سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

در جست و جوی قند پارسی از قصرشیرین تا ساوجبلاغ

دکتر بهروز ژاله استاد زبان و ادبیات فارسی، چند سالی است که شهرستان ساوجبلاغ را برای سکونت خود برگزیده است. برای نخستین بار نام ایشان را از دکتر حسین کیا شنیدم و دکتر جواد جعفریان لطف کرده و بنده را با کارنامه فرهنگی و پژوهشی این استاد فرهیخته آشنا کرد. استاد بهروز ژاله متولّد 17 آذرماه 1337 در قصرشیرین است. در سال 1356 دیپلم ادبی را از دبیرستان هدایت کرمانشاه دریافت کرد و در سال 1358 پس از پایان سربازی، در آزمون معلّمان چندپیشه پذیرفته شد. ایشان در همان سال در آزمون سراسری رشته زبان و ادبیات فارسی قبول شد و در مدرسه عالی ادبیات و زبان های خارجی - که پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبایی ادغام شد - به تحصیل پرداخت. در سال 1359 معلّمی را به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش کرمانشاه آغاز کرد تا این که در سال 1362 برای ادامه تحصیل، به دانشگاه بازگشت.

تدریس در منطقه 9 آموزش و پرورش تهران، استخدام در دانشگاه علامه طباطبایی (کارشناس آموزش)، ریاست آموزش دانشکده ادبیات و علوم انسانی علامه، مسوول آموزش مرکز تخصص های آزاد دانشگاه علامه از دیگر فعالیّت های ایشان در شهر تهران است.

در سال 1371 در آزمون کارشناسی ارشد سراسری رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مشهد پذیرفته شد و پس از مدّتی به دانشگاه علامه منتقل شد. ایشان در سال 1374 از پایان نامه ارشد خود با عنوان «شرح و تفسیر نیمه نخست دفتر چهارم مثنوی معنوی» دفاع کرد. از سال 1373 تا 1375 رییس اداره پژوهش دانشکده ادبیات علامه بود تا این که به عضویت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان درآمد. در سال 1380 در دوره دکتری دانشگاه خوارزمی (تربیت معلّم سابق) پذیرفته شد. «بررسی فرایند بازگشت به کودکی در شعر معاصر ایران» عنوان رساله دکتری ایشان است. استاد ژاله در سال 1386 بازنشسته شد. آقایان دکتر سیّدمحمّد حسینی، محمدجواد مشکور، اصغر دادبه، سیروس شمیسا، سیّد محمود طباطبایی اردکانی، شفیعی کدکنی، پورنامداریان، عابدی، محمود عبادیان، انوری و ماهیار از جمله استادان ایشان در دانشگاه بودند.

درس های تدریس شده استاد در دانشگاه: متون نظم و نثر فارسی، سبک شناسی، دستور زبان فارسی، تاریخ زبان فارسی، ادبیات داستانی (مقطع کارشناسی ارشد) تاریخ ادبیات، نگارش فارسی. استاد ژاله در سال 1364 ازدواج کرده و دارای دو فرزند پسر و یک نوه است. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» به حضور با برکت استاد ژاله در شهرستان ساوجبلاغ افتخار می کند.

 صفحه استاد ژاله در وب سایت دانشگاه زنجان 


نوشته شده در  شنبه 94/3/16ساعت  1:19 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]