سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

خودت باید آستین بالا بزنی برادر!

اسماعیل آل احمد 

 288 صفحه وزیری با جلد سلفون مات، زمینی است که حسین عسگری برای بذرپاشی داده هایی درباره ساوجبلاغ فرهنگی برگزیده و کتابشناسی ساوجبلاغ را عنوان آن قرار داده است. ناشر ساوجبلاغی رهام اندیشه برای بار نخست، این کتاب را در 1000 نسخه در سال 1383 با صفحه آرایی محمد محمدیان و طراحی جلد صغرا خیامدار به زیر چاپ برده. کتاب، هزار تومان با نمایه و چکیده انگلیسی از ایرج امینی است.  دوست و هم حجره ای نازنینم، استاد امیر اصغری هم با آن قلم شیوای خود، خوشنویسی کتاب را به عهده گرفت. مؤلف در نهایت محدودیت آن سال ها به تدوین منابع گونه گون از کتاب و مقاله و درگاه و... با موضوع ساوجبلاغ فرهنگی پرداخت. پیشنهاد او در آغاز کتاب برای راه اندازی مرکز ساوجبلاغ شناسی و کتابخانه تخصصی آن همچنان بر روی زمین مانده است و اگر او منتظر است که از مدیران این دیار کسی آستینی برای این کار بالا بزند آب در هاون کوبیده است. خودت باید آستین بالا بزنی برادر! 

نشر نخست این یادداشت در: ماهنامه فراز البرز، سال اول، ش 4، بهمن 1394، ص 8 (سنجه کتاب).


نوشته شده در  یکشنبه 94/11/25ساعت  7:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

صورت‌ بندی نیروهای دینی - سیاسی در دوره پهلوی اول

سیدمحسن آل سید غفور، «صورت‌ بندی نیروهای دینی - سیاسی در دوره پهلوی اول»، فصلنامه سیاست، دوره 45، ش 3، پاییز 1394، صص 615 - 634.

چکیده: با آغاز ایران جدید از دوران مشروطه به بعد و تغییر فضای سیاسی - اجتماعی، صورت‌ بندی نیروهای سیاسی - اجتماعی ایران دگرگون شد. ورود و گسترش فرهنگ غربی، چالشی بود که در برابر سنت فکری - سیاسی مسلمانان ایرانی جلوه‌گر شد. به این ترتیب، سنت فکری - سیاسی مسلمانان ایرانی در میان فقها و نیروهای حوزوی شکل گرفته، در پی توضیح اصول مترقی دین اسلام و قابلیت انعطاف آن در مواجهه با مسایل جدید بود. در این پژوهش، از این سنت با نام سنت نواندیشی دینی - سیاسی یاد می‌ کنیم. شکل‌ گیری کودتای 1299 و تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی، فضای نواندیشی دینی را دچار تغییر و تحول کرد. هریک از چهار گرایش سنت شیخ، نیروهای حکومتی حوزوی، گرایش قرآن‌ پژوهی و نیروهای سیاسی منتقد، پاره ‌های تشکیل‌دهنده این سنت در دوره استبداد رضاشاهی است. فهم صورت‌ بندی نیروهای نواندیش دینی - سیاسی در دوران پهلوی اول، موضوعی است که در این پژوهش بررسی می‌ شود.

کلیدواژگان: سنت شیخ؛ سنت نواندیشی دینی؛ مکتب نجم ‌آبادی (گرایش قرآن‌ پژوهی)؛ نیروهای حکومتی حوزوی؛ نیروهای سیاسی منتقد        

اصل مقاله  (243 K)


نوشته شده در  جمعه 94/9/13ساعت  10:59 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

بررسی ارتباط متقابل برخی گونه های شاخص مرتعی منطقه ساوجبلاغ با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل چندمتغیره

محمد جعفری، محمد طهمورث، محسن نقیلو، «بررسی ارتباط متقابل برخی گونه های شاخص مرتعی منطقه ساوجبلاغ با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل چندمتغیره»، فصلنامه مرتع و آبخیزداری، سال شصت و هشتم، شماره 2، تابستان 1394، صص 227 - 245.

