سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

وبلاگ نویسان، ضعف رسانه های استان البرز را جبران می کنند 

تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1394 - 14:38 / کد خبر: 228447

 روایت نو: باشگاه وبلاگ نویسان استان البرز

*** در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال دارید و در چه رشته ای تحصیل می کنید؟ تاکنون چه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داشته اید؟ 

- بنده حسین عسکری متولّد اول فروردین 1353 در شهر نظرآباد از توابع استان البرز و این روزها مشغول تدوین رساله در مقطع «دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش» هستم. نگارش کتاب های «کتابشناسی ساوجبلاغ»، «نقدِ دل: گفت و گو با دکتر یوسف فضایی»، «دشتی به وسعت تاریخ: نگاهی جامع به شهرستان نظرآباد» و «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقّف در طالقان» و حدود صد مدخل در دایره المعارف تشیّع و تعدادی مقاله در مطبوعات از جمله فعالیّت های فرهنگی بنده است. این روزها در حال آماده سازی کتاب «دانشنامه نام آوران ساوجبلاغ» برای چاپ هستم. در این کتاب زندگی و آثار حدود 210 تن از مشاهیر این منطقه معرفی شده است.     

*** هدفتان از فعالیت در وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی چیست؟ و چه زمانی آن را راه اندازی کرده اید؟

- وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی در 20 آبان 1386 با هدف انتشار و بررسی پژوهش های انجام شده درباره ساوجبلاغ تاریخی (شامل شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد واقع در استان البرز) و نهادینه کردن فرهنگ نفد و گفت و گو در این دو شهرستان راه اندازی شده است. تاکنون 745 یادداشت در آن منتشر شده است. به جهت رعایت قوانین فضای مجازی، وبلاگ را در 25 دی 1389 در «ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رساندم.

*** از مهّم ترین مطالب منتشر شده در وبلاگتان بگویید.

به نظر من همه مطالب منتشر شده در این وبلاگ به نوعی مهّم بوده اند اما از مباحثی که بازتاب داشت و منجر به گفت و گو و نقد شد می توانم به این موارد اشاره کنم: 1. نقد جریان خرافی «م.ع» که اعتکافی بدعت آمیز در سال 1387در کوه های ساوجبلاغ برگزار کردند. در روند این نقد، آیت الله شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانی فرزند گرامی آیت الله العظمی فاضل به نامه نویسنده این وبلاگ پاسخ دادند و نقد این جریان منحرف را تایید کردند؛ 2.  نقد مدیریت فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ در سال 1389 با مشارکت حدود ده نفر از فعّالان فرهنگی و هنری شهرستان ساوجبلاغ که منجر به برکناری مدیر یکی از نهادهای فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ شد؛ 3. نقد و بررسی تصمیم مدیریت عالی شهرستان ساوجبلاغ در سال 1390 مبنی بر انتقال شرکت دخانیات کشور به شهر هشتگرد که پیگیری ها و مطالب انتقادی دوستان اهل قلم، این تصمیم منتفی شد؛ 4. نقد فِراترنالیسم و دیدگاه مروّجان حزب منحرف قارداشلیق ترکیه در ایران که منجر به گفت و گوی جدّی در وبلاگ شد، به طوری که آقای سیّدمحمّد فخری مدیر پارسی بلاگ هم در گفت و گو دخالت کردند و به مدّت 24 ساعت، یادداشت مربوط به این مساله از دسترس خارج شد. اما در ادامه، مخاطبان این یادداشت با ارسال پاسخ، در گفت و گو مشارکت کردند؛ 5. اعتراض به ویرانی آثار باستانی محوطه ازبکی در شهرستان نظرآباد که قدمت نه هزار ساله دارد؛ 6. بررسی انتقادی تغییر نام شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد؛  7. اعتراض به نابودی کشاورزی و محیط زیست گیاهی و جانوری شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد؛ 8. نقد دیدگاه های یک تاریخ نگار بهایی و نویسنده عضو انجمن حجّتیّه درباره هجمه مشترک آن دو به ایمان شیعی آیت الله حاج شیخ هادی نجم آبادی روحانی نواندیش و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار؛ 9. نقد و بررسی سبک زندگی «اهل توقّف طالقان» و... جزئیات این مطالب را می توانید در وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی ملاحظه کنید.

*** از مسئولان فضای مجازی کشور یا استان چه انتظاری دارید؟

- با بردباری و وسعت دید، گفت و گوهای انتقادی وبلاگ نویسان استان البرز را پیگیری کنند.

*** تعریف شما از وبلاگ چیست؟

در غیبت و ضعف رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری، «وبلاگ» رسانه و ابزاری اثرگذار است با نقاط ضعف و قوّت مخصوص به خودش.

*** از برگزاری موج های وبلاگی و به ویژه «گلدون وبلاگی روایت نو» راضی هستید ؟

ابتکار خوبی برای مخاطب یابی برای وبلاگ نویسان استان است.

*** اکنون در جبهه جنگ نرم و جهاد مجازی وظیفه افسران جنگ نرم چیست؟

نگاه آسیب شناسانه به حوزه فرهنگ و هنر و نقد روشمند و عالمانه مدیریت فرهنگی و همچنین معرفی همه جانبه و دقیق هویت بومی استان البرز همانند مشاهیر، تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی. این دو گام، همان فعالیّت های سلبی و ایجابی وبلاگ نویسان البرزی در حوزه فرهنگی است.

*** نظر شما در مورد شبکه وبلاگی روایت نو چیست؟     

- اقدامی بجا، مهّم و حرفه ای در حوزه رسانه های مجازی استان البرز است.

*** وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی چند نویسنده دارد؟ مطالبتان را کجا منتشر می کنید؟

- بیشتر یادداشت های خودم در آن منتشر می شود اما به هنگام گفت و گوهای گروهی و به اصطلاح پرونده ای درباره مباحث فرهنگی و اجتماعی، دیگر دوستان اهل قلم هم مشارکت می کنند. به همین جهت به طور متوسط روزی حدود 600 نفر بازدیدکننده دارد و تا امروز صفحات آن 640000 بار کلیک خورده است. صفحه آرایی و حروف نگاری وبلاگ را مدیون همسر گرامی ام محبوبه اکبری هستم.

*** پیشنهاد راه اندازی این چنین وبلاگی با این محتوای غنی فرهنگی از طرف چه کسی بود؟

به ذهن خودم خطور کرد اما در ادامه کار از دیدگاه های دوستان بسیار بهره مند شدم.

*** غیر از این سایت، در کدام یک از شبکه های اجتماعی فعالیت دارید؟

- در شبکه های اجتماعی علیرغم اهمیّت، فعالیّتی ندارم چون به شدّت وقت سوز است. علاوه بر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی، دو وبلاگ «روستای ایستای طالقان» و «اسرار حکمت: آثار و اندیشه های دکتر حکمت الله ملاصالحی» را نیز مدیریت می کنم. البته وبلاگ روستای ایستا را از آغاز سال 1394 به دلایلی به روز نمی کنم. لازم است خوانندگان گرامی این سایت بدانند که استاد حکمت الله ملاصالحی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه آتن و نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور «فلسفه باستان شناسی» را در ایران پی ریزی کرده است. ایشان متولّد شهرستان طالقان و مقیم شهرستان ساوجبلاغ است.

*** آیا شما احساس کردید که شگردها و ترفندهای دشمنی دشمنان ما نسبت به قبل تغییر کرده؟ به نظر شما در این زمان آنها از چه روش هایی برای دشمنی علیه ما استفاده می کنند و هدفشان چیست؟

-  بدون تردید تهدیدات فرهنگی و اجتماعی بدخواهان اسلام و ایران به شدّت پیچیده، لایه به لایه و تکنولوژیک شده است. برخی مواقع به جهت همین پیچیدگی، بعضی دوستان ناشی، ناخواسته در زمین دشمن بازی می کنند و منافع آنان را تامین می کنند. این وضعیت می طلبد که همه به سلاح «تقوا» و «دانش» مجهّز شویم.

 *** شما چطور با کار با رایانه َآشنا شدید و چه شد پا در فضای مجازی و جنگ نرم نهادید؟

- برادرزاده خوش ذوقی دارم به نام مهندس امیر عسکری که در سال 1385 من را با فضای مجازی و وبلاگ نویسی آشنا کرد. ایشان شاعر هم است و قرار است مجموعه شعرش به زودی منتشر شود

*** آخرین باری که به تشییع شهدا رفتید، چه زمانی بود؟ چه چیزی از آنها خواستید؟

- برادر بزرگ بنده به نام «محمّدعلی عسکری» از شهدای دفاع مقدّس است که در سال 1361 در عملیات رمضان به شهادت رسید. این موانست با یاد و خاطره برادرم همیشه من را پیوند زده با گلزار شهدا. امیدوارم که بتوانیم از ارزش های گرامی شهدا به خوبی پاسداری کنیم.

*** آخرین باری که دست پدرتان را بوسیدید، چه زمانی بود؟ چه چیزی به ایشان گفتید؟

- حدود بیست سال است که از نعمت پدر محروم هستم. اما حلاوت خاطراتش همیشه کامم را شیرین می کند. قرآن و کتابهایش همدم لحظات دلتنگی ام است که بر آنها بوسه می زنم.

***‌در پایان، از شما می خواهیم طبق روال مصاحبه های سایت «روایت نو»، در مقابل هر کلمه، نخستین عبارت یا کلمه ای به ذهنتان می رسد، را بفرمایید.

سال 1394: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، «سال همدلی و همزبانی ملّت و دولت» است که امیدوارم به تحقّق بپیوندد.

ماهواره: به ویژه برای کودکان و افراد انسانی کمتر از هجده سال آسیب زا است.

روایت نو :قرارگاه و پیوند دهنده وبلاگ نویسان البرزی.

بهترین آرزوی سال: سربلندی ایران عزیز در عرصه های ملّی و جهانی.

عشق: وجه تمایز انسان و حیوان (هرچه عاشق تر، انسان تر).

وهابی شیعه شده: برگشته به دامن توحید ناب اسلامی.

شارلی ابدو: رسانه ای که به نام آزادی بیان، ابزار شیطان شده است.

شهید گمنام کانال کمیل: سند زنده و گویای استقلال و آزادی ایران و ایرانیان.

فاطمه سلام الله علیها: فاطمه فاطمه است.

بهترین هدیه ای که گرفتید: کارت تبریک فرزندانم به مناسبت روز پدر.

خانه تکانی: آغاز فصلی دیگر از زندگی.

تقویم: بر سر جوی نشین و گذر عمر ببین.

مذاکرات 1+5: جبهه دیگری که سلاحش عزّت، حکمت و مصلحت است.

پدر: درختی پر ثمر که در سایه اش می توان آرامش گرفت.

*** با تشکّر از شما که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. برای شما و همه فعّالان فرهنگی آرزوی موفقیت داریم.

- من هم از تلاش های صادقانه دست اندرکاران وب سایت «روایت نو» صمیمانه سپاسگزارم. پیشنهاد می کنم. مسایل فرهنگی و اجتماعی استان البرز را به صورت پرونده ای و با یادداشت های گروهی وبلاگ نویسان و اهل قلم استان مورد بررسی قرار دهید. بار دیگر از همّت بلند شما سپاسگزارم.


نوشته شده در  یکشنبه 94/2/6ساعت  4:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]