سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

چکیده شش پژوهش علمی درباره شهرستان ساوجبلاغ

شهرستان ساوجبلاغ

تاثیر شدت چرای دام بر ترکیب پوشش گیاهی، رطوبت، مقاومت مکانیکی و نفوذ پذیری خاک  ساوجبلاغ

شیوع سوء تغذیه پروتئین - انرژی و عوامل مؤثر بر آن در کودکان زیر 5 سال ساوجبلاغ

بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ

بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ

بررسی توزیع درآمد کشاورزان شهرستان ساوجبلاغ و عوامل مؤثر بر آن

بررسی میزان شیوع عقب‌ماندگی ذهنی و عوامل مؤثر در کودکان و نوجوانان منطقه ساوجبلاغ

چکیده پژوهش ها و مقالات علمی فوق

تاثیر شدت چرای دام بر ترکیب پوشش گیاهی، رطوبت، مقاومت مکانیکی و نفوذ پذیری خاک ساوجبلاغ  
- اصغر کهندل، محمدرضا چایی چی، حسین ارزانی، محسن محسنی ساروی، قوام الدین زاهدی امیری،
فصلنامه منابع طبیعی ایران، سال پنجاه و نهم، شماره 4، زمستان 1385،ص 1001.                                                  
 چکیده: در این تحقیق اثر شدت های چرا در شرایط مختلف مرجع (بدون چرا)، کلید (چرای متوسط) و بحرانی (چرای شدید) بر ترکیب گیاهی، مقاومت مکانیکی، نفوذپذیری و رطوبت خاک طی دو سال متوالی 1383 و 1384 در منطقه ساوجبلاغ اندازه گیری شد. اطلاعات حاصل از طرح به صورت کرت های دو بار خرد شده در قالب بلوک کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد، که در آن مناطق مورد مطالعه به کرت های اصلی، زمان نمونه گیری به کرت های خردشده و عمق نمونه گیری به کرت های دو بار خردشده اختصاص یافتند. در قالب طرح آماری تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spss (نسخه 12) انجام شد و در صورت معنی دار بودن اختلاف بین تیمار ها، برای مقایسه میانگین ها و گروه بندی از آزمون دانکن استفاده شد. نتایج نشان داد که مقاومت مکانیکی درعمق 30- 15 سانتیمتر نسبت به 15-0 به طور معنی داری افزایش یافت. مقاومت مکانیکی در انتهای دوره چرا نسبت به ابتدای دوره چرایی افزایش یافت. رطوبت خاک از منطقه مرجع به منطقه بحرانی کاهش یافت و این کاهش با گذشت زمان ادامه یافت و رطوبت خاک در عمق دوم به طور معنی داری نسبت به عمق اول بیشتر بود. نفوذپذیری در ابتدای دوره چرا بیشتر از انتهای دوره چرا و مقدار آن در منطقه بحرانی کمتر و بین سه منطقه دارای اختلاف معنی داری بود. مقادیر نفوذپذیری به ترتیب در مناطق مرجع، کلید و بحرانی 7/3،2/3 و 3/2 میلیمتر در دقیقه تعیین شد. ترکیب پوشش گیاهی با افزایش شدت چرا تغییر عمده ای کرد، به طوری که با افزایش شدت چرا گندمیان و بوته ای ها به ترتیب 7/43 و 8/51 درصد کاهش و پهن برگان علفی 5/26 درصد افزایش یافتند. در منطقه بحرانی بیشترین پوشش گیاهی مربوط به پهن برگان علفی شامل گیا هان مهاجم و سمی Peganum harmala و persica Rosa، Ceratocarpus sp. بود، که نشان دهنده سیر قهقرایی در اثر چرای مداوم و بیش از ظرفیت مرتع است.                                                                            
- کلید واژگان: ترکیب گیاهی/ مقاومت مکانیکی/ نفوذپذیری/ رطوبت خاک/ مرجع/ کلید/ بحرانی / ساوجبلاغ.

