سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

«م- ع»، معتکف مسجد ضرار

- بخش اول -

یادآوری: شاید خوانندگان محترم وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» مطلب تاریخ 25 فروردین 1387 این وبلاگ با عنوان «بررسی خبر خرافه پردازی در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد» را به خاطر داشته باشند (درج شده در مطالب پیشین همین وبلاگ). در آن مطلب به طور مستند، زوایایی از دروغ پردازی های فردی به نام «محمد - ع» آشکار و افشا گردید. وی یکی از ده ها مدعی دروغین عرصه مهدویت و انتظار در سال های اخیر است که در اواخر سال 1384 با بهره مندی از امکانات عمومی و دولتی شهرستان نظرآباد، اعتکافی بدعت آمیز در دامنه ارتفاعات شرقی شهرستان ساوجبلاغ برگزار کرد. او که استاد و مراد معاون نخستین فرماندار شهرستان نظرآباد است، از آن طریق به جلسات شورای اداری نظرآباد راه یافت و در حضور عالی ترین مقام مذهبی شهرستان (=امام جمعه)، فرماندار وقت و دیگر مسوولان محلی، ضمن ارایه سخنرانی وهن آلود و خرافه آمیز، وردها و ذکرهایی را به برخی مسوولان دارای مشکل جسمی و معنوی تقدیم کرد!! در پایان این جلسه، حاضران در نمازخانه فرمانداری، نماز ظهر و عصر را به «محمد- ع» با آن اذان و اقامه عجیبش اقتدا کردند. متأسفانه از آن جمع به اصطلاح نخبه و مسوول!؟ هیچ کس متعرض سخنان خارج از ضابطه او نشد. البته کارمند جوانی، زبان به اعتراض گشود که به قیمت از دست دادن شغلش تمام شد!

اخیرا" روزنامه جام جم در مرداد ماه 1388 ویژه نامه ای را با عنوان «سراب» در شناخت فرقه های منحرف نوپدید منتشر کرده است. صفحات 20 تا 24 آن ویژه نامه، زوایای بیشتری از انحرافات عقیدتی و اجتماعی «محمد- ع» را آشکار کرده است. متن کامل آن مطلب به شرح ذیل است. یادآوری می شود توضیحات بین [ ] با استفاده از دانسته های موثق یکی از مطلعان این پرونده خرافی به متن ذیل اضافه شده است:

م.ع متولد سال 1340 است. وی در سال های 75 و 76 دو بار به دلیل صدور چک بلامحل بازداشت و هر بار با قید وثیقه آزاد شد. او حدود 6 سال پیش اقدام به برگزاری جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه برای خانم ها و علاوه بر جلسات مزبور اقدام به استخاره و دادن ذکر برای استشفای مریضان کرد. وی که مدعی نور درمانی از طریق اذکار قرآنی بود، کم کم زمینه را مساعد دیده و مدعی ارتباط با امام زمان شد و بدعت هایی را در احکام دین وارد کرد. در تحقیقات اولیه پیرامون نامبرده، مسایل انحرافی وی به شرح ذیل بدست آمد: 1. برگزاری مراسم اعتکاف چهل روزه [در دامنه ارتفاعات شرقی شهرستان ساوجبلاغ] / 2. سید معرفی کردن مریدان خود در مراسم اعتکاف/ 3. برگزاری مراسم حج در زمان اعتکاف/ 4. اقامه نماز جماعت به امامت امام زمان (عج) / 5. اضافه کردن ذکر به نماز/ 6. افترا به ائمه معصومین/ 7. تخریب مراجع عظام و افترا به امام زمان (عج) / 8. ادعای مکاشفه و غیب گویی/ 9. بیان احکام ساختگی/ 10. ایجاد بسترهای فرقه گرایی.

شکل گیری اعتکاف ساختگی: یکی از اعمال خلاف «م. ع» که هم بدعت در دین است و هم باعث انحراف عده ای از مردم شد. ایجاد انحراف در سنت اعتکاف و اعتکاف ساختگی (دروغین) است که وی چگونگی شکل گیری آن را اینگونه بیان می کند:

«شنیده بودم حدیثی است از امام صادق علیه السلام که می فرماید: فرزندان ساره یا قوم بنی اسرائیل به چهار صد سال عذاب محکوم شده بودند و گروهی از آنها که از عذاب به تنگ آمده بودند، تصمیم گرفتند که چهل صبح برای مناجات و توبه و انابه، ترک دیار و زندگی کنند و در خارج شهر و در بیابان مستقر شوند و پس از چهل روز خبر رسید که 17 سال عذاب آنها بخشیده شده و خداوند به موسی و هارون علیهما السلام فرمان داد که به طرف بنی اسرائیل بروید و آنها را از دست فرعون نجات دهید و چنین کردند و مردم نجات یافتند. امام صادق علیه السلام در ادامه روایت می فرمایند: اگر شیعیان ما هم چنین کنند (یعنی چهل روز در بیابانی معتکف شوند) در فرج قائم (عج) تعجیل می شود و در غیر این صورت تا منتهای مسیر خود پیش خواهند رفت. بعد از این حدیث بود که تصمیم گرفتم چنین اعتکافی را تدارک ببینم. یک روزی که از سکوی ذکر پایین می آمدم با چند نفر از دوستان ذاکر و همراه، مطلب را در میان گذاشتم و با استقبال آنها مواجه شدم. وقتی که به منزل رسیدم همسرم گفت: یکی از خانم های جلسه خوابی برای شما دیده و قبل از آمدن شما زنگ زده و تعریف کرده است که کسی را ندیده اما صدای مهربانی را در خواب شنیده که با وضوح می گوید: تبریک به «م. ع» که چنین دقت و توجهی به ولی عصر دارد. گفتم خود این خانم جلسه ای می دانست که کدام دقت و توجه؟ گفت خیر. من فهمیدم که نیت من برای اعتکاف مورد توجه آسمانی ها است و مصمم تر شدم که حتما" این کار انجام گیرد. داستان خواب و تصمیم گیری در مورد آن به اردیبهشت 82 بر می گردد.

ویژگی های اعتکاف ساختگی: مراسم اعتکاف ساختگی «م. ع» و گروه همراه او ویژگی های عجیب و غریبی داشت. این جمع مردانه و 40 نفره تصمیم گرفت در باغی خارج از شهر و دور از منطقه مسکونی اقامت کند. قرار بر این بود که محل اقامت، حتی الامکان محصور به کوه یا تپه هم باشد که اگر برای ذکر تعجیل فرج از نقطه ای به نقطه ای دیگر می رفتند، فرار و نشیب های محل باعث ازدیاد فعالیت بدنی و آمادگی جسمی آنها شود.

گروه اقدام به عضو گیری کرد. طبیعی بود که هر کسی شرایط لازم برای ورود به این فرقه را نداشت. از نظر گروه، هر کسی نمی توانست در این «حرکت مقدس و مورد توجه آسمان» شرکت کند و بنابراین شرایطی را برای انتخاب اعضاء لحاظ کردند. از جمله اینکه کسی می تواند عضو گروه شود که در مراسم ذکر صبحگاهی، 40 روز متوالی شرکت کند. در این جلسات، فرد ملزم به خواندن نماز اول وقت، زیارت عاشورا، دعای عهد و سوره اعلی بعد از نماز صبح بود و کسی که چنین انضباطی را می پذیرفت می توانست به جرگه معتکفین وارد شود. از آنجایی که قرار بود این حرکت کمترین نقض را داشته باشد، گروه شروع به برنامه ریزی کرد. عضو گیری گروه، بعد از گذشت پنج ماه در نهایت تا آخر شهریور 83 به پایان رسید و گروهی 40 نفری [از جمله معاون فرماندار وقت شهرستان نظرآباد] برای برگزاری مراسم اعتکاف انتخاب شدند اما هنوز تا برگزاری مراسم اعتکاف 11 ماه باقی بود. «م. ع» برای اینکه گروه تا رسیدن زمان موعود انجام اعتکاف رها نشود، از هیچ کاری برای تقویت روحی و آماده نگه داشتن جمع غافل نبود و از هر ترفندی برای حفظ این گروه 40 نفره استفاده می کرد.

در این مسیر تعبیر خواب و رویای مریدان بسیار بکارش آمد. هر از گاهی یکی از مریدان، خوابش را برای «م. ع» نقل می کرد و او با ارایه تصویری مثبت از خواب، آن را دلیلی برای تأیید اقدامش عنوان می کرد. از جمله اینکه یکی از مریدان نزد او آمد و گفت که پیامبر بزرگوار اسلام را در خواب دیده است که کتابی با عنوان مکارم الاخلاق را در دستشان داشتند. ماجرای این خواب باعث شد که «م. ع» زمانی را برای تدریس و تفسیر دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام برای معتکفین اختصاص دهد.

مشروح اعمال و مناسک اعتکاف ساختگی:

- اذان انتظار: اذان انتظار ترکیبی از اذان اصلی به علاوه پسوند «حی علی الاعتکاف انه عمل صالح» بود.

- نماز انتظار: «م. ع» درباره نماز انتظار چنین توضیح می دهد: «نماز انتظار فرقی با نمازهای عیدین ندارد. یعنی در دو رکعت حمد و سوره را می خوانیم و بعد از آن دو خطبه ایراد می شود. علت شباهت نماز انتظار با نماز عیدین به خاطر خواندن آن در روز جمعه است. جمعه به خاطر اینکه روز تولد صاحب الزمان (ع) و عید است.»

