سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

عاشقی پای دار قالی

استاد جمشید امینی در سال 1282ش در روستای فشند از توابع شهرستان ساوجبلاغ زاده شد. وی از آغازین روزهای کودکی به نقش و رنگ علاقه داشت. در پنج سالگی به‌همراه خانواده ‌اش به تهران آمد و در این شهر با بافندگی قالی آشنا شد. در سال 1298ش به مدرسه صنایع مستظرفه استاد کمال‌المک راه یافت و استعداد وی مورد توجه استاد گران ‌قدر نقاشی ایرانی قرار گرفت و در آن مدرسه دار قالی برپا کرد. بدین ‌ترتیب، امینی طراحی را نزد کمال‌ الملک آموخت.

استاد امینی از طراحان فرش نوین ایران به‌ شمار می ‌رود. وی اصولی نوین را در این هنر ایجاد کرد و با شیوه ‌ای خاص چون بافندگی گوبلن، به ابداع آثار هنری پرداخت. استاد امینی نخستین هنرمندی بود که شیوه شبیه‌ سازی را در فرش ایران متداول کرد. وی آخرین بازمانده از شاگردان استاد کمال ‌الملک بود که احترام خاصی به استاد خود و اندیشه ‌اش داشت. استاد امینی علاوه بر مهارت و استادی در هنر طراحی، مردی عارف ‌پیشه و اندیشمند بود، به ‌طوری‌ که شاگردان در اخلاق و اصول عارفانه انسانی، او را چون مرادی می ‌ستودند. وی عاشق استاد خویش بود و در تمام عمر یاد استاد و مرادش کمال ‌الملک را عزیز می‌ داشت، به ‌نحوی‌ که هر‌گاه از او سخن می ‌گفت، قطرات اشک از چشمانش جاری می ‌شد.

از جمله توصیه‌ های وی به شاگردانش، پاکی زبان و احترام به مقام ارجمند زن بود. او عقیده داشت که مردان بزرگ را زنان پاکدامن ساخته ‌اند، پس باید به ستایش مقام زن و مادر که منشاء همه بزرگی ‌ها است، پرداخته شود. یکی از فرزندان امینی که از جمله شاگردان وی نیز بوده است، دکتر حسن امینی است که شیوه ابتکاری پدر را دنبال می‌ کند.

استاد جمشید امینی آخرین بازمانده از شاگردان کمال ‌الملک و مکتب وی بود که در سن نود و پنج سالگی در نوزدهم دی‌ ماه سال 1377 جهان را بدرود گفت و روز سه ‌شنبه 22 دی 1377 در میان اندوه هنرمندان بسیار و مردم زادگاهش فشند، در این روستا به خاک سپرده شد. استاد امینی با تعلیم و تشویق استادش، کمال‌الملک، فاصله نقاشی رنگ و روغن و بافت قالی با پشم و کرک را از میان برداشت و نه به یاری قلم و رنگ بلکه به مدد نخ و تار و پود، به پرده  ها جان بخشید و بدین ‌ترتیب، مبتکر شیوه نوین مکتب نقاشی بر قالی در ایران شد. 




نوشته شده در  چهارشنبه 94/6/25ساعت  2:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]