سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  شهرستان ساوجبلاغ

1

بررسی تاثیر آموزش حل مسئله بر نگرش به

خلاقیت دانش آموزان دختر منطقه هشتگرد سال 1386

2

بررسی اثرات زیست محیطی راه سیبستان - طالقان در فاز ساختمانی

3

شناسایی مشخصات رفتاری خاک های شور در منطقه طالقان

و تثبیت آن به وسیله آهک مطالعه موردی جاده هشتگرد - طالقان

چکیده سه مقاله پژوهشی فوق درادامه مطلب...
نوشته شده در  سه شنبه 88/11/20ساعت  5:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

1

بررسی نقش کاربری مناسب اراضی در کاهش سیل خیزی

حوضه آبخیز زیدشت طالقان با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی

2

عملکرد شهر جدید هشتگرد در جذب سرریز جمعیت

چکیده دو مقاله پژوهشی فوق ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/10/18ساعت  3:4 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چکیده  چهار مقاله جدید دیگر درباره

تحلیلی بر اثرهای انقلاب اسلامی بر تحولات روستایی ایران؛

نمونه روستاهای بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ

ارزیابی آسیب پذیری آب زیرزمینی دشت هشتگرد به کمک روش دراستیک

استفاده از موجودات کفزی شاخص جهت بررسی کیفیت آب رودخانه برغان

مکان یابی نواحی مستعد جهت اجرای طرح های تغذیه مصنوعی آبخوان

 با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی: مطالعه موردی دشت هشتگرد

چکیده پژوهش ها و مقالات علمی فوقادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 88/9/7ساعت  1:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چکیده پنج مقاله ارایه شده به همایش ها و کنفراس های علمی

 درباره شهرستان ساوجبلاغ

موقعیت شهرستان ساوجبلاغ در استان تهران

تعیین میزان بهینه پمپاژ از منابع آب منطقه ساوجبلاغ

تعیین تعداد تراکتورهای مورد نیاز و سطح مکانیزاسیون مطلوب در دشت ساوجبلاغ

(با توجه به زمان تراکم عملیاتی و مدیریت استفاده از تراکتور)

مقایسه روش های کیفی ژئومورفولوژی و کمی Epm در برآورد فرسایش رسوب

(مطالعه موردی زیر حوزه خسبان، حوزه آبخیز طالقان)

بررسی گونه های بابزیا در گوسفندان بیمار شهرستان ساوجبلاغ

مقایسه آنالیز فنی اقتصادی سیستم های انرژی مستقل از شبکه

در سایت طالقان و بررسی آنها با استفاده از نرم افزار شبیه ساز HOMER

چکیده پژوهش ها و مقالات علمی فوقادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/8/29ساعت  5:36 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

معرفی 22 پایان نامه دانشجویی درباره ساوجبلاغ و نظرآباد

اشاره: از دیدگاه اهل فن، منابع مکتوب مرجع همانند کتابشناسی ها از نیازهای اساسی و مهم عرصه پژوهش و تحقیق به شمار می روند. شهرستان ساوجبلاغ با تاریخ، فرهنگ و مدنیت هفت هزار ساله و مشاهیر نام آور و رسوم دیرپا و ریشه دار، همیشه موضوع جذابی برای پژوهش و جستجو بوده است. حسین عسکری در سال 1383 خورشیدی با احساس جای خالی کتاب بانک اطلاعات پژوهش های انجام شده درباره شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد، «کتابشناسی ساوجبلاغ» را در 288 صفحه تالیف کرد. در آن کتاب علاوه بر درج مطالبی در شناخت عمومی این دو شهرستان، 1530 منبع فارسی و غیر فارسی شامل کتاب، پایان نامه دانشجویی، مقاله، گزارش و طرح در نه بخش جداگانه معرفی شده است. هم اکنون عسکری در صدد ویراست جدید این کتاب است. اغلب منابع ذیل حاصل یافته های جدید او است    ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/7/10ساعت  3:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

