سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 کشاورزی در شهرستان ساوجبلاغ

استفاده از لجن تصفیه شده برای کشاورزی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

هادی احسانی، حمید رضا لشگری، استفاده از لجن تصفیه شده برای محصولات کشاورزی: بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیط برای دفع لجن فاضلاب شهری (مطالعه موردی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد)، مقاله ارایه شده به چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، 1389.

چکیده مقاله :لجن حاصل از تصفیه فاضلاب، بخش لاینفک یک تصفیه خانه فاضلاب به شمار می آید و دفع آن، قسمتی از مشکلات و هزینه های یک تصفیه خانه را دربر می گیرد. یکی از روش های دفع این لجن ها در صورتی که حاوی مواد آلی مغذی و ریزمغذی بوده و از لحاظ غلظت آلاینده هایی نظیر فلزات سنگین، پاتوژن ها و... در حد استاندارد باشند، کاربرد آن در زمین های کشاورزی است.

این روش را می توان بهترین گزینه ی قابل اجرای زیست محیطی و اقتصادی دانست. در این تحقیق با بررسی فاکتورهای انتخابی در لجن حاصل از تصفیه فاضلاب در 10 کارخانه (به عنوان نمونه) در شهرستان های ساوجبلاغ و نظر آباد، قابلیت آنها برای استفاده در زمین های کشاورزی مورد برسی قرار گرفته است. شایان ذکر است، توجه به رشد روز افزون تعداد تصفیه خانه های فاضلاب در سال های اخیر، و عدم وجود دستورالعمل ها، قوانین و استانداردهایی در خصوص کاربرد لجن در زمین، انجام تحقیقات و وضع قوانین و استانداردهای مختص ایران، در سطح ملّی و منطقه ای امری ضروری به نظر می رسد.

واژگان کلیدی: لجن فاضلاب، پسماند زیستی، بازچرخش، کشاورزی، ساوجبلاغ، نظرآباد.


نوشته شده در  یکشنبه 90/1/28ساعت  8:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روایت میترا دلگشایی از گویش کردانی های شهرستان ساوجبلاغ

م‍ی‍ت‍را دلگشایی، ب‍ررس‍ی‌ گ‍وی‍ش‌ ک‍ردان ساوجبلاغ، پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌ کارشناسی ارشد، دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌، واح‍د ت‍ه‍ران‌ م‍رک‍زی‌، دان‍ش‍ک‍ده‌ زبان های خ‍ارج‍ی، اس‍ت‍اد راه‍ن‍م‍ا: دکتر ای‍ران‌ ک‍ل‍ب‍اس‍ی‌، اس‍ت‍اد م‍ش‍اور: دکتر ی‍دا.. پ‍رم‍ون،‌  1383، 244 صفحه.‌

چکیده پایان نامه: ب‍ه‌ ع‍ل‍ت‌ زوال‌ و ن‍اب‍ودی‌ گ‍ویش‍ه‍ا و ل‍ه‍ج‍ه‌ه‍ا ب‍ه‌ مرور زمان و ل‍زوم‌ ح‍ف‍ظ و ب‍ررس‍ی‌ آن‍ه‍ا ب‍ه ع‍ن‍وان‌ ب‍خ‍ش‍ی‌ از م‍ی‍راث‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ک‍ش‍ور، ای‍ن‌ پ‍ای‍ان‌ ن‍ام‍ه‌ ب‍ه‌ ب‍ررس‍ی‌ گ‍وی‍ش‌ ک‍ردان‌ پ‍رداخ‍ت‍ه‌ اس‍ت‌ روش‌ ن‍م‍ون‍ه‌ گیری‌: روستای کردان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغم‍ص‍اح‍ب‍ه‌ ب‍ا گ‍وی‍ش‍وران‌ ب‍وم‍ی‌ روس‍ت‍ای‌ ک‍ردان‌ ش‍ام‍ل‌ اف‍راد پ‍ی‍ر، ج‍وان‌، م‍رد و زن‌ در ای‍ن‌ روس‍ت‍ا اس‍ت‌. روش‌ پ‍ژوه‍ش‌: ب‍ه‌ م‍ن‍ظور گ‍ردآوری‌ داده‌ه‍ای‌ ت‍ل‍ف‍ظی‌، ن‍ح‍وی‌ و غیره درای‍ن‌ گ‍وی‍ش‌ از روش‌ م‍ی‍دان‍ی‌ و در پ‍اره‌ای‌ م‍وارد از روش‌ ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ای‌ اس‍ت‍ف‍اده‌ ش‍ده‌ اس‍ت.‌

