سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بزرگترین نمایشگاه پرندگان زیستی و کمیاب جهان در شهرستان ساوجبلاغ

نخستین گلخانه خورشیدی کشور در ساوجبلاغ

درگذشت یکی از تعزیه خوانان منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد

ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 88/10/22ساعت  1:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

گزارش توجیهی

تغییر نام شهر «سیف آباد» به «مهردشت»

اشاره: سیف آباد (ششمین شهر ساوجبلاغ) در 12 دی 1386 از روستا به شهر ارتقا یافت. گزارش ذیل به درخواست آقای مجتبی عسگری شهردار سیف آباد جهت ارایه به وزارت کشور تنظیم شده است. حسین عسگری در این گزارش درصدد بیان دلایل توجیهی لزوم تغییر نام شهر «سیف آباد» به «مهردشت» است.ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 88/10/5ساعت  6:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تلصیق، اتهام زائر نظرآبادی در عربستان سعودی!!

ماموران سعودی هر روز به این بهانه عده ای از مردان زائر خانه خدا را بازداشت و در مواردی نیز دیده شده که مانع از اعمال فرد محرم شده اند. تلصیق را «چسباندن» معنی کرده اند و یکی از کاربردهای آن در ادبیات رایج در عربستان سعودی، تماس یا برخورد فیزیکی مرد نامحرم با زن نامحرم به ویژه به هنگام طواف خانه خدا و یا لمس حجرالاسود است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/7/10ساعت  3:10 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

تولد نوشته پس از مرگ مؤلف

کتاب «باستان شناسی قرآن» تألیف مرحوم سید محمدتقی میرابوالقاسمی (نویسنده شهیر طالقانی) در تابستان 1388 به همت زهره میرابوالقاسمی در شمارگان 2500 نسخه و به وسیله مرکز نشر علوم و معارف قرآن کریم منتشر شد. از مرحوم میرابوالقاسمی (متوفی 1385 خورشیدی) تاکنون حدود 13 عنوان کتاب و تعدادی مقاله به چاپ رسیده است.

انتشار مجموعه مقالات کنگره شهید ثالث

آیت الله ملا محمدتقی برغانی (شهید ثالث)به کوشش عبدالحسین شهیدی صالحی مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت آیت الله ملا محمدتقی برغانی (شهید ثالث) در 443 صفحه و به وسیله نشر رهام اندیشه به چاپ رسید. این کتاب با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

کنگره شیخ مرتضی دیزانی طالقانی کلید خوردشیخ مرتضی دیزانی طالقانی

با تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ، در آینده نزدیک کنگره سراسری شیخ مرتضی دیزانی طالقانی در شهر هشتگرد برگزار خواهد شد. آیت الله شیخ مرتضی دیزانی طالقانی (1274- 1363 هجری قمری) حکیم و عارف و فقیه فرزانه طالقانی است که آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله محمد تقی بهجت دو تن از مراجع تقلید معاصر و حکیم بزرگوار استاد محمدتقی جعفری به شاگردی او افتخار می کردند. دبیرخانه کنگره شیخ مرتضی دیزانی طالقانی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجببلاغ مستقر شده است.

لایه نگاری در «تینال تپه» شهرستان نظرآباد

براساس هماهنگی های صورت گرفته پس از صدور مجوز، به زودی عملیات لایه نگاری اولیه در محوطه تاریخی «تینال تپه» واقع در جنوب شهرستان نظرآباد آغاز می شود. حدادیان مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد ضمن بیان این مطلب افزود: به زودی این عملیات باستان شناختی به سرپرستی دکتر مرتضی حصاری و دکتر کامیار عبدی آغاز می شود. براساس گزارش های موجود این تپه تقریبا" مسطح، مربوط به دوره تاریخی عصر آهن و مفرغ است.


نوشته شده در  سه شنبه 88/6/3ساعت  9:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  نقاشی های ضد جنگ پرویز کلانتری در آستانه انتشار

احیای «حفی علایی» به همت دکتر نجم آبادی

خورشید اورازان منتشر شد.

«مایکل روف» آلمانی از «ازبکی» سخن گفت

چاپ 37 مقاله از حسین عسکری در دایره المعارف تشیع

متن کامل خبرهای فوق درادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 88/2/7ساعت  7:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

انتقاد امام جمعه چهارباغ از بی توجهی مسوولان فرهنگی ساوجبلاغ

حجت الاسلام مهدی قاسمی نیت به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون این بخش مهاجر پذیر با داشتن 25 هزار نفر جمعیت از داشتن یک کتابخانه عمومی محروم است. وی افزود: دو سال که پیش چهارباغ در تقسیمات کشوری به شهر ارتقاء یافت مردم انتظار افزایش خدمات رسانی بخصوص در امور فرهنگی را از سوی مسوولان داشتند اما متاسفانه چنین نشد. وی تصریح کرد: طی یکسال گذشته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوجبلاغ تنها تعدای کتاب به ارزش 350 هزار ریال به این بخش اختصاص داد که این امر بیانگر بی توجهی انان بوده و جای تاسف دارد. قاسمی اظهار داشت: اکنون این کتابها به دلیل نبود کتابخانه عمومی در گوشه ای از مسجد این بخش برای استفاده عموم قرار گرفته است. وی گفت: بخش چهارباغ تا شهرهشتگرد مرکزشهرستان ساوجبلاغ 15 کیلومتر فاصله دارد و استفاده مردم این بخش بخصوص جوانان از تنهاکتابخانه عمومی هشتگرد نیز مستلزم صرف وقت و هزینه بالای رفت و آمد است . وی گفت: مردم این بخش مهاجرپذیر همانند سایر نقاط شهرستان ساوجبلاغ نیاز به مطالعه و تغذیه فکری دارند اما چرا مسوولان فرهنگی منطقه نسبت به این موضوع مهم بی توجهند جای تامل دارد. امام جمعه چهارباغ تاکید کرد: در صورت ادامه این روند قشر نوجوان و جوان این بخش بیشترین آسیب را خواهند دید و این زنگ خطری برای مسوولان است.

