سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 ...اما اینک حضور سودجویان در منطقه و قطعه قطعه کردن اراضی حاصلخیز ساوجبلاغ و تغییر کاربری بخشی از این اراضی سبب نگرانی دوستداران طبیعت و چشم اندازهای زیبای کشاورزی و باغداری این خطه سرسبز شده است.

ویلاهای سودانگارانه؛ بلای جان کشاورزی ساوجبلاغ

دشت سرسبز ساوجبلاغ در دامنه جنوبی البرز همواره منشاء خیر و برکت برای مردم این دیار مسافران و ساکنان شهرهای پرجمعیت کرج و تهران است. چهار فصل سال این دشت وسیع با تلاش شبانه روزی کشاورزان و باغداران همیشه محصول ده بوده و مردم حتی در روزهای سرد و برفی سال از برکت این سفره خدادادی این دشت بی بهره نیستند. اما اینک حضور سودجویان در منطقه و قطعه قطعه کردن اراضی حاصلخیز ساوجبلاغ و تغییر کاربری بخشی از این اراضی سبب نگرانی دوستداران طبیعت و چشم اندازهای زیبای کشاورزی و باغداری این خطه سرسبز شده است. اگرچه طبیعت زیبای ساوجبلاغ همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر از اقصی نقاط کشور به ویژه پایتخت است اما مزه میوه ها و سبزی های تازه ساوجبلاغ که با آب گوارا و زلال به بار می نشینند در ذهن گردشگران فراموش ناشدنی است. همین زیبایی های طبیعی و وفور نعمت کشاورزی و باغداری است که پای خونشینان تهران و البرز را به ساوجبلاغ بازکرده و سبب تغییر کاربری اراضی شده است. طبق آمارهای رسمی شهرستان ساوجبلاغ دارای 30 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است. اغلب این اراضی از سفره های زیرزمینی و آب رودخانه کردان سیراب می شود که این امر افزایش تولید محصول در اراضی باغی و کشاورزی به دنبال داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ می گوید: «این شهرستان به قطب کشاورزی البرز مشهور است زیرا بیشترین تولیدات کشاورزی و باغی استان متعلق به ساوجبلاغ است.» محمدتاج الدینی بیان داشت: «سالانه بیش از 20 هزار تن گندم و جو از سطح مزارع ساوجبلاغ برداشت می شود که به لحاظ کمی و کیفی در سطح مطلوبی قراردارد.» وی گفت: «در سال افزون بر 255 هزار تن انواع میوه از سطح 14 هزار هکتارباغ ساوجبلاغ برداشت می شود که هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل و آلوی این شهرستان در سطح کشور و منطقه خاورمیانه به لحاظ کمی و کیفی کم نظیر است.» وی گفت: «سالانه بخشی از این محصولات باغی به خارج از کشور صادر می شود.» مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ اظهار داشت: «این شهرستان دارای 97 هکتار کشت گلخانه ای است که در سال دو هزارتن انواع سبزی صیفی و توت فرنگی از سطح این گلخانه ها برداشت می شود.» همچنین ساوجبلاغ با تولید سالانه 35 میلیون شاخه انواع گل شاخه بریده آپارتمانی و گلدانی رتبه نخست را در بخش تولید گل در سطح استان های البرز و تهران دارد. به گفته مدیرجهاد کشاورزی ساوجبلاغ در بخش کشاورزی این شهرستان 10 هزار بهره بردار مشغول به کار هستند. همه ساله در فصول پاییز و زمستان مقادیر زیادی محصولات کشاورزی نظیر کاهو، کلم، تره فرنگی، شغلم، ترب، چغندرقند و هویج در ساوجبلاغ تولید و برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ می گوید: «به منظور حمایت از کشاورزان و باغداران منطقه سال گذشته 35 طرح کشاورزی در زمینه باغداری تجهیز و نوسازی اراضی و آموزش کشاورزان اجرا شد.» تاج الدینی گفت: «برای اجرای این طرح ها 10 میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده و یکهزار و 868 فرصت شغلی جدید در این منطقه ایجاد شد.» وی اظهار داشت: «در این مدت 60 دوره آموزشی برای ارتقای سطح علمی و آگاهی بهره برداران ساوجبلاغی برگزار شد.» به گفته وی سه هزار بهره بردار ساوجبلاغی از آموزش های لازم در زمینه کاشت داشت و برداشت محصولات کشاورزی و باغداری بهره مند شدند. مدیرجهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت : «اکنون عملیات تجهیز 430 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار با اعتباری معادل 10 میلیارد و 760میلیون ریال در دست اقدام است.» وی بدون اشاره به میزان دقیق اراضی آبی و دیم و اراضی زیر پوشش آبیاری قطره ای و بارانی ساوجبلاغ گفت: «طرح توسعه سیستم آبیاری نوین با هدف استفاده بهینه از منابع آبی در این شهرستان در دست اقدام است.»

همچنین بهره برداران بخش کشاورزی ساوجبلاغ نیز در کنار کشت و کار به پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی مشغول هستند و سالانه 400 تن گوشت ماهی در این منطقه تولید می شود. پرورش زنبور عسل در دشت پرگل و زیبای ساوجبلاغ از دیگر فعالیت های بخش کشاورزی و دامی این شهرستان است که میزان برداشت عسل در این منطقه سالانه حدود یکصد تن برآورد شده است. با این حال مسوولان شهرستان ساوجبلاغ طرحهای مختلفی برای استفاده بهینه از مزارع کشاورزی و باغی منطقه با همکاری بهره برداران به عمل آورده اند. با این حال برای استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان حاصلخیز ساوجبلاغ ضرورت دارد کشاورزان و باغداران این منطقه سرسبز و خرم مورد حمایت بیشتر مسوولان قرار گیرند. به عقیده کارشناسان حمایت های دولت از بهره برداران این شهرستان و سایر مناطق استان البرز باید به گونه ای باشد که هیچ یک از کشاورزان و باغداران منطقه حاضر به فروش اراضی کشاورزی و باغی خود نباشند. تشویق و ترغیب کشاورزان و باغداران در ساوجبلاغ و دیگر مناطق استان البرز سبب می شود تا پای واسطه ها و دلالان از بخش کشاورزی منطقه کوتاه شود. همچنین نظارت بر اجرای طرح های کشاورزی و باغداری و استمرار آموزش های کشاورزی به همراه ارایه تسهیلات ارزان قیمت به بهره برداران سبب مصونیت عرصه های کشاورزی از دست سودجویان خواهد شد. آنچه امروز نگرانی کارشناسان و مردم استان البرز را بیشتر کرده ساخت ویلاهای بزرگ در دل باغ ها و اراضی کشاورزی روستاهای ساوجبلاغ است که رفته رفته سبب نابودی این عرصه ها می شود. به عقیده کارشناسان استقرار تیم های نظارتی ویژه از سوی دهیاری ها و بخشداری ها در سطح مزارع و باغ های ساوجبلاغ از تغییر کابری اراضی جلوگیری خواهد کرد.


نوشته شده در  دوشنبه 90/10/5ساعت  7:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]