چکیده شش پژوهش علمی درباره شهرستان ساوجبلاغ

شهرستان ساوجبلاغ

تاثیر شدت چرای دام بر ترکیب پوشش گیاهی، رطوبت، مقاومت مکانیکی و نفوذ پذیری خاک  ساوجبلاغ

شیوع سوء تغذیه پروتئین - انرژی و عوامل مؤثر بر آن در کودکان زیر 5 سال ساوجبلاغ

بررسی میزان شیوع انگل های روده ای در بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ

بررسی آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستانی از بیماری ایدز در شهرستان ساوجبلاغ

بررسی توزیع درآمد کشاورزان شهرستان ساوجبلاغ و عوامل مؤثر بر آن

بررسی میزان شیوع عقب‌ماندگی ذهنی و عوامل مؤثر در کودکان و نوجوانان منطقه ساوجبلاغ

چکیده پژوهش ها و مقالات علمی فوق ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 88/6/30ساعت  6:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 شهرستان ساوجبلاغ در آیینه 24 منبع مکتوب خارجی

منطقه ساوجبلاغ واقع در غرب استان تهران از دیرباز به جهت موقعیت تاریخی و جغرافیایی اش مورد توجه بسیاری  از نویسندگان، جهانگردان و پژوهشگران غیر ایرانی قرار گرفته است. عمده شهرت این شهرستان به اهمیت آثار تاریخی و باستانی اش بر می گردد؛ به طوری با کوشش کارشناسان میراث فرهنگی 214 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار بخش مرکزی، طالقان، چندار و چهارباغ مورد شناسایی قرار گرفته است. براساس آخرین یافته های باستان شناختی، کهن ترین آثار  منطقه ساوجبلاغ متعلق به هزاره های چهارم و پنجم پیش از میلاد مسیح است. نگارنده این سطور با هدف کمک به گسترش و ژرفایی مباحث ساوجبلاغ پژوهی به معرفی 24 منبع معروف خارجی با موضوع ساوجبلاغ پرداخته است. گفتنی است منابع عربی مرتبط با این موضوع که تعدادشان قابل توجه است در مجال مکتوب دیگری در همین وب نوشت معرفی خواهند شد:

1.vanden berghe¸L: La necropole de Khurvin¸lstanbul¸1964.

2.Vanden berghe¸L. Khorvin (Iran)¸necropole des premieres Tribues lraniennes¸ despabllcatlons   lnstituthistoriqueet Archaeologue Nederlandais de stanboul¸vol  vll¸ Leyden¸1959.

3. واندنبرگ، لویی، باستان شناسی ایران باستان، ترجمه دکتر عیسی بهنام، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1349.

سه منبع فوق به قلم «لویی واندنبرگ» باستانشناس بلژیکی است که در سال 1333 خورشیدی محوطه باستانی خوروین را مورد کاوش قرار داد و آثاری متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به پیروان آئین مهر (=میترائیسم) را به دست آورد.

4. Maleki¸Yoland¸Art abstritet decor animalier chez les ceramistes de la reglon de theran¸Archeologie Vivante¸vol l¸No. 1. 1968¸pp.43-50

«یولاند ملکی» در این مقاله ضمن بحث از ویژگی های فرهنگ های فلات مرکزی ایران به اهمیت و تاریخ نگاری اشیا کشف شده از محوطه باستانی «موشه لان اسماعیل آباد» و «سرخاب» اشاره کرده است.

5. Talaie¸Hasan¸stratigraphical sequence and Architectural Remains at Ismall Abad the central plateau of Iran¸ Archaeological Mittellungen Aus Iran¸band¸16. 1963.

دکتر حسن طلایی - از اعضای گروه کاوش محوطه باستانی موشه لان اسماعیل آباد در سال 1355و1356 خورشیدی- در این مقاله به اهمیت و ویژگی های معماری در این محوطه شش هزار ساله پرداخته است.