هنرمند نظرآبادی در جشنواره عدالت و امید خوش درخشید

ابوطالب قادری، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهرستان نظرآباد در رشته نقاشی در جشنواره عدالت و امید مفتخر به دریافت لوح دیپلم افتخار و تندیس جشنواره از ریاست محترم جمهوری شد. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد، این هنرمند که پس از حضور در کارگاه نقاشان برگزیده استانی به مرحله کشوری راه پیدا کرده بود پس از حضور در بین هنرمندان برگزیده کشوری و تولید آثار هنری در موزه هنرهای معاصر، به عنوان هنرمند برگزیده کشوری انتخاب شد. گفتنی است قادری متولد 1356 است که در یک سال اخیر تلاش های فراوانی با همراهی سایر هنرمندان تجسمی برای راه اندازی و فعال کردن انجمن هنرهای تجسمی نظرآباد انجام داد.

برگزاری گفتمان های قرآنی در موسسه رخسار قرآن

موسسه قرآنی «رخسار قرآن» شهرستان‌ نظرآباد دوره‌‌های گفتمان قرآنی را با عناوین مختلف از جمله شبهه شناسی قرآن طی روزهای جمعه برگزار می‌موسسسه رخسار قرآنکند. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین «ثابت حاتمی» مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نظرآباد، در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این خبر اظهار کرد: موسسه قرآنی رخسار قرآن شهرستان‌ نظرآباد جمعه‌ها بعد از برگزاری نماز مغرب و عشاء این دوره‌ را با عنوان «شبهه شناسی قرآن کریم» برگزار می‌کند. وی با اشاره به متن ‌محور بودن این جلسات افزود: حاضران شرکت‌کننده در این دوره را دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه و طلاب حوزه تشکیل می‌دهند. مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نظرآباد به برگزاری دوره‌های حفظ قرآن کریم در موسسه قرآنی رخسار قرآن اشاره و بیان کرد: این کلاس‌ها ویژه گروه‌های سنی نونهالان، کودکان، نوجوانان و جوانان در طول هفته برگزار می‌شود.

جلسه نقد آخرین کتاب استاد ملاصالحی برگزار شد

گاه تصوراتی از برخی امور و از جمله رشته های علمی به قدری در ذهن ها ریشه دوانده که خواندن یک کتاب و یا گوش سپردن به یک سخنرانی در آن زمینه یک باره بخشی یا کلی از آن ذهنیتدکتر حکمت الله ملاصالحی را در معرض تبدیل و تغییر قرار می دهد. در یکی از سلسله نشست های سرای اهل قلم  که در «خانه کتاب ایران» برگزار شد، چنین وضعیتی رخ داد. دکتر حکمت الله ملاصالحی از مفاخر فرهنگی و علمی شهرستان ساوجبلاغ، دکترای باستان شناسی از دانشگاه فلسفه آتن و بنیانگذار «دانش فلسفه باستان شناسی» در ایران که درباره کتاب خود؛ یعنی «باستان شناسی در بوته معرفت شناختی» سخن می گفت، باستان شناسی را نه یک رشته صرفا" علمی که در درجه اول، حاصل چرخش بنیادین انسان غربی نسبت به کل هستی دانست و در تعبیری دیگر، آن (باستان شناسی) را واپسین حد تاریخی گری در نظر آورد. به نظر وی، به دلیل شکافی که بین سوژه و ابژه در باستان شناسی وجود دارد، در بسیاری از مواقع باستان شناسان خود را جای فاعلان آثار گذشته می گذارند و این مورد سؤال جدی است. از این رو، به نظر وی این تلقی از باستان شناسی، باید جای خود را به تلقی جدیدی از باستان شناسی بدهد؛ تلقی و موضع جدیدی که باستان شناس و به طور کل انسان معاصر را در ارتباط دیگری با داده های گذشته و باستان شناختی قرار می دهد. به  نظر استاد ملاصالحی، این ارتباط یا بهتر است بگوییم نسبت، جزء از طریق بازگشت به حقیقت داده ها یا «ارخه» و «لوگوس» های مفقود در بستر تاریخ بازیافتنی نیست. این نشست که قرار بود با حضور دکتر حسین کلباسی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) به عنوان منتقد برگزار شود، به دلیل مشغله کاری وی تنها با حضور نویسنده کتاب برپا شد. یادآوری می شود کتاب «باستان شناسی در بوته معرفت شناختی» در 212 صفحه به وسیله موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی منتشر گردیده است.  

روایت استاد ملا صالحی از خاستگاه های شرقی منطقه غربی تاریخ

بنیاد حکمت اسلامی صدرانشست استادان و محققان «مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه» در بنیاد حکمت اسلامی صدرا با عنوان «سیر تفکر فلسفی در ایران باستان» برگزار شد . در این گردهمایی استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی درباره «خاستگاه های شرقی منطقه غربی تاریخ» سخن گفت. در ادامه این جلسه علاوه بر سخنرانی استاد ملاصالحی ، بحث و گفتگو در رابطه با مباحث مطرح شده انجام شد.

چاپ مقاله اسماعیل آل احمد در ویژه نامه کتاب سال حوزهاسماعیل آل احمد

«صهبای دانشوری در سبوی کتاب» عنوان مقاله ای از حجت الاسلام اسماعیل آل احمد است که در نشریه معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم (ویژه نامه دهمین همایش کتاب سال حوزه) به چاپ رسید. در این مقاله تحقیقی ضمن اشاره به تاریخچه کتابخانه در جهان تشیع، هفده کتابخانه مهم و بزرگ علمای شیعه معرفی شده است.

 معرفی «دشتی به وسعت تاریخ» در سایت خانه کتاب ایران و کتاب ماه

کتاب دشتی به وسعت تاریخ تالیف حسین عسکری در سایت خانه کتاب ایران و کتاب ماه جغرافیا و تاریخ (شماره بهمن 1387) اینگونه معرفی شده است: «یکی از گرایش‌های رشته تاریخ که در سال‌های اخیر در ایران رواج یافته، گرایش «تاریخ محلی» است. این گرایش می‌کوشد شهرها و مناطق دورافتاده‌ای را برجسته سازد که به رغم پیشینه غنی، کم‌تر مورد توجه محققان بوده‌اند و نگاهی عمیق و همه‌ جانبه به ویژگی‌ها و پتانسیل‌های پنهان آنها بیفکند. «دشتی به وسعت تاریخ» اثری در راستای همین رویکرد است. مولف در کتاب حاضر، شهرستان نظرآباد، واقع در منطقه ساوجبلاغ، غربی‌ ترین شهرستان استان تهران، را بررسی کرده است. نظرآباد که امروز مهجور و محروم مانده است، در گذشته یکی از مناطق پراهمیت و متمدن واقع در منطقه فرهنگی تمدنی جنوب کوه‌های البرز تا اصفهان بوده است. هم‌چنین تحقیقات اخیر باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدیم‌ترین و گسترده‌ترین حوزه‌های تمدنی ایران نه به حوزه‌هایی مثل سیلک کاشان بلکه به منطقه «ازبکی» واقع در این شهرستان تعلق دارد.

