سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 دکتر حسین کیا

مشهد الشهدا ندایی یزدی و مقایسه آن با روضه الشهدای واعظ کاشفی 

اشاره: دکتر حسین کیا (متولد 1360) استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان از نویسندگان و پژوهشگران خوش ذوق و کوشای شهرستان ساوجبلاغ است. مقالاتی از ایشان منتشر شده از جمله مقاله علمی و پژوهشی زیر که با همکاری وحید قنبری ننیز (دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان) نوشته شده است:

حسین کیا، وحید قنبری ننیز، «مشهد الشهدا ندایی یزدی و مقایسه آن با روضة الشهدای واعظ کاشفی»، مجله ادبیات پایداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 5، ش 9، پاییز و زمستان 1292، ص 265. 

چکیده: با تاسیس حکومت صفوی در اوایل قرن دهم و رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه، گرایش به موضوعات مذهبی در بین شاعران و نویسندگان این دوره افزایش یافت. یکی از این سرایندگان، حسین ندایی یزدی است که حماسه ای دینی با نام «سیف النبوi» یا «مشهد الشهدا» سروده است. ندایی، شاعر گمنامی است که جز در چند منبع از او یاد نشده است. او معاصر شاه اسماعیل اوّل صفوی بوده و کتابش را نیز به او تقدیم کرده است. از ندایی جز چند بیت پراکنده و کتاب سیف النبوه اثری در دست نیست. مشهدالشهدا، نظم کتاب روضه الشهدای ملا حسین واعظ کاشفی است. واعظ کاشفی، روضه الشهدا را در سال 908 ق نوشته است و ندایی، روضة الشهدا را تقریبا بیست سال بعد، در سال 927 ه.ق در بیست هزار بیت به نظم آورده است. این مقاله ضمن گذری بر این دو کتاب و بررسی احوال مؤلفان آن، به مقایسه روضه الشهدا و مشهدالشهدا پرداخته است.

واژه های کلیدی: واعظ کاشفی؛ روضه الشهدا؛ امام حسین (ع)؛ سیف النبوّه؛ مشهدالشهدا؛ مقتل؛ حسین ندایی یزدی.

دانلود فایل پی دی اف


نوشته شده در  یکشنبه 94/2/20ساعت  10:21 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]