6. T .Cuyler Young¸(Early lron Age Revisted: prellminary suggestlon for the Re- analysis of old constructs)¸Dellandus aux Balkans¸Recuell jean Deshayes¸Paris¸1985¸pp.361-318

در این مقاله علمی «تامس کایلر یونگ» از باستان شناسان مشهور ضمن تاریخ نگاری های محوطه های باستانی متعلق به فرهنگ عصر آهن ایران، به وضعیت محوطه باستانی «خوروین» نیز اشاره کرده است.

7. Lanلs dorff¸A. and D.E.Mc cown¸Talli Bakun¸a season of 1932¸OIP LIX¸59  chicago¸1942 .pp.6-7.   

در این مقاله علمی که در آمریکا منتشر شده سفالینه های محوطه باستانی پنج هزار ساله «ایقربلاغ» با سفالینه های «تل باکون» واقع در دو کیلومتری تخت جمشید، مقایسه شده است.

 8. اشکیبل و همکاران، عصر اوستا، ترجمه مجید رضی، جلد اول، تهران: آسیا، 1343/ این مستشرق، ریشه نژادی ساکنان منطقه طالقان را مورد بررسی قرار داده است. 9. الگار، حامد، دین و دولت در ایران: نقش عالمان در دوره قاجار، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران: انتشارات توس، 1369/ این نویسنده مسلمان آمریکایی در کتابش به شرح واقعه مبارزه ملا محمدصالح برغانی و برادرش محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث با سلسله قاجار و طرح نظریه ولایت فقها به وسیله ملا محمدصالح برغانی در نزد فتحعلی شاه قاجار پرداخته است. 10. بووا، لوسین. برمکیان بنا به روایت مورخان عرب و ایرانی، ترجمه عبدالحسین میکده، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،1380/ این مستشرق به واقعه درگیری فضل بن یحیی برمکی (عامل هارون الرشید عباسی) درسال 176 هجری قمری با امامزاده یحیی بن عبدالله از نوادگان امام  حسن مجتبی (ع) در منطقه طالقان اشاره کرده است. 11. پتروف، م.پ، مشخصات جغرافیایی طبیعی ایران، ترجمه ح. گل گلاب، تهران: نشر دهخدا، ج2،1350/ در آن وضعیت زمین شناسی، معادن و جغرافیای منطقه ساوجبلاغ مورد بررسی قرار گرفته است. 12. پرایس، معصومه، جنبش زنان در ایران از سال 1850 تا 2000 میلادی،ترجمه نازلی شیخ الاسلامی، روز نامه یاس نو، سال اول،ش 184، 28 مهر 1382،ص8/ در این مقاله نقش قره العین برغانی (از زنان مجتهد و شاعره) در جنبش زنان ایران مورد توجه قرار گرفته است. 13. جان ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران: بی نا، 1344/ در این کتاب در ضمن بحث از فرقه اسماعیلیه به قلعه های آنان در منطقه طالقان اشاره شده است. 14- دوگوبینو، کنت، مذاهب و فلسفه در آسیای وسطی، ترجمه م. ف، اصفهان: بی تا، بی نا/ سفیر وقت فرانسه در ایران (عصر قاجاریه) ضمن دیدار از مدرسه صالحیه قزوین که با تلاش ملا محمدصالح برغانی تأسیس شده از آن در کتابش به نیکی و اهمیت یاد کرده است. 15- دیاکوف، ا. م، تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1371/ در این منبع تحقیقی از الواح آشوری که در آن نام سرزمین طالقان ذکر گردیده، مطالبی بیان شده است. 16- شاردن، جان، سیاحت نامه، ترجمه محمد عباسی، ج3، تهران: امیر کبیر، 1350/ در این اثر مربوط به دوره صفویه، مساله انتقال آب طالقان به قزوین مورد اشاره قرار گرفته است.17- شنور، ش، «از همه چیز عزیزتر و والاتر»، روزنامه خلق آذربایجان، چاپ باکو، ش 22301، 16 آگوست1996، ص7/ در این مقاله گزارشی به زبان ترکی از فعالیت های هنری لطفعلی توده فلاح  - کارگردان و نویسنده ساوجبلاغی- به چاپ رسیده است. 18- کریستین سن، آرتور، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: امیر کبیر، 1367/ این مستشرق به تاریخ طالقان و ریشه یابی نام برخی از محله ها و روستاهای آن که به عصر ساسانیان بر می گردد، اشاره کرده است. 19- گیرشمن، رومن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه دکتر محمد معین، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1374/ در آن درباره آثار محوطه باستانی خوروین مطالبی درج شده است. 20- لسترنج، ،جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی، ترجمه محمود عرفان، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1337/ در آن به جغرافیای تاریخی طالقان در قرون میانه اسلامی اشاره شده است. 21- لمتون، ا. ک.س، مالک و زارع در ایران، ترجمه منوچهر امیری، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1339/ فرمان شاه طهماسب صفوی مبنی بر معافیت مردم طالقان از پرداخت مالیات در این کتاب مورد کنکاش قرار گرفته است. 22- ماساهارو، یوشیدا، سفرنامه، ترجمه دکتر رجب زاده با همکاری نی نی یا (استاد دانشگاه اوساکای ژاپن)، مشهد: موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، 1373/ نخستین فرستاده دولت ژاپن به ایران در دوره قاجاریه در این سفرنامه به هنگام عزیمت از تهران به قزوین در سال های 98-1297 هجری قمری از کاروانسرای «ینگی امام» به نیکی یاد کرده است. 23- مینورسکی، ولادیمیر، سفرنامه ابودلف در ایران، ترجمه سیدابوالفضل طباطبایی، تهران: فرهنگ ایران زمین، 1342/ در این سفرنامه مولف به منطقه ساوجبلاغ سفر کرده و مشاهدات خود را نوشته کرده است. 24- ناتانیل کرزن، جورج، ایران و قضیه ایران، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380/ سفرنامه نایب السلطنه هندوستان که در سال های 1885 و 1895 میلادی ضمن سفر به مناطق مختلف ایران از روستاهای ینگی امام (کاروانسرا) و سنقر آباد نیز دیدار می کند.      


