سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

فرار به جلو!

دکتر حکمت اله ملاصالحی

(استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی)

 

فغانِ «میراث» بلند است در شب بی تو

درآ ز پرده تو ای عشق و آفتابی شو

به شهر نعره بزن گو به هوش می گردد

گرش قرار نباشد گریزد آن مه نو 

دریغ و صد دریغ مه نویی از میراث در محاق می رود و گوش و هوشی هم نعره و فغانی را نمی شنود! نعره و فغان تاریخ و فرهنگ و میراث ملتی که بر باد می رود و به بادش می دهند! احساس می کنم یک بار دیگر ضرورت دارد نکته ای را که در یادداشت های پیشین یادآور شده بودم و مناسبت با یادداشت اکنون دارد؛ بازگفته شود: «یک جهل و بی خبری تاریخی داریم که همه جهل های دیگر یکجا در آن جمع آمده اند و یک کژفهمی دینی داریم که همه کژفهمی ها و احول بینی های دیگر در آن جمع اند.» مصادیقش و مدلولاتش را مخاطب هوشمند ما بگردد و بیابد که فراوان است و آسان در دسترس و پیشارو.

هر رئیس و مدیری که بر صدر سیاست و قدرت و دین و دولت و فرهنگ و میراث فرهنگی و اقتصاد و معیشت می نشیند و تاریخ نمی داند؛ هیچ چیز نمی داند. تاریخ هیچ چیز را نه می داند نه می شناسد و نه می فهمد و اصلاً و اساساً نه می تواند بفهمد. کسی که دینش را کژ فهمیده است و دچار کوربینی اعتقادیست؛ اخلاق و ادب و آداب زندگی و فکر و فلسفه و حکمت و خِرَد و منطق و معرفت و معنای مرگ و زندگی، کوتاه سخن آنکه معنا و معرفت انسان بودن و هستی و چیستی انسانی خود را نیز کژ و معوج می بیند و کژ و معوج می فهمد. کور و کژ و احول بینی به تمام معنای کلمه. این خطرناک و خطرخیزترین معضلیست که جامعه پسا انقلاب ما با آن دست در گریبان است و دست و پنجه می فشارد. جهل و بی خبری تاریخی از یک سو، کژ و احول بینی اعتقادی و کوربینی دینی از دیگر سوی.

چهار دهه است که منابع حیاتی و میراث طبیعی ما شانه به شانه مواریث فرهنگی مُلک و ملت ما قتلگاه و عرصه نسل کشی بی سابقه در تاریخ کشور است. نسل کشی های گسترده از نوع و طور دیگر و بنحوی دیگر. نسل کشی ها و تجاوزها و تصرف ها و تخریب های گسترده در محیط زیست و تاراج منابع حیاتی کشور شانه به شانه تجاوز و تصرف و تخریب و غارت محوطه های باستانی و تاراج آثار فرهنگی و باستانی کشور، ادامه و استمرار حیات و رشته های اتصال و پیوند و پیوستگی تاریخی و فرهنگی و مدنی و معنوی ما را چونان ملتی تاریخی، هدف گرفته است. ریشه ها را با تیشه های بی خبری و بی خردی تاریخی می زند و می افکند. تصادفی نیست که از زبان رئیس پیشین ناکلانتر سازمان محیط زیست می شنویم: «درآمد میلیاردی مجتمع پتروشیمی میانکاله مهم تر و سودآوردتر است یا علف های میانکاله!؟»

محیط زیست برایش علف است! وقتی فرودستان محروم و مغبون از نام و نان و دانش و دانائی و بی بهره از اخلاق و آداب و ادب دولتداری بر صدر می نشینند و فرادست می شوند؛ فقر و فقدان محرومیت های عمیق مدنی و معنوی را که طی نسل های متمادی از آن رنج برده اند؛ تنها با قهر اقتصادی و سکه و زراندوزی می کوشند ناکامی ها و حقارت های نهادینه شده ای که از آن رنج می برند پر کنند. البته و صد البته به بهای به تاراج دادن تمامیت حیثیت و شرف و اقتدار و اعتبار یک ملت! بهائی سنگین و سهمگین و خسارت و ویرانی جبران ناشدنی!

