سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مهرداد کورش نیا نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی

مهرداد کورش‌نیا، خطوط منحنی را به جشنواره تئاتر فجر می برد

«مهرداد کورش‌نیا» نمایشنامه «خطوط منحنی» را که خود نوشته به بخش چشم‌انداز سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارایه می کند. این نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر نام نمایش خطوط منحنی است که احتمال تغییر نام آن وجود دارد. همچنین سبک و سیاق این اثر تقریباً مانند کارهای قبلی‌ام است و مربوط به مسایل خانوادگی و اجتماعی است.» وی با بیان اینکه این نمایش را همراه با گروه بهمن ساوجبلاغ آماده خواهد کرد، افزود: «در صورت پذیرفته شدن این اثر در جشنواره آن را به همراه گروه بهمن و چند بازیگر مهمان به صحنه خواهم برد.» کوروش‌نیا یادآور شد: «پوریا رحیمی، فاطمه عسگری، مهدی صباغی، شیرین اسماعیلی، محسن کیایی و نوید محمدزاده بازیگران مهمان هستند. همچنین حسن جودکی مدیر تولید، محمد کوروش نیا مشاور کارگردان، علی شهبازی آهنگ ساز، حسین ایرجی دستیار کارگردان و برنامه ریز، سبا حسینی معمار منشی صحنه و  بهزاد اسحاقی به عنوان مدیر صحنه، سایر عوامل این نمایش هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایش «آخرین نامه» که سال گذشته به صحنه برده بود، گفت: «طی صحبت‌هایی که داشتیم احتمالاً این نمایش را بار دیگر در سالن حافظ اجرای عمومی خواهیم کرد.» این کارگردان تئاتر درخصوص اجرای این نمایش در شهرستان‌ها نیز عنوان کرد:‌ «پیش از این درخواست خود را به مرکز هنرهای نمایشی اعلام کردیم و نمایش‌ آخرین نامه جزو پنج کاری است که قرار است به شهرستان‌ها اعزام شود. بنابراین پس از موافقت رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی اجرای این نمایش را در شهرستان‌ها با اجرا در استان البرز آغاز خواهیم کرد.» مهرداد کوروش نیا  پیش از این نمایش های «آقا لیلا»، «درخت ها»، «آواز ستاره ها» و «آخرین نامه» را به روی صحنه برده است. شایان ذکر است سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 5 تا 22 بهمن‌ماه 1390 در تهران برگزار می‌شود.


نوشته شده در  سه شنبه 90/7/12ساعت  4:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

استاد بهروز کریمی بازیگر، عروسک‌ گردان‌ و شعبده ‌باز نامدار ایران  

استاد بهروز کریمی، میهمان گرامی شهرستان ساوجبلاغ

در 16 تیر 1390 به مناسبت اعیاد شعبانیه، جشنی در اردوگاه ایثار شهر کوهسار شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد. در حاشیه آن جشن، فرصتی طلایی فراهم شد که ساعتی با استاد بهروز کریمی - بازیگر، عروسک‌ گردان‌ و شعبده ‌باز نامدار ایران - گفت و گو کنم. استاد کریمی بخشی از خاطرات ماندگار کودکان دهه شصت ایران است که در برنامه تلویزیونی «هوشیار و بیدار» شکل گرفت. خوشبختانه ایشان چند سالی است که در شهر جدید هشتگرد ساکن است و شهروند گرامی شهرستان هنردوست ساوجبلاغ است. ایشان هم اکنون عضو انجمن شعبده بازان آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه است و همچنین مدیریت مؤسسه هنری پریستو و کانون سرگرمی‌ های نمایشی را عهده دار‌ است.

کارنامه فرهنگی و هنری استاد کریمی

نوشته شده در  جمعه 90/4/17ساعت  2:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  

«سالواتوره» ساوجبلاغ در جشنواره تئاتر دانشجویی خوش درخشید

خبرگزاری مهر: نمایش «سالواتوره» از شهرستان ساوجبلاغ توانست رتبه برتر جشنواره تئاتر دانشجویی کشور را به دست آورد. در چهنمایش سالواتوره به کارگردانی و نویسندگی اصغر گروسی توانست دریافت جایزه اول نویسندگی و بازیگری جشنواره تئاتر دانشجویی کشور را کسب کند. ارمین دوره برپایی جشنواره تئاتر دانشجویی کشوری، نمایش سالواتوره به کارگردانی و نویسندگی اصغر گروسی توانست دریافت جایزه اول نویسندگی و بازیگری را کسب کند. نمایش سالواتوره به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از ساوجبلاغ برگزار شد ضمن اینکه این نمایش توانست با گروه «هرمس» به چهاردهمین دوره برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی کشور راه یابد.

