سفارش تبلیغ
صبا ویژن

   فراوان باید شمع روشن کرد

 استاد محمد شقاقی

اواسط دهه شصت در یکی از مدارس راهنمایی شهر نظرآباد، معلم جوانی به ما عربی درس می داد. از همه نظر با دیگر معلمان مدرسه تفاوت داشت. از قد و قامت رشید گرفته تا لحن صحبت و شیوه درس دادن. برای او فقط آموزش قواعد عربی اصالت نداشت. به «پرورش» و «تربیت» نیز به همان اندازه بلکه بیشتر اهمیت می داد. جدی بود و نظام تشویق و تنبیه ویژه خودش را اعمال می کرد. نمی دانم چرا از همان دیدار اول، مهرش بر دلمان نشست. حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل آل احمد، مهندس اصغر جیبا (رادنژاد) و بنده در دوره راهنمایی همکلاس و دوست صمیمی بودیم و هر سه نیز عزیز دردانه معلم عربی مدرسه.

استاد محمد شقاقی (متولد 1346 خورشیدی) که هم اکنون مدرس دانشگاه، مؤلف و صدرنشین حلقه علمی معلمان عربی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران است؛ آن موقع تازه از مرکز تربیت معلم فارغ التحصیل شده بود. گمان کنم که ما نخستین مخاطبان او بودیم و اولین تجربه های «آزاداندیشی»، «روحیه پژوهشگری و نقادی»، «مبارزه توامان با تحجر و ولنگاری» و «خلوص معرفت دینی» را ما از همان کلاس های درس استاد به یاد داریم . استاد به مدرسه اکتفاء نمی کرد. در بسیج محل و انجمن اسلامی، شاخه دانش آموزی را تشکیل داد و هسته مرکزی آن را «کمیته اندیشه» نامید و ما سه یار دبستانی هم در آن مجموعه عضو بودیم.

نخستین نوشته های بنده و آقای آل احمد را استاد شقاقی خواند و مهربانانه تشویق و راهنمایی کرد. خودش هم نمایشنامه، مقاله، داستان کوتاه و... می نوشت. هنوز هم که مرا می بیند، با لبخند مخصوص خودش می گوید: «حسین جان، اولین نوشته هایت همچنان پیش من است!» گردش روزگار ما را به جایی رساند که در بهار 1389 در اتاق اساتید دانشگاه پیام نور شهرستان نظرآباد نشسته بودم که استاد شقاقی وارد شد. احساس کردم که همچنان شاگرد کلاس دوم راهنمایی ایشان هستم و نوبت درس عربی است. با لبخند بنده را «استاد» خطاب کرد! خجالت کشیدم و دست بر سینه و با صدای لرزان گفتم: «ارادتمندم استاد!» بلافاصله در جمع دیگر همکاران با شوق و افتخار تمام گفتم که استاد شقاقی معلم دوره راهنمایی من است و حق تعلیم و تربیت ماندگار بر بنده دارد.

استاد، خبر چاپ کتاب جدیدش را داد. «فرق و مذاهب اسلامی در آیینه تاریخ» در 224 صفحه که به وسیله «نشر صفوی راد» در 3000 نسخه منتشر شده است. در پشت جلد، کتاب اینگونه معرفی شده است: «در این کتاب شما علاوه بر آشنایی با معانی شیعه و سنی از لحاظ لغوی و اصطلاحی، با فراز و نشیب های آنها در طول تاریخ از زمان رحلت پیامبر اکرم (ص) تا پایان دوره صفوی، دوره ای که مذهب تشیع در ایران به رسمیت می رسد و همچنین فرقه های مرتبط با آنها و دیدگاه های اعتقادی و کلامیشان آشنا می شوید. در بخش چهارم این کتاب موضوع غلات و فرقه های مشهور آن مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهشگران و محققان گرانمایه می توانند در این کتاب به پاسخ بسیاری از پرسش های ریشه دار در مورد فرقه ها و مذاهب اسلامی دست یابند.»

با جمله ای از استاد شقاقی این نوشته را به پایان می برم: «بچه ها بدانید که برای مبارزه با تاریکی، فراوان باید شمع روشن کرد.»

- جهت آشنایی با فعالیت های علمی استاد شقاقی رجوع کنید به: http://negroup.ir/profinfo.php?code=36

- خرید کتاب خواندنی «فرق و مذاهب اسلامی در آیینه تاریخ» از طریق اینترنت (وب سایت آدینه بوک):  http://www.adinebook.com/gp/product/B0000I6GX9/ref=sr_1_1000_1/535-9737576-  5243925


نوشته شده در  جمعه 89/2/31ساعت  2:54 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]