نگارنده در کتاب پس از بررسی اوضاع جغرافیایی، طبیعی و آب و هوایی نظرآباد و محله‌ها و آبادی‌های مختلف آن، و یژگی‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه هم‌چون جمعیت، وضعیت مسکن، ازدواج، بهداشت، آموزش و صنعت را مورد توجه قرار داده است. در فصل بعدی نیز به ویژگی‌ های فرهنگی، آداب و رسوم، مراسم‌های رایج در منطقه، اوضاع تاریخی و باستان ‌شناسی، اقدامات صورت گرفته از سوی دولت‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی در نظرآباد و چهره‌های شاخص آن به تفصیل اشاره کرده است. کتاب هم‌چنین تصاویری از بناهای تاریخی، اشخاص مهم شهرستان نظرآباد و نقشه‌های منطقه را دربردارد.

قارپوزآباد به تاریخ پیوست

 سایت تابناک خبر داد: با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسى و دفاعى و بنا به پیشنهاد وزارت کشور، هیئت وزیران با تغییر نام روستای «قارپوزآباد» از توابع دهستان احمدآباد بخش مرکزى شهرستان نظرآباد در استان تهران به روستاى «صالحیه» موافقت کرد. به نوشته یک وبلاگ محلی، روستای قارپوزآباد دارای 3500 نفر جمعیت و جاذبه های گردشگری از جمله فرودگاه آموزشی آزادی، شکارگاه، همجواری با روستای احمدآباد (آرامگاه دکتر محمد مصدق) و آب و هوای خوب است.


نوشته شده در  پنج شنبه 88/1/27ساعت  6:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

روستای «جوستان» طالقان صاحب کتاب شد

روستای جوستان طالقانبه همت بهمن ملکان، جوستان یکی از روستاهای منطقه طالقان صاحب کتاب شد. این کتاب با عنوان «روستای خوب من جوستان طالقان» در بهمن 1387 به وسیله انتشارات منوچهری و در 287صفحه قطع وزیری به چاپ رسید. فرهنگ و رسوم و گویش و ضرب المثل های محلی و همچنین گلچینی از سروده های شاعران روستای جوستان مجموعه مطالب این کتاب را تشکیل می دهند.

 

دیوان «غوّاص طالقانی» منتشر شد

دیوان اشعار مهدی فرهنگی متخلص به غواص طالقانی با عنوان «دیوان غواص بحر معرفت» در 366 صفحه به وسیله نشر سرآغاز منتشر شد. این کتاب مجموعه ای از قصاید، غزلیات، قطعات، حکایات، مسمط ها، ترجیع بندها، ترکیب بندها، دوبیتی و رباعیات می باشد. غواص طالقانی (1240-1316خورشیدی) از شاگردان مرحوم ملک الشعرای بهار است که بسیاری از عمر خود را در شهرهای رودسر، لنگرود، تنکابن و طالقان به معلمی گذراند. 

 

آشنایی با آخرین فعالیت هنری

گروه تئاتر خیابانی  «مردم» شهرستان ساوجبلاغ

عنوان نمایش: سیاهی که سرخ می پوشید/ نویسنده و کارگردان: علی نوریان/ مشاور متن و کارگردانی : داوود فتحعلی بیگی/ بازیگران: رضا جعفری و سعید حسنلو/ آهنگساز: یحیی الماسی/ عوامل اجرایی: مرتضی کریمیان/ عکاس: کریم شریف کاظمی/ مدت زمان نمایش: 25 دقیقه/ خلاصه نمایش: بازخوانی امروزین اسطوره بین النهرینی «دوموزی» حاجی فیروز، براساس مستندات تاریخی بین النهرین (مصر) و ایران باستان. یک روایت معتبر به لحاظ تاریخی و اسطوره نگاری کهن از شخصیت حاجی فیروز و چگونگی پیوند پیرنگ های تاریخی این شخصیت نمایشی با باورهای مردمان ایران زمین در برگزاری جشن عید نوروز.

 سوابق فرهنگعلی نوریانی و هنری علی نوریان: متولد 1357 کرمانشاه/ کاردانی گرافیک از جهاد دانشگاهی/ گرافیست و کاریکاتوریست/ آغاز فعالیت تئاتری از سال 1376 با نویسندگی و کارگـردانـــی برای صحنه با نمایش هایی چــون «راه رفتن روی کاغذ بی خط »، «جوان مردن یک ماتادور مصمم »، «چیزهـایی هست کـه مزه می دهنـد »، «فقط سـه ضـربــه دینـگ، دینـگ، دینـگ»، «سـاعت بمبـاران»، «شب یهودا»، «مصاحبه»، «اتاق گریــم»، «آقای عظیم الجسه» و  نویسندگـی و کــــارگردانـــی بیش از بیست نمایش خیــابانـــی از جمله: «آدمکش»،«www.c»، «راه رفتن روی صفحه حـوادث روزنامه»، «دایره گچی ایرانی»، «بازمانده ها»، «حیف آدم اون تو بعد یه مدت خفه می شه»، «باید کاری کرد که کفش ها دست از سر پاها بردارن»، «کی می تونه مثل آدمخورای جزیره آفرونتیا بخنده»، «پایان نامه ای برای مرده های احتمالی»، «مثل اینکه آدم بالای قبر خودش راه بره»، «مهندسی معکوس آدم »،  «چند روایت نچندان معتبر درباره نسل کشی»، «آی با کلاه ، آی بی کلاه»،‌ «گاهی جنگ از یک پیاده رو شروع می شه»، «پان پای کوپاگوسیسم»، «مرد که گریه نمی کنه»، «احتمالاً این تنها پیشنهاد معقوله»، «ما سیب می خوایم یالا» ،«از قابیل تا سیانید هیدروژن»، «پادشاه مخلوع کشور پریسیلا»، «روزگاری در کشور پاندوریا» و ...