لایحه اهداف وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که در راه است از دولت به مجلس برود و از مجلسیان رای بستاند و بتصویب برسد بخوانید و بگریید! ماده 10لایحه به الحاق مرکز ملی فرش، کتابخانه ملی و بنیاد ایرانشناسی اشاره دارد. در ماده 35لایحه تجارت اموال فرهنگی آمده است. مروری در کارنامه سیاه صدرنشینان سازمانی که اینک وزارتی مستقل است در میان وزارتخانه های دیگر کشور؛ بکنید و بینید این جماعت فرودست میراث ناشناسِ تاریخ نفهم چه بر سر میراث تاریخ و فرهنگ کشور طی چهار دهه اخیر آورده اند. بلاهت و فلاکت و بی خِرَدی را ببینید! وزارتی که مدیران میراث استانی اش را استانداران به مدیریت می گمارند؛ اینک در سر، الحاق بنیاد ایرانشناسی و کتابخامه ملی را می پزد. گام را این روزها از این هم فراتر نهاده و طرح دوباره ماده «حق الکشف آثار فرهنگی و تاریخی» را مطرح می کند! یعنی تجارت بر سر ناموس میراث یک ملت! حتی از شنیدن مفهومش انسان دچار سرگیجه و شرم می شود. اتاق های افکار شوم و اهریمنی رئیس ناحمید دولت نامحمود دهم که اینک زندانی افکار و اقوال و افعال و اعمال مجرمانه خویش است؛ نمی باید گذاشت بار دیگر موذیانه تر و فریبکارانه تر درهای طمع ورزی هایش در وزارت گشوده شود. دلیری کنید و نگذارید بار دیگر باندهای تبهکار و قاچاقچیان حرفه ای پشت پرده و صحنه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخنه کنند و اتاق های فکر سودا و سودا بپا کنند و ناموس میراث ملک و ملت را بیش از این بتاراح دهند.

6/2/1401 هجری خورشیدی


____________________________________________


روزنامه پیام ما، سال شانزدهم، شماره 2285، پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401

____________________________________________ 

 

هشدار 61 باستان‌شناس به رییس مجلس / این طرح را لغو کنید

61 تن از استادان باستان‌شناسی دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس خواستار لغو طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» شدند. دکتر حکمت اله ملاصالحی (استاد تمام گروه باستان شناسی دانشگاه تهران) هم از امضا کنندگان این نامه است.

متن کامل این نامه + امضاکنندگان

______________________

 

بازتاب...


عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به عنوان اصلی ترین متولی این حوزه همچنان درباره طرح 46 نماینده مجلس سکوت کرده است.


انصراف مهدی عسگری (نماینده کرج) از امضای طرح «استفاده بهینه‌ از آثار باستانی و گنج‌ها»؟!

24 اردیبهشت 1401

 

______________________


بی خبری و با خبری وزیر میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در 22 اردیبهشت 1401 از طرح «استفاده بهینه‌ از آثار باستانی و گنج‌ها»؟! در مجلس شورای اسلامی اظهار بی خبری می کند اما دو روز بعد درباره «حذف ارز ترجیحی» این گونه اظهار نظر می کند. چه خبر است در این مملکت؟

______________________


 

نامه ای خدمت حضرت حکمت حکیم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحیم

من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم

تو می روی به سلامت سلام ما برسانی

از این راه دور، تمام اشتیاق دیدار را در پرنیان پروانه صبا پیچیده و به خاکبوس آستان جانان، حضرت استاد حکمت اله ملاصالحی به فرشتگان مهربان می سپاریم.

حضرت استاد!

