سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آْقای مدیرکل ! محوطه ازبکی را نجات دهید، ثبت جهانی آن پیشکش!

اشاره: در 9 فروردین 1390 محمد رضا پوینده - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز - در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «مراحل مقدماتی لازم برای ثبت جهانی منطقه گردشگری تپه ازبکی نمحوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد رو به ویرانی است.ظرآباد در دست اقدام است...» این در حالی است که براساس شواهد موجود و تصریح پروفسور یوسف مجیدزاده - چهره ماندگار باستان شناسی ایران و سرپرست گروه کاوش محوطه باستانی ازبکی - آثار ارزشمند به دست آمده از این محوطه 9 هزارساله، به جهت اختلاف دامنه دار مالک اراضی ازبکی و سازمان میراث فرهنگی رو به ویرانی است. این در حالی است در 3 دی 1389 سه فعال فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد طی نامه ای به سید ابراهیم کسائیان - فرماندار نظرآباد - نسبت به این فاجعه فرهنگی هشدار دادند. نامه ای دلسوزانه که متاسفانه به فراموشی سپرده شد. جهت مطالعه متن آن نامه، رجوع کنید به:http://128askari.parsiblog.com/Posts/322 /

به نظر می رسد جناب مدیرکل، پیش از تلاش برای ثبت جهانی؟! این محوطه باستانی، بایستی فکری برای نجات آن نماید و با اختیارت قانونی خود، به فوریت از فاجعه فرهنگی رخ داده در آن جلوگیری نماید. در همین راستا خانم سکینه اکبری - خبرنگار وب سایت البرزنیوز - در 15 فروردین 1390 طی یادداشتی انتقادی، خبر ثبت جهانی محوطه ازبکی را بررسی کرده است. 

* * * * *

متن خبر خبرگزاری مهر و یادداشت خبرنگار البرزنیوز

نوشته شده در  جمعه 90/1/19ساعت  10:43 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 تپه اسماعیل آباد (موشه لان) با آثار مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح در شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد.

بررسی سیر فن‌آوری، حفاظت و مرمت سفالینه‌های هفت هزار ساله تپه اسماعیل‌آباد ساوجبلاغ

یاسمن تقی ذوقی، بررسی سیر فن‌آوری، حفاظت و مرمت سفالینه‌های هزاره پنجم ق. م مربوط به تپه اسماعیل‌آباد، پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‏، کارشناسی ارشد رشته هنر و معماری، گرایش مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، دانشکده هنر و معماری، استاد راهنما: دکتر عبدالرسول وطن‌دوست، استاد مشاور: دکتر حمید خطیب‌شهیدی، 1384، 205 صفحه: مصور، جدول، نقشه، نمودار.

چکیده پایان نامه: هدف بررسی فن آوری ساخت، ویژگی های فنی، تعیین دمای پخت و دست یابی به مناسب ترین روش حفاظت و مرمت سفال در تپه اسماعیل آباد است. روش پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای و مکاتبه ای با پایگاه های اینترنتی، همچنین مطالعات میکروسکوپی و آزمایشگاهی مختلف از جمله بررسی مشخصات فیزیکی، دانسیته، درصد تخلخل، تعیین رنگ، آنالیز دستگاهی ‏XRD‏ و ‏XRF  و حفاظت و مرمت 10 عدد شی سفالی مربوط به تپه اسماعیل آباد می باشد. با بررسی نمونه های مطالعاتی و حفاظت و مرمت آثار سفالین اسماعیل آباد، برخی از ویژگی های فنی ساخت، مواد تشکیل دهنده و دمای پخت آنها شناسایی شده است.

واژگان کلیدی: مرمت بناهای تاریخی، سفالینه ها، تپه اسماعیل آباد،ساوجبلاغ.


نوشته شده در  شنبه 89/12/28ساعت  10:9 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

واکنش مالک زمین های اطراف محوطه باستانی ازبکی به نامه سه فعال فرهنگی

بازتاب نامه اعلام خطر «اسماعیل آل احمد، ذکرالله زنجانی و حسین عسگری» - از فعالان فرهنگی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ - درباره تخریب آگاهانه آثار نفیس محوطه باستانی ازبکی همچنان ادامه دارد. از جمله این واکنش ها، گفت و گوی محمود خراسانی - مالک زمین های اطراف محوطه باستانی ازبکی - در 9 بهمن 1389با خبرنگار وب سایت «البرز نیوز» است. پیش از آن، متن نامه سه فعال فرهنگی به سید ابراهیم کساییان - فرماندار شهرستان نظرآباد - را بخوانید  :http://128askari.parsiblog.com/1863818.htm

* * * * * *

پیشنهادهای محمود خراسانی

نوشته شده در  سه شنبه 89/11/12ساعت  11:49 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

عبدالرسول عباسی پیشنهاد کرد:

بررسی نجات محوطه باستانی ازبکی در شورای شهر نظرآباد

بازتاب نامه اعلام خطر اسماعیل آل احمد، ذکرالله زنجانی و حسین عسگری - از فعالان فرهنگی شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ - درباره تخریب آگاهانه آثار نفیس محوطه باستانی ازبکی همچنان ادامه دارد. از جمله این واکنش ها، نامه 30 دی 1389 آقای عبدالرسول عباسی - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر نظرآباد - به آقای مسعود حامدی - رئیس شورای شهر نظرآباد -  است که در آن خواستار چاره اندیشی و ورود اعضای شورای شهر در این باره شده است. پیش از آن، متن نامه سه فعال فرهنگی به آقای سید ابراهیم کساییان - فرماندار شهرستان نظرآباد - را بخوانید http://128 askari.parsiblog.com/1863818.htm

* * * * * *

متن نامه عبدالرسول عباسی به مسعود حامدی

نوشته شده در  جمعه 89/11/1ساعت  12:46 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

رویایمان محقق نشد، از کابوسمان وحشت کنیم!

سکینه اکبری

حسین عسگری: گمان نمی کردم که نامه سرگشاده بنده و دوستان گرامی آقایان اسماعیل آل احمد و ذکرالله زنجانی به آقای سید ابراهیم کساییان - فرماندار شهرستان نظرآباد - با موضوع «تخریب آگاهانه آثار باستانی محوطه ازبکی» بازتاب گسترده در فضای مجازی داشته باشد. وب سایت «البرز نیوز»، نخستین سایتی بود که با تاخیر یک ماهه، متن کامل آن نامه را پوشش داد؛ البته بدون ذکر نام نویسندگانش!؟ این در حالی است که از نظر ما، انعکاس دغدغه «فاجعه فرهنگی» رخ داده در محوطه 9000 ساله ازبکی، مهم تر و اساسی تر از نام تهیه کنندگان آن نامه است؛ اما از دیگر سو، خوانندگان آن خبر هم حق دارند بدانند که این «سه فعال فرهنگی» چه کسانی هستند و با چه اهدافی آن نامه را نوشته اند. به هرحال تاکنون حدود ده سایت و وبلاگ خبری آن نامه را پر اهمیت دیده و متن آن را منتشر کرده اند. جهت مطالعه نامه رجوع کنید به: http://128askari.parsiblog.com/1863818.htm

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  جمعه 89/10/24ساعت  10:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

فرماندار نظرآباد:

میراث فرهنگی در شهرستان نظرآباد نیازمند اصلاح است

خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان نظرآباد گفت: «سطح عملکرد میراث فرهنگی در این شهرستان پاسخگوی نیازها نیست که این امر نیازمند اصلاح است.» سیدابراهیم کسائیان افزود: «در شهرستان نظرآباد آثار باستانی فراوانی وجود دارد که حفظ و نگهداری آنها نیازمند افزایش حمایتها و تعامل از سوی دستگاه های ذیربط به ویژه میراث فرهنگی است و این تعامل باید به بهترین نحو ممکن شکل گیرد.

وی ادامه داد: «میراث فرهنگی از دستگاه هایی است که در صورت عمل به وظایف می تواند از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در زمینه حفظ آثار و اماکن باستانی جلوگیری کند و بسیاری از مشکلات و موانع کنونی در این زمینه را نیز از میان بردارد.» وی عنوان کرد: «میراث فرهنگی در شهرستان ما در خصوص آثار باستانی فعالیتهای انجام داده اما کافی نبوده و باید تلاش ها در این خصوص به شکل چشمگیر و تاثیرگذاری افزایش یابد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.»

این مسئول بیان کرد: «نظرآباد جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که از میان آنها می توان به امامزاده ابوالحسن (ع) و تپه گازرسنگ اشاره کرد.» وی ادامه داد: «امامزاده یادشده مشتمل است بر یک ایوان رو به شرق (ورودی امامزاده ) که کاشیکاری شده است.» کسائیان گفت: «گنبد خانه امامزاده، پشت ایوان جای دارد که بنایی است چهارگوش که در قسمت بالا بوسیله سکنجهایی به چند ضلعی و سپس دایره تبدیل شده و گنبد دو پوش امامزاده روی آن احداث شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «تپه گازرسنگ نیز در 18 کیلومتری نظرآباد و 800 متری جنوب روستا در ارتفاع هزار و 237 متر از سطح دریا قرار دارد و با ارتفاع 18 متر در میان دشت هموار واقع است.» این مسئول اضافه کرد: «فاصله این تپه با تپه ازبکی در حدود پنج کیلومتر است و شواهد نشان می دهد که تپه گازرسنگ همچون سایر تپه های مرتفع دشت در اطراف خود تپه های اقماری و محوطه ای باستانی داشته و این تپه رفع به عنوان کهن دژمورد استفاده ساکنین قدیمی آن بوده است.» وی یادآور شد: «سفال های به دست آمده از این تپه از نوع خاکستری هزاره اول پیش از میلاد تا سفال های لعابدار آبی و سفید و فیروزه ای دوران تیموری و صفوی است ضمن اینکه بیشترین سفالهای موجود روی تپه از نوع بدون لعاب و بدون نقش هستند.» 