 چکیده: هدف از این تحقیق بررسی روابط پوشش گیاهی با خصوصیات محیطی، به ویژه خصوصیات خاک، و تعیین مهم ترین خصوصیات خاکی موثر در تغییرات کمی گیاهی در تیپ های مختلف است. منطقه مورد مطالعه در مراتع ساوجبلاغ در غرب استان البرز واقع شده است. پس از بازدید صحرایی، چهار تیپ پوشش گیاهی شاخص انتخاب شد و در هر تیپ به روش تصادفی - سیستماتیک از خاک و پوشش گیاهی نمونه برداری شد. پارامترهای نمونه برداری از پوشش شامل درصد تاج پوشش و تراکم گیاهان موجود در منطقه است. به تفکیک مرز افق ها از دو عمق 0 ـ 10 و 10 ـ 30 سانتی متری خاک نمونه برداری شد. از فاکتورهای خاکیْ بافت درصد آهک، هدایت الکتریکی، ماده آلی، درصد سنگریزه، نیتروژن، فسفر، و پتاسیم تبادلی اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از روش های آماری تجزیه واریانس، رگرسیون چندمتغیره، و تجزیه مولفه های اصلی به کمک نرم افزار SPSS  استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد عوامل خاکی در تغییرات پوشش گیاهی تاثیر عمده ای دارد؛ هرچند این تاثیرات صد در صد نیست؛ به طوری که در تیپ های مورد مطالعه ماده آلی، درصد شن، و هدایت الکتریکی به ترتیب بیشترین رابطه را با گونه های گیاهی مورد مطالعه داشتند. نتایج تجزیه مولفه های اصلی با نتایج آنالیز واریانس تقریباً مشابه است و به طور کلی چهار گروه اکولوژیکی تفکیک شد.

کلیدواژگان: آنالیز مولفه های اصلی؛ تیپ گیاهی؛ خصوصیات خاک؛ رگرسیون چندمتغیره؛ مراتع ساوجبلاغ.

اصل مقاله (864 K)


نوشته شده در  جمعه 94/8/22ساعت  8:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های شهرستان ساوجبلاغ

عشرت عبدالهی، سوسن فرشی، ناصر حاجیان مطلق، سهیلا عبدالهی، «بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های شهرستان ساوجبلاغ»، نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، سال چهارم، شماره 3، تابستان 1394، صص 176 - 183.

مقدمه: رضایت بیمار یکی از ابعاد کیفیت مراقبت را تشکیل می دهد و هدف نهایی از مطالعات رضایتمندی بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و ارتقای مستمر مراکز بیمارستانی و اعتلای بهداشت و درمان کشور است. به همین منظور رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های هشتگرد و نظرآباد توسط پرسشنامه ای که شامل مشخصات دموگرافیک بیمار و سوالاتی در مورد پذیرش، خدمات پزشکان، خدمات پرستاری، تجهیزات و دارو و فضای فیزیکی بود، سنجیده شد.

مواد و روش ها: نمونه گیری به صورت Consecutive در مراجعین به بیمارستان ها در روزهای متوالی در تمام طول شیفت کاری بیست و چهار ساعته (صبح، عصر، شب) تا زمان تکمیل نمونه لازم انجام شد. میزان رضایت در چهار گروه خدمات پذیرش، خدمات پرستاران، خدمات پزشک و فضای فیزیکی بیمارستان با امتیاز دهی به سوالات پرسشنامه در هر قسمت سنجیده شد و سپس به سه دسته رضایت مطلوب، نسبی، و عدم رضایت تقسیم شد. در ضمن رضایتمندی بصورت متغیر کیفی دو حالته (رضایت و عدم رضایت) در مدل رگرسیون لجستیک وارد شده و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک سنجیده شد.

یافته ها: بیماران از قسمت پذیرش و فضای فیزیکی بیمارستان رضایت نسبی و از خدمات پرستاران و پزشکان رضایت مطلوب داشتند. در مدل رگرسیون لجستیک رضایتمندی با تمایل به مراجعه مجدد ارتباط معناداری (OR= 1/81 CI 95% 1/10– 3/06) داشت، ارتباط رضایتمندی با مدت زمان انتظار جهت ویزیت پزشک نیز معنادار (OR= 0/34 CI 95% 0/22– 0/74) بود، در حالیکه ارتباط میزان رضایتمندی با سن، جنس، زمان مراجعه، و شیفت کاری معنادار بدست نیامد. این ارتباط با میزان تحصیلات نیز معنادار بود (OR= 0/77 CI 95% 0/621– 0/974). در مورد فضای فیزیکی بیمارستان، پزشک و پذیرش اختلاف دو بیمارستان معنادار بود (05/0P<). به طوری که میزان رضایت در بیمارستان هشتگرد بیشتر از بیمارستان نظرآباد بود ولی رضایت از پرستاران در دو بیمارستان اختلاف معناداری نداشت.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که زمان انتظار جهت ویزیت بیمار توسط پزشک فاکتور مهم در میزان رضایتمندی بیماران است، لذا مطالعات وسیعتر با متدولوژی دقیق تر جهت بررسی این مهم پیشنهاد می گردد.