حضور و کسب عنوان در: اولین جشنواره سراسری نمایش های خیابانی مریوان - منطقه ای فجر بیست و چهـــــارم ( 1384 ) ، سیـزدهمین جشنــــواره بین المللی نمـــایش هـــای آیینــیو سنتی تهران ( 1386 ) ، بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ( 1386 ) ، دومین جشنواره سراسری نمایش هـای خیابـانــی مریـوان ـ منطقه ای فجر بیست و پنجم (1386) اولین رپـرتوار نمایش های خیـابانـــی دانشگاهـی ـ دانشگاه صنعتی شریف ( 1386 ) ، جشـــن روز جهانـی تئـاتر ـ اردیبهشت تئاتر ایران ـ خـانـه تئاتر ( 1387 ) ، یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایـران ( 1387 ) ، سومین جشنواره سراسری نمایش های خیابانی مریــوان ـ منطقه ای فجر بیست و ششم ( 1387 ). جهت آشنایی بیشتر با کارگردان این گروه رجوع کنید به: http://www.bahmantheater.com/a5.html

انتظامی و نصیریان مهمان «درخت ها»

عزت الله انتظامی و علی نصیریان میهمان اجرای نمایش «درخت ها» به کارگردانی مهرداد کورش نیا نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی در تماشاخانه سنگلج بودند. در نخستین اجرای نمایش «درخت ها» که در آن داریوش مؤدبیان که پس از 20 سال دوری از تئاتر بار دیگر با این نمایش به روی صحنه رفته است، عزت الله انتظامی، علی نصیریان، اکبر رحمتی، مریم معترف و سهراب سلیمی به عنوان میهمان ویژه حضور داشتند. پس از اجرای نمایش گفتگوهایی دوستانه میان هنرمندان پیشکسوت و گروه اجرایی جوان این نمایش انجام شد و هنرمندان حاضر به تجدید خاطرات خود از سالها فعالیت در تماشاخانه سنگلج پرداختند. نمایش «درخت ها» در بخش مرور جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر به صحنه رفته بود.    

کشف 50 شی تاریخی در ینگی امام

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ از کشف 50 شی تاریخی در تپه باستانی ینگی امام این شهرستان خبر داد. ولی الله دهقانی گفت: طی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغدو فصل کاوش در این محوطه باستانی، این اشیاء که مربوط به دوران صفویه و ایلخانی است، به دست آمد. وی خاطرنشان کرد: این اشیاء شامل ظروف، کوزه های سفالی ساده، منقوش، ظروف فلزی و مفرغی، سنگ های وزنی، داس و میخ های فلزی است. دهقانی گفت: فصل دوم این کاوش طی شش ماه گذشته انجام شد و در این فصل به صورت پلکانی در ضلع شرقی لایه نگاری شد. وی ادامه داد: این فصل منجر به کشف دو مورد معماری شامل دیواره های خشتی و کف های کاه گلی شده است. دهقانی افزود: آثار کشف شده این تپه به موزه ایران باستان در تهران انتقال یافت. وی یاد آور شد: در این تپه باستانی با مشارکت شهرداری هشتگرد به زودی طرح های فرهنگی، هنری، عمرانی، خدماتی و تحقیقاتی و کتابخانه ای به اجرا در می آید.

 

انتشار کتاب جغرافیای ساوجبلاغ

 میربزرگی فرماندار ساوجبلاغ گفت:این کتاب با تألیف علیرضا عزیزی در 400 صفحه همراه با نمودار و نقشه با موضوع جغرافیای انسانی ساوجبلاغ به چاپ رسیده و مطالب آن در چهار فصل شامل ساختار طبیعی، انسانی، اقتصادی و فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ تنظیم شده است. وی، شناخت جغرافیایی منطقه، توانمندیها، محدودیت های محیطی در کنار شناخت عوامل تأثیر گذار در دگرگونی نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روستا های ساوجبلاغ را از جمله اهداف گردآوری و جمع بندی اطلاعات این کتاب برشمرد و گفت: اطلاعات این کتاب می تواند نقش موثری برای ارائه راهکارهای متناسب با وضع جغرافیایی منطقه برای مدیران اجرایی و انجام مطالعه با توجه به دیدگاه های سیستمی در جغرافیا داشته باشد.

دومین دوره گفت و گوهای قرآنی در «موسسه رخسار قرآن»

· موضموسسسه رخسار قرآنوع این دوره: شبهه شناسی قرآن کریم: مطالعه و بررسی کتاب « نقد شبهات پیرامون قرآن کریم» نوشته آیت الله محمد هادی معرفت.·  محل برگزاری: شهر نظرآباد. بلوار پاسداران. پس از مسجد امام حسن مجتبی(ع). دفتر موسسسه. · زمان: جمعه ها پس از نماز مغرب و عشا.·  شماره تلفن موسسه: 5361459 -0262   این مؤسسه قرآنی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان شهرستان نظرآباد (واقع در غرب استان تهران) با همکاری حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل احمد، استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی و حسین عسکری در پاییز 1386 تأسیس شد. مؤسسه غیر دولتی «رخسار قرآن» به موجب اعتبارنامه شماره 6039/20/13 اداره تبلیغات اسلامی نظرآباد، تحت شماره 131 در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ساوجبلاغ به ثبت رسیده است. هم اکنون علی اصغر محمدی - کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث- مدیر عامل این موسسه قرآنی است.


نوشته شده در  جمعه 87/11/4ساعت  7:48 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آغاز گفت و گوهای قرآنی در «موسسه رخسار قرآن»موسسه رخسار قرآن

· موضوع این هفته: مطالعه و بررسی مقاله «تحریف ناپذیری قرآن» نوشته بهاالدین خرمشاهی.

· محل برگزاری: شهر نظرآباد. بلوار پاسداران. پس از مسجد امام حسن مجتبی(ع).

· زمان: جمعه ها پس از نماز مغرب و عشا.