شیوع سوء تغذیه پروتئین - انرژی و عوامل مؤثر بر آن در کودکان زیر 5 سال ساوجبلاغ (سال 1381)

- دکتر شهناز ریماز، اعظم مقتدری، دکتر فرزاد شیدفر، دکتر فرشاد پورملک، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، شماره 48، فوق العاده یک، 1384، ص 97 .     

 چکیده: سوء تغذیه پروتئین ـ انرژی یکی از مشکلات جوامع به ویژه در کودکان زیر 5 سال می باشد. با توجه به عوارض شناخته شده و گزارش های متفاوت و متناقص از شیوع اختلال به ویژه عوامل موثر بر بروز آن، این بررسی انجام گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع و عوامل موثر بر سوء تغذیه پروتئین ـ انرژی در کودکان کمتر از 5 سال است. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی ـ مقطعی از مهرماه تا اسفندماه 1381 در شهرستان ساوجبلاغ انجام گرفته است. نمونه ها براساس 20 درصد شیوع سوء تغذیه و حدود اطمینان 95 درصد و با محاسبه اثر طرح 8/1 و درصد خطای 03/0 تعیین شدند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 1243 کودک انتخاب شدند.( 632 نمونه روستایی و 603 نمونه شهری). داده ها توسط پرسش نامه، مصاحبه و مشاهده جمع آوری شدند. یافته ها: مهم ترین یافته ها در این مطالعه عبارت بودند از: شیوع از رشد بازماندگی در دختران بیش از پسران بود به ترتیب (1/12 درصد، 7/8 درصد)، شیوع کم وزنی در بین دختران(7/4 درصد) و در پسران (7/3 درصد) بود، سن (043/00) کودکان با سوء تغذیه رابطه معنی داری داشت. بین سوء تغذیه و کالری رژیم غذایی رابطه معنی داری وجود داشت (038/p>0) (در گروه سنی 4-3 سال). هم چنین در این مطالعه رابطه معنی داری بین وزن برای قد، برای سن و پروتئین کم در رژیم غذایی نشان داده شد.          
- کلید واژگان: شیوع/ عوامل موثر / سوء تغذیه پروتئین – انرژی/ کودکان زیر 5 سال.

بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ

- دکتر لامع اخلاقی، دکتر محمدجواد غروی، دکتر امیرحسین فقیهی، مظفر جباری، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، شماره 45، بهار 1384، ص 23.

 چکیده: بیماری دیابت شیرین یکی از مهم ترین بیماری های مستعد کننده جهت ابتلا به عفونت های فرصت طلب از جمله پارازیت های روده ای است. از آن جا که شیوع آلودگی بیماران دیابتی به انگل های روده ای تقریبا ناشناخته می باشد و تعیین روش درمان یا پیش گیری در این گروه از بیماران مشخص نیست، مطالعه حاضر با هدف بررسی حساسیت و شیوع عفونت های انگلی روده ای در بیماران دیابتی در 2 شهرستان کرج و ساوجبلاغ از استان تهران صورت گرفت و با گروه سالم (شاهد) مقایسه گردید. در این مطالعه توصیفی و مقایسه ای 500 نمونه مدفوع که شامل 250 نمونه مربوط به گروه شاهد (158 نفر زن و 92 نفر مرد) و 250 نمونه مربوط به گروه بیماران دیابتی (159 نفر زن و 91 نفر مرد) بود با روش های معمول آزمایشگاهی از تیرماه 1380 تا 1381 جمع آوری شد. روش تغلیظ فرمالین ـ اتر برای جست وجوی تمام انگل های روده ای و رنگ آمیزی اسید فست تغییر یافته برای تشخیص اووسیست کریپتوسپوریدیوم و سایر انگل های گروه کوکسید یا به کار برده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران دیابتی از نظر آلودگی به انگل های روده ای در مقایسه با گروه سالم (شاهد) متفاوت بوده به طوری که در گروه بیماران 39 مورد (6/15 درصد) و در گروه شاهد 25 مورد (10 درصد) آلودگی داشتند و در مورد کریپتوسپوریدیوم که یک انگل فرصت طلب می باشد، این تفاوت معنی دار بوده است (05/0 >P). در گروه بیماران حداقل 1 مورد انگل روده ای مشاهده شد که عبارت بودند از: ژیاردیالامبلیا 9 مورد (6/3 درصد)، آنتامباکلی 9 مورد (6/3 درصد)، کریپتوسپوریدیم 6 مورد (4/2 درصد)، بلاستوسیتس هومنیس 6 مورد (4/2 درصد)، یودامبابوچیپلی 2 مورد (8/0 درصد)، آسکاریس لومبریکوئیدس 2 مورد (8/0 درصد)، هیمنولپیس نانا 2 مورد (8/0 درصد)، کیست 4 هسته ای 1 مورد (4/0 درصد)، اندولیماکس نانا 1 مورد (4/0 درصد) و تریکوموناس هومنیس 1 مورد (4/0 درصد).                                                                                   
- کلید واژگان: دیابت شیرین/ انگل های روده ای/ فرمالین
-  اتر/ رنگ آمیزی اسید فست.

بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ
- دکتر ناصر حاجیان مطلق؛ دکتر سوسن فرشی؛ عشرت عبدالهی؛ دکتر علی ارون تاج؛ آزاده کردستانی؛ دکتر سیروس احمدی یزدی؛ دکتر آناهیتا خرمی بنارکی؛ علی اسدی؛ دکتر معصومه کیان پیشه؛ دکتر رزاق بیات؛ دکتر محمدرضا نرمانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، شماره 41، 1383، ص 393

 چکیده: هدف از این مطالعه سنجش نگرش و تعیین آگاهی دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز بوده است. این مطالعه مقطعی توصیفی روی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان ساوجبلاغ انجام شد. بدین منظور 1224 نفر از دانش آموزان دبیرستانی از 58 مدرسه شهری و روستایی ساوجبلاغ طبق جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند سپس پرسش نامه هایی شامل 23 سئوال توسط آن ها تکمیل گردید. این سئوالات در مورد این که دانش آموزان مهم ترین تهدید علیه سلامتی را چه می دانستند و نیز روش های پیش گیری از ایدز، راه های انتقال بیماری و منابع اطلاع رسانی بود. پردازش داده ها توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت. براساس نتایج به دست آمده 7/29 درصد دانش آموزان ایدز را مهم ترین تهدید علیه سلامتی می دانستند در حالی که 5/19 درصد آن ها آلودگی محیط زیست و 9/11 درصد آن ها اعتیاد را مهم ترین تهدید علیه سلامتی می دانستند. در 3/84 درصد موارد اطلاعات دانش آموزان در رابطه با ایدز از طریق تلویزیون و تنها در 5/15 درصد موارد از طریق متون درسی کسب شده بود. دانش آموزان در 9/34 درصد موارد افراد بی بند و بار از نظر جنسی و در 1/33 درصد موارد معتادان تزریقی را بیش ترین مبتلایان به ایدز می دانستند. در زمینه راه های انتقال ایدز 93 درصد تیغ سلمانی مشترک را عامل انتقال ذکر کرده بودند. پنجاه و هشت درصد معتقد بودند که بیمار مبتلا به ایدز باید در مکانی جدا از اجتماع نگه داری شود. سی و نه درصد آن ها کاندوم را در پیش گیری از ابتلا به ایدز و 81 درصد آن ها واکسیناسیون در مقابل ایدز را از راه های موثر در پیش گیری می دانستند. در 64 درصد موارد دانش آموزان ترجیح می دادند که اطلاعات مربوط به ایدز را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند و 91 درصد آن ها با اجباری شدن تست ایدز قبل از ازدواج موافق بودند. در 7/50 درصد از موارد، دانش آموزان در طی سال گذشته درگیری بدنی و فیزیکی نداشته و 1/76 درصد آن ها اصلاً سیگار نکشیده بودند. این مطالعه نشان داد که تلویزیون در افزایش آگاهی های دانش آموزان بسیار موثر بوده است در حالی که کتاب های درسی به علت کمبود اطلاعات، نقش اندکی در افزایش آگاهی دانش آموزان درباره بیماری ایدز داشتند. اغلب دانش آموزان ترجیح داده بودند که اطلاعات را از طریق کادر پزشکی دریافت کنند. در ارتباط با روش های انتقال ایدز و پیش گیری از آن و روش های جلوگیری از بارداری، آگاهی دانش آموزان اندک بود و به نظر می رسد که جهت آموزش این مطالب باید تدبیری اندیشیده شود.                                                                      
- کلید واژگان
: آگاهی و نگرش/ منابع اطلاع رسانی/ ایدز/ دانش آموزان.

