سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

آقای فرماندار! ما بسیار نگرانیم برای هویت و میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد

در پی هشدارهای دلسوزانه پروفسور یوسف مجیدزاده مبنی بر وقوع «فاجعه فرهنگی» در محوطه باستانی ازبکی، سه تن از فعالان فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد طی نامه ای به آقای «سید ابراهیم کسائیان» - فرماندار شهرستان نظرآباد - دغدغه استاد مجیدزاده و دیگر فعالان فرهنگی را به ایشان انتقال دادند.

در آن نامه، تاسیس سازمان مردم نهاد «انجمن نجات محوطه باستانی ازبکی» پیشنهاد شده است. منتظر می مانیم تا واکنش مدیریت عالی شهرستان نظرآباد نسبت به تخریب غم انگیز آثار ارزشمند باستانی و تاریخی را ببینیم. البته انجام وظیفه برای اهل فرهنگ، مهم تر از نتیجه کار است. متن کامل نامه را در ادامه مطلب بخوانید.

* * * * * *

 

جناب آقای سید ابراهیم کسائیان

فرماندار گرامی شهرستان نظرآباد

سلام علیکم

جنابعالی به حکم مسئولیتی که در شهرستان باستانی نظرآباد دارید به خوبی از ظرفیت ها و استعدادهای این شهرستان باخبرید. از جمله این ظرفیت ها «محوطه 9000 ساله ازبکی» است. این محوطه باستانی گسترده، دربرگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه نخست هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است.

کشف کهن ترین خشت های دست ساز بشر با قدمت نه هزار ساله، معبد رنگین یان تپه، دست یابی ساکنان پیش از تاریخ این محوطه به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی محوطه ازبکی و شوش باستان در نیمه هزاره چهارم پیش از میلاد، بنای آریایی های اولیه، شهر و دژ بزرگ مادی، دیوارهای دو رنگ مادی، کشف نخستین پیکره سنگی دوره مادی، فرهنگ سفال آلویی، تدفین های شگفت و سفال های زیبا و دیگر یافته های کوچک، از جمله ویژگی های شگفت انگیز این محوطه باستانی به شمار می روند که در مجموع می تواند در بازسازی و روایت گوشه هایی از تاریخ دیرپا و زیبای گذشته ایران عزیز، نقش مهمی داشته باشد.

اگر «اشتغال» برای شما مهم است، این فضا زمینه اشتغال زایی بسیار دارد. اگر «فرهنگ» برای شما مهم است، این محوطه مهم ترین بستر برای همه نوع تلاش فرهنگی است. اگر برای شما میلیون ها تومان «هزینه بیت المال مسلمین» اهمیت دارد، بدانید که در فصل های کاوش به تصریح خود پروفسور یوسف مجیدزاده، روزانه فقط یک میلیون تومان به کارگران فعال در حفاری ها حقوق داده شده است. اگر برای شما «صنعت گردشگری» اهمیتی دارد؛ محوطه باستانی ازبکی قابلیت تبدیل به قطب گردشگری کشوری و استانی را دارد.

جناب آقای فرماندار! آن همه تلاش و هزینه و هویت و فرهنگ دارد بر اثر سهل انگاری و اختلافات دامنه دار مالک زمین های اطراف محوطه باستانی ازبکی و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بین می رود. شنیده ایم مالک بر فراز یکی از تپه های باستانی، ویلای مجللی ساخته و در کنار تپه های دیگر، دریاچه مصنوعی راه انداخته است. ما با نهایت احترام، نسبت به این فاجعه بزرگ اعلان خطر می کنیم.

آقای فرماندار! ما از جنابعالی دو تقاضا داریم: 1. رسیدگی هر چه سریع تر به این «فاجعه فرهنگی» از طریق طرح آن نزد ریاست محترم جمهوری؛ 2. اجازه تاسیس سازمان مردم نهاد «انجمن نجات محوطه باستانی ازبکی» به امضاء کنندگان این نامه. با تقدیم احترام/ 3 دی 1389.

- اسماعیل آل احمد (حوزوی و کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن و مولف کتاب در کمند غزال)

- ذکرالله زنجانی (کارشناس ارشد باستان شناسی و نویسنده کتاب شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ)

- حسین عسگری (کارشناس ارشد حقوق و نویسنده کتاب جامع شهرستان نظرآباد)


نوشته شده در  شنبه 89/10/4ساعت  2:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]