سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 رونمایی از کتاب دو جلدی «کاوش های محوطه باستانی ازبکی»  بدون حضور دکتر یوسف مجیدزاده - نویسنده کتاب - در کاخ مظفری دارآباد تهران برگزار شد.

رونمایی از کتاب «کاوش های محوطه باستانی ازبکی» بدون حضور دکتر مجیدزاده !

رونمایی از کتاب دو جلدی «کاوش های محوطه باستانی ازبکی» روز سه‌شنبه دهم خرداد 1390 بدون حضور دکتر یوسف مجیدزاده - نویسنده کتاب و سرپرست گروه کاوش در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد - در کاخ مظفری دارآباد تهران برگزار شد.

دکتر یوسف مجیدزاده سرپرست کاوش در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد

محوطه باستانی ازبکی جای کار زیادی دارد

دکتر مجیدزاده گفت: «محوطه ازبکی هنوز جای کار زیادی دارد و کاوش‌های آن می‌تواند ادامه داشته باشد. ازبکی یک شهر مادی در فلات مرکزی است که آثار دوره‌ ماد را بدون نفوذ بین‌النهرین دارد.»

محوطه باستانی ازبکی در شهرستان نظرآباد

محوطه‌ باستانی ازبکی به فصل دیگری برای کاوش نیاز ندارد

محمد رضا پوینده مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز معتقد است: «با منتشر شدن اطلاعات کاوش‌های انجام ‌شده در محوطه ازبکی، این محوطه‌ تاریخی به فصل دیگری برای کاوش نیاز ندارد.»

* * * * *

رونمایی از کتاب «کاوش های محوطه باستانی ازبکی» بدون حضور دکتر مجیدزاده !

خبرگزاری ایسنا: رونمایی از کتاب دو جلدی «کاوش های محوطه باستانی ازبکی» و مرمت کاخ مظفری، روز سه‌شنبه دهم خرداد 1390 بدون حضور دکتر یوسف مجیدزاده - نویسنده کتاب - در کاخ مظفری دارآباد تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس اعلام قرار بود، دکتر علی‌اکبر ولایتی - رییس بیمارستان مسیح دانشوری -، مسعود علویان‌صدر - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  - و لاله افتخاری - نماینده‌ مردم شمیرانات در مجلس- در این جلسه حضور داشته باشند، ولی مراسم بدون حضور آن‌ها و دکتر یوسف مجیدزاده برگزار شد.

در این مراسم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اظهار کرد: «انجام مطلوب وظایف این اداره کل به‌جز با  همکاری پژوهشگران، صاحب‌نظران و مردم به نتیجه نمی‌رسد بهروز جلالی جلالی همچنین با اشاره‌ به رونمایی از کتاب کاوش‌های محوطه‌ تپه‌ ازبکی که حدود سال‌های 1377 و 1378 توسط دکتر یوسف مجیدزاده  کاوش شده است، گفت: «با توجه ویژه‌ مسؤولان میراث فرهنگی و تأکید آن‌ها، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران قصد دارد، فعالیت‌های خود را در سال 1390 پربارتر کند.» به همین دلیل، امسال علاوه بر برنامه‌های اجرایی سالانه در حوزه‌ تحقیقات میراث فرهنگی، 12 پژوهش میدانی، 10 برنامه فرهنگی، همایش دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی استان تهران و بهره‌برداری از چند موزه‌ خصوصی و دولتی و همچنین مرمت خانه‌های نصیرالدوله و جلال آل احمد، کاروانسرای رباط کریم و کاروانسرای شاه‌عباسی را در دستور کار خود قرار داده است.»

دکتر یوسف مجیدزاده:

محوطه باستانی ازبکی جای کار زیادی دارد

خبرگزاری ایستا: دکتر یوسف مجیدزاده گفت: «کاوش‌های محوطه باستانی ازبکی در دهه‌ی 70 انجام شد و اکنون نتایج آن در قالب کتاب منتشر شده است.» سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ازبکی با اشاره به این‌که از کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ازبکی رونمایی می‌شود، بیان کرد: «جلد نخست این کتاب درباره‌ هنر و معماری و جلد دوم درباره‌ سفال‌های محوطه ازبکی است.» او با اشاره به این‌که انتشار این کتاب با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران انجام می‌شود،‌ گفت: «زمانی که کاوش‌های محوطه ازبکی آغاز شد، ابتدا محوطه را در پنج فصل کاوش کردم؛ ولی به دلیل مشکلاتی که میان سازمان میراث فرهنگی و مالک تپه به‌وجود آمد، کاوش به مدت دو سال متوقف شد. سپس فصل ششم را که آخرین فصل حفاری در این تپه بود، پس از دو سال وقفه انجام دادم و به خاک بکر رسیدم.»