این اثر نمایشی در چند اپیزود مجزا به اجرا درآمده که سالواتوره یکی از این بخش ها است و دو اپیزود دیگر آن تماشاخانه کاج و کلئوپاترا بوده است. همچنین در متن این اثر از شخصیت های اسطوره ای همچون رستم، سهراب و جلیوس سزار و شده است. در این کار، فضاهای سنتی و آیینی نمایش های ایرانی به فضاهای تئاتر مدرن نزدیک شده ضمن اینکه در این زمینه از موسیقی سنتی، شبه تعزیه و تئاتر سنتی ایران و... نیز بهره گرفته شده است. جواد اسماعیلی، حمیدرضا معدن کن و سیدحسن حسینی در این نمایش ایفای نقش پرداخته اند.

تئاتر سالواتوره کاری از گروه هرمس در چهارمین جشنواره تئاتر دانشجویی ایران که از تاریخ 23 لغایت 30 اردیبهشت ماه امسال در تهران برپا بود و چهار اجرا در سالن محراب، خانه هنرمندان و محوطه تئاتر شهر داشت. در بخش نویسندگی، اصغر گروسی توانست مقام اول را کسب کند ضمن اینکه حمیدرضا معدن کن نیز به عنوان بازیگر این نمایش اول شد. این گروه از ساوجبلاغ، سال پیش نیز موفق به کسب مقام دوم نویسندگی متن و مقام اول و دوم بازیگری شده اند. گروه یادشده در جشنواره فجر در سال گذشته نیز با یک اثر هنری به صحنه رفت و موفق شد جایزه دوم کارگردانی و جایزه اول بازیگری را کسب کند. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» این موفقیت هنری را به آقای گروسی و دیگر اعضای گروه نمایش هرمس شادباش عرض می کند.


نوشته شده در  سه شنبه 90/3/10ساعت  7:28 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  

بی مهری ما ساوجبلاغی ها را بجنوردی ها جبران کردند!

«مهرداد کورش نیا» از هنرمندان شناخته شده تئاتر است که امسال با نمایش «آخرین نامه» در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد. این  نمایش ماه گذشته در خانه نمایش تهران روی صحنه رفت و با اقبال تماشاگران مواجه شد. پس  از اجرا در کرج و بجنورد - مرکز استان خراسان شمالی - بار دیگر به مناسبت برگزاری جشنواره، اجرای عمومی داشت. «آخرین نامه» با بازی «پوریا رحیمی»، «نوید محمدزاده» و «میثم نوروزی» با رویکردی جدید، موقعیت کمیک سه مرد را در میدان جنگ نشان می‌دهد.

«خبرگزاری موج» از میزان استقبال بجنوردی ها از کارگردان و نویسنده ساوجبلاغی، گزارشی به شرح زیر مخابره کرده است. شکر خدا خراسانی ها با قدرشناسی خود بی مهری ما ساوجبلاغی ها را تا حدودی جبران کردند. امیدوارم مدیران فرهنگ و هنر شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد هم امکانی فراهم آورند تا اهالی این دو شهرستان، آخرین نامه آقا مهرداد را تماشا کنند. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» صمیمانه این موفقیت هنری را به جناب کورش نیا و اعضای گروه نمایش بهمن شادباش عرض می کند. جهت آگاهی بیشتر درباره کارنامه هنری مهرداد کورش نیا نگاه کنید به: http://www.bahmantheater.com

* * * * * *

گزارش خبرگزاری موج

نوشته شده در  سه شنبه 89/12/3ساعت  8:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 استاد سید حسن میرخانی؛ خوشنویس نامدار ساوجبلاغی

استاد سید حسن میرخانی فرزند سید مرتضی حسینی برغانی، متولد 1291 خورشیدی است. اصول خوشنویسی را نزد پدر آموخت و همه خط های متداول را از قبیل نسخ، ثلث و نستعلیق شکسته و به ویژه نستعلیق را از خفی و جلی نیکو می نوشت. استاد میرخانی از علوم ادبی بهره مند بود. شعر می سرود و مجموعه اشعارش موسوم به «دیوان بنده» منتشر شده است. آثار خطی وی کلیات سعدی، مثنوی مولوی، خمسه نظامی، دیوان حافظ، دیوان بنده، گزیده دیوان شمس تبریزی، ترانه های باباطاهر، ترجیع بند هاتف اصفهانی، ترجمه نفس المهموم، داستان ملک جمشید، مجموعه هنر خط و نگارستان خط است. او در 5 آذرماه سال 1369 در تهران بدرود حیات گفت.

