سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

جلد کتاب «صداقت ساقی» نوشته اسماعیل آل احمد حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل آل احمد، مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد

خاطراتی از صداقت ساقی
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل‌احمد

اشاره: کتاب «صداقت ساقی: زندگی نامه دانشمندان حوزوی شهرستان نظرآباد» در بهار 1390 منتشر شد. این کتاب دومین اثر حجت الاسلام والمسلمین آقای اسماعیل آل‌احمد در 176 صفحه است که با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز و موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد در قطع رقعی چاپ شده است. بخش اول این کتاب، شهرستان نظرآباد را از ابعاد مختلف معرفی می‌کند. در بخش دوم از علمای قدیم نظرآباد سخن رفته است. در بخش سوم به نقل زندگی چهار شهید روحانی شهرستان پرداخته شده است. پیوست‌های کتاب هم مجموعه‌ای دیدنی از تصاویر مربوط به بخش‌های پیش گفته کتاب را دربر دارد. در یادداشت زیر، آقای آل احمد روند نگارش کتاب «صداقت ساقی» را مرور کرده است. تولد این کتاب خواندنی را به نویسنده کوشای آن تبریک عرض می کنیم.

* * * * *

جنون نوشتن هیچگاه دست از سرت برنمی‌دارد وگرنه تو اگر عاقل باشی با زجری که از نوشتن کتاب قبلی کشیده‌ای دیگر نباید به سراغ کتاب دیگری بروی .«در کمند غزال»، اولین کتابی بود که با مرارت بسیار در سال 1384 از صاحب این قلم چاپ شد. کتابی که نویسنده آن تا  مرز به قول «جلال» چیز خوردم نامه پیش رفت. نابلدی راهنمای معرفی شده از طرف ناشر و صفحه آرایی که رایانه نداشت و کارش را با رایانه عاریتی مردم انجام می‌داد و  ...

آن جنون در قالب نوشتن مقالات ادامه پیدا کرد تا 1387 که آقای احمد آقامرادی‌ ـ مسؤول وقت بسیج طلاب نظرآباد‌ - برای انجام کاری فرهنگی درباره طلاب شهید چند برگ از زندگی نامه طلاب شهید نظرآباد را در اختیارم نهاد با این دلخوشی که ان شاء الله سپاه شهرستان آن را چاپ خواهد کرد. سرسختانه برای یافتن سوزن در انبار کاه زدم به دل خطر. آرام آرام کار را پیش می‌بردم. در اثنای تألیف به پیشنهاد بجای آقای حسین عسگری بخش معرفی شهرستان نظرآباد را هم به کتاب افزودم. تهیه اطلاعات پراکنده، واقعاً جان آدم را می‌کند. تهیه عکس های کتاب هم خودش قصه‌ای جداگانه دارد. حاج مسعود توسلیان در تهیه عکس های نظرآباد قدیم و آقای مهدی ابراهیمیان در تهیه عکس های شهدا و آقای مهدی صبایی در تهیه عکس های شهید شیخ عباس صبایی و آقای حسین عسگری در تهیه عکس های دانشمندان و... کتاب را یاری کردند. صفحه‌آرایی پرزحمت کتاب را آقایان رضا عارفی و محمد‌ شادمنامن و خانم متوسل انجام دادند.

کار که آماده شد برادران سپاه از انتشار کتاب عذرخواهی کردند و من هم به اکراه برای آن که این همه زحمت و مرارت بر زمین نماند آویزان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نظرآباد شدم و آقای حاتمی‌ - رییس آن نهاد‌ - هم طرح چاپ کتاب را به تهران فرستاد و تهران  بعد از حدود شش ماه، موافقت خود را با تأمین هزینه چاپ کتاب اعلان کرد به شرط آن که در شناسنامه کتاب این جمله درج شود: «این کتاب با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران به چاپ رسید.»

صورت نهایی کتاب که آماده شد آقای حاتمی مراتب را با تهران در میان نهاد اما آنان گفتند چون استان البرز از تهران مستقل شده شما باید کار را از طریق کرج پیگیری کنید. با مشورت آقای حاتمی در شناسنامه کتاب اعلان کردم که این کتاب با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز چاپ شده است. کتاب که از چاپ بیرون آمد از آقای حاتمی خواهش کردم تا با کرج مذاکره کند اما ایشان شماره تلفن حاج آقا مسعودی‌ ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز - را به من داد تا من خودم پیگیر کار بشوم و وقتی با آقای مسعودی تماس گرفتم ایشان گفتند: «نمونه کار بیاور تا من ببینم.» دعا کنید تا کار بخیر بگذرد.

خیلی زحمت کشیدم تا غلط تایپی در کتاب راه نیابد اما تا حالا سه تا غلط در آن یافته‌ام. بنا داشتم تا برای شهدا کاری متفاوت کرده باشم و فقط به دادن یک سری اطلاعات خشک و خالی بسنده نکرده باشم. پیشنهاد آقای عسگری هم به غنای کتاب خیلی کمک کرد. به پیشنهاد ایشان بخشی را هم به علمای قدیم شهرستان اختصاص دادیم. کتاب در حجمی مناسب به معرفی نظرآباد و علمای قدیم و طلاب شهید شهرستان می‌پردازد و در پایان، تصاویر مربوط به این سه بخش را خواهید دید.

معرفی کتاب «صداقت ساقی» در سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه:

http://ns3.hawzahqom.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=2526&newsview=85695


نوشته شده در  یکشنبه 90/2/25ساعت  12:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]