سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چیستی و چرایی تغییر نام شهرستان نظرآباد

چو ایران نباشد تن من مبادشهرستان نظرآباد اگر چه جدید است اما میراث دار فرهنگی کهن و تاریخی دیرپا است. دشتی به بلندای تاریخ که به قول استاد دکتر یوسف مجیدزاده (از چهره های ماندگار باستان شناسی ایران) سرگذشت کامل تری از رخداد های کهن سرزمین ایران را در دل نهفته داشته و در این راستا همچون نگینی گرانبها بر تارک این سرزمین اهورایی می درخشد. کشف کهن ترین خشت های دست ساز بشر با قدمت 9 هزار ساله، معبد رنگین یان تپه، دست یابی ساکنان پیش از تاریخ محوطه ازبکی به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی محوطه ازبکی و شوش باستان در اواسط هزاره چهارم پیش از میلاد، بناهای آریایی های اولیه، شهر و دژ عظیم مادی، دیوارهای دو رنگ مادی، کشف نخستین پیکره سنگی دوره مادها، فرهنگ سفال آلویی، تدفین های عجیب باستانی و سفالینه های زیبا و ... از جمله ویژگی های باستانی این شهرستان به شمار می روند که در مجموع می تواند نقش مهمی در بازسازی و روایت گوشه هایی از تاریخ زیبای ایران را داشته باشد.

بی ترد شهرستان نظرآباد ید نام شهرستان «نظرآباد» که دارای ویژگی های ارزشمندی در عرصه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است، بیان کننده اوصاف این شهرستان آباد و زیبا نیست و پسوند «آباد» مانع از بازتاب این ویژگی ها در اذهان هموطنان گرامی می شود. در سال های اخیر خواست فراگیر شهروندان به ویژه نخبگان و جوانان مبنی بر تغییر نام شهر باعث گردید که شورای اسلامی شهر نظرآباد با استناد به «قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور مصوب سال 1375» در جلسه روز 7 مهر 1387 با تشکیل «کمیته تغییر نام شهر نظرآباد» موافقت کند. پس از تصویب آیین نامه اجرایی 11 ماده ای، کمیته مورد اشاره با ترکیب 12 نفر از کارشناسان و مؤلفان رشته های ادبیات، تاریخ، باستان شناسی، جغرافیا، روان شناسی، حقوق و ... که دارای تحصیلات دکتری و کارشناسی ارشد در این رشته ها هستند، آغاز به کار کرد. پس از برگزاری چهار جلسه علمی به جهت رعایت کامل پاره ای مسایل حقوقی و قانونی روند تغییر نام، با توافق فرمانداری نظرآباد و شورای اسلامی شهر نظرآباد سطح فعالیت این کمیته از شهر به شهرستان ارتقا یافت و هم اکنون زیر نظر فرماندار محترم به فعالیت خود ادامه می دهد.

 این کمیته پس از اطمینان خاطر از اتفاق نظر اکثریت غالب اهالی شهرستان مبنی بر تغییر نام که از طریق اجرای نظرسنجی علمی آشکار خواهد شد، تعدادی نام را براساس ضوابط مندرج در «آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی مصوب سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی» به فرمانداری پیشنهاد خواهد کرد. این اسامی بایستی به تأیید شورای فرهنگ عمومی شهرستان (متشکل از نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ریاست امام جمعه) برسد. پس از آن فرمانداری براساس «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 و آیین نامه اجرایی آن» این اسامی را برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال خواهد کرد.

ضوابط و معیارهای تغییر نام شهرستان نظرآباد از نظر کارشناسان و پژوهشگران عضو این کمیته به شرح ذیل است: 1- نگاه ویژه به مختصات و اوصاف دینی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان در گزینش نام جدید. 2- رعایت تناسب اسم و مسمّی.3- انتخاب نامی رسا، کوتاه و روان. 4- انتخاب نامی که باعث ایجاد روحیه افتخار ملی و حماسی و انبساط خاطر و تلطیف اخلاقی و عاطفی اهالی و بیانگر غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد. 5- توجه ویژه به اسامی پیشنهادی اهالی که از طریق فراخوان و نظرسنجی جمع آوری خواهد شد.

کارشناسان عضو کمیته تغییر نام شهرستان نظرآباد

حسین باحقیقت: فرهنگی و کارشناس ارشد تاریخ ·حمید بذرپاچ: دانشجوی دکتری حقوق خصوصی و مدرس دانشگاه · محمدرضا ربانی:فرهنگی و کارشناس ارشد جغرافیا ·ذکرالله زنجانی: کارشناس ارشد باستان شناسی و مولف کتاب «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ»·  علیرضا عزیزی: کارشناس ارشد جغرافیا و مولف کتاب «جغرافیای ساوجبلاغ» ·حسین عسکری: کارشناس ارشد حقوق اسلامی و مولف کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» و مسوول کمیته ·اکبر قره داغی: کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه· حسین کیا: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه ·مجتبی محتشمی:فرهنگی و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی ·اصغر محمدی: کارشناس ارشد حدیث و علوم قرآنی و مدرس دانشگاه· داوود مقدم: کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر کمیته ·عادل نورزاده: فرهنگی و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی.

جهت آگاهی از انعکاس خبر تشکیل کمیته تغییر نام شهرستان نظرآباد در خبرگزاری ایرنا رجوع کنید بهhttp://www4.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=255421


نوشته شده در  سه شنبه 87/9/19ساعت  11:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]