کلیدواژگان: رضایت بیمار، دپارتمان اورژانس، زمان انتظار، ساوجبلاغ.

 دانلود متن کامل مقاله


نوشته شده در  دوشنبه 94/8/18ساعت  10:44 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

بررسی خودکفایی در شهرهای جدید مقایسه تجربه ایران (شهر جدید هشتگرد) و کره جنوبی

دکتر علی یاران؛ مهندس حامد محمدی خوش بین، «بررسی خودکفایی در شهرهای جدید مقایسه تجربه ایران (شهر جدید هشتگرد) و کره جنوبی»، نشریه معماری و شهرسازی ایران، بهار و تابستان 1391، دوره 1، ش 4، صص 99 - 112.

 چکیده: شهرهای جدید به عنوان یک تجربه نو در نظام شهرنشینی ایران مطرح هستند. شهرهایی که در ابتدا با هدف حل مسایل و مشکلات شهری ایران مطرح گردیده، اما باگذشت زمان اغلب این شهرها با عدم جلب رضایت ساکنین مواجه شدند. برنامه ریزان مشتاق بودند تا شهرهای جدید کاملاً توسعه یافته و خودکفا ساخته شوند. معمولاً خودکفایی یک مفهوم به عنوان تعادل بین شغل و مسکن در جامعه در نظر گرفته و هدف از خودکفایی در نگاه برنامه ریزان تنها به تعادل بین استفاده از زمین برای کار و زندگی در درون جوامع محدود می شد. در گذر زمان با توسعه کاربرد خودکفایی و در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از معیارهای اصلی در تعریف شهرهای جدید، خودکفایی بر اساس نظام های دیگر تبیین و مورد بررسی قرار گرفت. یکی از مهم ترین حوزه های بررسی، تحلیل سفرهای غیر کاری ساکنین و در نتیجه ارزیابی خودکفایی شهرها براساس آن بود. در این مقاله خودکفایی در سفرهای غیرکاری به عنوان عاملی در شهرهای جدید که از طریق فرایند تراکمی طولانی مدت و گام به گام محقق می شود تا اینکه فوراً توسط برنامه ریزی صورت پذیرد، توجه گردیده و به بررسی این امر در شهرهای جدید از نگاهی دیگر می پردازد. در این پژوهش سفرهای غیرکاری به عنوان یک متغیر مستقل در نظر گرفته نمی شود و به کاربری ها و عملکردهای مورد نظر که هدف از این سفرها می باشند، توجه بیشتری می گردد. تحقق کامل این کاربری هایی تابع برنامه ریزی نیستند و طی زمان بر اساس تقاضای ساکنین برای این نوع خدمات شکل می گیرند. بررسی جایگاه این نوع کاربری ها در برنامه ریزی شهرهای جدید و به خصوص ارزیابی آن ها در طی مدت ساخت و اسکان ساکنین جدید و همچنین نحوه رشد و توسعه آن ها برای بدست آوردن یکی از ابعاد خودکفایی الزامی می باشد. هدف از این مقاله تحلیل این ویژگی و بدست آوردن دورنمایی از وضعیت خودکفایی در شهرهای جدید است که از جنبه های مهم غایب در مسائل مربوط به ارزیابی خودکفایی می باشد.

کلمات کلیدی: شهرجدید، خودکفایی، هشتگرد، کره جنوبی.