· شماره تلفن موسسه: 5361459 -0262   

این مؤسسه قرآنی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان شهرستان نظرآباد (واقع در غرب استان تهران) با همکاری حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل احمد، استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی و حسین عسکری در پاییز 1386 تأسیس شد. مؤسسه غیر دولتی «رخسار قرآن» به موجب اعتبارنامه شماره 6039/20/13 اداره تبلیغات اسلامی نظرآباد، تحت شماره 131 در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ساوجبلاغ به ثبت رسیده است. هم اکنون اصغر محمدی - کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث- مدیر عامل این موسسه قرآنی است.

استاد جعفر والی و نگارش کتاب خاطراتش

 ااستاد جعفر والی از مفاخر فرهنگی شهرستان ساوجبلاغستاد جعفر والی - از مفاخر فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ - خاطرات و تجربیات خود را در کتابی منتشر می کند. این کتاب با نام «گوسفند زنده قصاب در باغ حاضر است» در بردارنده خاطرات و تجربیات این هنرمند پیشکسوت در دوره های گوناگون زندگی اش و در حوزه هایی همچون: تئاتر، دوبلاژ، سینما و تدریس است. به گفته  استاد والی در حال حاضر، نگارش این اثر به پایان رسیده و در حال ویرایش و اصلاح است و قرار است این کتاب با همکاری امید روحانی و توسط نشر قطره منتشر شود. جعفر والی از کارگردانان و بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینما است که سال گذشته با بازی در نمایش «اتاق شماره6» به کارگردانی ناصر حسینی مهر، حضور دوباره ای بر صحنه داشت. او در فیلم «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری نیز به ایفای نقش پرداخت.

 

حضور «آقا لیلا» در اداره تئاتر

مهرداد کوروش نیا که دانش آموخته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است از آن دسته کارگردانان جوانی است که کار تئاتر را از شهرستان ساوجبلاغ و با مهرداد کوروش نیا اجرای حرفه ای نمایش «آواز ستاره ها» در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر آغاز کرد و با همین نمایش هم نامزد دریافت چند جایزه اصلی این جشنواره شد. کوروش نیا سال گذشته نمایش «آقا لیلا» را با مضمونی اجتماعی و با موضوعیت جنگ تولید کرد. همین نمایش را هم برای اجرا به آلمان برد. «آقا لیلا» در حال حاضر در خانه نمایش اداره تئاتر در حال اجرا است. کورش نیا نمایش خود را یک رئالیزم اجتماعی درباره مهاجرت و خانواده می داند و آن را در ادامه کارهای قبلی گروه خود معرفی می کند. به گفته او نمایش از مشکل عدم غرابت فرهنگی و اجتماعی یک خانواده جنگ زده آبادانی که در زمان جنگ و بمباران پس از دست دادن مادر خانواده راهی تهران می شوند و دختر خانواده تصمیم به ازدواج و سفر به خارج از کشور می گیرد، سخن می گوید. از تصمیمی که خود سبب مشکلاتی برای این خانواده می شود و ...   


نوشته شده در  پنج شنبه 87/9/14ساعت  6:29 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

گفت وگوی نویسنده این وب نوشت با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

کاروانسرای ینگی امام- صفویه214 اثر فرهنگی و تاریخی

 ساوجبلاغ

متولی جدّی ندارد

 مجموعه 214 اثر فرهنگی و تاریخی  شهرستان ساوجبلاغ به عنوان یکی از ذخایر باستانی و تاریخی در ایران به دلیل نبود نهادی مستقل، با دارا بودن قابلیت های فراوان، با تخریب و تهدید جدّی مواجه است.

  حسین عسگری - محقق و پژوهشگر - در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران، بیان کرد: ساوجبلاغ از نظر میراث فرهنگی نه فقط در سطح استان تهران، بلکه در سطح کشور حرف های زیادی برای گفتن دارد. از شواهد آن می توان به تعداد فراوان آثار شناسایی شده توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد که تاکنون تعداد چشمگیری از آن آثار جدای از ثبت محلی به ثبت آثار ملی ایران نیز رسیده است که کهن ترین آنها مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد با عنوان «محوطه باستانی موشه لان اسماعیل آباد» می باشد. براساس کاوش های به عمل آمده، باستان شناسان پی برده اند که ساکنان باستانی این محوطه، پیش از اهالی مصر باستان، آهک را شناخته و در بناها و معماری های خویش از آن بهره برده اند، یا «محوطه باستانی خوروین» که حفاری های انجام شده در آن بیانگر سکونت مهرپرستان در هزاره دوم پیش از میلاد بوده، چنانچه اعتقادات مربوط به میترائیسم در تدفین های کشف شده نمایان است.

  عسگری افزود: از آثار دوره اسلامی هم می توان موارد قابل توجهی را برشمرد؛ به طور مثال 50 بقعه امامزادگان شریف که در دو مقطع تاریخی - هنگام حکومت علویان در طبرستان و بخش کوهستانی ساوجبلاغ و به هنگام حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان - وارد ساوجبلاغ شدند تا با گذر از این منطقه به نواحی یاد شده برسند که متأسفانه عمّال امویان و عباسیان آنان را به شهادت رساندند. از معروف ترین این امامزادگان می توان به امامزاده هادی و علی النقی، امامزاده هارون، شاهزاده حسین، امامزاده یحیی، امامزاده جعفر، امامزاده ابراهیم و امامزاده عبدالقهار اشاره کرد.

   وی در باب اهمیت آثار دوره اسلامی ساوجبلاغ افزود: به عنوان نمونه معماری کاروانسرای ینگی امام در مقاطع مختلف مورد توجه جهانگردان و مستشرقان بوده که از جمله این افراد «یوشیدا ماساهارو» نخستین فرستاده دولت ژاپن به ایران در عصر قاجاریه و «لردکرزن» نایب السلطنه هندوستان می باشند. البته متأسفانه همین اثر زیبا در حال حاضر در آستانه تخریب و تغییر هویت است؛ در صورتی که بهترین مکان برای موزه و یا مجتمع فرهنگی می باشد. در شهرستان ساوجبلاغ به رغم کثرت آثار تاریخی فقط حدود ده حفاری علمی باستان شناسی صورت گرفته که پنج مورد آن پیش از انقلاب توسط کارشناسان خارجی و ایرانی انجام شده است. بر همین اساس بسیاری از آثار کشف شده از ساوجبلاغ در موزه های جهان پراکنده است؛ از جمله آنها می توان به آثاری در موزه پنسیلوانیای آمریکا، موزه لورو، موزه لندن و موزه مرکزی بلژیک اشاره کرد و در داخل کشور هم در موزه ملّی ایران، کاشان، تبریز، قزوین و ... آثار ساوجبلاغ بعضا" با عنوان منطقه قزوین به نمایش گذاشته شده است.

