سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

روستای عشایری «گلدره» در شهرستان نظرآباد از روستاهایی است که قابلیت‌های فراوانی در جذب گردشگران دارد.

 

از روستای عشایری «گلدره» نظرآباد  تا روستای «سنج» ساوجبلاغ

«روستای هدف گردشگری» به محدوده‌ای جغرافیایی اطلاق می‌شود که در این محدوده یک یا چند یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آنها، انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود. از این رو استان البرز دارای 12 روستای هدف گردشگری است، ولی اکثر این روستاها هنوز از امکانات اولیه و زیرساخت‌های گردشگری خوبی برخوردار نیست. استان البرز با وجود این که به لحاظ مساحتی از وسعت پایینی برخوردار است، همه اقلیم‌های گرم و خشک، معتدل و کوهستانی را در دل خود جای داده و دارای پنج شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و کرج است که هر کدام به نوبه خود، روستاهایی با جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصر به فردی دارد.

برای مثال روستای «گلدره» در شهرستان نظرآباد یکی از همین روستاهایی است که قابلیت‌های فراوانی در جذب گردشگران دارد. سیدحسام موسوی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد در این باره می‌گوید: گلدره، تنها روستای عشایری استان البرز است که پتانسیل‌های خوبی به لحاظ جذب گردشگر دارد. این روستا یکی از روستاهای پویای استان به‌شمار می‌رود و همه جاذبه‌های کویر را داراست که می‌تواند مقصد مناسبی برای تورهای عشایری و کویری باشد. وی می‌افزاید: شترسواری، اسب‌‌سواری و دیدن زیبایی‌های آسمان در شب ازجمله جاذبه‌‌های این روستاست و زندگی سنتی‌ای که در روستا جریان دارد، بسیار لذتبخش و دیدنی است. وی با اشاره به مشکلات این روستا برای جذب گردشگر و توریست می‌گوید: نبود زیرساخت‌هایی مانند کمپینگ اقامتی یا خانه‌هایی برای اسکان مهمانان و نبود امکانات بهداشتی، مانع توسعه گردشگری و در نهایت اشتغالزایی در این روستا می‌شود.

هادی بابازاده، رئیس میراث فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ نیز با اشاره به غنی بودن این شهرستان به لحاظ میزان روستاهای هدف گردشگری می‌گوید: «برغان»، «ورده»، «سنج» و «تکیه» از جمله این روستاها بوده که هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریستی و هم میراثی و باستانی غنی هستند، ولی روستای برغان دارای یک بازار قدیمی و شاخص است که نیاز به مرمت دارد. وی نبود زیرساخت‌های لازم را یکی از موانع توسعه روستاهای هدف در استان دانسته و ادامه می‌دهد: علاوه بر این مساله، آشنا نبودن موسسات گردشگری البرز و تهران و عدم برگزاری تورهایی به این مناطق باعث کمتر شناخته شدن و مورد بی‌توجهی قرار گرفتن روستاهای هدف می‌شود. وی تصریح می‌کند: برای توسعه گردشگری روستایی اختصاص اعتبارات کافی در این زمینه الزامی است (به نقل از خبرگزاری ایسنا).


نوشته شده در  جمعه 91/11/13ساعت  7:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]