 دانلود متن کامل مقاله  


نوشته شده در  یکشنبه 94/7/26ساعت  1:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ارزیابی حسّ تعلّق به مکان ساکنان شهرهای جدید (مطالعه موردی: شهر جدید هشتگرد)

ابوالفضل مشکینی، اکرم قاسمی، مهدی حمزه نژاد،«ارزیابی حسّ تعلّق به مکان ساکنان شهرهای جدید (مطالعه موردی: شهر جدید هشتگرد)»، فصلنامه علمی، پژوهشی فضای جغرافیایی، سال 14، ش 48، زمستان 1393، صص 41 – 56.

چکیده: یکی از معانی مهم و موثر در ارتقاء کیفیت محیط های انسانی، حس تعلق به مکان می باشد. این حس، عامل مهم در شکل گیری پایه های ارتباطی استفاده کنندگان و محیط بوده و نهایتا منجر به ایجاد محیط های با کیفیت خواهد گردید. این پژوهش با 379 نفر حجم نمونه، به منظور ارزیابی حس تعلق به مکان ساکنان شهر جدید هشتگرد صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است؛ داده های جمع آوری شده از طریق پرسش نامه با استفاده از نرم افزار SPSS  و با بهکارگیری روش های آماری نظیر توزیع فراوانی، آزمون ANOVA، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون و تحلیل رگرسیون، توصیف و تحلیل گردیده اند. نتایج آزمون نشان داد که بین چهار متغیر مدت سکونت، احساس امنیت ساکنان در محل، رضایت از دسترسی به خدمات شهری و میزان فعالیت های اجتماعی و جمعی با حس تعلق مکانی رابطه معناداری وجود دارد. به گونه ای که هر چه مدت سکونت، میزان خدمات شهری، امنیت محل و فعالیت های اجتماعی و جمعی ساکنان بیش تر گردد، حس تعلق مکانی ساکنان شهر جدید هشتگرد نیز، افزایش می یابد. هم چنین نتایج به دست آمده از آزمون رگرسیون، نشان داد که حدود 29 درصد از تغییرات متغیر وابسته (تعلّق مکانی ساکنان) را متغیرهای مستقل (مدّت زمان سکونت، میزان خدمات شهری، میزان امنیت محل و میزان فعالیت های اجتماعی و جمعی) تبیین می کند.

کلیدواژگان: حس مکان، تعلق به مکان، تحلیل رگرسیون، شهر جدید، هشتگرد.

 دانلود متن کامل مقاله


نوشته شده در  جمعه 94/5/2ساعت  6:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

امکان‌پذیری استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای IRS  در بررسی وضعیت آب، خاک، پوشش گیاهی  نجم‌آباد

میترا شیرازی؛ غلامرضا زهتابیان؛ سیّدکاظم علوی پناه، «امکان‌پذیری استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای IRS در بررسی وضعیت آب، خاک، پوشش گیاهی منطقه نجم‌آباد ساوجبلاغ»، نشریه محیط زیست طبیعی، دوره 63، ش 1، بهار 1389، صص 33 - 51. 

چکیده: داده‌ های سنجش از دور چند طیفی منبع داده ‌های مهمی برای تشخیص تغییرات و تهیّه نقشه پوشش سطح زمین می ‌باشد. تشخیص تغییرات یکی از کاربردهای اصلی سنجش از دور است. این بررسی به منظور بررسی قابلیت داده‌های سنجنده Liss-III از ماهواره IRS-P6Resorce، برای تهیه نقشه پوشش سطح زمین در منطقه‌ای با گستره 20000 هکتار انجام شد. تصاویر مورد بهره‌گیری مربوط به 26 خردادماه 1385 بوده و با بهره‌گیری از نقشه‌های رقومی مختصات‌دار آبراهه‌ها با مقیاس 1:25000 زمین مرجع شد. با بهره‌گیری از بهبود تباین (کنتراست)، ساخت تصاویر رنگی کاذب، تحلیل مولفه‌های اصلی، شاخص‌های گیاهی و مدل رقومی ارتفاع اقدام به بارزسازی تصاویر شد. برای تعیین بهترین ترکیب باندی برای بهره‌گیری در طبقه بندی و نیز ساخت تصاویر رنگی کاذب از شاخص OIF و نیز تعیین همبستگی بین باندها بهره‌گیری شد. برای طبقه بندی داده‌ها، از روش‌های نظارت نشده و نظارت شده (با بهره‌گیری از طبقه بندی کننده‌های متوازی السطوح، کمترین فاصله، کمترین فاصله ماهالانوبیز و بیشترین احتمال) بهره‌گیری شد. نقشه واقعیت زمینی با روش نمونه‌گیری و با پیمایش‌های میدانی تهیه شد. پس از طبقه بندی، نقشه پوشش سطح زمین با طبقه‌ها اراضی لخت، شوره زارها، اراضی مرتعی و کشاورزی تهیه شد. صحت کلی، ضریب کاپا برای طبقه بندی کننده متوازی السطوح به ترتیب 85.8% و 84%، برای کمینه فاصله، 81.3% و 79% برای کمینه فاصله ماهالانوبیز 91% و 90% و برای بیشترین احتمال 93% و 92% بدست آمده شد. بهره‌گیری از مدل رقومی ارتفاع (DEM)، بیشترین کارایی و شاخص بهترین ترکیب باندی (OIF) کمترین کارایی در تهیه نقشه پوشش سطح زمین تشخیص داده شد. شاخص‌های گیاهی نیز تفاوت معنی‌داری برای دستیابی نتایج قابل توجه برای تهیه نقشه‌های پوشش سطح زمین ندارند.