بررسی توزیع درآمد کشاورزان  ساوجبلاغ و عوامل مؤثر بر آن                                 
-
مهرداد توده روستا، جواد میرمحمد صادقی، فصلنامه علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 24، تابستان 1382، ص 53.     
 چکیده: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت توزیع درآمد کشاورزان در دو ناحیه دشت و کوه شهرستان ساوجبلاغ استان تهران بود. داده های پژوهش از طریق پرسش نامه و مصاحبه حضوری با 350 کشاورز، که از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب و تصادفی انتخاب گردیدند، به دست آمد. برای تحلیل نتایج از تکنیک های ضریب جینی، مقایسه پنجک ها و مقایسه میانگین های متغیرهای مختلف استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان نابرابری درآمد در ناحیه کوه بیشتر از ناحیه دشت است. میانگین درآمد در پنجک پنجم دشت و کوه به گونه ای چشم گیر بیشتر از پنجک های دیگر آنها بود، و این موضوع در ناحیه کوه شدت زیادتری داشت. نابرابری توزیع در مورد زمین نیز دیده شد. منابع درآمد کشاورزان از فعالیت های کشاورزی (زراعت، دامداری و باغداری) و غیر کشاورزی (شغل دوم و درآمدهای دیگر) بود. نابرابری در توزیع درآمد کل در نواحی دشت و کوه بیشتر از منابع کشاورزی نشات می گرفت، و درآمدهای غیر کشاورزی در این نابرابری نقش کمتری داشتند. نابرابری درآمدهای کشاورزی در دشت به ترتیب به دامداری، باغداری و زراعت، و در کوه به دامداری، زراعت و باغداری مربوط می شد.                                                                                        
- کلید واژگان: توزیع درآمد/ منحنی لورنز/ ضریب جینی/ پنجک ها و دهک ها/ نسبت های درآمدی/ ساوجبلاغ.

بررسی میزان شیوع عقب‌ماندگی ذهنی و عوامل مؤثر در کودکان و نوجوانان منطقه ساوجبلاغ          
- دکتر میرمحمد ولی مجد تیموری؛ بنفشه غرایی، فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 26، تابستان و پاییز 1380، ص 7   
 چکیده: پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان و نوجوانان منطقه ساوجبلاغ و همچنین بررسی علل احتمالی آن در این منطقه پرداخته است. بدین منظور پژوهش یادشده در دو مرحله اجرا گردید. نخست با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 1229 کودک و نوجوان دختر و پسر با دامنه سنی 5 تا 18 سال از مناطق شهری و روستایی منطقه ساوجبلاغ انتخاب گردیده و سپس با استفاده از ماتریسهای پیشرونده ریون و مصاحبه روانپزشکی به منظور بررسی میزان شیوع عقب ماندگی ذهنی در این منطقه این افراد مورد ارزیابی قرار گرفتند.                                                                                          
- کلید واژگان: عقب ماندگی ذهنی/ شیوع/ ساوجبلاغ/ کودکان و نوجوانان.


نوشته شده در  دوشنبه 88/6/30ساعت  6:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]