نوشته شده در  پنج شنبه 87/10/19ساعت  7:52 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مواجهه شهید ثالث با فرقه شیخیه

شیخیه گروهی از شیعیان اثنا عشری و از پیروان شیخ احمد احسائی (1166-1241ق) از علمای اخباری معروف قرن سیزدهم هجری قمری هستند. اساس این مرحوم ملا محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث مذهب، مبتنی بر ترکیب تعبیرات فلسفی قدیم از آثار سهروردی و برخی فیلسوفان یونانی با  اخبار آل محمد (ص) است. فرقه های «بابیه» و «ازلیه» به شدت از این مذهب تأثیر پذیرفته اند. شیخیه در اوج اختلافات علمی «اصولیون» و «اخباریون» در دوره قاجاریه آشکار شد و پس از گرایش جریان اخباریون به آن ، رویارویی جریان «شیخی» و «متشرعه» آغاز شد.

مرحوم ملا محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث (1180-1263ق) از جمله فقیهان سرشناس جریان متشرعه (عامه شیعیان) در آن روزگار بود که مواجهه سختی با فرقه شیخیه پیدا کرد. اوج این مبارزه، مناظره پرتب و تاب شهید ثالث با شیخ احسائی (مؤسس فرقه شیخیه) بود که در سال 1237ق با حضور دو تن از متخصصان فلسفه و کلام اسلامی (آخوند ملا آقای حکمی و آخوند ملا یوسف حکمی) و برخی عالمان فقه و حدیث در شهر قزوین برگزار شد.

