سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

توضیحات نویسنده کتاب روستای ایستا درباره سخنان ناروای عبدالله شهبازی

کتاب «روستای ایستا» با هدف بازشناسی «اهل توقف طالقان» نوشته شد تا مبانی معرفتی و خاستگاه مقلدان تجددگریز آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای 1311 خورشیدی) در فضایی منصفانه و علمی بررسیروستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان، نوشته حسین عسگری، 1389 شوعبدالله شهبازی؛ نویسنده کتاب های تاریخید. شکر خدا این کتاب مورد استقبال و توجه پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی هم قرار گرفت. جهت مطالعه بازتاب های متفاوت آن رجوع کنید به وبلاگی که با هدف گردآوری نقدها راه اندازی شده است.http://savojbolaghi.blogfa.com /

تازه ترین اظهارنظر درباره روستای ایستا، سخنان آقای عبدالله شهبازی - نویسنده کتاب های تاریخی - است. ایشان و چند نفر دیگر با راه اندازی بحثی آزاد با عنوان «فرقه مشاییه و جن گیران» در فیسبوک تلاش کرده اند با دست یازیدن به دلایل کذب و استدلال های سست، اهالی آن روستا را به «جریان انحرافی» و «فرقه به اصطلاح مشاییه» وصل کنند!؟ آنها همچنین مطالب ناروایی را به نویسنده کتاب روستای ایستا نسبت داده اند. با توجه به یافته ها و اطلاعات یقینی نویسنده کتاب، موارد زیر تکذیب می گردد. انتظار می رود که آقای شهبازی در اظهارات خود «انصاف» و «عدالت» را رعایت فرمایند چون زیبنده ایشان نیست که بدون مطالعه دقیق و با استناد به منابع مغرض و ضعیف، درباره پدیده های کمتر شناخته شده همانند اهل توقف طالقان اظهارنظر سطحی و ژورنالیستی نمایند: 1. ادعای توزیع گسترده و رایگان کتاب روستای ایستا در مراسم فاطمیه استان البرز (کرج)؛ 2. ارزیابی و تحلیل اهل توقف طالقان در ذیل جریان انحرافی و فرقه مشاییه؛ 3. ادعای تبلیغات فراوان اهل توقف در کشور؛ 4. انتساب نشر کتاب و راه اندازی وبلاگ به اهالی روستای ایستا؛ 5. به کاربردن واژه های «شیک»، «دهکده اروپایی» و «دهکده توریستی و تبلیغاتی» درباره روستای ایستا؛ 6. ادعای بازدید گسترده و گروهی اهالی کرج با مینی بوس از روستای ایستا.

 

* * * * *

بخشی از بحث آزاد درباره

«تحولات جاری فرقه مشاییه و جن‌گیران»

بحث زیر از ساعت چهار صبح دوشنبه 9 خرداد 1390 / 30 مه 2011 در فیسبوک عبدالله شهبازی [+] آغاز شد و تا صبح سه‌شنبه، 10 خرداد، ادامه یافت.

- شهبازی: آیا دوستان به پدیده عجیب فرقه اهل توقف طالقان توجه کرده‌اند؟ در روایات ظهور است که در زمان ظهور مردمانی از طالقان به یاری می‌شتابند. براساس این روایات ظهور، در سال 1369 حدود 13 خانوار تبریزی به طالقان مهاجرت کردند. آن‌ها بسیار ثروتمند هستند و بعضی حتی به من گفتند نصف بازار تبریز مال این‌هاست که اغراق‌آمیز جلوه می‌کند. ولی بهرحال با ثروت کلان به طالقان رفتند و بهترین زمین‌های لب رودخانه را خریدند و دهکده‌ای ساختند بسیار شیک و زیبا. ظاهراً این‌ها پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفی 1311 ش) هستند. از نظر فکری منشاء اعتقادی این افراد را درست بررسی نکرده‌ام ولی گویا خود میرزا صادق از شاگردان میرزا هادی طهرانی بوده که برخی مجتهدین عتبات مانند میرزا حبیب الله رشتی او را تکفیر کرده بودند. بهرحال، از چندی پیش جنجالی بزرگ درباره این روستا و سکنه آن رواج یافت. آقای حسین عسگری کتابی نوشت درباره این دهکده و اسامی چون «فرقه ایستا» و «اهل توقف» به آن‌ها داده شد. این وبلاگ هم به معرفی این فرقه اختصاص دارد. [+] یکی از دوستان مطلع استان البرز (کرج) اخیراً به من اطلاع داد که در مراسم فاطمیه امسال کتاب آقای حسین عسگری به وفور و مجانی در میان مردم توزیع شده و خلاصه درباره فرقه منتظران ظهور در طالقان تبلیغات فراوان می‌شود.

