سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آْقای مدیرکل ! محوطه ازبکی را نجات دهید، ثبت جهانی آن پیشکش!

اشاره: در 9 فروردین 1390 محمد رضا پوینده - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز - در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «مراحل مقدماتی لازم برای ثبت جهانی منطقه گردشگری تپه ازبکی نمحوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد رو به ویرانی است.ظرآباد در دست اقدام است...» این در حالی است که براساس شواهد موجود و تصریح پروفسور یوسف مجیدزاده - چهره ماندگار باستان شناسی ایران و سرپرست گروه کاوش محوطه باستانی ازبکی - آثار ارزشمند به دست آمده از این محوطه 9 هزارساله، به جهت اختلاف دامنه دار مالک اراضی ازبکی و سازمان میراث فرهنگی رو به ویرانی است. این در حالی است در 3 دی 1389 سه فعال فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد طی نامه ای به سید ابراهیم کسائیان - فرماندار نظرآباد - نسبت به این فاجعه فرهنگی هشدار دادند. نامه ای دلسوزانه که متاسفانه به فراموشی سپرده شد. جهت مطالعه متن آن نامه، رجوع کنید به:http://128askari.parsiblog.com/Posts/322 /

به نظر می رسد جناب مدیرکل، پیش از تلاش برای ثبت جهانی؟! این محوطه باستانی، بایستی فکری برای نجات آن نماید و با اختیارت قانونی خود، به فوریت از فاجعه فرهنگی رخ داده در آن جلوگیری نماید. در همین راستا خانم سکینه اکبری - خبرنگار وب سایت البرزنیوز - در 15 فروردین 1390 طی یادداشتی انتقادی، خبر ثبت جهانی محوطه ازبکی را بررسی کرده است. 

* * * * *

تپه ازبکی نظرآباد و جاده چالوس ثبت جهانی می شوند

کرج - خبرگزاری مهر: مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان البرز گفت:‌ مراحل مقدماتی لازم برای ثبت دو منطقه گردشگری تپه ازبکی نظرآباد و جاده چالوس در دست اقدام است.

محمدرضا پوینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت:‌ علاوه بر محور زیبای چالوس که در زمره زیباترین جاده های گردشگری کشور محسوب می شود، تپه ازبکی نظرآباد نیز از جمله مراکز بسیار مهمی است که در نظرآباد واقع شده است. این مسئول با اشاره به جاذبه های منحصر به فرد جاده چالوس خاطر نشان کرد: جاده چالوس از کرج آغاز شده و سراسر جاده دارای چشم اندازهای مختلفی همچون رودخانه، کوه و درخت است و پیچ و خم های بسیار، تونل ها و گردنه های آن بر جلوه های زیبای این جاده می افزاید. دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان البرز یادآور شد:‌ محوطه باستانی ازبکی در روستایی به همین نام از توابع شهرستان نظرآباد دیگر اثری است که قدیمی ترین آثار آن متعلق به هزاره ششم و هفتم قبل از میلاد است.

وی گفت:‌ محوطه باستانی ازبکی شامل تپه اصلی با ارتفاع بیش از 24 متر، جیران تپه، مارال تپه، گوموش تپه و یان تپه است که تاکنون هفت فصل کاوش باستان شناسی در آن صورت گرفته است. پوینده تصریح کرد:‌ نخستین خشت دست ساز بشر در یکی از تپه های محوطه باستانی ازبکی با قدمت 9 هزار سال به دست آمده که هم اکنون در سازمان ملل نگهداری می شود.

وی تاکید کرد: ثبت جهانی این دو منطقه گردشگری و فرهنگی می تواند علاوه بر ورود گردشگران خارجی  منجر به معرفی ظرفیت های گردشگری این استان نیز باشد. مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی البرز افزود: با تحقق این مهم گامی بسیار مهم در جهت توسعه و رونق گردشگری این استان برداشته می شود که می تواند البرز را به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری کشور تبدیل کند.

آثار یافته شده از محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد

ازبکی در راه ثبت جهانی

سکینه اکبری - خبرنگار سایت البرزنیوز

جمله ای شبیه «آثار باستانی میراث گذشتگان نیست امانت آیندگان است» را در بازدیدی از گنجنامه همدان خواندم؛ تأمل در این جمله حجت را بر ما تمام می کند که بکوشیم در حفظ آنچه از گذشتگان برای ما مانده است؛ حسن حفظ آثار و به نمایش گذاشتن آنها بر کمتر کسی پوشیده است، ولی همچنان مسئله اختلاف مالکان خصوصی و سازمان میراث فرهنگی به قوت خود باقی است و هیچکس پاسخگو نیست که این اختلاف چه زمانی رفع خواهد شد.

مدتی پیش مخاطبان البرز نیوز گزارشی راجع به تپه فراموش شده ازبکی را در این سایت خواندند. اظهارات مالک این محوطه هم به اطلاع مخاطبان رسید؛ اما هیچ عکس العملی را ندیدیم که دلخوشمان کند ازبکی با نه هزار سال قدمت به دست فراموشی سپرده نشده است، گروهی از اوکراین آمدند این محوطه را دیدند و اظهار تعجب و تأسف کردند از این بی توجهی، اما همچنان مسئولین سکوت اختیار کردند هر روز که می گذرد هر باد و بارانی که بر شهر نازل می شود بیم فرسایش این محوطه نه هزار ساله را به دلمان می اندازد و باز هم سکوت...

به اخبار این روزهای البرز که سری زدم خبری برایم شد یک دلخوشی، یک نقطه امید که شاید اتفاقی بیافتد، شاید برای نجات این محوطه قدمی باشد. مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اعلام کرده که تپه ازبکی نظرآباد به ثبت جهانی خواهد رسید، هر چند خبر اقدام برای ثبت جهانی این محوطه خبری خوش است ولی وقتی مشکلات این محوطه را به خاطر می آوریم؛ وقتی یادی از توقف حفاری ها می کنیم؛ وقتی سرگذشت اشیای کشف شده از این محوطه را در ذهن مرور می کنیم دلگرمی که از این خبر می گیریم باز می شود همان نگرانی که داشتیم...

آنچه از پیگیری ها دستگیرمان شد این است که ازبکی فراموش شده است و اینکه مسئولین شهرستان قدمی برای ادامه حفاری ها و نجات ازبکی برنداشتند که اگر غیر از این است می توانند اعلام کنند؛ و بگویند چه کرده اند برای رفع موانع سر راه کاوش های محوطه ازبکی، محوطه ای که ادامه کاوش ها در آن می تواند یافته های خوبی از دوران مادها را در اختیار باستان شناسان قرار دهد. با استان شدن البرز و شکل گیری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز باز هم چشم می دوزیم به آینده و سال 90 و امید نجات ازبکی را از دست نمی دهیم، در انتظار روزی می نشینیم که این منطقه شاهد رفت و آمد توریست ها و گردشگران باشد...


نوشته شده در  جمعه 90/1/19ساعت  10:43 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]