سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

شهر جدید هشتگرد، گنجینه تاریخی ساخت و ساز کشور

همت‌الله شکری اطاقسرا: پای مهندس انصاری به کیش زمانی که هنوز کیش به شکل کنونیشهر جدید هشتگرد سر زبان‌ها نبود باز شد و در قالب یک برنامه مدون و اجرایی موفق شد با کمک مسئولان اجرایی کشور کیش را به شکل کنونی به مکانی برای گردش و تفریح تبدیل کند و حالا وی قائم مقام مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد است. گفت و گوی خبرنگار پیام ساختمان و تأسیسات با این مهندس با تجربه از این حیث اهمیت دارد که برای اولین بار است، برنامه‌های در دست اجرای شهرسازی و طرح‌هایی که قرار است دراین شهر جدید عملیاتی شود، در مطبوعات مطرح می‌گردد. گفتنی است که خبرنگار پیام ساختمان و تأسیسات در جلسه معماران و طراحان پروژه‌های نقش جهان، هخامنشیان، فستیوال سیتی و بازار ملل حضور یافت و اظهارنظرهای معماران و طراحان پروژه‌ها را هم شنید که حکایت از آینده‌ای درخشان برای هشتگرد به گونه‌ای که در آینده نزدیک هشتگرد، گنحینه‌ای برای معماری، میراث فرهنگی و آثار باستانی ایران و نشان دهنده معماری ایرانی- اسلامی کشورمان به جهان خواهد بود.

* * * * *

- قبل از هر چیز تیتر پروژه‌های مهم آینده هشتگرد را نام ببرید؟

- جاده تنکابن به هشتگرد، میدان نقش جهان، میدان هخامنشیان، بازار ملل، فستیوال سیتی و دهکده گردشگری تنها بخشی از پروژه‌هایی است که مراحل مطالعاتی و پژوهشی خود را سپری می‌کنند.

- برای اینکه هشتگرد از شهر سکونتگاهی و خوابگاهی فعلی خارج شود، این پروژه‌ها چه نقشی را ایفا می‌کنند؟

- در جریان رشد و بالندگی و اجرای پروژه‌های مهم اقتصادی و گردشگری تجربه بسیار ارزنده‌ای طی سالیان متمادی به دست آوردم که با کمک این تجربه می‌گویم که هشتگرد دارای پتانسیل‌های همه‌جانبه‌ای است که نه تنها کیش بلکه در نقاط مختلف دیگر کشورمان کمتر سراغ داریم. اگر همکاری کنند و پروژه‌هایی که مطالعات آن مراحل نهایی را طی می‌کنند با کمک سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که از همین الان هماهنگ شده‌اند تا برای اجرا به ما کمک کنند اجرا شوند مطمئن باشید که هر ایرانی آرزوی زندگی در شهر هشتگرد را خواهد داشت و هشتگرد دیگر شهر خوابگاهی نخواهد بود بلکه درآمدزایی و اشتغال در آن بسیار بیشتر از تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور خواهد بود.

- یکی از پروژه‌های شما جاده تنکابن به هشتگرد است. تاثیر این پروژه بر آینده هشتگرد چه خواهد بود؟

- در حال حاضر به دلیل جاذبه‌های خاصی که استان مازندران دارد، سفرهای زیادی از طریق سه محور اصلی متصل به این استان صورت می‌گیرد. متاسفانه در ابتدا و انتها و حتی بین راه جاده‌های اتصالی که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ایجاد انگیزه و رانندگی کم‌خطر در آنها نداریم، به دلیل بار ترافیک سنگین در این جاده‌ها، رانندگان تلاش دارند تا با عجله برانند و به مقصد برسند، در نتیجه تصادفات مرگباری رخ می‌دهد، ضمن اینکه جاده‌ها دارای زیبایی خاصی نیستند تا راننده خسته نشود اما جاده تنکابن- هشتگرد را طوری طراحی کردیم که دارای شرایط استثنایی برای سفر به شمال کشور است. این جاده 115 کیلومتر طول دارد که حدود 100 کیلومتر آن الان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جاده از طریق راه آسفالته به جاده کندوان و کلاردشت راه ارتباطی دارد در نتیجه اگر بار ترافیک جاده سنگین شود به راحتی قابل هدایت است. هزینه احداث بسیار کمتر از پروژه‌های راه سازی دیگری است که در حال حاضر به سمت شمال در حال احداث است، علاوه بر این چون 100 کیلومتر از راه احداث شده است زمان احداث آن بسیار کوتاه بوده و دارای صرفه اقتصادی است. بیشتر طول راه در مسیر رودخانه است در نتیجه با ایجاد مجتمع‌های متعدد رفاهی و خدماتی جاده تنکابن- هشتگرد جاده گردشگری خواهد شد بدون اینکه بر ترافیک غیرقابل پیش‌بینی جاده افزوده شود. در چنین شرایطی اشتغالزایی در هشتگرد به مراتب بیشتر از آن چیزی می‌شود که الان در برنامه‌ها دیده شده است. و کمترین حضور گردشگران در هشتگرد برای استفاده از جاده تنکابن- هشتگرد به معنی افزایش درآمدهای اقتصادی شهروندان هشتگردی است که این کمترین تاثیر این جاده خواهد بود.