- اذان مقدس صاحب الزمان: یکی از معتکفین می بایست قبل از بیداری معتکفین، اذان مقدس انتظار را می گفت و در فاصله ای که اذان گفته می شد. و نام مقدس حضرت حجت را معتکفین می شنیدند، عرض ادب می کردند و برای غسل و وضو آماده می شدند. کیفیت آن، مثل اذان معمولی بود با این تفاوت که اعتراف به ولایت ولی عصر و اعتکاف در آن جای داده شده بود و با کلمه مقدس توحید شروع و به کلمه توحید هم ختم می شد.»

موضوع سید شدن افراد معتکف در مراسم اعتکاف: «م. ع» در مورد سید شدن افراد [از جمله معاون فرماندار وقت شهرستان نظرآباد] در دوره اعتکاف می گوید: «شاید 35 روز بعد از شروع اعتکاف [با استفاده از امکانات دولتی نظرآباد]، چند نفر معتکف، طی چند روز متوالی خواب دیدند که وجود مقدس رسول اکرم و حضرت فاطمه و امام حسین و امام زمان به دفعات در خواب حاضر شدند و شال سبزی به کمر معتکفین می بستند یا به گردن آنها می انداختند و می فرمودند ما خود آن نور ساداتی شما را در دل و چشم اهل آن روشن می کنیم. شما نگران نباشید و بعد خودشان در عالم خواب می فرمودند به همان دلیل که سلمان سادات است و ابوذر نیست، می شود برخی از غیر سادات را جزو سادات دانست و ماندگاری این صفت تا زمانی است که گناهی از معتکف سر نزد، در غیر این صورت این موهبت از او سلب می شود. بگفته «م. ع» دیدن چنین خواب هایی به منزله سید شدن همه معتکفین نبود بلکه این لطف تنها شامل کسانی می شد که حضرات معصومین علیهم السلام چنین لطفی را در عوالم خواب به معتکف بکنند و تنها در آن صورت است که می توان گفت که سیادت تحقق یافته است.

وی درباره مستند شرعی در خصوص سیادت افراد چنین توضیح می دهد؛ «مستند شرعی خواب، آیه 39 سوره آل عمران است. در این آیه می فرماید که ای زکریا ما به تو بشارت می دهیم که فرزندی به نام یحیی که سید و از صالحان است به تو هدیه می نماییم. کلمه یبشرک در این آیه، اشاره به عوالم خواب برای حضرت زکریا (ع) دارد. زیرا رسول اکرم (ص) فرمودند من از بین شما می روم و وحی قطع می شود اما مبشرات من قطع نمی شود. پرسیدند یا رسول الله مبشرات شما چیست؟ فرمود: خواب مومن.»

برگزاری مراسم حج در زمان اعتکاف با کعبه ساختگی: «م. ع» موضوع حاجی شدن افراد معتکف [در دامنه ارتفاعات شرقی شهرستان ساوجبلاغ] را چنین توضیح می دهد: «ما در اعتکاف اصلا" به دنبال اینگونه اهداف فرعی نبودیم و حتی برای جمعیت معتکف بارها روایت می خواندم که هر کس منتظر دیدن حضرت باشد، در حجاب است و هر کسی متقاضی دیدن حضرت باشد از یاد خدا غافل می شود و جمعیت معتکف کاملا" این مطلب را پذیرفته اند و حاجی شدن هم جزء برنامه های ما نبوده است. اما قبل از اعتکاف، یکی از اعضای گروه ما خواب یکی از انوار مقدسه را می بیند و به او می فرماید که سه روز آخر را محرم شوید. در این میان اصلا" بحث خانه نمادین کعبه مطرح نبود و فقط قرار بود معتکفین حوله احرام بپوشند. در روز 36 اعتکاف تصمیم گرفتیم بدون اینکه حوله های احرام داشته باشیم، یکی پرچم لااله الاالله را بگیرد و دیگران دور آن طواف کنند. چنین کردیم و ذکرهای تعجیل فرج را گفتیم. بعد از اتمام مراسم به خوابگاه بازگشتیم و هفت و نیم که خوابیدیم. بعد از ساعت 9 صبح یکی از معتکفین خواب دید که حضرت داود (ع) فرمودند حج شما قبول. از این پس بود که فهمیدیم این حرکت مورد توجه خداوند قرار گرفته و در روزهای پایانی، نماد کعبه ساخته شد.

ملبس شدن به لباس سادات روحانی: «م. ع» در این باره توضیح می دهد: «در عوالم خواب، همسرم دیده بود که من عمامه سیاه بر سر دارم. من هم تبرکا" در یکی از روزهای اعتکاف عمامه سیاه بر سر گذاشتم. ما دو عمامه در مراسم اعتکاف داشتیم که یکی در جانماز من بود و عمامه دوم در جای نماز حضرت حجت (ع) که به آن هم کسی دست نمی زد. .... ادامه دارد.....
نوشته شده در  جمعه 88/8/1ساعت  9:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]