  مؤلف «کتابشناسی ساوجبلاغ» و «دشتی به وسعت تاریخ» اظهار کرد: با توجه به عدم اسقرار اداره میراث فرهنگی و گردشگری مستقل در شهرستان هفت هزار ساله ساوجبلاغ، این آثار متولّی جدّی ندارد و اداره میراث فرهنگی  شهرستان کرج عهده دار این امر است که به طور طبیعی این اداره به علت گستردگی حوزه استحفاظی و نبود تناسب بودجه و نیروی انسانی در حفظ، معرفی و مرمّت آثار تاریخی ساوجبلاغ کارنامه موفقی از خود ارایه نکرده است. همه این دغدغه ها گواهی می دهد که: باید در این شهرستان تاریخی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری مستقلی تأسیس کرد. باید موزه ای در این شهرستان تأسیس شود تا این آثار گرانبها جمع آوری شده و در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گیرد. شایسته است که این آثار براساس پژوهش های مستند از طریق انتشار کتاب و مطبوعات به همگان معرفی گردد چرا که حتّی برخی از این آثار در مقطع کارشناسی ارشد باستان شناسی موضوع پایان نامه دانشجویی بوده است و بالاخره اینکه آموزش مردمی از طریق تشکیل انجمن های مردمی و NGO های دوستداران میراث فرهنگی برای سهیم کردن مردم در زمینه جلوگیری از تاراج آثار و حفاری های غیر مجاز توسط افراد سودجو.

  این پژوهشگر در پایان با ابراز نگرانی هشدار داد: وقتی شهرستانی با این همه اثر ملّی پس از شهر تهران در استان رتبه دوم را دارد؛ نشانگر آن است که تعدادی از افتخارات فرهنگی و پیشینه تمام مردم ایران در این منطقه قرار دارد و بدیهی است که حفظ و معرفی آنها یک وظیفه ملّی می باشد. کما اینکه قانونگذار در قانون مجازات اسلامی موادی را برای تنبیه آسیب رسانندگان به این آثار پیش بینی کرده است.

  او در پایان گفت: به راستی مجری این قانون چه کسی است؟ آیا تصویب و تدوین چنین قوانینی بدون حضور مجری و نهاد قوی و مستقل بی اثر نیست؟ گفتنی است : شهرستان ساوجبلاغ با وسعت 2253 کیلومتر مربع و 175000 نفر جمعیت در غرب استان تهران واقع است. تپه مرتفع ازبکی- دوره مادها

بقایای

کهن ترین روستای

 ایران در حال نابودی است.

بقایای کهن ترین روستای ایران در شهرستان نظرآباد با قدمت نه هزار ساله در حال نابودی است. حسین عسگری - محقق و پژوهشگر - در گفت و گو  با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در شهرستان نظرآباد واقع در غرب استان تهران 52 اثر فرهنگی و تاریخی وجود دارد که تعدادی اثر از آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از مهم ترین آنها می توان به «محوطه باستانی ازبکی» اشاره کرد که شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها را در خود جای داده است. این پژوهشگر درباره اهمیت این بنا ادامه داد: این محوطه گسترده، متشکّل از 10 تپه می باشد که شش تپه آن به وسیله کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مورد حفاری قرار گرفته است. شاید بتوان محوطه ازبکی را یک دانشگاه تاریخ و باستان شناسی نامید؛ چرا که قدمت بسیار طولانی داشته و از هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره ایلخانیان در آن مدنیت رواج داشته است.

   عسگری خاطر نشان کرد: طی پنج کاوش از سال 1377تا1381 نتایج شگفت انگیزی در این محوطه پدیدار شد که توسل به آنها می تواند نقش مهمی در بازسازی و روایت گوشه هایی از تاریخ زیبای ایران داشته باشد. طی همین کاوش ها بود که کهن ترین روستای ایران با قدمت نه هزار ساله از یکی از تپه های ازبکی به نام «یان تپه» به دست آمد. از بقایای معماری این دهکده باستانی، اولین خشت های دست ساز بشر کشف شد. در باب اهمیت این خشت ها ذکر این نکته کافی است که نمونه ای از آنها را سیدمحمد خاتمی - رییس جهوری وقت - در سال 1379 به هنگام افتتاح همایش جهانی گفت و گوی تمدن ها در مقر سازمان ملل متحد به کوفی عنان اهدا کرد.

   وی با انتقاد از تدوین نشدن برنامه حفاظت و مرمت آثار باستانی پس از پایان حفاری های علمی گفت: متأسفانه بقایای این روستای باستانی در دو سال پس از پایان حفاری آسیب های جدّی دیده و رو به نابودی است. طبق گفته های سرپرست هیأت کاوش محوطه «ازبکی» که در مطبوعات سال 1381 منعکس شد، قرار بود به زودی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور عملیات احداث نخستین مرکز باستان شناسی ایران در وسعت 1200 متر مربع در این فضا آغاز شود؛ اما متأسفانه نه تنها تاکنون از احداث این مرکز هیچ خبری نشده؛ بلکه معماری های کشف شده، بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی رو به ویرانی است. مؤلف کتاب «دشتی به وسعت تاریخ» افزود : کشف معبد رنگین «یان تپه»، لوح آغاز عیلامی به عنوان سند ارتباط تجاری اهالی باستانی شوش و محوطه ازبکی در هزاره چهارم پیش از میلاد، دژ مادی با وسعت950 متر مربع به عنوان شرقی ترین اثر مادی در فلات مرکزی ایران و نخستین پیکره سنگی دوره مادها از دیگر افتخارات شگفت انگیز تپه های این محوطه باستانی است.

