سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 شهرستان ساوجبلاغ

اندازه گیری فرونشست دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی

پریسا حقیقت مهر، دکتر محمد جواد ولدان زوج، دکتر محمود رضا صاحبی، دکتر مریم دهقانی، «اندازه گیری فرونشست دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی با استفاده از تکنیک تداخل سنجی راداری»، مقاله ارایه شده به همایش ژئوماتیک 89، 1389.

چکیده مقاله: نشست زمین به علت استخراج منابع آب زیرزمینی همچون آب، نفت و گاز در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مشاهده می گردد. بررسی سطح زمین در مناطقی که احتمال فرونشست در آنها می رود بسیار حائز اهمیت است. امروزه توانایی تکنیک تداخل سنجی راداری در کشف و تشخیص جابجایی های زمین به اثبات رسیده است. این تکنیک در میان روش های زمینی و فضایی به عنوان کاراترین روش برای اندازه گیری تغییرات سطح زمین با دقت بسیار بالا پوشش وسیع و قدرت تفکیک مکانی بالا محسوب می گردد. در این مطالعه از تکنیک تداخل سنجی راداری برای تعیین نرخ فرونشست زمین در دشت هشتگرد ناشی از استخراج آب های زیرزمینی استفاده شده است. نرخ فرونشست با استفاده از تصاویر راداری ماهواره ای ENVISAT ASAR در بازده زمانی 4 ماه محاسبه گردید. بیشینه مقدار نرخ فرونشست در این دشت 35 میلیمتر در ماه می باشد. با توجه به فرونشست شدید زمین در این دشت نیاز به مدیریت صحیح و نظارت کافی بر استخراج آب زیرزمینی آشکار می گردد.

طراحی بهینه سیستم مونیتورینگ آب زیرزمینی دشت هشتگرد

دکتر محمد نخعی، احسان احدی دولتسرا، «طراحی بهینه سیستم مونیتورینگ آب زیرزمینی دشت هشتگرد با استفاده از روش کلنی مورچگان»، مقاله ارایه شده به اولین کنفرانس بین المللی مدل سازی گیاه، آب، خاک و هوا، 1389.

چکیده مقاله: با توجه به هزینه های بالای نمونه برداری و آنالیزهای آزمایشگاهی، مدیریت و بهینه سازی و کمینه نمودن تعداد نقاط نمونه برداری از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اعمال یک مدیریت صحیح نیاز به شناسایی و بهینه سازی تعداد محل های برداشت داده ها در سفره های آب زیرزمینی در دشت ها جهت برنامه ریزی های بلند مدت و کاهش هزینه ها می باشد. در این مقاله به بهینه سازی و کمینه نمودن نقاط نمونه برداری در سفره آب زیرزمینی دشت هشتگرد با استفاده از الگوریتم بهینه سازی کلنی مورچگان (Ant Colony Optimization-ACO) پرداخته شده است.


نوشته شده در  جمعه 90/3/6ساعت  10:11 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]