مباحثی همانند چگونگی معاد جسمانی و روحانی، معراج پیامبر، مقام و شأن ائمه اطهار، چگونگی اقامه نماز در حرم امامان شیعه، حذف عدل و معاد از اصول دین و جایگزینی «رکن رابع» یا «شیعه کامل» به جای آن و چگونگی اجتهاد و تقلید از محورهای مورد بحث آن مناظره و دیگر نشست های علمی شهید ثالث بود. شهید ثالث پس از مباحثه و مناظره با شیخ احمد احسائی او را تکفیر کرد و عقاید او را نوعی «تجدیدنظر طلبی» و خروج از اصول و مبانی تفکر شیعی قلمداد نمود. این حکم شهید ثالث مورد قبول اکثریت عالمان شیعه در ایران و عراق و سایر مراکز شیعی قرار گرفت و باعث انزوای شیخ احسائی شد.

واژگان کلیدی: متشرعه، شیخیه ، شهید ثالث، شیخ احمد احسائی، مباحث کلامی و اعتقادی، مناظره، تکفیر.


نوشته شده در  پنج شنبه 87/3/23ساعت  9:25 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

دایره المعارفی غنی و پربار

معرفی و بررسی کتاب" دشتی به وسعت تاریخ" تالیف صاحب این وبلاگ.

به قلم آقای مرتضی قدیری (از نویسندگان روزنامه ایران) 25مهر 1386- شماره 3762- صفحه 11.

در جهان پرتکاپوى امروز که متأسفانه وجه بارز آن معنا باختگى یا گسست معنا و کسب درآمد و امتیازهاى مادى گوناگون است، هنوز فرهیختگان و پژوهشگرانى هستند که در کارهاى علمى و تحقیقاتى خود، بدون چشمداشت مادى، به راستى از جان مایه مى گذارند و در این تلاش خالصانه و خستگى ناپذیر، پدید آوردن یک اثر علمى یا فرهنگى ماندگار که حرفى براى گفتن و آموختن داشته باشد، بیش از هر انگیزه دیگر آنها را به کار و تحقیق وا مى دارد.حاصل کار فرهنگى و پژوهشى حسین عسکرى، مؤلف کتاب ارزنده «دشتى به وسعت تاریخ» نمونه اى قابل توجه و مصداق این سخن است؛ چنان که دکتر ناصر تکمیل همایون و دکتر یوسف مجیدزاده با نوشتن مقدمه اى بر این کتاب جامع و ماندگار بر اهمیت و ارزش علمى، فرهنگى و تاریخى آن مهر تأیید زده اند.

«دشتى به وسعت تاریخ» به گفته نویسنده کتاب، نگاهى جامع به نظرآباد، یعنى غربى ترین شهرستان استان تهران است اما از نگاهى دیگر، این کتاب را باید یک فرهنگ قابل استناد و یک دایرة المعارف غنى و پربار دانست که در آن به اصطلاح هیچ حرفى براى معرفى و شناساندن این دیار تاریخى پرجاذبه ناگفته نمانده است، آن هم با قلمى جذاب و شیوا که انگیزه لازم و کافى را براى مطالعه اثر و فرو نگذاشتن آن در بسیارى از خوانندگان پدید می آورد و از این نظر یک اثر علمى و پژوهشى قابل استناد براى علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ و پژوهشگران و جامعه شناسان و اندیشمندانى است که مى خواهند این شهرستان و پیشینه تاریخى و موقعیت جغرافیایى و آداب و رسوم و شرایط فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى آن را بشناسند و با ویژگى هاى قومى و زبانى و سنت ها و فرهنگ مردمى آن آشنا شوند. با آنچه این صاحبنظران گفته اند و در باب معرفى این کتاب نوشته اند، بى تعارف حق مطلب به تمامى ادا شده و جایى براى نکته اى ناگفته نمانده است.