- میدان نقش جهان و هخامنشیان به چه شکل و با چه هدفی در حال طراحی است؟

 - ما فقط به راه فکر نکردیم. بلکه برای بیش از 50 هزار خانواری که قرار است در هشتگرد سکونت داشته باشند، ایجاد اشتغال را به گونه‌ای هدف‌گذاری کردیم که نه تنها آنها دیگر تمایلی به ترک شهر و کار در شهرهای همجوار نداشته باشند بلکه به طور حتم با اجرای طرح‌های در دست مطالعه، مردم سراسر کشور درآینده شاهد خواهند بود که هشتگرد تبدیل به قطب گردشگری خاورمیانه و ایران و بهترین محل برای زندگی شود. میدان نقش جهان میدانی تاریخی است که جذابیت‌های تاریخی و معماری آن منحصر به فرد است. در این میدان از معماری صفویه و اسلامی الگو گرفته شده است. این میدان محلی برای تجارت، کسب و کار و اجرای مراسم مذهبی و دینی خواهد بود.

- مهمترین پروژه‌ای که در هشتگرد اجرا خواهد شد ولی در کشور وجود ندارد، چیست؟

- در هشتگرد منوریل اجرا می‌شود به گونه‌ای که ترددهای شهری با سهولت فراوان انجام ‌گیرد حتی اگر بار ترافیکی ناشی از حضور گردشگر زیاد شود.

- فستیوال سیتی چیست؟

- پروژه‌ای تفریحی، رفاهی و گردشگری است که نمونه‌های متعددی از بهترین‌های دنیا و ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و با بومی‌سازی اقلیم هشتگرد این مرکز تجاری، تفریحی، توریستی و اقتصادی رفاهی به گونه‌ای طراحی شده و مراحل نهایی مطالعات اجرایی را طی می‌کند که معماران بزرگ ایران هم آن را تأیید کرده‌اند. طرح و سرمایه‌گذار این طرح‌های تاریخی و اقتصادی که گفته شده همان‌هایی هستند که کیش و دبی و اماکن تجاری، رفاهی و گردشگری نظیر این دو شهر را در جهان بنا کرده و مورد بهره‌برداری قرار دادند. با این شرایط، هشتگرد دیگر شهر خوابگاهی نخواهد بود. برای رانندگان به طور خاص محلی با چشم‌اندازی استثنایی و تاریخی در کنار دریاچه آبی طراحی کردیم تا راننده طی استراحت یک ساعت تمام خستگی از تن به در کند و با آرامش خاطر به سفر ادامه دهد.

- نحوه جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه‌ها چگونه خواهد بود؟

- ما در هشتگرد مدلی خاص را پیاده کردیم. به سراغ شرکت‌های بزرگ دنیا رفته و طرح‌ها را به آنها نشان دادیم که بعد از بررسی‌های لازم، مورد پسند آنها واقع شد و از آنها برای اجرای پروژه و مشارکت در طرح دعوت کردیم. فراخوان عام ندادیم بلکه بزرگترین و بهترین برندهای تجاری دنیا را انتخاب کرده و آنها الان آماده حضور در اجرای طرح‌هایی هستند که برشمردیم.

- با شرایطی که در ساخت و ساز مسکن مهر هشتگرد شاهد هستیم، برنامه‌ای برای تطبیق معماری منظر آنها با پروژه‌های تاریخی در دست مطالعه دارید؟

- برای رسیدن به هدفی که گفتید در صددیم تا برنامه‌ای تدوین و عملیاتی کنیم تا حتی معماری منظر و ساخت و ساز در مسکن مهر هشتگرد مطابق با اهدافی باشد که برای آینده داریم.

- هشتگرد را می‌توان در آینده نمونه‌ای از معماری ایرانی- اسلامی در حداقل 500 سال اخیر ذکر کرد؟

- با طراحی‌های خاصی که با کمک بهترین و بزرگترین معماران برای پروژه‌های استثنایی در هشتگرد انجام شده است، به طور قطع می‌توان گفت که با اجرای دقیق و کامل پروژه‌ها در پایان شاهد شهری با معماری خاص ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی معماری مدرن خواهیم بود که نمونه تاریخ معماری ایرانی- اسلامی بعد از دوره صفویه خواهد شد. همه اینها منوط به اجرای دقیق پروژه‌ها و طراحی‌هایی است که صورت گرفته است.

منبع: وبلاگ اخبار ساختمان و تاسیسات.


نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  1:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]