کلیدواژگان: داده ‌های ماهواره IRS، سنجندهLiss-III ، شاخص ‌ها، طبقه‌بندی، ماهواره P6Resorce، نقشه پوشش سطح زمین. 

چکیده انگلیسی +دانلود متن کامل مقاله...

نوشته شده در  جمعه 94/5/2ساعت  6:3 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ارزیابی غلظت عناصر جزئی در خاک های منطقه هشتگرد

عطا شاکری، سروش مدبری، «ارزیابی غلظت عناصر جزئی در خاک های منطقه هشتگرد با استفاده از روش های زمین شیمیایی و آماری چند متغیره، استان البرز، ایران» (انگلیسی)، مجله زمین شناسی مهندسی، سال هشتم، ش 1، 1393، ص 2049.

چکیده: غلظت عناصر جزئی آرسنیک، کبالت، کروم، مس، مولیبدن، نیکل، سرب، وانادیم و روی در 160 نمونه خاک منطقه هشتگرد بررسی شد. مقایسه میانگین غلظت عناصر جزئی نمونه ‌های خاک کشاورزی و غیرکشاورزی با مقادیر میانگین جهانی خاک ‌های غیرآلوده نشان می ‌دهد که آرسنیک، کبالت، مس، نیکل، وانادیم و روی مقادیر بیش‌تری نسبت به میانگین جهانی دارند. نتایج فاکتور آلودگی(CF ) نشان داد که عناصر آرسنیک، کبالت، نیکل، روی و وانادیم آلودگی متوسط و مس آلودگی چشم‌گیری برای خاک‌های کشاورزی و غیرکشاورزی دارند. محاسبه درجه آلودگی اصلاح شده (mCd) برای نمونه‌ های خاک منطقه هشتگرد، درجه پایین آلودگی کل را نشان می‌دهد. محاسبه فاکتور غنی ‌شدگی (EF) براساس مقدار میانگین زمینه نشان داد که عناصر مس، روی، سرب و وانادیم در خاک ‌های کشاورزی و عناصر کروم و روی در خاک ‌های غیرکشاورزی غنی‌ شدگی دارند. تحلیل مؤلفه اصلی (PCA) برای ارزیابی منشأ و ارتباط عناصر استفاده شده است. ارتباط بسیار خوب و قوی عناصر کبالت، آهن، نیکل و کروم در خاک ‌های کشاورزی و عناصر مس، وانادیم، کبالت، آهن، روی و نیکل در خاک ‌های غیرکشاورزی بیان‌کننده نقش مهم فرایندهای سنگ‌ شناختی و خاک‌زاد در کنترل غلظت این عناصر است. عناصر مس، وانادیم و روی در خاک ‌های کشاورزی رفتار شبیه غیروابسته را درون گروه ‌ها و مؤلفه ‌ها دارند، که نشان ‌دهنده منشأهای زمین ‌زاد و انسان ‌زاد این عناصر است. رفتارهای متغیر سرب و آرسنیک احتمالاً نشان ‌دهنده منشأهای متفاوت این دو عنصر است. به ‌طور کلّی نتایج نشان می‌ دهد که آلودگی خاک به ‌عنوان تهدیدی در منطقه نیست اما با در نظر گرفتن صنعتی شدن، فعالیت ‌های کشاورزی و توسعه شهرنشینی در ناحیه هشتگرد خاک‌ های منطقه نیازمند پایش بیش‌تر برای آلودگی عناصر جزئی در آینده هستند.

