سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نام نظرآباد و اندیشه تغییر

 اسماعیل آل احمد

قرآن پژوه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم

و مدیر موسسه رخسار قرآن شهرستان نظرآباد                                                                              

در آمواسماعیل آل احمدزه های قرآن، تغییرات اقوام در هر بعدی، وقتی صورت می گیرد که خود آن قوم آن را بیاغازند. (1) بی شک از آنجایی که قرآن، کتاب هدایت است بالطبع، مراد اصلی آن از تغییر، آن تغییرهایی است که مقوله هدایت آدمیان را عهده دار است اما قرآن فقط در این مقوله صرف، کارکرد ندارد و می توان و باید در همه مقولات حیات آدمی از آن الگو گرفت. آنچه در فرهنگ امروزین ما در پرده های غفلت پوشانده شده، نام هایی است که بر افراد و اشیا و مکان های اطراف خود می نهیم. نام از چنان اهمیتی برخوردار است که در آموزه های خاندان پاک قرآن - حضرات معصومین علیهم السلام- یکی از حقوق فرزندان بر والدین، تعیین نام نیک برشمرده است.(2) ارتباط نام ها با ما آدمیان می باید ارتباطی دو سویه باشد؛ اثرگذاری و اثرپذیری و این مهم در زندگی نمی تواند و نباید نادیده انگاشته شود. در نهادن نام، حکمت هایی عمیق نهفته است که بر ارباب فضلیت و فرهنگ پوشیده نیست.

چندی است که مردانی از مدیران و فرهیختگان شهرستان ما درصدد تغییر نام شهرستان نظرآباد هستند و این قلم در امتداد همین دغدغه درصدد اندیشیدن به مطالبی است از جمله: 1- آنچه در نام نهادن جدید باید بسیار جدّی تلقی شود این است که نام جدید نباید گسستی بین امروز و دیروز و پریروز این دیار ایجاد کند. اگر چنین شود مردمان فردای این دیار در یافتن هویت کهن خویش متحیّر می شوند همان تحیّری که بسیاری از انسان های بی هویت امروز را در منجلاب بی آیندگی فرو برده؛ آینده ای که بی این پشتوانه عظیم کهن خانه ای بنا شده بر آب است بی ریشه و پی. پیشنهاد تعیین نامی که غیر از نام نظرآباد باشد پیشنهاد خوبی است به این صورت که نام شهر غیر از نام شهرستان باشد مثل هشتگرد و ساوجبلاغ. 2- قطعا" این نام باید حاوی پیامی برخاسته از این دیار و پیشینه کهن آن باشد و به قول قدیمی ها اسم باید با مسمّا باشد. در این شهر، نام رجالی بزرگ در علم و صنعت می درخشد؛ روزگار این شهر، روزگاری سرشار از حضور درخت و سبزه و طبیعت دلگشا است؛ بر دامان این دیار، آثار باستانی فاخری که آبرویی بین المللی دارند زینت بسته اند. 3- این نام از زیبایی و شیوایی آوایی و خوشامد اهالی هم اگر بهره ای کامل نداشته باشد با بی مهری اهالی روبرو شده و طرد می شود و اگر نشود در طول زمانی بس دراز پذیرفته خواهد شد و این یعنی هزینه ای بس کلان اما بی نتیجه یا کم نتیجه.

حال که کار تغییر نام شهرستان به دست افرادی این کاره سپرده شده خوب است که با وسواس تمام، نامی هنرمندانه و مردم پسند و با مسمّا بر این دیار زیبا و نیک بر گزینیم. ان شاءالله

 پانوشت ها: 1. قرآن کریم، آیه 52 سوره انفال و آیه 11 سوره رعد/2. کلمات قصار شماره 403 نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام.


نوشته شده در  شنبه 87/12/10ساعت  6:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]