  عسگری در پایان افزود: شهرستان نظرآباد به دلیل نزدیکی به شهر تهران قابلیت تبدیل شدن به یکی از محورهای گردشگری استان تهران را داراست. تبعیدگاه و مدفن دکتر محمد مصدق در روستای احمدآباد، روستای تاریخی نجم آباد، غار نمکی نجم آباد، امامزاده ابوالحسن، فرودگاه آموزشی آزادی و زندگی عشایر در جنوبی ترین نقاط این شهرستان از جاذبه های آن است. شهرستان نظرآباد با 120 هزار نفر جمعیت شهری و 576کیلومتر مربع وسعت در سال 1381 طی مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران در غرب استان تهران تشکیل شد. 


نوشته شده در  جمعه 87/7/26ساعت  6:47 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

vآخرین خبرv

استاد جعفر والی و نگارش کتاب خاطراتشاستاد جعفر والی

استاد جعفر والی - از مفاخر فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ - خاطرات و تجربیات خود را در کتابی منتشر می کند. این کتاب با نام «گوسفند زنده قصاب در باغ حاضر است» در بردارنده خاطرات و تجربیات این هنرمند پیشکسوت در دوره های گوناگون زندگی اش و در حوزه هایی همچون: تئاتر، دوبلاژ، سینما و تدریس است. به گفته  استاد والی در حال حاضر، نگارش این اثر به پایان رسیده و در حال ویرایش و اصلاح است و قرار است این کتاب با همکاری امید روحانی و توسط نشر قطره منتشر شود. جعفر والی از کارگردانان و بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینما است که سال گذشته با بازی در نمایش «اتاق شماره 6» به کارگردانی ناصر حسینی مهر، حضور دوباره ای بر صحنه داشت. او در فیلم «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری نیز به ایفای نقش پرداخت. 

                                                                                       

انتشار دیوان حافظ به خط درویش عبدالمجید طالقانی

نسخه خطی فوق العاده نفیس دیوان حافظ اهدایی آیت الله خامنه ای به آستان قدس رضوی (مشهد) که به خط درویش عبدالمجید طالقانی (خوشنویس مشهور دوره صفویه) است، به زودی در 4000 نسخه چاپ و منتشر می شود. در هنر ایرانی درویش عبدالمجید به کمال رساننده خط شکسته نستعلیق به شمار می رود.

انتقاد از ناهماهنگی های فرهنگی در شهرستان نظرآباد

عبدالرسول عباسی رئیس شورای اسلامی شهرستان نظرآباد و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نظرآباد در گفت و گو عبدالرسول عباسی با «هفته نامه گزارش جامعه» از موازی کاری بانیان فرهنگی و هنری شهرستان انتقاد کرد و گفت:«شهروندان نظرآباد مردمی متدیّن، مومن و با فرهنگ هستند؛ ولی متاسفانه متولیان امور فرهنگی در شهرستان از جمله اداره ارشاد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، واحد فرهنگی سپاه، شورا و شهرداری در اداره امور فرهنگی هماهنگ نیستند و معضلات اجتماعی و فرهنگی ما به همین دلیل رو به افزایش است. مردم انتظار دارند در سطح شهرستان چه در روستاها و چه در شهرها مراکز فرهنگی افزایش یافته و بانیان امور فرهنگی و هنری از موازی کاری پرهیز کنند و با برگزاری  گردهمایی ها و جلسات تخصصی با متخصصین و فرهیختگان شهرستان، فکری به حال مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرستان نمایند.»

 

«انسان، فرهنگ و سنّت»: کتابی تازه از استاد ملا صالحی

به همت شرکت چاپ و نشر بین الملل 3000 نسخه از کتاب «انسان، فرهنگ و سنت» در اواخر تابستان 1387 منتشر شد. این کتاب ارزشمند شامل سلسله مباحثی است که طی دهه های اخیر به قلم دکتر حکمت الله ملا صالحی در مطبوعات و نشریات فرهنگی منتشر شده است. مسئله انسان، وحدت وجود آدمی، پدیده فرهنگ، مفهوم سنت، مقوله زیبایی، مضمون امر قدسی، حدود آزادی و مسئولیت، واقعیت مرگ، حس و حقیقت جاودانگی یا امر سرمدی و متعال از جمله دغدغه های اصلی ده گفتار این کتاب خواندنی است.

آقا لیلای ساوجبلاغ در آلمان!مهرداد کورش نیا

 در شهریور 1387 نمایش «آقا لیلا» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا (از هنرمندان کوشا و موفق شهرستان ساوجبلاغ) با دعوت آقای «روبرتو چولی» در «فستیوال روهر» آلمان به اجرا در می آید.  درباره اهمیت این رویداد هنری همین بس که برای نخستین بار است که یک گروه هنری از ساوجبلاغ موفق به راهیابی به جشنواره های خارج از کشور می شود. جهت آشنایی بیشتر با این گروه نمایشی موفق رجوع کنید به: http://www.bahmantheater.com

آنهایی که هنوز علاقه مند، معتقد و وفادار به فضاهای رئالیستی هستند، می توانند یکی از نمونه های حال حاضر تئاتر رئالیستی به نام «آقا لیلا» را در خانه نمایش ببینند. آقا لیلا نمایشی به نویسندگی و کارگردانی «مهرداد کورش نیا» است که آن را پیش از این در دو شهر هشتگرد و آبیک قزوین اجرا کرده است و همچنین موفق به اجرای آن در جشنواره مناطق، فجر و جشنواره روهر به دعوت روبرتو چولی در آلمان شده است. آقا لیلا قصه مهاجرت و اختلاف بین نسل ها است. در آن به زندگی یک خانواده جنگزده جنوبی پرداخته می شود که به تهران مهاجرت کرده اند و در پی ازدواج لیلا، دختر خانواده، اتفاق هایی برای وی می افتد که دور از پیش بینی افراد خانواده است. پیش از این نیز کورش نیا آثاری را در فضاهای رئالیستی و مسائل تاثیر گذار بر جامعه و کانون خانواده به صحنه آورده است. او در اولین تجربه کارگردانی اش در دوره دانشجویی که در دانشگاه سوره تهران تحصیل می کرد، خواستگاری چخوف را به صحنه آورد؛ نمایشی کمدی که به مسائل ریز و خنده دار زندگی می پردازد. پس از آن نیز نمایش های مسیح و آواز ستاره ها را کار کرد. آواز ستاره ها آغاز یک راه دراز است. او در آنجا نیز با دقت و ظرافت در پی ایجاد یک موقعیت دنباله دار بود.