ن‍ت‍ی‍ج‍ه‌ ک‍ل‍ی‌: گ‍وی‍ش‌ ک‍ردان‌ ش‍ب‍اه‍ت‌ ه‍ای‍ی‌ با گویش مازندرانی‌ دارد. واک‍ه‌ه‍ا و ه‍م‍خ‍وان‍ه‍ا ب‍ا فارسی‌ م‍ع‍ی‍ار ت‍ف‍اوت‍ی‌ ن‍دارد. درم‍ورد واک‍ه‌ه‍ای‌ م‍رک‍ب‌ ی‍ا دو گانه‌، در ای‍ن‌ گ‍وی‍ش‌ واک‍ه‌ م‍رک‍ب [‌ ‎[ewن‍ی‍ز وج‍ود دارد. از خ‍ص‍وص‍ی‍ات‌ ص‍رف‍ی‌ ای‍ن‌ گ‍وی‍ش‌ ت‍ق‍دم‌ داش‍ت‍ن‌ ص‍ف‍ت‌ ب‍ر م‍وص‍وف‌ و م‍ض‍اف‌ ال‍ی‍ه‌ ب‍ر م‍ض‍اف‌ می باشد. ح‍روف‌ اض‍اف‍ه‌ در ای‍ن‌ گویش،‌ پ‍س‍ی‍ن‌ ه‍س‍ت‍ن‍د. ج‍ن‍س‍ی‍ت‌ در ای‍ن‌ گ‍وی‍ش‌ خ‍ن‍ث‍ی‌ اس‍ت.‌ در ب‍خ‍ش‌ اف‍ع‍ال‌ ون‍ده‍ای‌ زم‍ان‌ گ‍ذش‍ت‍ه‌ س‍از، ون‍د ن‍ف‍ی‌ پ‍س‍ون‍د م‍ص‍دری‌ و ش‍ن‍اس‍ه‌ه‍ای‌ ف‍ع‍ل‍ی‌، ش‍ک‍ل‌ خ‍اص‍ی‌ دارن‍د و ون‍ده‍ای‌ اش‍ت‍ق‍اق‍ی‌ و ت‍ص‍ری‍ف‍ی‌ م‍ت‍ف‍اوت‍ی‌ در ای‍ن‌ گ‍وی‍ش‌ وج‍ود دارد.

کلید واژگان: گ‍وی‍ش‌ ه‍ا، زبان شناسی، س‍اوج‍ب‍لاغ‌، گ‍وی‍ش‌ ک‍ردان‌، گ‍وی‍ش‌ ش‍ن‍اس‍ی.‌


نوشته شده در  یکشنبه 90/1/7ساعت  11:58 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تحلیل دیدگاه کشاورزان نظرآبادی درباره کشاورزی پایدار

مرجان واحدی، سید محمود حسینی، سید جمال فرج الله حسینی، سید مهدی میردامادی، تحلیل دیدگاه کشاورزان شهرستان نظرآباد پیرامون وضعیت شاخص های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال چهلم، شماره 2، 1389، ص123.

چکیده: با وجود این که امروزه مباحث پایداری کشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته، اما اقدامات صورت گرفته برای عملیاتی نمودن این مفهوم بسیار ناچیز بوده است. توسعه بخش کشاورزی بدون درنظر گرفتن وضعیت شاخص های کشاورزی پایدار، اثرات زیان بار و جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. این پژوهش با هدف تحلیل دیدگاه کشاورزان شهرستان نظرآباد، درباره وضعیت شاخص های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع و در چارچوب کلی پژوهش های پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 657 نفر از کشاورزان شهرستان نظرآباد بوده اند که تعداد 166 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب، انتخاب و با ابزار پرسش نامه مورد مطالعه قرارگرفته اند. ضریب آلفای کرونباخ به منظور تشخیص پایایی پرسش نامه ها محاسبه گردیده است که در این پژوهش برای سه بخش پرسش نامه 88 درصد، 82 درصد و 91 درصد به دست آمده است که حاکی از مناسب بودن ابزار پژوهش بوده است.

