سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

 چرا خبرِ درگذشتِ پژوهشگرِ البرزی به طورِ کامل نادیده انگاشته می شود 

نسترن کیوان پور از نویسندگان روزنامه پیام آشنا (نخستین روزنامه صبح البرز) در شماره 784 این روزنامه (سه شنبه 25 آبان 1395) در یادداشتی با عنوان تعاملِ رسانه ای؛ ایده آلی که محقق نشد! درباره انتشار یادداشت ها و مقالات حسین عسکری در این روزنامه و برخی مسایل حاشیه ای آن نوشته است:

«...ستونی در روزنامه پیام آشنا به معرفی مشاهیرِ البرزی به قلم دکتر حسین عسکری اختصاص دارد که چند وقت یک بار، به بهانه ای، این افرادِ برجسته و سرشناسِ استان معرفی می شوند تا سایر شهروندان هم با افتخاراتِ محلِ زندگی شان بیشتر آشنا شوند. خبرِ درگذشتِ پروفسور سیف الدین نجم آبادی، استاد زبان شناسی و ایران پژوهِ نامدار البرزی در تاریخ 22 مهرماه در هیدلبرگ آلمان نیز بهانه ای بود برای پرداختن به خلاصه ای از زندگی نامه ی او که نه تنها پیام آشنا بلکه سرویس های استانیِ بسیاری از خبرگزاری ها نیز به این موضوع پرداختند.اما آنچه سببِ نگارشِ این مطلب شد، خبری در یکی از روزنامه های سراسری بود که به درگذشتِ پژوهشگر البرزی در سکوتِ خبری پرداخته بود! و این موضوع گله مندیِ اصحاب رسانه ی البرز را در پی داشت. چرا که به  نظر می رسد نشریات و خبرگزاری های سراسری از رسانه های استانی غافل اند و این موضوع همان نداشتنِ تعامل با رسانه های استان را نشان می دهد که از آن به عنوانِ یکی از آفت های روزنامه  نگاری امروز می توان یاد کرد. بارها پیش آمده که نشریاتِ استانی مطالبِ مهم و جالبِ توجهی را منتشر کرده اند اما از آنجا که گویا همکارانِ ما در رسانه های سراسری مسائلِ استانی را کم اهمیت تر می پندارند، این موارد مانندِ خبرِ درگذشتِ پژوهشگرِ البرزی به طورِ کامل نادیده انگاشته می شود. کاش سیاست های کلانِ حوزه ی فرهنگ به سویی معطوف بود که نشریاتِ استانی این قدر مهجور و مغفول واقع نشوند و مدیران چه در سطحِ خُرد چه در سطحِ کلان بدانند که جهان نیز در مسیری حرکت می کند که نشریاتِ محلی با رویکردِ اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های ارتباطی با شهروندان برای حل مشکلات و معضلات قلمداد می شوند؛ نه صرفا رسانه هایی در مقیاسِ خُرد که به اطلاع رسانی در خصوصِ موضوعاتِ بی اهمیت مشغولند!»

پروفسور سیف الدین نجم آبادی درگذشت

دانلود روزنامه پیام آشنا، ش 784


نوشته شده در  شنبه 95/8/29ساعت  1:6 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

دکتر شهریار شهیدی (متولّد 1343ش) روان شناس، شاعر و استاد دانشگاه است. گرچه متولّد تهران است اما دوران کودکی اش را در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ گذراند. در تابستان 1357ش در سنّ چهارده سالگی برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و چهارده سال بعد با مدرک دکتری روانشناسی بالینی از دانشگاه لندن به ایران بازگشت. او از سال 1369 تا 1371ش به عنوان استادیار روانشناسی سلامت در بخش روانپزشکی بیمارستان لندن و بیمارستان رویالفری لندن فعالیت کرد و از سال 1372ش در دانشگاه شهید بهشتی تهران به عنوان استادیار و سپس دانشیار مشغول به تدریس شد.

دکتر شهیدی زمانی نایب رییس انجمن روان شناسی ایران و رییس شاخه روان شناسی بالینی انجمن روان شناسی بوده است. وی علاوه بر نگارش و ترجمه کتاب در حوزه روان شناسی، به کار ترجمه و سرایش شعر نیز اهتمام داشته و چنان که خود میگوید از روزگار کودکی با تاثیر از اشعار پدربزرگش جلال الدین شهیدی (م1327ش) و با تشویق عباس یمینی شریف (م1368ش) با شعر و ادبیات مأنوس بوده و این علاقه باعث شده تا با برگزاری جلساتی با عنوان «شعردرمانی» این شاخه از هنر را با روان شناسی پیوند دهد. نگارش کتاب های «روان شناسی شادی»، «اصول و مبانی بهداشت روانی» و ترجمه کتاب های «روان درمانی و معنویت» نوشته ویلیام وست و «مقدّمات روان شناسی فروید» نوشته استانلی هال شاعر و نمایشنامه نویس اسپانیایی، برگردان شعری از تی. اس. الیوت (م1965میلادی) با نام «دشت سترون»، نگارش سلسله مقالاتی درباره فدریکو گارسیا لورکا (م1936میلادی) و چاپ مجموعه شعری با عنوان «پریشان یادها» در سال 1388ش از آثار او است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 95/8/27ساعت  11:25 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نخستین ایرانی ره یافته به ناسا