   مهاجرت، خانواده، اختلاف نسل ها، نابهنجاری های اجتماع، مقابله با زور، عدالت و... که می توان این روند را در دیگر کارهای مهرداد کورش نیا دنبال کرد چون او خود را پیدا کرده است، آدم معلق و سرگردانی نیست. به خصوص ارتباط او با استاد جعفر والی که بهترین نمادهنده برای پرداختن به مسائل مهم انسانی است، بر این خود یافتن تاکید بیشتر می کند. مهرداد کورش نیا که ادبیات نمایشی خوانده است، تاکنون نمایش های کابوس یک رویا، بین ما چه گذشت، آواز ستاره و آقا لیلا را نوشته و در سایت گروه بهمن منتشر کرده است. از امسال هم قصد دارد که با نمایش درخت بخشنده در بخش تجربه های نو جشنواره تئاتر فجر شرکت کند. در این متن هم فضاهای رئالیستی مطرح است. کوروش نیا معتقد است که نمایش آقا لیلا باید در جایی بهتر از تالار خانه نمایش واقع در خیابان پارسی اجرا می شد، به همین دلیل از همه علاقه مندان به تئاتر دعوت می کند حتما این کار را هر شب ساعت 30/18 در این تالار ببینند (یادداشتی از رضا آشفته، روزنامه اعتماد ملی، 27آذر 1387).

فعالیت های کمیته علمی کنگره شهید ثالث

برای پاسداشت مجاهد هفت جبهه اعتقادی و سیاسی

    از اساسیآیت الله ملا محمدتقی برغانی ترین روش های تقویت هویت دینی نسل جوان، پاسداشت و معرفی دقیق و همه جانبه مفاخر دینی و فرهنگی است. در سپهر فرهنگی شهرستان کهن ساوجبلاغ  ستاره های ماندگاری می درخشند که از شهرت ملّی و  فرامرزی  برخوردارند. یکی از آن چهره های ماندگار، حضرت آیت الله ملا محمدتقی برغانی است که در محافل علمی و فرهنگی جهان تشیع با عنوان «شهید ثالث» شناخته می شود. فقیهی مجاهد و مبارز که در قرن پرآشوب سیزدهم هجری قمری، مجاهد هفت جبهه مبارزه با فرقه های شیخیه، بابیه، پادشاهان نالایق قاجاریه، متجاوزان بیگانه (روس)، وهابیگری، مستشرقان ضد اسلام و عرفان های بدلی و دروغین آن روزگار بود.

   حسین عسکری دبیر کمیته کنگره شهید ثالث ضمن بیان مطلب فوق افزود: کمیته علمی کنگره از اوایل آذر 1386 با عضویت هفت تن از پژوهشگران حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرد. مهمترین فعالیت های این کمیته به شرح ذیل است:

   1- برگزاری جلسات متعدد برای تنظیم طرح علمی کنگره و ارائه آن به شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ جهت تصویب.

    2- تنظیم فراخوان مقاله در دو محور:

    الف) زندگی، زمانه، اندیشه و آرمان های شهید ثالث؛

    ب) شهید ثالث و ساوجبلاغ پژوهی.

    3- سفارش نگارش  چهار مقاله روشمند به پژوهشگران و محققان حوزه علمیه قم:   اسماعیل آل احمد: روش شناسی تبلیغی شهید ثالث در «مجالس المتقین»/ علی اکبر زمانی نژاد: کتابشناسی آثار شهید ثالث/  رضا مختاری: عرصه های ولایت فقیه در آثار شهید ثالث/ علی اکبر مهدی پور: شهید ثالث و دفاع از حریم تشیع.

    4- شناسایی مراکز علمی و پژوهشی کشور جهت ارسال فراخوان مقاله.

    5- برقراری ارتباط با مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی ذیل جهت بهره مندی از تجربیات آنها: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم/ موسسه کتابشناسی شیعه (قم) / مرکز احیای میراث اسلامی (قم) / مرکز خبر حوزه علمیه قم / نشریه افق حوزه (هفته نامه حوزه های علمیه) / دفتر دایره المعارف تشیع / کتابخانه های آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی، مجلس شورای اسلامی، حوزه علمیه قزوین و... / مجمع طلاب ساوجبلاغی و طالقانی حوزه علمیه قم / انجمن آثار و مفاخر فرهنگی / دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان ساوجبلاغ.

    6- تدوین و ویرایش کتاب «ماه شب های تار» شامل چکیده مقالات، شناخت نامه، اسناد و تصاویر.

    7- تأمین مقاله برای سایت اینترنتی شهید ثالث.

    8- شناسایی محل های نگهداری آثار و اسناد مربوط به شهید ثالث جهت برپایی نمایشگاه جنبی کنگره.

    9- برگزاری چندین جلسه با فرهیختگان خاندان برغانی.

  10- معرفی دو  پژوهشگر به عنوان نمایندگان کمیته علمی در شهرهای قم و قزوین (آقایان علی اکبر صفری و رضا صمدیها).

  11- برگزاری جلسه داوری 44 مقاله رسیده و انتخاب مقالات برتر ذیل: راضیه راه پیما سروستانی: دفاع شهید ثالث از حریم تشیع در مواجهه با شیخیه و بابیه (سروستان فارس) / حسن شهیدی صالحی: مکتب فقهی شهید ثالث و آثارش بر دانش فقه شیعی (دانشگاه دمشق) / علی اکبر صفری: تاریخ تشیع در ساوجبلاغ و طالقان (قم) / زکریا مهرور: برغان در گذر تاریخ (کرج)/ دکتر محمدرضا نجّاریان: شهید ثالث در مبارزه با شیخیه و بابیه (یزد)/ اسماعیل یعقوبی: خاندان ملا محمدکاظم طالقانی قزوینی (ساوجبلاغ).      


نوشته شده در  جمعه 87/6/8ساعت  7:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]