سخن نویسنده کتاب، خود گویاى این نکته است: «آنچه در این کتاب مورد پژوهش قرار گرفته همه ابعاد نظرآباد است، از همان ابتدا که مزرعه اى بزرگ بوده تا تبدیل آن به روستایى کوچک و بعد رشد آن به عنوان یکى از شهرهاى مهم استان تهران تا توسعه آن به شهرستان...»عنوان دیباچه مؤلف کتاب «چند نکته از هزاران» است، اما در این نوشتار فقط مى توان چند سطر از این چند نکته را براى معرفى این اثر تحقیقى باز گفت، از جمله این که: اجتماع این شهرستان اجزاى انسانى و غیرانسانى گوناگونى دارد و از میان اجزاى انسانى آن ماه هاى درخشانى طلوع کرده اند... این شهرستان همچنین تاریخ پرفراز و پرنشیب دارد و با توجه به این ویژگى بارز، فصل تاریخى اثر  پرحجم تر است و در مقایسه با دیگر فصل هاى کتاب، صفحات بیشترى را دربرگرفته است... به حق نیز باید این گونه باشد، زیرا هرچه درباره تاریخ کهن این سرزمین اصیل گفته شود، حق مطلب ادا نمى شود و ناگفته هاى بسیار مى ماند. 
سوغات آن مسافر نه هزار ساله     
در اثبات سخن به نظرات علمى دکتر یوسف مجیدزاده، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و داراى درجه دکتراى باستان شناسى پیش از تاریخ از مؤسسه شرق شناسى دانشگاه شیکاگو ایالات متحده مى توان استناد و اشاره کرد؛ نظراتى که با عنوان زیباى «سوغات آن مسافر 9 هزار ساله»، بیان کرده است. او که منطقه ساوجبلاغ را قلب فرهنگ هاى پیش از تاریخ فلات مرکزى ایران مى داند، با اشاره به بررسى هاى باستان شناختى در نیم قرن اخیر که نشان مى دهد بیشتر محوطه هاى باستانى ایران زمین در این منطقه متمرکز بوده است، مى گوید: فلات مرکزى ایران یکى از گسترده ترین مناطق فرهنگى پیش از تاریخ ایران است که دامنه هاى شرقى رشته کوه هاى بلند زاگرس در غرب تا مرزهاى غربى خراسان بزرگ در شرق و همچنین دامنه هاى جنوبى کوه هاى سترگ البرز در شمال تا نزدیکى استان اصفهان را در جنوب دربر می گیرد. به گفته وى، این بخش از سرزمین ایران، خاستگاه فرهنگ اصیل و یگانه اى است که بى هیچ تأثیرپذیرى یا نفوذ فرهنگ هاى بیگانه در هزاره هفتم پیش از میلاد شکل گرفت و قلب این فرهنگ که در منطقه ساوجبلاغ، در سرسبزترین بخش فلات مرکزى ایران بوده است، خود را تا غروب حیات 4 هزار ساله اش، در سده هاى نخستین هزاره سوم پیش از میلاد چون گوهرى ناب حفظ کرد. دکتر مجیدزاده، با مقایسه غناى فرهنگى و تاریخى این منطقه بس کهن با دیگر مناطق مشابه، مى افزاید: درست است که محوطه هاى پیش از تاریخ سیلک کاشان، چشمه على رى و حصار دامغان در فلات مرکزى به اعتبار یافته هاى باستان شناختى در 70 سال پیش شهرت جهانى دارند، اما پژوهش ها در این دهه نشان داده است که محوطه عظیم پیش از تاریخ ازبکى در شهرستان نظرآباد (دکتر مجیدزاده نام «بهاران» را زیبنده این شهرستان می داند) نه تنها گسترده ترین بلکه مهم ترین آنها بوده است. نیاکان ما در این سرزمین نه تنها از نخستین جوامع انگشت شمارى بودند که در هزاره هفتم پیش از میلاد ساختن خشت را فرا گرفتند، بلکه آن را به جهانیان آموختند و در بنیانگذارى نخستین سنگ بناى تمدن نقشى بى همتا داشتند، چنان که امروز خشتى که آنها ساخته اند زینت بخش موزه سازمان ملل متحد است، آنها در اواسط هزاره پنجم پیش از میلاد، یعنى در حدود 6 هزار و500 سال پیش 2 دستاورد عظیم را به جهانیان عرضه کردند که نخستین آنها چرخ سفالگرى است، سپس همزمان با فلزگران آناتولیایى، براى نخستین بار موفق به
ذوب مس شدند.  
وسعت این دشت و آن چشمان تیزبین