خرسندانه به شما شادباش می گوییم که پیکان تیزبینی تان باز هم از کمان آرش صداقت و شجاعت تان در به موقع ترین زمان ممکن، بال و پر گشود و بر هدف نشست و عفریت خبیث بی تدبیری تازه ای در میراث جهانی این خاک فرهی را با سر به اعماق ناپیدا و بی نجات نابودی افکند. ما که عددی و ذره ای نیستیم بلکه حتما این مجاهدت های خالصانه شما مصداق این آیات سوره مبارکه سجده (17تا 19) است: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ أَفَمَن کَانَ مُؤْمِنًا کَمَن کَانَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُونَ أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَى? نُزُلًا بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ.»

حضرت استاد!

بی شک با ارشادات شما و همه خوبانی که چون شما و با شاگردی در مدرسه حکمت شما جوشن پوش تدبیر و تعالی اند حتما ناپختگی وادی مسوولیت و مدیریت و طرح و لایحه و ماده و قانون و رد و تصویب به بلوغ لازم خواهند رسید و درخواهند یافت که پذیرش سمت در جمهوری اسلامی به ترازی دیگر، نیاز دارد. ترازی به قدمت تاریخ و به بالندگی ابد و به گستردگی سیاره رنج. درخواهند یافت که رسیدن به سن بلوغ صندلی، غیر از سن بلوغ جهاد فی سبیل الله است. باید به جان، پای این سخن حضرت سعدی بنشینند: «طفل بودم که بزرگی را پرسیدم از بلوغ. گفت در مسطور آمده است که سه نشان دارد: یکی پانزده سالگی و دیگر احتلام و سیم بر آمدن موی پیش. اما در حقیقت یک نشان دارد و بس، آن که در بند رضای حق جلّ و علا بیش از آن باشی که در بند حظّ نفس خویش و هر آن که در او این صفت موجود نیست به نزد محققان بالغ نشمارندش [گلستان، باب هفتم: در تاثیر تربیت، حکایت 11»]

حضرت حکمت حکیم!

سلامتی و توفیقات پیاپی شما تمنای سحرگاهی ما از حضرت حکیم لایزال مطلق است.

فدای پیرهن چاک ماه رویان باد

هزار جامه تقوی و خرقه پرهیز

خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد

که تا ز خال تو خاکم شود عبیرآمیز

فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی

بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز

پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر

به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی

که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز

 

اسماعیل آل احمد - حسین عسکری

31 اردیبهشت 1401

 

______________________

 

واکنش استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی به این نامه

سلام بر آقای دکتر حسین عسکری نازنین و حاج آقا اسماعیل آل احمد عزیزم. سپاسگزار محبت ها و پشتیبانی های دلیرانه و تهمتنانه تان در بزنگاه های دشوار تاریخ و فرهنگ و میراث مُلک و ملت و میهنمان هستم. حمایت های دلاورانه تان را هرگز و هیچگاه از یاد نخواهم برد. خدا می داند! اگر پشتیبانی های با همت و شهامت شما انسان های شریف و آگاه و بیدار و هشیار و هوشمند نبود؛ اگر بموقع شانه به شانه این فرزند کوچک میهن به آوردگاه رویارویی با جماعتی غافل و جاهل و کاهل که سال هاست در امنیت زور، مصالح و منافع و منزلت کشور را قربانی مطامع و منافع خود کرده اند و یوسف میراث میهن را در بازار مکاره سود و سودا به غلامی می فروشند؛ نمی آمدید و ستبر و استوار در میانه میدان نمی ماندید؛ تردید ندارم صدای سخنم شنیده نمی شد و کژ فکران و بدخواهان مُلک و ملت گامی به عقب نمی کشیدند که بحمدالله گام پس کشیدند و متوجه به اشتباه خطرناک و خطرخیزشان شدند. این موفقیت بزرگ بر همه فرزندان برومند مُلک و ملت ما گرامی و مبارک باد!

عمر با عزت و صحتتان افزون!

آمین!

با تحیات صمیمانه

حکمت اله ملا صالحی، 1401/2/31 هجری خورشیدی


 

مجلس عقب نشست...  

____________________________________________ 

درباره طرح مجلس برای غارت و تخریب میراث فرهنگی ایران - 1

 


نوشته شده در  چهارشنبه 101/3/4ساعت  11:45 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]