- داوود حشمتی: در مورد فرقه ایستا ما با شما یک همفکری مختصری داریم. اتفاقاً قراره ما آخر هفته برای تعطیلات بریم طالقان. با توجه به اتفاقاتی که برخی معتقدند در روزهای ابتدای ماه رجب یعنی حدوداً در تعطیلات می‌افته، در نظرم بود در فیسبوکم بنویسم: ما داریم می‌ریم طالقون، اگر احیاناً آقا ظهور خفی کردند شاید ما اونجا نزدیک باشیم و از شما زودتر مطلع بشیم .

- شهبازی: ماجرای فرقه اهل توقف طالقان را هم می‌توان ساده تفسیر کرد، هم می‌توان، با توجه به فضای کنونی سیاسی جامعه، پیچیده و برنامه دانست. اگر به قسمت‌های بعدی توجه فرمایید فکر می‌کنم به فرض دوّم برسید: مدتی پیش آیت‌الله جوادی آملی خواستند به طالقان بروند و با این گروه دیدار کنند ولی سران فرقه فوق قبول نکردند. یعنی حاضر نشدند با شخصیتی مانند آقای جوادی آملی دیدار کنند. ولی اندکی بعد آقای حائری شیرازی [امام جمعه سابق شیراز] در کنگره آیت‌الله طالقانی در کرج شرکت کرد و اصرار کرد به طالقان برود. به‌رغم بارش برف سنگین با اصرار به طالقان رفت و بدون محافظ یک شب در روستای ایستا با آن‌ها به سر برد. زمانی که توجه خاص فرقه روستای ایستا به آقای حائری را شنیدم و سپس ارتباطات نزدیک وی با علی یعقوبی [از جهره های جریان انحرافی] را، حساس شدم با توجه به شناخت قبلی‌ام از آقای حائری.

- داوود حشمتی: اتفاقاً نظر من هم ورای شوخی که گفتم همین است که حسی ناخودآگاه - این را باور بفرمایید- به من می‌گفت در آنجا اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. نمی‌دونم چرا. اما حقیقتاً برای من هم فکر می‌کنم بررسی آن‌ها بسیار مهم است. تصمیمم این بود وقتی رفتم این بار در رابطه با آن‌ها بیشتر جستجو کنم. دفعات قبل از هر کسی که سئوال می‌کردم می‌گفت ما هم زیاد اطلاع نداریم. کسی با آن‌ها رفت و آمد نمی‌کند. امیدوارم این بار بتوانم اطلاعات بهتری به دست بیارم. فرقه ایستا در وبلاگ‌شان نوشتند: «هر پرچمی که قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) برافراشته شود باطل است و اگر چنین اتفاقی افتاد به دشت و صحرا پناه ببرید.» این را بگذارید در کنار شرایط فعلی که ظاهراً تمایل شدیدی دارد به خروج از این انزوا با پخش اخبار و چاپ کتاب و حتی ایجاد سایت و وبلاگ. آن هم برای گروهی از مردم که برخی معتقدند خود را از تمدن هم به دور کردند. ولی اگر دقت بیش‌تری روی این مسئله داشته باشیم مسئله به همین سادگی‌ها هم نیست.

- محمود قاسمی: حضرت استاد، مراد از طالقان و یا تالقان در حدیث معروف گنج‌های طالقان می‌تواند طالقان مرکز ولایت تخار کشور افغانستان باشد همانطور که شعیب بن صالح در بعضی روایات به سمرقندی معروف است و خروج او از منطقه ماورالنهر و چون طبق روایات گنج‌های تالقان به شعیب ملحق می‌شوند بنابراین احتمال این که این گروه و شعیب از مناطقی نزدیک بهم باشند بیش‌تر است.