نوشته شده در  شنبه 89/10/4ساعت  8:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

آقای فرماندار! ما بسیار نگرانیم برای هویت و میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد

در پی هشدارهای دلسوزانه پروفسور یوسف مجیدزاده مبنی بر وقوع «فاجعه فرهنگی» در محوطه باستانی ازبکی، سه تن از فعالان فرهنگی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد طی نامه ای به آقای «سید ابراهیم کسائیان» - فرماندار شهرستان نظرآباد - دغدغه استاد مجیدزاده و دیگر فعالان فرهنگی را به ایشان انتقال دادند.

در آن نامه، تاسیس سازمان مردم نهاد «انجمن نجات محوطه باستانی ازبکی» پیشنهاد شده است. منتظر می مانیم تا واکنش مدیریت عالی شهرستان نظرآباد نسبت به تخریب غم انگیز آثار ارزشمند باستانی و تاریخی را ببینیم. البته انجام وظیفه برای اهل فرهنگ، مهم تر از نتیجه کار است. متن کامل نامه را در ادامه مطلب بخوانید.

* * * * * *

جهت مطالعه متن کامل نامه، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  شنبه 89/10/4ساعت  2:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نتایج حفریات باستان شناختی در محوطه ساسانی «تینال تپه» شهرستان نظرآباد

اشاره: در دشت کهن نظرآباد واقع در غرب استان تازه تاسیس البرز، آثاری متعلق به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره ایلخانیان وجود دارد. از جمله این آثار، چهار تپه دوره ساسانی به نام های «گازرسنگ»، «نجم آباد»، «شرف الدین» و «الدوزتپه» است.

در تابستان 1388 ده نفر از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به سرپرستی «دکتر مرتضی حصاری» موفق به کشف آثار ساسانی در «تینال تپه» واقع در جنوب شهر نظرآباد شدند. مطلب زیر چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد «محمد رضا حدادیان» از اعضای آن گروه است که بدون هیچ دخل و تصرفی برای نخستین بار در «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» منتشر می شود. عنوان کامل پایان نامه مورد اشاره «طبقه بندی، گونه شناسی و گاه نگاری نسبی دشت نظرآباد در دوره ساسانیان براساس داده های تینال تپه نظرآباد» است.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  چهارشنبه 89/9/17ساعت  6:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

9000سال فراموشی در شهرستان نظرآباد

 مسلم مرادی

امروز، سالیاد ثبت ملی «تپه ازبکی» ساوجبلاغ به‌ عنوان میراث فرهنگی و باستانی ما ایرانیان است. ما بخشی مهم و انکارناپذیر از تمدن جهان را در این منطقه به نام خودمان در چنین روزی ثبت کردیم؛ از این شناسنامه کهن ملی جز مطلب فراروی شما به خبر دیگری فعلا" نمی‌توان استناد کرد.

محوطه باستانی و تپه 9 هزارساله ازبکی که قرار بود بزرگترین سایت موزه پژوهشی خاورمیانه شود، اگرچه اکنون ویرانه‌ای بیش نیست و اشیای کشف شده از آن نیز شاید در معرض خطر نابودی قرار گرفته یا اهمیت‌شان فراموش شده، اما تنها قلعه باقیمانده از دوره ماد همچنان پر از جذابیت و انگیزه برای باستان‌پژوهان است.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  سه شنبه 89/9/16ساعت  6:15 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محوطه باستانی ازبکی از دیدگاه استاد دانشگاه پنسیلوانیا

پروفسور «هالی پیتمن» استاد هنر باستان و تاریخ هنر خاورمیانه در دانشگاه پنسیلوانیا در 16 مهر 1381 پس از دیدار از محوطه باستانی ازبکی هالی پیتمن شهرستان نظرآباد در یادداشتی که به وسیله «عادل نورزاده» ترجمه گردیده است، این گونه نوشت:«حفاری های تپه ازبکی بسیار جالب است. این منطقه حاوی آثاری از هزاره پنجم پیش از میلاد است مانند ظروف سفالی منقوش، فرهنگ هایی از دوران برنز و آهن تا دوره مادها. دکتر یوسف مجیدزاده و گروه او آثار معماری مهمی را از این دوران کشف کرده اند. این اسناد به شکلی بسیار دقیق ثبت و منتشر می شود تا این که نتایج علمی تپه ازبکی از سوی یک مجمع باستان شناسی بزرگ تری، مطالعه شود.»

- منبع: کتاب «دشتی به وسعت تاریخ»، تالیف حسین عسگری، ص 170.


نوشته شده در  یکشنبه 89/4/27ساعت  1:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]