سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تأثیر مشارکت جوانان در موفقیت طرح هادی شهرستان ساوجبلاغ (مطالعه موردی دهستان هیو) 

آناهیتا حسینی، تأثیر مشارکت جوانان در موفقیت طرح هادی شهرستان ساوجبلاغ (مطالعه موردی دهستان هیو)، پایان ‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر شهره تاج، استاد مشاور: دکتر زهرا ارزجانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1391.

چکیده: با توجّه به چندین دهه برنامه ریزی روستایی در کشور، هنوز مردم در مناطق روستایی با کمبودها و مشکلات روبرو هستند. در کشور ما در مقاطع مختلف سعی شد با به کارگیری راهبردهای مختلف توسعه وضعیت روستاها را بهبود بخشد، ولی به دلایل مختلف و از جمله توجّه نکردن به نقش و اهمیت عامل انسانی کمتر به موفقیت دست یافتند.بعد از دهه 70 ،برنامه ریزان به اهمیت حضور مردم در برنامه ها پی بردند. از آن زمان تاکنون مباحث متفاوتی برای مشارکت مردم در طرح های توسعه مطرح شد که یکی از این مباحث، مشارکت جوانان در طرح های توسعه روستایی است. همان طور که می دانید در بین جامعه روستایی افرادی زندگی می کنند که در سنین جوانی قرار دارند. این عده به واسطه این دوره از زندگی خود از نیروی فکری و جسمی بالایی برخوردار هستند.

در دهه های اخیر برنامه ریزان بر استفاده از نیرو و توان جوانان در برنامه ها و طرح ها ی روستایی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف توسعه ی روستاها تأکید بسیار داشته اند. علاوه بر این باید زمینه ها و شرایط حضور موثّر جوانان در برنامه ها در قالب سازمان های جوانان مهیا گردد و موانعی که بر سر راه مشارکت ایشان قرار دارد برداشته شود. مشارکت جوانان به معنی روند درگیر ساختن آنان در تعیین سرنوشت خود و احساس مسئولیت نسبت به این سرنوشت بیان شده، به طوریک ه از آن به عنوان هدف و وسیله توسعه نام می برند.

در این راستا، تحقیق حاضر با استفاده از روش های توصیفی - تحلیلی و توزیع پرسشنامه در میان جوانان روستایی روستاهای هیو و شلمزار واقع در دهستان هیو بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ به بررسی تأثیر مشارکت جوانان بر موفقیت طرح هادی روستایی که یکی از طرح های توسعه در روستاها بشمار می رود پرداختیم، و براساس این موضوع به بررسی میزان تأثیر مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح که شامل؛ مشارکت در تصمیم گیری، مشارکت در طراحی (مطالعه)، مشارکت در اجراء، مشارکت در بهره برداری، مشارکت در ارزیابی، مشارکت در نگهداری از طرح پس از اجراء و همچنین با استخراج متغیرهای تأثیرگذار مختلفی نظیر آموزش، مهارت، ایجاد امکانات مهارتی و مشارکتی، سطح سواد ،عوامل انگیزه و انگیزش و آگاهی از فواید طرح، عضویت در (سازمان های محلی، سازمانهای رسمی) به بررسی میزان تأثیر مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح بر موفقیت طرح هادی پرداختیم. نتایج حاصل که از طریق تجزیه و تحلیل آماری و با استفاده از آزمون t تک گروهی به دست آمده نشان دهنده اشتیاق جوانان روستایی برای سهیم شدن در فعالیت های مشارکت جویانه و ایفای نقش در تک تک مراحل مشارکت در طرح هادی از یک سو و شاهد تأثیر بالای موفقیت طرح هادی در صورت مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح بوده ایم.

 واژگان کلیدی: جوانان، روستا، مشارکت، مراحل مختلف طرح، موفقیت طرح هادی، ساوجبلاغ، هیو.

 دانلود صفحات آغازین پایان نامه


نوشته شده در  جمعه 94/4/26ساعت  7:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]