سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی از مفاخر فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقاناستاد ملاصالحی: از امتیازات مهم تاریخ و فرهنگ ما این است که شاید پس از هخامنشی‌ها، از این هویت قومی عبور کرده و به یک هویت معنوی فرهنگی‌ و تاریخی رسیده‌ایم.  

تاریخ نبوی ما با دوره‌ هخامنشیان آغاز می‌شود

خبرگزاری ایسنا: عصر روز یکشنبه 29 آبان‌ 1390 همایش «روز جهانی کوروش» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. در ابتدا، یکی از برگزارکنندگان این همایش به نمایندگی از دانشجویان، به ویژه دانشجویان رشته‌ باستان‌شناسی با اشاره به این‌که روز هفتم آبان به‌عنوان «روز جهانی کوروش» معرفی شده است، گفت:‌ «برگزاری این همایش با چنین تأخیری به‌دلیل وجود پروسه‌ای طولانی برای گرفتن مجوز بود؛ ولی با این حال، جای این روز جهانی فقط در سالنامه‌ کشور ایران به‌عنوان کشوری که زادگاه کوروش است، خالی است. به همین دلیل، خواهان ثبت این روز به‌عنوان یک روز ملی در سالنامه‌ ملی ایران هستیم.» در این همایش، استاد دکتر حکمت‌الله ملاصالحی - از مفاخر فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان - به‌عنوان نخستین سخنران، مطالبی را به شرح زیر درباره‌ اهمیت دوره‌ هخامنشی بیان کرد:

«دوران هخامنشی یکی از ادوار بسیار درخشان و سرنوشت‌ساز تاریخ ماست که همواره مورد بی‌مهری بسیار قرار گرفته است. همه‌ ما کم و بیش تعلق خاطر و علاقه‌ای به میراث فرهنگی و تاریخ خود داریم. این سبب می‌شود، نوعی حجاب روی واقعیت‌های تاریخی افکنده شود و گاهی در عرصه‌ داوری، واقعیت‌ها را به‌گونه‌ دیگری ببینیم. به همین دلیل، رویدادهای تاریخی و واقعیت‌های اجتماعی در برابر داوری‌های ما آسیب‌پذیرند.» او با اشاره به این‌که ما به داوری‌ها و تعاریف دیگران در مقابل تاریخ خود حساس هستیم، اظهار کرد:‌ «از امتیازات مهم تاریخ و فرهنگ ما این است که شاید پس از هخامنشی‌ها، از این هویت قومی عبور کرده و به یک هویت معنوی فرهنگی‌ و تاریخی رسیده‌ایم.» استاد ملاصالحی درباره‌ دوران هخامنشیان بیان کرد:‌ «علاوه بر این‌که این دوره‌ درخشان تاریخی برای ما، منطقه و تاریخ جهان فوق‌العاده مهم است، فروپاشی آن نیز بسیار عبرت‌آمیز است، به‌طوری که متفکران غربی نیز از تأثیر این دوران سرنوشت‌ساز غافل نبودند؛ ولی با این حال معتقدم در این دوره، اتفاقاتی رخ داده است که کم و بیش از آن غافل بوده‌ایم.» او گفت:‌ «در دوره‌ هخامنشیان نوعی عبور از فرهنگ‌های منطقه‌یی و اسطوره‌یی را می‌بینیم و به یک عرصه‌ی نبوی، ‌وحدانی‌ و وحیانی وارد می‌شویم. در کتیبه‌های هخامنشی اتفاق نظر بر سر یک خدای یگانه که جهان را آفریده مشاهده می‌شود. در واقع، ایران به چنان عمقی از درک رسیده که خدا و اهورامزدایی را باور دارد که راستی‌ را می‌آفریند و آن را برای انسان قرار می‌دهد.»

وی تأکید کرد:‌ «این درک از وجود و هستی،‌ یکی از نقاط مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ آدمی است، زیرا انسانی که در عصر تاریخ اسطوره‌یی و مشرکانه زندگی می‌کند، بسیار تراژیک است. به این ترتیب، با تابیدن آفتاب نبوت مشخص می‌شود که خدا کجاست‌، ‌اهریمن کجاست و شادی چیست و این‌ها برای نخستین‌بار با عبور زرتشت و آغاز تاریخ نبوی ما مشخص می‌شود.» دکتر ملاصالحی با بیان این‌که یکی از افتخارات هخامنشیان این است که به قومی که در آن زمان، دارای کتاب بوده (یهودی) اهمیت داده است، گفت:‌ «یهودیت نبوی را با صهیونیست امروز نباید یکی کنیم، بلکه باید تلاش کنیم آن‌ها را از یکدیگر جدا کنیم.» او ادامه داد: «تاریخ نبوی ما با دوره‌ هخامنشیان آغاز می‌شود. این‌که در کتیبه‌های هخامنشی از راستی،‌ نور، ‌خرد و شادی سخن گفته می‌شود، حادثه‌ی کوچکی نیست. این موضوعات فقط بار اخلاقی ندارند، بلکه بار هستی‌شناسی دارند که انسان ایرانی در آن زمان در پرتو نبوت و حقیقت به آن رسیده است.» استاد ملاصالحی همچنین اظهار کرد:‌ «اهمیت و اعتبار چنین دوره تاریخی‌ای در این نیست که چنگ و دندان خود را سه قرن برای فتح کشورها تیز کرده بود، بلکه برای این است که حامل ارزش‌های نو بوده است.» وی در پایان سخنان خود افزود:‌ «مردم ایلام، حوزه‌ هلیل‌رود، هیرمند و بین‌النهرین درگیر یک فرهنگ مشترک در ظل آفتاب نبوت اهورایی سهیم می‌شوند و امروز این میراث فرهنگ نبوی به همه‌ ما تعلق دارد.» در ادامه این همایش دکتر ژاله آموزگار، دکتر عبدالمجید ارفعی، دکتر جلال الدین کزازی و دکتر کامیار عبدی هم سخنرانی کردند و استاد جلال ذوالفنون تک‌نوازی سه‌تار را اجرا کرد.


نوشته شده در  سه شنبه 90/9/1ساعت  10:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]