استاد میرخانی شاگردان فراوانی داشت که بسیاری از آنان هم اکنون از خوشنویسان بنام ایران هستند؛ از جمله استادانی چون فتحعلی واشقانی و جلیل رسولی. با این وجود بیشتر اساتید معاصر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از روی آثار وی تعلیم گرفته اند. از این میان می توان به این افراد اشاره کرد: «مصطفی ذاکر شبیری، اویس وفسی، غلامحسین امیرخانی، علی اسماعیلی قوچانی، ناصر جواهرپور، سیدمحمد حسینی موحد، قاسم دماوندی، احمد عبدالرضایی، یدالله کابلی، ابوالحسن محصص، غلامرضا مشعشعی، منوچهر نوح سرشت، محمدجواد جدی، امیراحمد فلسفی و مهدی کریمی.»


نوشته شده در  جمعه 89/11/29ساعت  5:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

سهراب شهید ثالث؛ اعتصاب کودکانه به خاطر ‌سینما

اشاره: «سهراب شهید ثالث» در سال 1322 خورشیدی در یک خانواده برغانی در شهر قزوین زاده شد. او دانش آموخته سینما از مدرسه پروفسور کراس است و فعالیت سینمایی خود را با ساخت فیلم های کوتاه مستند و داستانی آغاز کرد. شهید ثالث سال 1377 در شیکاگوی آمریکا درگذشت. یادداشت زیر روایت «الهه خوشنام» از زندگی نامه و آثار این هنرمند نامدار است که به مناسبت سیزدهمین سالگشت مرگ او نوشته شده است.

  * * * * * *

یادداشت الهه خوشنام

نوشته شده در  یکشنبه 89/11/24ساعت  8:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ناگفته هایی درباره قرآن نستعلیق استاد سید حسین میرخانی

استاد سیدحسین میرخانی فرزند سید مرتضی حسینی برغانی، خوشنویس نامدار ساوجبلاغی در سال 1286 خورشیدی زاده شد. او به همراه برادرش سیدحسن از دوران کودکی به فراگیری خوشنویسی نزد پدرشان پرداختند که از شاگردان استاد کلهر بود. سید حسین از یازده سالگی کتابت را آغاز کرد و تا پایان عمر نیز هنر خود را صرف کتابت آثار گوناگون کرد. استاد میرخانی علاوه بر رسیدن به مقام استادی در هنر خوشنویسی، سال‌ها به فراگیری موسیقی نیز پرداخت. او آموختن موسیقی را از مکتب «باقرخان رامشگر» آغاز کرد و مدتی در محضر «حسین‌خان اسمعیل‌زاده» به تعلیم گرفتن مشغول شد و پس از آن از مکتب استاد «رضا محجوبی» بهره‌ها برد. هر چند بسیاری از اهل موسیقی او را در کمانچه‌نوازی، هنرمندی توانا می‌دانستند اما استاد میرخانی تمام وقت خود را صرف آموزش خوشنویسی کرد.

سیدحسین میرخانی علاوه بر کتابت دو جلد «قرآن مجید»، کتاب‌های «رهروان شب»، «موش و گربه» عبید زاکانی، جزوه «چهار فصل»، دوره سه‌جلدی «رسم‌المشق» برای مدارس و بسیاری آثار دیگر را به خط خود آراست. او از بنیان‌گذاران انجمن خوشنویسان ایران است که به دلیل کتابت قرآن، تقدیرنامه‌ای از «دانشگاه الازهر مصر» دریافت کرد. «فتحعلی واشقانی»، «کیخسرو خروش» و «سعید شمس انصاری» و «مهدی فروزنده» از جمله شاگردادن وی هستند. استاد سیدحسین میرخانی روز 11 خرداد سال 1361 پس از چند سال نابینایی درگذشت. در ماهنامه گلستان قرآن (شماره 141) علی رضا قاسمی گفت و گویی درباره «زنده یاد استاد سید حسین میرخانی» با «استاد غلامحسین امیرخانی» انجام داده است که بسیار خواندنی است.

