سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

درباره نام و نسب نسیم شمال

در شماره 26108 روزنامه اطلاعات (13 اسفند 1393) مقاله ­ای با عنوان «نام های مانا مطبوعات ماندگار» به قلم دکتر محمّدجعفر محمّدزاده سرپرست و سرویراستار دانشنامه مطبوعات ایران به چاپ رسیده  که در آن، چهار نشریه نامدار ایران یعنی «صوراسرافیل»، «نسیم شمال»، «گل­ آقا» و «توفیق» معرفی شده است. نویسنده محترم، در معرفی اشرف الدین برغانی قزوینی مدیر روزنامه نسیم شمال (چاپ رشت و تهران) به منابعی استناد کرده که با تسامح و عدم پژوهش، از کنار نام و نسب واقعی نسیم شمال عبور کرده­ اند. این در حالی است که نسیم شمال (یا به قول نویسنده مقاله، سیّد اشرف ­الدین گیلانی قزوینی) به جهت فقر ناشی از اختلافات خانوادگی در تقسیم ارث، تا مدتّ ها نام و نسب واقعی خود را مخفی نگه داشته بود.

او در محرم 1289ق در شهر قزوین پا به عرصه گیتی نهاد. پدرش آقاعبدالله بَرَغانی (م­1289ق) امام جمعه وقت قزوین و فرزند شیخ محمّدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث و مادرش سیّده زهرا خانم نام داشت. اشرف الدین با استناد به مدارکی نویافته، ادّعا می­کرد که خاندان برغانی از سادات هستند و اصرار داشت که عالمان این خاندان باید رنگ عمامه خود را تغییر دهند. او در پاسخ به اعتراض برادر بزرگترش می­ گفت: «من انتساب به امّ خواهم کرد و سلسله نَسَبی خود را از مادر خواهم گرفت که سیّده و اولاد پیامبر است.» همین دیدگاه موجب شده که نسیم شمال در برخی منابع، سیّد پنداشته شود. پدر در زمان حیات و در آغازین روزهای تولّد، نام «شمس­ الدین» برای او برگزید. مادرش اما پس از مرگِ پدر، نام «اشرف ­الدین» بر وی نهاد. به دنبال درگذشت پدر، سهم ارث اشرف­ الدین و مادرش را غصب کردند و روزگار دشواری برای او و مادرش پدیدار شد. مادر اشرف ­الدین به ناچار به عقد سیّداحمد قزوینی درآمد و اشرف ­الدین چندی در کنار آنان روزگار گذراند تا اینکه میرزا محمّدتقی شهیدی (م­1338ق) برادر اشرف ­الدین، سرپرستی وی را عهده­دار شد و اشرف را به مدرسه صالحیه قزوین فرستاد. 

    او مقدّمات ادبیات عرب و علوم اسلامی تا دوره سطح را از شیخ عبدالرحیم قزوینی، ملاعلی طارمی و محمّدعلی برغانی صالحی فراگرفت. در حدود سال 1305ق به توصیه میرزا علی ­نقی برغانی صالحی ملقّب به مدرس ­الطف (م­1320ق) نوه شیخ محمدصالح برغانی که متولّی موقوفات جدّ خویش در ایران و عراق بود، برای ادامه تحصیل راهی عتبات شد. در مدرسه حسین ­خان قزوینی شهر کربلا از درس میرزا علامه برغانی صالحی (م­1310ق) و میرزا علی­ نقی برغانی صالحی بهره ­مند شد. حدود سال 1310ق به قزوین بازگشت. پس از ورود به قزوین و مرگ مادر، اشرف ­الدین تمام گرفتاری ­ها و فقر و درماندگی خود را از چشم خانواده پدری و برادر بزرگ خود می ­دید. در آن زمان، بیست ­و یک سال تمام داشت. چهار سال در قزوین لب فروبست و دم درکشید. پس از آن عازم زنجان شد و مبانی عرفان و حکمت و ریاضیات را نزد میرزا مسگر زنجانی آموخت سپس به تبریز کوچید و در حدود سال 1313­ق به قزوین بازگشت و در مدرسه صالحیه مشغول تدریس گشت. آن مدرسه که یکی از مراکز تجمّع آزادی ­خواهان و مشروطه ­طلبان بود، مسیر زندگی اشرف ­الدین را تغییر داد و او را به سیاست کشاند...

منابع: یحیی شهیدی، شجره خانواده ­های شهیدی، صالحی و علوی شهیدی، ج 1، ص 82؛ مهدی نورمحمّدی، «ناگفته ­هایی در باب زندگانی اشرف ­الدین حسینی»، شاعر مردم: یادنامه اشرف حسینی نسیم شمال، ص 37؛ سیّد محمّدعلی گلریز، مینودر یا باب­ الجنه قزوین، ج 2، ص 698؛ فرشته (نشریه خاندان برغانی مقیم قزوین)، ش 1، ص 9، ش 2، ص 31؛ زکریا مهرور، اشرف الدین قزوینی شاعری از خاندان برغانی، ص 9.


نوشته شده در  پنج شنبه 93/12/21ساعت  8:50 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]