خود را از طریق این وبلاگ به دیگران معرفی کنند. نشانی رایانامه نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: askari128@yahoo.com 

* * * * * *

 

آجین دوجین؛ روستایی سه هزار ساله

«آجین دوجین» از روستاهای بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ است. این روستا با قدمت سه هزار سال، در شمال شهر کوهسار و در جنوب سلسله جبال البرز، در 70 کیلومتری پایتخت و در 8 کیلومتری شهر هشتگرد قرار دارد. این روستا از شمال به روستاهای ولیان و دوزعنبر، از جنوب به روستاهای خوروین و هرجاب، از شرق به اغشت و تکیه و از غرب به روستای آردهه محدود می شود.

این روستا از نظر آثار و بناهای تاریخی همانند «امامزاده هفت تن» و «گنج تپه» مورد توجه ویژه باستان شناسان قرار دارد. آجین دوجین دارای 800 نفر جمعیت بومی، 200 نفر بومی - فصلی و 200 نفر جمعیت ییلاقی است که بیشتر به زبان فارسی محلی تکلم می کنند. اهالی آجین دوجین در طول هشت سال دفاع مقدس 18 شهید و 10 جانباز را به آرمان های انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند.

امکانات و ویژگی های فرهنگی روستا به این شرح است: مدرسه با 75 دانش آموز، 10 دانشجو، مجموعه ورزشی، بانک، نانوایی، مخابرات با 75 مشترک، آب لوله کشی با 500 مشترک، برق، خانه بهداشت، پایگاه بسیج، پارک جنگلی، دهیاری و گاز شهری که در حال اجرا است. بیشتر اهالی آجین دوجین، کشاورز و باغدار هستند و 700 تن گندم و جو و 400 تن انواع میوه کوهستانی مانند گردو، گیلاس، آلبالو، سیب و گلابی در سال تولید می کنند.

آردهه؛ روستای تات نشین

روستای «آردهه» از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ است که در 80 کیلومتری تهران قرار دارد. از شمال به دامنه های جنوبی البرز، از جنوب به شهر کوهسار و شهر جدید هشتگرد، از شرق به اراضی ملی و از غرب به روستای فشند محدود می شود. جمعیت 650 نفری این روستا بیشتر دارای نام خانوادگی «مفاخری»، «معبودی» و «مفتاحی» هستند و به زبان تاتی - که در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و مازندران رایج است - تکلم می کنند.

اهالی آن افتخار دارند 6 شهید والامقام تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده اند. وجود 800 هکتار زمین زراعی و اشتغال مردم در بخش کشاورزی و باغداری باعث شده این روستا سالانه بیش از 100 تن از مرغوب ترین نوع گیلاس و 100 تن آلبالو روانه بازار نماید و همواره مورد توجه قرار گیرد. از مکان های دیدنی آردهه می توان به باغ های بسیار زیبا، آثار باستانی به جای مانده در شمال روستا و پل ارتباطی روستا اشاره کرد. امکانات و ویژگی های فرهنگی روستا به این شرح است: آب، برق، تلفن، گاز، مدرسه در سه مقطع با 121 دانش آموز،10 دانشجو، 2 مسجد، پایگاه بسیج، خانه بهداشت و بهره مندی اهالی از دفترچه خدمات درمانی و ایستگاه جابجایی مسافر.


نوشته شده در  چهارشنبه 89/11/6ساعت  8:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]