کلیدواژگان: آلودگی خاک، فاکتور غنی شدگی، تحلیل مولفه اصلی، هشتگرد، ایران.

چکیده انگلیسی+دانلود متن کامل مقاله...

نوشته شده در  دوشنبه 94/4/29ساعت  5:0 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

فرونشست هشتگرد با استفاده از روش تداخل‌ سنجی راداری و سامانه موقعیت‌ یابی جهانی 

پریسا حقیقت‌مهر،1 محمدجواد ولدان زوج،2 رضا تاجیک،3 سعید جباری،3 محمودرضا صاحبی،4 رضا اسلامی،3 مصطفی گنجیان،3 و مریم دهقانی،5 «تحلیل سری زمانی فرونشست هشتگرد با استفاده از روش تداخل ‌سنجی راداری و سامانه موقعیت‌ یابی جهانی»، فصلنامه علمی، پژوهشی علوم زمین، سال 22، ش 85، پاییز 1391، صص 105 - 114.

چکیده: در این مقاله برای نخستین بار در ایران، به منظور ارزیابی قابلیت روش تداخل ‌سنجی راداری (InSAR) از مقایسه همزمان مشاهدات سامانه موقعیت ‌یابی جهانی (GPS) و داده‌ های راداری در دشت هشتگرد که به علت استخراج نامناسب آب ‌های زیرزمینی تحت ‌تأثیر فرونشست است، استفاده شد. به ‌منظور تحلیل سری زمانی جابه‌جایی سطح زمین، الگوریتم خط مبنای کوتاه موسوم به SBAS به‌ کار گرفته شد. تحلیل سری زمانی فرونشست، با استفاده از 6 تداخل‌نگاشت (اینترفروگرام) محاسبه شده از چهار تصویر راداری ماهواره  ENVISATASAR در بازه زمانی چهار ماه در سال 2008 انجام شد. یک عامل نرم ‌کنندگی بهینه که نوفة ناشی از اتمسفر، خطای بازیابی فاز و اثرات مداری را کاهش می ‌دهد و در عین حال تغییر شکل ‌های غیرخطی را حفظ می ‌کند، به حلّ کمترین مربعات اضافه شد. نتایج تحلیل سری زمانی نشان می‌داد که منطقه به طور پیوسته در حال نشست است. نقشه سرعت میانگین تغییر شکل در راستای خط دید ماهواره که از تحلیل سری زمانی به ‌دست آمده، آهنگ قابل توجه فرونشست را 47 میلی‌متر در ماه نشان داد. به منظور ارزیابی نتایج سری زمانی تداخل‌ سنجی راداری، یک شبکه متراکم GPS متشکل از 18 ایستگاه در منطقه طراحی شد. در مکان ‌یابی ایستگاه‌ ها از الگوی مکانی فرونشست حاصل  از تداخل ‌نگاشت محاسبه شده از داده ‌‌های 2004-2003 و بررسی ‌های میدانی استفاده شد. ایستگاه‌ های GPS همزمان با داده‌ های راداری اقدام به جمع ‌آوری و ثبت داده‌ های خام کردند. سپس با استفاده از پردازش مشاهدات صورت گرفته، میزان جابه‌جایی افقی و قائم ایستگاه‌ ها محاسبه شد. سری زمانی حاصل شده از دو روش تداخل‌سنجی راداری و GPS، با یکدیگر مقایسه شدند. مقایسه نتایج به‌دست آمده، سازگاری بسیار بالای تداخل‌ سنجی راداری و روش ژئودتیک را ارائه داد که نشان ‌دهنده عملکرد بالای روش تداخل ‌سنجی راداری است.   

 کلیدواژه‌ها: فرونشست، تحلیل سری زمانی، تداخل‌ سنجی راداری، GPS.

  ________________

1. کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی نقشه ‌برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران؛ 2. دانشیار، دانشکده مهندسی نقشه ‌برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران؛ 3. کارشناسی ارشد، گروه زمین ‌شناسی‌ مهندسی، سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران؛ 4. استادیار، دانشکده مهندسی نقشه ‌برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران؛ 5. استادیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. نویسنده مسئول: پریسا حقیقت‌مهر؛ E-mail: haghighatmehr_rs@yahoo.com.

