سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 


 

 

از آن جلسه تا این جلسه با فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز درباره نجات محوطه باستانی ازبکی


____________________________________

 

گزارشی از جلسه 7 اردیبهشت 1401 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری نظرآباد، کارگروه میراث فرهنگی شهرستان به ریاست دکتر بغدادی سرپرست فرمانداری و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز روسای ادارات و جمعی از دبیران سمن ها برگزار گردید . در ابتدای این جلسه دبیران سمن ها و دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. همچنین سرپرست فرمانداری نظرآباد در تشریح محورهای توسعه شهرستان اظهار داشت: محور توسعه نظرآباد شامل سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری است. وی افزود: اگرچه شهرستان نظرآباد در حوزه گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیار است اما متاسفانه از نظر زیرساختی بسیار ضعیف بوده که در همین راستا نیازهای اساسی شهرستان در بخش گردشگری در سفر رئیس محترم جمهور به البرز به سمع و نظر ایشان و نماینده ویژه شان در نظرآباد رسیده و این مهم پیگیری و مطالبه گردید. دکتر بغدادی همچنین همت جمعی و عملگرایی را راه اصلی پیشبرد هر هدفی عنوان داشته و بر اهمیت ثبت جهانی ازبکی، در اولویت بودن بوم گردی و اقدام برای ایجاد و ساماندهی بازارچه دائمی صنایع دستی اشاره نمود.

در ادامه محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز نیز در خصوص لزوم توجه به گردشگری گفت: گردشگری میتواند محور توسعه البرز و به ویژه شهرستان نظرآباد باشد اگر عزم همگانی و برنامه ریزی منظمی صورت پذیرد. وی در ادامه از دکتر بغدادی برای توجه ویژه شان به میراث فرهنگی و گردشگری قدردانی نموده و برگزاری این نشست را برای اولین بار در البرز عنوان داشت که نشان از اهمیت این حوزه برای سرپرست فرمانداری نظرآباد دارد. این مسئول همچنین در پایان از داوطلب نمودن محوطه ازبکی برای ثبت جهانی شدن در وزارت میراث فرهنگی خبر داده و گفت: در تلاشیم در آینده نه چندان دور میزبان وزیر محترم میراث فرهنگی در شهرستان نظرآباد جهت بازدید از محوطه ازبکی و ظرفیت های موجود باشیم.

 - به نقل از کانال تلگرامی فرمانداری نظرآباد  https://t.me/farmandari_nazarabad

 

 

 

گزارشی از جلسه 3 اردیبهشت 1399 

امروز سوم اردیبهشت 1399 اتفاق مهمی در میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان نظرآباد بود. مدیرکل جدید این اداره کل آقای محمدی و معاون میراث فرهنگی ایشان آقای دهقان مهرجردی با فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان دیدار کردند. در این دیدار، گروهی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به ارایه پیشنهادها و انتقادات خود پرداختند. در این جلسه در نهایت صداقت و شفافیت، آن چه که از گذشته تا حال بر سر میراث فرهنگی این دیار آمده با آقای محمدی در میان نهاده شد. در پایان نشست، آقای مدیرکل، نکات و وعده های ذیل را مطرح کردند:

1. برای ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی ضرورت دارد درباره تملک اراضی هشتاد هکتاری آن اقدام شود. باید ابتدا خواسته مالک آن ملک را برآورده کرد سپس برای ثبت جهانی آن اقدام کرد. معاون اداره کل میراث فرهنگی به سرعت، هیاتی از مرتبطان اداری و فعالان فرهنگی در این باره تشکیل دهند و کار را با دقت و سرعت به انجام برسانند.

2. برنامه بعدی، راه اندازی موزه باستان شناسی در محوطه باستانی ازبکی است. اشیای کشف شده در این محوطه که اکنون در موزه ملی ایران نگه داری می شود به این موزه آورده شود.

3. با توجه به اهمیت مردم شناسانه این شهرستان، ضرورت موزه مردم شناسی، ما را واداشت تا همین روزهای پیش، قرارداد لازم را جهت آماده سازی آسیاب مهدی آباد برای افتتاح چنین موزه ای منعقد کنیم. آقای مهندس صادقلو فرماندار محترم پذیرفتند تا با استفاده از ظرفیت ارزش افزوده، در این امر مهم به کمک ما بیایند.

4. در دیدار با شهردار محترم و عزیزان شورای شهر در جریان راه اندازی موزه صنعت در محل کارخانجات نساجی مقدم قرار گرفتیم. از همین شنبه پرونده راه اندازی این موزه را تشکیل می دهیم. دوستان دو نقطه از کارخانه را برای موزه صنعت آماده کرده اند.

5. با توجه به اهمیت تداوم روحیه ضد استعماری در مردم، توجه به کودتای آمریکایی - انگلیسی 28مرداد 1332بسیار مهم است. معاون اداره کل میراث فرهنگی پس از مذاکره با هیات امنای قلعه احمدآباد مصدق، موافقت اولیه آنان را کسب کرده است. همین امسال راه اندازی آن موزه را انجام می دهیم.

6. درباره مرمت مسجد تاریخی نجم آباد هم اداره کل میراث فرهنگی در آبان سال 1398طرح خدمات بنا را تهیه کرده و از معاونت میراث فرهنگی وزارت، درخواست بودجه اضطراری کردند و کارشناسان مستقیم را تعیین کرده اند. تا این مرحله هم طی شود فعلا مهندس صادقلو با اختصاص بودجه از ارزش افزوده، برای مرمت مسجد موافقت کردند.

7. من از شما می خواهم همان حساسیتی را که درباره میراث فرهنگی دارید درباره صنایع دستی هم داشته باشید. ما با شهرداری محترم به توافق رسیدیم که محلی برای ارایه تولیدات صنایع دستی پیش بینی کنیم.

8. من دارم برنامه میان و بلندمدت می نویسم. تا زمانی که در این سمت هستم خودم پیگیر آن باشم و بعد هم برنامه را به مسوول بعدی بدهم.

 - به نقل از کانال تلگرامی البرزپژوهی https://t.me/alborzology

 

 

استوری حسین عسکری درباره دو جلسه فوق

8 اردیبهشت 1401

 

____________________

 

 

مجموعه مطالبی در این باره 

گفت و گوی انتقادی درباره برگزاری نوروزگاه در محوطه ازبکی - 1

 

گفت و گوی انتقادی درباره برگزاری نوروزگاه در محوطه ازبکی - 2

 

گفت و گوی انتقادی درباره برگزاری نوروزگاه در محوطه ازبکی - 3

 

گفت و گوی انتقادی درباره برگزاری نوروزگاه در محوطه ازبکی - 4

4


نوشته شده در  پنج شنبه 101/2/8ساعت  9:54 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]