وی تأکید کرد: «محوطه ازبکی هنوز جای کار زیادی دارد و کاوش‌های آن می‌تواند ادامه داشته باشد. ازبکی یک شهر مادی در فلات مرکزی است که آثار دوره‌ ماد را بدون نفوذ بین‌النهرین دارد.» مجیدزاده پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا گفته بود: «این محل، یک شهر مادی است و من آثار مادی را در آن شناسایی کرده‌ام؛ اما تخصص من، دوره‌ مادی نیست و بهتر است که سازمان میراث فرهنگی ابتدا مجوز ورود به محل و زمین‌ها را بگیرد و پس از آن، اجازه دهد یک باستان‌شناس دوره‌ تاریخی که در دوره‌ ماد نیز کار می‌کند، چند فصل در محل کاوش کند.» این باستان‌شناس بیان کرده بود: «در ایران از دوره‌ مادها آثاری را مانند زیویه در غرب کشور داریم، ولی آثار ایرانی‌ها در غرب به‌شدت زیر نفوذ بین‌النهرینی‌ها بوده‌اند. در حالی که این تپه، علاوه بر این‌که در مرکز ایران بوده، شرقی‌ترین اثر مادی ایران است که معماری دژسازی حاکم‌نشین آن کاملا اصیل است و باید حفظ شود.»

مجیدزاده با اشاره به این‌که از روی آثار محل، مستندسازی‌هایی انجام شده است، افزوده بود: «شهر مادی در این منطقه، در پایین قرار دارد و شهری است که وسعت آن حدود 1در 1 کیلومتر است.» بنابراین این محل باید کاوش شود.» یوسف مجیدزاده درباره‌ وضعیت محوطه ازبکی گفت: «اگر کاوش در آن محوطه ادامه پیدا نکرد، من مسؤول نیستم. سازمان میراث فرهنگی باید ابتدا مجوز ورود به محل را از مالک کسب کند، سپس توسط یک کارشناس دوره‌ مادی در آنجا کاوش کند.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز:

محوطه‌ باستانی ازبکی به فصل دیگری برای کاوش نیاز ندارد

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز معتقد است: «با منتشر شدن اطلاعات کاوش‌های انجام‌شده در محوطه ازبکی، این محوطه‌ تاریخی به فصل دیگری برای کاوش نیاز ندارد.» محمدرضا پوینده ادامه داد: «پس از تکمیل اطلاعات در محوطه‌ ازبکی، کتاب نتایج کاوش‌های دکتر مجیدزاده منتشر شد. بنابراین به کاوش دیگری در محوطه‌ ازبکی نیاز نداریم.» او همچنین درباره‌ وضعیت مالکیت محوطه ازبکی و مشکلاتی که سازمان میراث فرهنگی در گذشته با مالک این محوطه داشت، گفت: «وضعیت این محوطه در دست پیگیری است. با توجه به تازه ‌پا بودن این اداره کل در استان البرز، در حال بررسی هستیم تا با شنیدن حرف‌های مالک، نسبت به این قضیه ورود پیدا کنیم.»

وی با اشاره به حفاظت مستمر از این محوطه تاریخی ازبکی، اظهار کرد: «با وجود این‌که تپه مالک خصوصی دارد، یگان حفاظت نیز در بازدید‌های مستمر خود امنیت این منطقه را تأمین می‌کند.» پوینده با اظهار امیدواری از به تفاهم رسیدن این اداره کل با مالک این محوطه تاریخی، بیان کرد: «در حال کار روی پرونده‌ محوطه ازبکی برای ثبت در فهرست میراث جهانی هستیم.» همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرپرست کاوش‌های باستان شناسی محوطه ازبکی هفته‌ گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: «محوطه ازبکی هنوز جای کار زیادی دارد و کاوش‌های آن می‌تواند ادامه داشته باشد. این تپه یک شهر مادی در فلات مرکزی است که آثار دوره‌ ماد را بدون نفوذ بین‌النهرین دارد.» دکتر یوسف مجیدزاده همچنین اسفندماه سال 1384 به خبرنگار ایسنا گفته بود: «تپه‌های باستانی ازبکی دست کم 10 سال باید کاوش شوند. البته دیگر نمی‌توان آثاری، درست مانند آنچه در کاوش سال‌های قبل به‌دست آمده بود، پیدا کرد.» محوطه‌ باستانی ازبکی در شهرستان نظرآباد در 15 کیلومتری غرب شهرک سیدجمال‌الدین اسدآبادی و در 73 کیلومتری شمال غربی تهران در شمال شرقی روستای ازبکی قرار دارد.

ازبکی محوطه‌ای گسترده شامل یک تپه‌ بلند به ارتفاع 26 متر از سطح زمین‌های اطراف به نام تپه‌ ازبکی و تعدادی تپه‌ کوتاه‌تر به نام‌های «گوموش‌تپه»، «جیران‌تپه»، «یان‌تپه»، «مارال‌تپه»، «دوشان‌تپه» و «تپه‌تخت‌گاه» است که با توجه به عمق لایه‌های باستانی تا خاک بکر که در جبهه‌ شمالی محوطه‌ ازبکی ثابت شده، مجموع ارتفاع آن از خاک بکر بیش از 30 متر است و می‌توان گفت که وسعت این محوطه‌ باستانی به 100 هکتار می‌رسد. آثار معماری متعددی از عصرآهن در این محوطه‌ باستانی نمایان شده‌اند. این امر، نشان‌دهنده‌ پیشینه‌ بسیار غنی این منطقه است. «یان‌تپه» با داشتن آثاری از دوره تاریخی سیلکI، قدیمی‌ترین محوطه‌ ازبکی شناخته شده است.


نوشته شده در  سه شنبه 90/3/17ساعت  7:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]