* * * * * *

گفت و گو با استاد امیرخانی درباره استاد سید حسین میرخانی

نوشته شده در  شنبه 89/11/9ساعت  6:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

نقد آخرین نامه مهرداد کورش نیا نویسنده و کارگردان ساوجبلاغی

نمایش «آخرین نامه» مهرداد کوروش نیا کارگردان و نویسنده ساوجبلاغی که از یکشنبه 28 آذر ماه در خانه نمایش به روی صحنه رفته است، اجرای سوم خود را به اسماعیل خلج - پژوهشگر و نمایشنامه نویس - تقدیم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل خلج در پایان اجرا چهارشنبه ضمن قدردانی از بازیگران و عوامل نمایش این اثر را نمایشی ایده آل و کار شده خواند و به بازیگران  نمایش تبریک گفت چرا که به درستی از پس نقش خود برآمدند .

«آخرین نامه» از شب نخست با استقبال گرمی از طرف مخاطبان مواجه شده و مورد رضایت منتقدان تئاتر قرار گرفته است. عوامل این نمایش عبارتند از: آروند دشت آرای طراح صحنه، علی شهبازی آهنگساز، فارس باقری دراماتورژ، حسن جودکی مدیر تولید، محمد کوروش نیا مشاور کارگردان، آوا امین شهیدی منشی صحنه، بهزاد اسحاقی و محمد باقری مدیر  صحنه. همچنین حسین ایرجی و فاطمه ذوقی به عنوان گروه کارگردانی در این نمایش با کورش نیا همکاری می کنند. این نمایش تا اواخر دی ماه همه روزه ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه خواهد رفت. از دیگر سو، مهدی نصیری در وب سایت ایران تئاتر، نمایش «آخرین نامه» را معرفی و نقد کرده است. این نوشتار را در ادامه مطلب بخوانید.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/10/8ساعت  6:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از آثار استاد پرویز کلانتری استاد پرویز کلانتری طالقانی؛ تصویرگر پیشکسوت کتاب های درسی

استاد پرویز کلانتری:

از طالقان کمک می گرفتم!

سمانه ترحمی یوسفی: امروز وقتی کتاب های درسی را ورق می زنیم دیگر آن تصویر قدیمی «روباه و زاغ» را نمی بینیم. دیگر عطر علف های سرسبز آبادی «میهن خویش را کنیم آباد» را هم حس نمی کنیم. حتی صبح ها هم دیگر قوقولی قوقوی «حسنک کجایی» از خواب بیدارمان نمی کند و آن قدر عجله داریم که حتی نمی توانیم لقمه ای از آن نان های داغی را که نانوای مهربان «دوستان ما» پخته بخوریم و حالا دیر هم به مدرسه می رسیم و دیگر از آن تصویرهای صمیمی خبری نیست. مرور این خاطرات بهانه ای شد که پای صحبتهای «پرویز کلانتری» تصویرگر کتاب های درسی آن سالها بنشینیم و شیرینی آن روزها را که لابه لای ورقهای کتاب های درسی مان جا مانده است، مرور کنیم. او خود، «پرویز کلانتری» را این گونه معرفی می کند:

«سال ها پیش کودکی با قطعه زغالی توی کوچه روی دیوارخانه شان نوشت اگر می خواهی مرا بشناسی سر این خط را بگیر و بیا. او خط را پیچاند و پیچاند روی دیوار کناری و بعد روی دیوار همسایه رفت تا انتهای کوچه و خط را ادامه داد تا کوچه های بعدی تا اینکه ناگهان دید در یک محله غریب گم شده است. شروع کرد به گریه و زاری چون گم شده بود. البته طبیعی بود دوباره سر آن خط را بگیرد و برگردد سر جای قبل، ولی از آن جایی که خط ها را در هم پیچانده بود دیگر نمی توانست این کار را انجام دهد.»

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه گفت و گو، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/8/13ساعت  5:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

استاد جمشید امینی

مبتکر ساوجبلاغی رشته هنری «نقاشی- قالی»

استاد جمشید امینی مبتکر ساوجبلاغی رشته هنری «نقاشی- قالی»استاد جمشید امینی ( 1282- 1377 خورشیدی) از طراحان فرش نوین ایران به شمار می‌رود. وی اصولی نوین را در این هنر ایجاد کرد و با شیوه‌ای خاص چون بافندگی کوبلن به ابداع آثار هنری پرداخت. استاد امینی اولین کسی است که شیوه شبیه سازی را در فرش ایران متداول کرد. وی آخرین بازمانده از شاگردان استاد کمال الملک بود که احترام خاصی به استاد خود و اندیشه اش داشت.ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 89/1/31ساعت  11:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]