- نت کارشناس: بالاخره داستان در مورد چیه؟ یعقوبی؟ طالقان؟ مشایی؟ استاد، در مورد کدوم نظر بدیم و جواب بگیریم؟

- صلاح‌الدین ایوبی: ... در مورد واقفیه [اهل توقف] هم جالب است که همین دیروز با دوستی حرف می‌زدم از اهالی طالقان که به دلیل ترک بودن ارتباط خانوادگی قدیمی با اهل توقف داشت. می‌گفت اونجا از ده‌ها سال پیش مقبره‌ای وجود داره به اسم حضرت صالح بن شعیب. می‌گفت چند وقت پیش [آیت الله] نوری همدانی رفته اونجا و پول داده که مقبره صالح رو بازسازی کنند. می‌گفت اون‌ها کلاً تکنولوژی و ابزارهای جدید رو استفاده نمی‌کنند و منتظر ظهورند. دوستم از پیر طایفه در مورد ظهور پرسیده. ایشان گفته اتفاقات منطقه از علائم ظهور است. آهنگران بسیار قابلی هستند و اسبان بسیار زیبایی تربیت می‌کنند. می‌گفت در آهنگری‌شان قالب شمشیر دیده است و وقتی از پیر پرسیده اینا چیه، گفته هیچ چی، برا بازی بچه‌ها، نمی‌دونم چی‌چی! پیچونده! کلاً هم به سئوالات ملت پاسخی نمی‌دهند. در روایات هست و از اعتقادات این‌ها هم، که در دوره ظهور تکنولوژی از کار میفته. بنابراین، این‌ها ابزارهایی متناسب با اون دوره رو دارند از نظر خودشون می‌سازند. از نکات بسیار جالب‌شون اینه که این‌ها به همه توصیه می‌کنند بچه‌دار نشوند. می‌گویند که در دوره ظهور مصائب بسیار سنگینی خواهد آمد که بچه‌ها بسیار اذیت می‌شوند. کوچک‌ترین بچه‌ای که در ده هست از 20 سال بزرگ‌تر است!

- شهبازی: جناب صلاح الدین ایوبی. .... در مورد فرقه ایستا یا اهل توقف یکی از دوستان لطف کرد و برای بنده تحقیق کرد. اولا"، بسیار ثروتمند هستند و با سرمایه هنگفت در سال 1369 به طالقان آمده و بهترین زمین منطقه را خریده‌اند. دهکده‌ای که ساخته‌اند نیز، به گفته آن دوست، بسیار زیبا و شبیه به دهکده‌های اروپا است. پس از دیدار با آقای حائری شیرازی نیز در دهکده خود را به روی همه باز کرده‌اند و از کرج مردم را با مینی‌بوس می‌برند بازدید. شده شبیه به دهکده‌های توریستی - تبلیغاتی. مطلبی که درباره آقای نوری همدانی و قبر صالح بن شعیب نوشته‌اید برایم مهم بود. ممنون. در مورد علی یعقوبی اطلاعاتم کافی نیست که الان نظر بدهم.

- سید ساجد فاطمی: بحث اهالی طالقان ذهن‌ها را منحرف می‌کند. جنس آن بندگان خدا با این شیاطین متفاوت است. آن‌ها اشتباه می‌کنند و دچار کژفهمی شده‌اند و این‌ها با هدف و آگاهانه اقدام می‌کنند.

- محمود احمدی: در ادامه بحث روستای ایستا. آقای حسین عسکری نویسنده کتاب روستای ایستا در مورد آنان نوشته است: «مردم روستای ایستا معتقدند که در حال حاضر ما در دوره آخرالزمان به سر می‌بریم و باید هر آن خود را آماده سازیم تا در رکاب امام زمان (عج) حاضر شویم. آن‌ها حتی معتقدند که مدرنیسم بعد از ظهور امام عصر (عج) از هم فرو خواهد پاشید زیرا کل مدرنیته را حاصل اندیشه شیطان می‌دانند.» [+] این شباهت بین بعضی اندیشه‌هایی که ترویج می‌شود و تبلیغات اهالی این روستا اتفاقی نیست. ممنوعیت ازدواج بین اعضای آن فرقه هم به دلیل اعتقاد به نزدیکی ظهور ایمان قلبی آنان به اعتقادات‌شان را نشان می‌دهد.


نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/12ساعت  1:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]