دکتر ناصر تکمیل همایون، داراى درجه دکترا در رشته تاریخ و همچنین دکتراى جامعه شناسى از دانشگاه سوربن فرانسه که عضو هیأت علمى پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى است، در مقدمه اى تحلیلى با عنوان «وسعت این دشت و آن چشمان تیزبین»، ضرورت و اهمیت مطالعه و پژوهش درباره منطقه ها (جغرافیاى تاریخى مناطق) و شهرهاى کشور (شهر نامه نویسى) را مطرح کرده و در ارزیابى ارزش علمى و پژوهشى «دشتى به وسعت تاریخ»، یادآور شده است: کوشندگان در این رشته که یکى از رشته هاى علمى و جغرافیایى - تاریخى مورد توجه در سال هاى اخیر است، در واقع مواد و مصالح درست شناخت عینى میهن تاریخى ما را فراهم مى آورند. چنین است که این رشته به معناى واقعى و همه جانبه، وضع طبیعى و جغرافیایى، باستان شناسى و تاریخ، موقعیت اجتماعى و اقتصادى و پیشرفت هاى فرهنگى و آموزشى کشور را بررسى کرده و نظامى کارساز براى ایران پژوهى پدید آورده است.وى «دشتى به وسعت تاریخ» را یک تألیف با ارزش و نشان دهنده گذشته هاى تاریخى و فرهنگى منطقه از جهات بسیار توصیف مى کند و معتقد است: این تألیف از جامعیت ممکن برخوردار است و مؤلف جوان و فاضل کوشاى آن با تلاش بسیار مطالبى گرد آورده است که بى گمان در آشنایى با بخشى از منطقه ساوجبلاغ (شهرستان نظرآباد) و شناخت آن، دیگر محققان و علاقه مندان را یارى خواهد داد.دکتر تکمیل همایون پیش از تحلیل و نقد علمى کتاب، به عنوان تبیین نکته اى تاریخى و جامعه شناختى، اساسى ترین عامل شکل گیرى فرهنگ ها و پاره فرهنگها و شیوه هاى مادى و غیرمادى تولید در جامعه و جماعت ها و پیدا شدن قوم هاى منسجم و متحول را در پیوند با موقع طبیعى و جغرافیایى سرزمینى مى داند که مردم آن به تصادف یا به اختیار زیست مستمر خود را سامان داده اند. وى با اشاره به نقش و تأثیر دگرگونى هاى طبیعى و اقلیمى، برخوردهاى قومى و سیاسى، خواست هاى اقتصادى و انواع دینامیسم هاى درون زا و برون زا در کل منطقه که پدیدآورنده واحدهاى اجتماعى خاص هستند، یادآور مى شود که این واحدهاى اجتماعى خاص گاه تنها هستند و در انزوا به سر مى برند و گاه نقش پیونددهندگى مى یابند و سبب انسجام سراسرى واحدهاى پراکنده مى شوند، واحدهایى که با این انسجام، در دوره تاریخى جدید، منزلتى نو پیدا مى کنند.