سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

برج مراقبت فرودگاه آزادی شهرستان نظرآباد 

نمایش هوانوردی به سبک ایرانی در شهرستان نظرآباد

فرودگاه تفریحی و آموزشی «آزادی» از مناطق نمونه گردشگری استان البرز است. این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه واقع شده و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه فعال است. مجموعه پروازی آزادی بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‏های تخصصی انجام می‌شود. کارشناسان بر این نظرند که «پدیده هوانوردی عمومی در ایران» به طور جدی از این فرودگاه آغاز شده است. هوانوردی عمومی، اصطلاحی است که شامل تمام هوانوردی ها و فرایندهای مربوط به غیر از نظامی و ترابری هوایی برنامه ریزی شده (خطوط هوایی مسافربری و باربری) می شود. عباس خاراباف - خبرنگار مجله دانستنیها - در شماره 30 آن مجله از «نخستین نمایش هوا فضا در فرودگاه آزادی» گزارشی به شرح زیر تهیه کرده است.

* * * * *

نمایش «اوج ایرانیان» نخستین نمایش هوا فضای فرودگاه آزادی در محل این فرودگاه خصوصی واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز برگزار شد. این مراسم و نمایش هوایی منحصر به فرد آن با استقبال مناسبی از مردم روبرو شد؛ طوری که تعداد زیادی از مردم استان های تهران، البرز و قزوین برای تماشای مانور هواگردهای سبک و فوق سبک در محوطه زیبای فرودگاه گردهم آمده بودند.

از نکات برجسته این نمایش هوایی مانورهای فوق العاده زیبا و حرفه ای هواگردهای سبک بود که در بسیاری از مواقع موجب تهییج جمع حاضر شده و البته بعضی ها را هم نگران کرد! یکی دیگر از موارد قابل توجه، استقبال پرشور روستاییان روستاهای اطراف از نمایش هوایی بود؛ به طوری که بسیار از مردم روستاهای اطراف، مسیرهای طولانی را پای پیاده برای تماشا آمده بودند. فرودگاه آزادی تنها فرودگاه خصوصی است که در بخش های تحقیقاتی، صنعتی، آموزشی و تفریحی فعالیت دارد. آموزش خلبانی، خرید و فروش و مونتاژ هواپیماهای فوق سبک از فعالیت های جاری این فرودگاه هستند.

این فرودگاه با در اختیار داشتن امکانات متنوع قطب نخست هواپیمای فوق سبک ایران و مرکز خرید و فروش این نوع از هواپیماها است. همچنین در این فرودگاه تعمیرات و دیگر خدمات برای هواپیماهای خصوصی انجام می شود. فرودگاه آزادی در شهرستان نظرآباد دارای امکاناتی همچون، باند و برج مراقبت پرواز، آشیانه آماده سازی هواپیما، پارکینگ، کارگاه های ساخت و مونتاژ، آشیانه تولید، آشیانه نگهداری هواپیما، ترمینال و جایگاه بازدید کنندگان، ایستگاه مجهز هواشناسی و سایت ایمنی زمینی است.

دکتر منوچهر منطقی، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی که در مراسم امتتاحیه نخستین نمایش هوافضای فرودگاه آزادی سخنرانی می کرد گفت: «در سال 90 گسترش هوانوردی عمومی اتفاق خواهد افتاد و شروع و مرکز این فعالیت ها فرودگاه آزادی است.» وی افزود: «جهت توسعه سریع این کار نیاز به حمایت های قانونی بوده و عزم ما بر این است که تمامی موانع را رفع کنیم زیرا با توسعه هوانوردی، فناوری های طراحی و ساخت و ارتقای صنایع هوایی در کشور اتفاق خواهد افتاد.» دکتر منطقی در ادامه افزود: «برای گسترش هوانوردی عمومی برنامه ریزی های وسیعی انجام شده است و در این راستا برای آموزش، رفع موانع قانونی، استاندارد سازی، ایجاد لیزینگ و بیمه، ایجاد تسهیلات برای دارندگان هواپیماهای فوق سبک، ایجاد فضای پروازی و اطلاع رسانی، فعالییت های مناسبی صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که همزمان با برگزاری نمایشگاه هوافضا در فرودگاه آزادی، گردهمایی ها و نشت های تخصصی در زمینه هوانوردی عمومی نیز برگزار شد.

هوانوردی عمومی، اصطلاحی است که شامل تمام هوانوردی ها و فرایندهای مربوط به غیر از نظامی و ترابری هوایی برنامه ریزی شده (خطوط هوایی مسافربری و باربری) می شود. هوانوردی عمومی در برگیرنده وسایل هوایی با مالکیت شخصی، خدمات چارتر، وسایل هوایی تجاری خصوصی و بسیاری از روش های دیگر کار با هواپیما است که نمی توان به طور قاطع به آنها ترابری گفت. هوانوردی عمومی منحصرا" غیر تجاری نیست؛ اگرچه قسمت عظیمی از هوانوردی عمومی شامل پرواز تفریحی است، یک قسمت بزرگ و هم عرض آن، فعالیت های تجاری مهم است که شامل موارد زیر هستند: آموزش پرواز، حمل و نقل، نجات، کاربری های کشاورزی، تاکسی هوایی، خدمات مسافری دربستی (چارتر)، پرواز شرکتی، ترابری اضطراری، پلیس هوایی، اطفای حریق و ...

هواپیماهای فوق سبک نیز به سرعت قسمتی از سامانه هوانوردی غیر نظامی منظم درمی آیند و اغلب به عنوان قسمتی از هوانوردی عمومی شناخته می شوند. هوانوردی عمومی همچنین به خوبی در خدمت نیازهای بشردوستانه است. بسیاری از سازمان ها از وسایل پرنده سبک برای جابه جایی پزشکان و بیماران و تدارکات استفاده می کنند. بالگردهای امدادی و هلال احمر از این نوع هستند.


نوشته شده در  جمعه 90/5/7ساعت  8:58 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]