 دانلود متن کامل مقاله


نوشته شده در  شنبه 94/4/27ساعت  8:30 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تأثیر مشارکت جوانان در موفقیت طرح هادی شهرستان ساوجبلاغ (مطالعه موردی دهستان هیو) 

آناهیتا حسینی، تأثیر مشارکت جوانان در موفقیت طرح هادی شهرستان ساوجبلاغ (مطالعه موردی دهستان هیو)، پایان ‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر شهره تاج، استاد مشاور: دکتر زهرا ارزجانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1391.

چکیده: با توجّه به چندین دهه برنامه ریزی روستایی در کشور، هنوز مردم در مناطق روستایی با کمبودها و مشکلات روبرو هستند. در کشور ما در مقاطع مختلف سعی شد با به کارگیری راهبردهای مختلف توسعه وضعیت روستاها را بهبود بخشد، ولی به دلایل مختلف و از جمله توجّه نکردن به نقش و اهمیت عامل انسانی کمتر به موفقیت دست یافتند.بعد از دهه 70 ،برنامه ریزان به اهمیت حضور مردم در برنامه ها پی بردند. از آن زمان تاکنون مباحث متفاوتی برای مشارکت مردم در طرح های توسعه مطرح شد که یکی از این مباحث، مشارکت جوانان در طرح های توسعه روستایی است. همان طور که می دانید در بین جامعه روستایی افرادی زندگی می کنند که در سنین جوانی قرار دارند. این عده به واسطه این دوره از زندگی خود از نیروی فکری و جسمی بالایی برخوردار هستند.

در دهه های اخیر برنامه ریزان بر استفاده از نیرو و توان جوانان در برنامه ها و طرح ها ی روستایی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف توسعه ی روستاها تأکید بسیار داشته اند. علاوه بر این باید زمینه ها و شرایط حضور موثّر جوانان در برنامه ها در قالب سازمان های جوانان مهیا گردد و موانعی که بر سر راه مشارکت ایشان قرار دارد برداشته شود. مشارکت جوانان به معنی روند درگیر ساختن آنان در تعیین سرنوشت خود و احساس مسئولیت نسبت به این سرنوشت بیان شده، به طوریک ه از آن به عنوان هدف و وسیله توسعه نام می برند.

در این راستا، تحقیق حاضر با استفاده از روش های توصیفی - تحلیلی و توزیع پرسشنامه در میان جوانان روستایی روستاهای هیو و شلمزار واقع در دهستان هیو بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ به بررسی تأثیر مشارکت جوانان بر موفقیت طرح هادی روستایی که یکی از طرح های توسعه در روستاها بشمار می رود پرداختیم، و براساس این موضوع به بررسی میزان تأثیر مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح که شامل؛ مشارکت در تصمیم گیری، مشارکت در طراحی (مطالعه)، مشارکت در اجراء، مشارکت در بهره برداری، مشارکت در ارزیابی، مشارکت در نگهداری از طرح پس از اجراء و همچنین با استخراج متغیرهای تأثیرگذار مختلفی نظیر آموزش، مهارت، ایجاد امکانات مهارتی و مشارکتی، سطح سواد ،عوامل انگیزه و انگیزش و آگاهی از فواید طرح، عضویت در (سازمان های محلی، سازمانهای رسمی) به بررسی میزان تأثیر مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح بر موفقیت طرح هادی پرداختیم. نتایج حاصل که از طریق تجزیه و تحلیل آماری و با استفاده از آزمون t تک گروهی به دست آمده نشان دهنده اشتیاق جوانان روستایی برای سهیم شدن در فعالیت های مشارکت جویانه و ایفای نقش در تک تک مراحل مشارکت در طرح هادی از یک سو و شاهد تأثیر بالای موفقیت طرح هادی در صورت مشارکت جوانان در مراحل مختلف طرح بوده ایم.

 واژگان کلیدی: جوانان، روستا، مشارکت، مراحل مختلف طرح، موفقیت طرح هادی، ساوجبلاغ، هیو.

 دانلود صفحات آغازین پایان نامه


نوشته شده در  جمعه 94/4/26ساعت  7:8 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]