دکتر تکمیل همایون از این دیدگاه، در تشریح موقعیت فرهنگى و تاریخى منطقه ساوجبلاغ، مى گوید: منطقه یا ولایت ساوجبلاغ، امروز به علت حکومتى و پایتختى تهران و توسعه بى رویه و ناهنجار آن از محدوده تاریخى و فرهنگى خود خارج شده و به عنوان یکى از مناطق غربى تهران درآمده است و اگر به جاى تهران، مشهد پایتخت ایران بود، بى گمان ساوجبلاغ موقعیتى دیگر مى یافت. در دوره جدید، با رشد و توسعه طبیعى (در عین حال بى رویه) شهرها، دگرگونى نهادهاى اقتصادى و تولیدى (کشاورزى، دامدارى و صنعت) بسیارى از مناطق کوچک و بزرگ که هر یک هویت پاره فرهنگى تاریخى داشته است، در کلانشهرها ادغام مى شوند و به این ترتیب، حوزه هاى نهاد فرهنگ و پاره فرهنگ، بدون توجه به «گذشته ها»، آماج یورش اقتصاد و صنعت قرار مى گیرد، چنان که اگر لازم باشد، تپه هاى باستانى را نیز با بولدوزر نابود مى کنند. این استاد دانشگاه با اشاره به این که ولایت تاریخى ساوجبلاغ یکى از بارزترین مناطق آسیب دیده فرهنگى در این روند ناخواسته و در عین حال سودمند براى ساکنان آن بوده است، معتقد است: بخشى که امروز با نام ساوجبلاغ (در غرب رودخانه کرج) شناخته شده، شرقى ترین منطقه سرزمین قزوین است و تقسیم بندى هاى کنونى نه تنها در این بخش از ایران، بلکه در بخش هاى دیگر نیز مبتنى بر خواست هاى حکومتى بوده و ویژگى هاى تاریخى و پاره فرهنگى بسیار اندک مورد توجه قرار گرفته است. وابسته کردن هشتگرد و نظرآباد به تهران و همچنین آبیک و قشلاق به قزوین، به گفته این تحلیلگر، از این نوع تقسیم بندى هاى غیرفرهنگى است، حال آنکه این روستاهاى کهن و نزدیک هم، قرن ها با یکدیگر زندگى مشترک و سازندگى رو به کمال و اعتلا داشته اند. وى با توجه به این نکته، در ارزیابى گسترش بیشتر کلانشهرها، خاطرنشان مى سازد که گسترش تهران به صورت غیرعقلانى از همه طرف و سکونت دادن 15میلیون جمعیت در آن، تبدیل شدن دهستان زیباى کرج به دومین شهر پرجمعیت ایران، ایجاد شهرک هاى متعدد و بلعیدن روستاهاى حاصلخیز و دهکده هاى تاریخى و... نه تنها هویت هاى منطقه اى - قومى و پاره فرهنگى این خطه را آشفته مى کند، بلکه معضلات بسیارى را به لحاظ جامعه شناسى و روانشناسى و اقتصاد و حیات انسانى پدید مى آورد. از این رو، ساکنان ساوجبلاغ تاریخى (شهرستان هاى نظرآباد و ساوجبلاغ) باید به سهم خود در برابر این حرکت، از گذشته هاى پویاى خود بهره بگیرند و با بهره گیرى صحیح از شهرسازى و معمارى بر پایه مورفولوژى سنتى - تاریخى، شهر پربار و فرهنگ ساخته اى را در سرزمین تاریخى خود پدید آورند. روستاهاى کهن را نوسازى کنند، زمین هاى کشاورزى و مزروعى را حفاظت کنند و با پدید آوردن جنگل هاى کوچک و بزرگ، زندگى سبز و روح افزایى را بنیان نهند که در خور خانه و کاشانه کهن و هماهنگ با پیشرفت و تولید و شادمانى باشد.


نوشته شده در  جمعه 86/8/25ساعت  12:59 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]