سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اشاره: در پی گفت و گوی اینترنتی نویسنده «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» با آقای سیدجمال حسینی درباره قطع 1800 درخت مثمر در شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز، ایشان روز سه شنبه 12 آبان 1394 توضیحاتی را به شرح ذیل درباره علل فنی قطع این درختان ارسال کردند که متن کامل آن بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می شود. انتشار این نامه در راستای گسترش فرهنگ نقد و گفت و گو و همچنین روشن شدن زوایای این واقعه زیست محیطی در شهرستان نظرآباد انجام می شود. گفت و گوی پیشین را در اینجا بخوانید. البته باب گفت و گو در این باره همچنان باز است. از آنجا که آقای حسینی نامه خود را با شعر آغاز و به پایان رسانده اند، بنده هم این قطعه از شادروان فریدون مشیری را به ایشان و خوانندگان گرامی پیشکش می کنم: «صحبت از پژمردن یک برگ نیست / فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست / فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست / فرض کن جنگل، بیابان بود از روز نخست / در کویری سوت و کور / در میان مردمی با این مصیبت ها صبور / صحبت از مرگ محبت، مرگ عشق / گفت و گو از مرگ انسانیت است.»

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

شهدالله که من هم نیتم خیر است

بسمه تعالی. شکر و سپاس ایزد منان را که ردای سبز نبات را برازنده قامت حیات نمود و شکر و سپاس دیگر اینکه بندگان صالحی را به شکرانه این موهبت آسمانی رهنمون فرمود. نیک باشم لیک نیک بدنما...
من سیدجمال حسینی هستم همان کسی که درخت ها را قطع کرد. همان کسی که تریبونی برای ذکر دلایلش نداشت. البته به جز وبلاگ همشهری عزیزم آقای عسگری. اگرچه با خودستایی مرزبندی جدی دارم و آن را ناپسند می دانم. لیکن شما بزرگواران مطالب اینجانب را حمل بر خودستایی نفرمایید. در شرایط خاصی هستم: اولاً تلاش برای کسب برائت از طرق مشروع مجاز است که شاید از این زاویه‌ موجه باشد. و دیگر اینکه صادقانه عرض کنم اغلب همشهری های عزیز دید کارشناسانه نسبت به درخت و فضای سبز ندارند لذا بعید نیست موجبات تشویش اذهان عمومی شده باشد. امید آن دارم انتشار و مطالعه مطالب ذیل مفید واقع گردد. 

شغل بنده نهال کاری است و یک مورد هم به عنوان نهالکار نمونه استان انتخاب شده ام و امروز هم یکی از تولید کنندگان پایه‌ های رویشی (جی. اف) و (جی. ان) هستم و به لطف خدا توانسته ام پروسه تولید این پایه ها را از تهیه قلمه تا عرضه نهال پیوندی تماماً تحت کنترل و نظارت خودم به انجام برسانم. توضیح در خصوص ویژگی‌ های فیزیولوژیکی و ژنوتیپی و کلاً ورود به مباحث فنی این پایه ‌های هیبرید در حوصله این مقال نیست. پدر مرحومم سرباغبان مرحوم مقدم بود. بسیاری او را می شناسند (حاج سیدتقی حسینی). از یادبودهای ایشان، کاشت درختان چنار حدفاصل پل هوایی تا کارخانه و تا میدان سپاه است. درختان داخل شهر نظرآباد توسط مرحوم کدخدا حاجی بابا کاشته شده است. خداوند روح آنها را قرین نعمت و شادی قرار دهد.

و اما خودم مطالبی را که ذیلاً می خوانید تماماً پیش از این ماجراها توسط خودم به رشته تحریر درآمده بود که دو مورد مقالاتی هستند که در مجله دام و زراعت چاپ شده بودند و یک مورد هم طرحی است که به شهرداری تقدیم کرده ام و از قرار در دست مطالعه دارند. ابتدا خلاصه طرحی که تقدیم شهرداری کرده ام:

شهردار محترم، اعضای محترم شورای شهر نظرآباد

باسلام و احترام. توفیق خدمت به ایران و اسلام عزیز فرصت مغتنم و گرانمایه ای است که نصیب شما عزیزان شده و از این بابت خدمتتان عرض تبریک و آرزوی توفیقات بیشتر داریم. از زاویه‌ ای دیگر احساس مسولیت به رشد و ارتقای میهن عزیزمان و خدمت به شهر و کشور را تنها در قالب پست و جایگاه رسمی خاصی نمی دانیم. و توجه به این مسولیت اجتماعی توسط تک تک ما می تواند عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در نام گذاری سال جاری به عنوان دولت، ملت، همدلی و همزبانی تلقی شود؛ دغدغه ای که ما را به نگارش این مقوله واداشت. مشکل شناخته شده و عمیقاً نگران کننده منابع آب و فضای سبز شهرمان می باشد و به عنوان جمعی از طرفدارن محیط زیست و کارشناسان بخش کشاورزی از طرفی تمامی وجوه جزئیات مشکل منابع آب و فضای سبز شهرمان را شاهد هستیم و از سوی دیگر پتانسیل و امکانات بی نظیر این منطقه را حدوداً می شناسیم. امکانات گسترده‌ ای که متاسفانه بعضاً بلااستفاده و حتی گاهی بدتر از آن مورد اتلاف و هدر رفت هستند. مصداق بارز این ظرفیت و امکانات شهر ما در زمینه فضای سبز باغات قدیمی مدخل نظرآباد می باشد که اتفاقاً شواهد عینی حاکی از سوء مدیریت و رفتار غیرکارشناسی در قبال آنهاست. فلذا جسارتاً و به اختصار به ارایه یک راه حل در مورد باغات به طور خاص پرداخته و امیدواریم تقارن طرح این مسأله با هفته دولت به فال نیک گرفته شود و موضوع تا حصول نتیجه در دستور کار مسولین ذیربط قرار گیرد. اهداف کلی طرح پیشنهادی: 1. توجه به تغییر الگوی کشت به عنوان مؤثرترین استراتژی در جهت صرفه جویی در مصرف آب که عملیاتی شدن آن می تواند الگوی مناسبی برای کشاورزی کشور باشد؛ 2. حفظ طراوت و شادابی شهر از طریق توسعه و نگهداری فضای سبز؛ 3. صرفه جویی حداقل 80 درصدی در مصرف آب؛ 4. صرفه جویی در سایر هزینه های نگهداری از قبیل سمپاشی، هرس، جمع آوری محصول و غیره. توجیه کارشناسانه اهداف فوق در طرح پیوست قابل تحصیل است (آوردن توجیهات فنی در وبلاگ از حوصله مطلب خارج بود با عرض پوزش نیاوردم)

به همین دلیل فقط خطوط کلی طرح ترسیم می شود. در این طرح بنا بر آن است درخت توت اولویت اول شناخته شود:توت درختی است بسیار کم توقع از نظر نیاز آبی، دارای سازمان ریشه بندی قوی، گسترده‌ و عمیق. توان جذب آب و املاح بالایی دارد و قادر است با همان مختصر بارش های زمستانه و بهاره به اندازه کافی آب جذب و ذخیره کند و غالباً محصول خودش را هم می تواند به بهترین کیفت برساند. جنس برگ هایش به گونه ای است که علیرغم سطح تبخیر زیاد آب زیادی از دست نمی دهد این درخت تقریباً بی نیاز از هرس و سم پاشی می باشد. در دوره نونهالی بسیار پررشد بوده و تاج آن به سرعت بزرگ می شود این درخت  از سال 12 به بعد با آبیاری خیلی کم هم قادر است به حیات پربرکت خودش ادامه دهد. از دیگر ویژگی های توت همچنین توان مقابله بااسترس های محیطی از قبیل گرد و خاک، آلودگی هوا، تشنگی و از این قبیل است و درست به همین دلیل یکی از گزینه های شهرداری تهران انتخاب یک گونه غیر مثمر آن بنام توت کاکوزا است که شاهد  کشت آن در بسیاری نقاط تهران و نیز شهرهای دیگر هستیم. از دیگر ویژگی های این درخت طول عمر بسیار بالای آن است و اگر بتوانیم میوه های خشک شده آن را که  بسیار  گرانقیمت هم هست جمع آوری کنیم در آن صورت طرح به لحاظ اقتصادی نیز کاملاً موجه به نظر می رسد. البته به شرط آنکه بتوانیم جلوی از بین رفتن محصول را بگیریم در حالت عادی تقریباً محصول این درخت به کلی  هدر می رود و برای جلوگیری از این هدررفت کافیست زیر سایه انداز درخت با فاصله 80 سانتیمتری از زمین یک سطح از جنس توری کشید که بار درخت روی آن بریزد و تحت تاثیر تبادل هوا به سرعت خواهد خشکید و جمع آوری آن توسط یک دسنگاه وکیوم و با استفاه از تراکتور کار سختی نیست که طراحی و ساخت چنین دستگاهی در حد استعداد و توانایی صنعتکاران بومی نیز هست. در طرح تقدیمی هزینه یابی و توجیهات اقتصادی طرح نیامده است از آن جهت که روح کلی طرح به نمایش گذاردن یک الگوی عملی از تغییر الگوی کشت و نیز بازسازی فضای سبز شهرمان بوده است.

شهدالله که من هم نیتم خیر است. شهدالله که من هم یک نمونه عملیاتی شده از نوسازی باغ برای معرفی علاقه مندان دارم که اتفاقاً درست در مجاورت آن قسمتی که به شکل سابق و سنتی خودش باقی مانده قرار دارد و خود به خود انسان آن دو را با هم مقایسه می کند. و حسن ختام بار دیگر آن بیت زیبا را تکرار می کنم که: «نیک باشم لیک نیک بدنما». والسلام علی من اتبع الهدی. و در پایان توفیق همگان را در خدمت به اسلام و ایران از درگاه خدای متعال خواهانم.

دیگر مطالب مرتبط:

پاسخ به نامه عامل قطع 1800 درخت در شهرستان نظرآباد

آخرین خبر از قطع درختان در شهرستان نظرآباد

بازتاب رسانه ای فاجعه زیست محیطی اخیر شهرستان نظرآباد

یادداشتی درباره شان قدسی محیط زیست

سیمای محیط زیست شهرستان نظرآباد

دغدغه مهم این روزها در شهرستان نظرآباد


نوشته شده در  سه شنبه 94/8/12ساعت  10:11 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]