سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آقای فرماندار! برای تعالی کتاب و کتاب خوانی در ساوجبلاغ چه کرده اید؟

چند روز پیش «من و کتاب» را خواندم و لذت بردم. این کتاب 123 صفحه ای مجموعه دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره اهمیت و جایگاه کتاب و کتاب خوانی است. در صفحه 12 آن کتاب، معظم له فرموده اند: «من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلبا" غمگین و متأسف می شوم. این به آن خاطر است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید باید کتاب اقلا" ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد... چون اسلام پرچمدار کتاب خوانی است.» (1)

با خواندن جملات فوق، بسیار کنجکاو شدم که ببینم در شهرستان ساوجبلاغ، وضعیت کتاب و کتاب خوانی چگونه است. گمان می کردم دست کم، شهرستان ما ذیل دغدغه مقام معظم رهبری قرار نمی گیرد. در جست و جوهای اینترنتی به خبری در وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برخوردم که در آن رضا رنجبرکهن - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ - گزارشی کوتاه درباره کتاب و کتاب خوانی ارایه کرده بود. (نگاه کنید به: خبر شماره 06532-8910 تاریخ 11دی 1389). پس از بررسی اجمالی آمارهای موجود در آن خبر، دلم گرفت و بسیار متأسف و غمگین شدم چرا که در شهرستان ما و در دوره ریاست یک فرماندار اصولگرا و ارزشی، همچنان دغدغه مهم رهبری بی پاسخ مانده است. به آمارهای زیر توجه کنید:

الف) رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است در شهرستان ساوجبلاغ سه کتابخانه عمومی وجود دارد که مجموع مساحت آنها 2400 متر مربع است. در حالی که استاندارد ملی برای هر کتابخانه در هر شهری 2200 متر مربع است. پس متأسفانه پیش از 4000 متر مربع، مکان کتابخانه ای در این شهرستان کم است!؟

ب) گروه طرح و برنامه معاونت برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری، جمعیت سال 1389 شهرستان ساوجبلاغ را 268637 نفر برآورد کرده است. از سوی دیگر، 4500 نفر عضو سه کتابخانه عمومی شهرستان هستند. با این اوصاف متاسفانه فقط 67/1درصد از ساوجبلاغی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند!؟ (2)

پ) در مخازن کتابخانه های عمومی ساوجبلاغ 48000 نسخه کتاب وجود دارد. یعنی برای هر 5 نفر و نصفی، متأسفانه یک کتاب تدارک دیده شده است!؟

ت) متاسفانه یک کتابخانه عمومی شهرستان باید به 89546 نفر ساوجبلاغی خدمات دهد؟!

ث) جمع مساحت کتابخانه های عمومی ساوجبلاغ 2400 متر مربع است. یعنی متاسفانه به ازای هر ساوجبلاغی فقط 91 میلیمتر فضای کتابخانه ای در نظر گرفته شده است؟!

ج) متاسفانه شهرهای پرجمعیت «چهارباغ»، «گلسار» و «کوهسار» کتابخانه عمومی ندارند؟!

چ) براساس قانون، شهرداری ها موظف به پرداخت نیم درصد درآمد سالانه خود به کتابخانه های عمومی هستند. متاسفانه چند سالی است که دست کم سه شهرداری در شهرستان ساوجبلاغ به تعهد قانونی خود عمل نمی کنند؟!

به خاطر دارم که آقای علی حدادی - فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ - در هفته کتاب امسال که در فرهنگسرای امام علی علیه السلام شهر هشتگرد برگزار شد، با تاخیر در «آیین تجلیل از خادمان کتاب شهرستان ساوجبلاغ» حاضر شدند و علاوه بر آن نزدیک یک ساعت درباره مسایل «اقتصادی» و «عمرانی» سخنرانی کردند؟! حرف هایی که هیچ ارتباطی با حوزه فرهنگ و کتاب نداشت. عجیب است که کتاب برای عالی ترین مقام اجرایی شهرستان، پدیده ای حاشیه ای و دست چندم است. لازم است جناب فرماندار بدانند که رهبر فرزانه انقلاب در صفحه 15 کتاب پیش گفته، عامل موفقیت و دیرپایی «حزب توده» در ایران را دو چیز دانسته اند که یکی از آنها جدی گرفتن «کتاب» و «کتابت» است. (3)

بی تردید آقای فرماندار از آمار تأسف برانگیز فوق و دیگر آمار منتشر نشده، آگاهی کامل دارند. بی تعارف باید عرض کنم که این آمارها نشان دهنده بروز یک فاجعه فرهنگی تمام عیار در شهرستان ساوجبلاغ است. شهرستانی که یافته های باستانی اش به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح می رسد و حدود 300 چهره نامدار علمی و فرهنگی در سپهر تاریخی آن همچنان می درخشند. آیا این وضعیت نابسامان و نگران کننده، زیبنده شهرستان فرهنگی و کهن ما است؟ آقای فرماندار تاکنون به سهم خود چه قدم هایی برای رفع «غم و تأسف مقام معظم رهبری» برداشته اند؟

فرماندار محترم در دوره ریاست خویش، برای ایفای تعهد شهرداران نسبت به کتابخانه های عمومی چه تدابیری اندیشیده و چه اقداماتی انجام داده اند؟ آیا تاکنون با کتابداران، کتابخوانان و تولید کنندگان کتاب جلسه ای داشته اند تا دغدغه ها و پرسش های دلسوزانه آنان را بشنوند؟ صریح تر بپرسم آیا تاکنون از یک کتابخانه عمومی دیدار کرده اند؟ به راستی روزی چند دقیقه کتاب می خوانند؟... و پرسش های دیگری که در صورت «بردباری» و «سعه صدر» فرماندار محترم، پاسخ هایش همانند آمارهای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جالب توجه خواهد بود. سخن پایانی این که «خوب مطلق» و «جمال کامل» از آن خداوند است. جناب فرماندار! اهل کتاب منتظر پاسخ اند... یا علی مدد.

- پانوشت ها: 1. در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب، 30 مهر 1375/ 2. گروه طرح و برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ، شهرستان ساوجبلاغ از نگاه آمار، اسفند 1388/ 3. در دیدار با اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، 14 تیر 1371. 

* * * * * *

تصریح فرماندار به معضل کتاب و کتابخوانی در ساوجبلاغ:

 http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1227303

گفت و گوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ با خبرگزاری ایسنا:

http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1685157


نوشته شده در  سه شنبه 89/11/26ساعت  8:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]