روایی صوری پرسش نامه نیز با نظرخواهی از کارشناسان و استادان مرتبط با موضوع تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفته است. برای تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات و تحلیل خوشه ای استفاده شده است. یافته های به دست آمده از تحلیل خوشه ای نشان داده است که 8/22 درصد از شاخص های ذهنی بررسی شده در این شهرستان پایدار، 6/28 درصد از شاخص ها  به نسبت پایدار و 6/48 درصد از این شاخص ها ناپایدار بوده اند. به عبارتی دیگر، بیشتر شاخص های ذهنی سطح خانوار در وضعیت ناپایدار قرار داشته اند.

واژگان کلیدی: شهرستان نظرآباد، شاخص ذهنی، پایداری اقتصادی، کشاورزی پایدار، پایداری اکولوژیکی، پایداری اجتماعی.


نوشته شده در  شنبه 89/12/14ساعت  9:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد

ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی ایران: 1387، سیدداود نصرالله پورشیروانی، دکتر پوران رئیسی، دکتر محمداسماعیل مطلق، مهندس محمدجواد کبیر، دکتر حسن اشرفیان امیری، فصلنامه حکیم، شماره 49، بهار 1389، ص 19، مشاهده متن  [PDF301kb ].

مقدمه: نظام ارجاع به عنوان پل ارتباطی سطوح ارایه ‌دهنده خدمات در کاهش هزینه و ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی‌تر نقش اساسی دارد. این مطالعه جهت ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در طرح پزشک خانواده و نظام شبکه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.

روش کـار: این مطالعه از نوع توصیفی -تحلیلی بود که به صورت مقطعی در زمستان 87 انجام گرفت. 27 (52درصد) مرکز از کل مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پنج شهرستان شهریار، رباط‌کریم، کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه‌های پژوهش انتخاب و در هرکدام 7 تا 10 بیماری که با ارجاع پزشک خانواده به سطح دو مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت داشتند، بررسی شدند.

یافته‌ها: از میان 225 بیمار، 9/60درصد زن بودند. 78 نفر (7/34درصد) در هنگام مراجعه به پزشک خانواده، فرم ارجاع از خانه‌های بهداشت را به همراه داشتند. از میان این بیماران، ارجاع 146 نفر(9/64 درصد) بنا به تشخیص پزشکان خانواده بود اما پزشکان خانواده در 79 مورد ارجاع (28 درصد) در انتخاب پزشک متخصص سطح دو نقش داشتند. پزشکان متخصص سطح دو نتایج ویزیت 68 بیمار (2/30 درصد) را در قالب پسخوراند به پزشکان خانواده ارجاع‌دهنده ارایه نمودند. از بین بیماران مراجعه‌کننده به سطح دو، 57 نفر (3/25 درصد) بعد از دریافت خدمات، نزد پزشک خانواده خود بازگشتند و 127 نفر (6/75 درصد) از بیمارانی که بعد از دریافت خدمات سطح دو به سطح اول بازنگشتند، علت اصلی را عدم آگاهی ذکر نمودند. نتیجه‌گیری: عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در حد انتظار نبوده و نیاز به ارتقاء دارد.

کلید واژگان: نظام ارجاع، پزشک خانواده، مرکز بهداشتی درمانی، ساوجبلاغ، نظرآباد.


نوشته شده در  پنج شنبه 89/12/5ساعت  5:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

بررسی و اهمیت نسبی تغییرات کیفی آب زیرزمینی در دشت هشتگرد

برآورد تغذیه و تغییرات حجم مخزن آب زیرزمینی دشت هشتگرد به وسیله بیلان آبی و ردیابی شیمیایی

هدایت هیدرولیکی آبخوان، برآورد و بهینه سازی به کمک الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی دشت هشتگرد)

استفاده از لجن تصفیه شده‏، برای محصولات کشاورزی (مطالعه موردی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد): بهترین گزینه قابل اجرای زیست محیط برای دفع لجن فاضلاب شهری

* * * * * *

جهت مطالعه چکیده مقاله های فوق، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  یکشنبه 89/9/14ساعت  8:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ

ب‍ررس‍ی‌ گ‍وی‍ش‌ ک‍ردان‌ ساوجبلاغ

ن‍ق‍ش‌ اف‍ک‍ار ش‍ی‍خ‌ ه‍ادی‌ ن‍ج‍م‌‌آب‍ادی‌ در ن‍ه‍ض‍ت‌ م‍ش‍روطه

پ‍ت‍روژن‍ز م‍ع‍دن‌ م‍ول‍ی‍ب‍دن‌ س‍ن‍ج ساوجبلاغ‌ و ب‍ررس‍ی‌ ع‍ن‍اص‍ر ه‍م‍راه‌ آن

ب‍ررس‍ی‌ س‍طح‌ س‍لام‍ت‌ روان‍ی‌ دان‍ش‌ آم‍وزان‌ ب‍الای‌ 15 س‍ال‌ دب‍ی‍رس‍ت‍ان ه‍ای‌ ش‍ه‍ر ه‍ش‍ت‍گ‍رد

بررسی رسوب‌های کواترنری منطقه هشتگرد

طراح‍ی‌ م‍ج‍م‍وع‍ه‌ای‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌، م‍ذه‍ب‍ی‌ در ش‍ه‍ر ج‍دی‍د ه‍ش‍ت‍گ‍رد

* * * * * *
جهت مطالعه چکیده منابع فوق، اینجا را کلیک کنید...
نوشته شده در  جمعه 89/6/26ساعت  1:10 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  منطقه طالقان

تحلیل دیدگاه کشاورزان  نظرآباد پیرامون وضعیت شاخص‌های ذهنی کشاورزی پایدار در سطح خانوار زارع

بررسی روند تجزیه و ماندگاری دو علف کش آترازین و D 2,4 در شرایط مزرعه (مناطق نظرآباد کرج و کامیاران کردستان و دینور کرمانشاه)

هندسه ساختاری کوه‌های طالقان، شاهدی بر تکامل ساختاری جنوب البرز مرکزی از زمین‌ساخت وارون تا ترافشارش چپ‌گرد

مطالعه فلوریستیک و برآورد شاخص های تنوع گونه های گیاهی  در زیرحوزه های آبخیز طالقان

کاربرد پیل سوختی در واحدهای غیرمتمرکز تولید انرژی، بررسی نمونه های نصب شده در جهان و در سایت انرژی های نو طالقان

--------------------------------

جهت مطالعه چکیده مقالات فوق، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  یکشنبه 89/5/31ساعت  10:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  نمایی از شهر جدید هشتگرد

بررسی امکان بهینه سازی شهرهای جدید به روش مهندسی ارزش

(نمونه موردی شهر جدید هشتگرد)

مقایسه عملکرد مدیران فارغ‌التحصیل رشته مدیریت آموزش با مدیران فارغ‌التحصیل سایر رشته‌ها

(مناطق آموزش و پرورش نظرآباد و ساوجبلاغ)

---------------------------------

جهت مطالعه چکیده پایان نامه های فوق، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  جمعه 89/4/11ساعت  12:33 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آشنایی با طالقان و سنن اجتماعی مردم

استفاده از استراتژی‌های خواندن در مقطع دبیرستان ‏و رشته تحصیلی (مدارس نمونه دولتی هشتگرد)

مطالعه مقایسه‌ای بلوغ دختران و عوامل فرهنگی، اجتماعی و زیستی مؤثر بر آن در مناطق روستایی ساوجبلاغ

---------------------------------

جهت مطالعه چکیده پایان نامه های فوق، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  چهارشنبه 89/4/2ساعت  8:2 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 دانش آموز ساوجبلاغی

بررسی اثر بخشی دوره‌های ICDL‏ در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ

بررسی علایق تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره پیش ‌دانشگاهی در شهرستان ساوجبلاغ

بررسی فراوانی انواع مشکلات سازگاری دانش‌آموزان دختر پیش ‌دانشگاهی شهرستان نظرآباد

رابطه روش‌های تدریس با خلاقیت دانش‌آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی نظرآباد و هشتگرد

------------------------------------

جهت مطالعه چکیده پایان نامه های فوق، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  جمعه 89/3/28ساعت  11:40 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4   5      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]