پروفسور ابوالقاسم غفّاری فرزند میرزا حسین‌خان، از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی در حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا و نخستین ایرانی ره‌یافته به آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) است. او در 25 خرداد 1286 در یک خانواده فَشَندی در تهران زاده شد. فشند روستایی پرجمعیّت در بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است. تحصیلات اوّلیه را در دبیرستان دارالفنون به پایان رساند سپس لیسانس در رشته ریاضی را از دانشگاه نانسی فرانسه دریافت کرد. پس از دریافت درجه دکتری در رشته ریاضی از دانشگاه سوربن فرانسه و کارآموزی در رصدخانه پاریس، در سال 1315به ایران بازگشت. مدّتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود تا این‌که در سال 1325راهی دانشگاه سلطنتی لندن شد و پس از تلاش چندساله، مدرک علمی دیگری در زمینه «تصحیح فاکتورهای سرعت» و «روش هودوگراف در دینامیک گازی» را دریافت کرد. پس از آن در دانشگاه های لندن و آکسفورد به حلّ مسایل پیچیده فیزیک سرگرم شد و «نسبیّت» را نیز در دانشگاه آکسفورد از پروفسور ادوارد آرتور میلن فراگرفت. ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 95/8/26ساعت  7:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

حسین عسکری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز:

بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران، البرزی است

عسکری با اشاره به اینکه دکتر سیّد حمید میرخانی جرّاح نامدار قلب و بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران است، گفت: وی از روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز برخاسته است.

حسین عسکری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبر دانشجویان البرز (اسنا) با اشاره به اینکه بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران، البرزی است، اظهار داشت: دکتر سیّد حمید میرخانی (1330 - 1383) جرّاح نامدار قلب و بنیانگذار نخستین بانک اعضای پیوندی در ایران است که از روستای تالیان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز برخاسته است.    

وی افزود:دکتر میرخانی پس از دریافت دیپلم، در سال 1350ش در رشته فیزیوتراپی دانشگاه تهران پذیرفته شد اما به جهت علاقه به پزشکی در سال 1351 بار دیگر در کنکور شرکت کرد و در رشته پزشکی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. در سال 1359 مدرک پزشکی عمومی را دریافت کرد و بلافاصله دوره دستیاری جرّاحی را آغاز کرد و در سال 1363 آن را به پایان رساند و سپس به عضویت هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درآمد. در سال 1363 در رشته فوق تخصصی جرّاحی قفسه صدری دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و به مدّت سه سال در آن مقطع تحصیل کرد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  چهارشنبه 95/8/26ساعت  7:14 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

  دکتر حسین عسکری در جلسه اتاق فکر صدا و سیمای البرز:

معرفی دقیق و مستمر مشاهیر استان، بازیابی هویت فراموش شده البرز را در پی دارد 

اتاق فکر صدا و سیمای مرکز البرز با موضوع «مشاهیر و مفاخر استان البرز» با حضور پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه روز دوشنبه هفدهم آبان در محل سالن جلسات صدا و سیمای مرکز البرز برگزار شد.

به گزارش شبکه خبر دانشجویان (اسنا)، در این نشست علی رامک مدیرکل صدا و سیمای مرکز البرز با اشاره به تولید چندین برنامه در معاونت های صدا و سیما با موضوع مفاخر و مشاهیر استان گفت:  صدا و سیمای مرکز البرز یک مرکز نوپا بوده، هرچند قبلاً کارهایی در این زمینه صورت گرفته است با این حال جای پرداختن به موضوع مشاهیر در قالب برنامه های فاخر خالی است. وی  افزود  در تولید این برنامه ها باید به موضوع جذابیت برنامه های تولیدی برای تاثیرگذاری بر مخاطب توجه ویژه داشت به طوری که حتی می توان در انتخاب سوژه از مشاهیر و مفاخز زنده استان نیز بهره گرفت. وی با اشاره به اینکه حوزه معاونت صدا راحت تر از بقیه حوزه های تولیدی می تواند در این زمینه عمل کند گفت:  به عنوان مثال در برنامه تقویم تاریخ بهتر است به مشاهیر بومی اولویت داده شود و یا در برنامه های صبحگاهی به مشاهیر علمی پرداخت. مدیرکل صدا و سیمای مرکز البرز از برنامه سازان مرکز خواست در حوزه سیما در ارتباط  زنده تلویزیونی  که با مراکز دیگر برقرار می گردد از مفاخر استان به عنوان میهمان دعوت به عمل آید و یا حداقل توسط مجری و یا آیتم های تولیدی به استان های دیگر معرفی گردد.

در ادامه این نشست مدعوین به بحث و تبادل نظر پرداختند.  دکتر رشید کاکاوند شاعر و پژوهشگر ادبیات، درباره لزوم پرداختن به شخصیت هایی که مخاطبان را غافلگیر کرده و مورد توجه آنها باشد تاکید کرد و گفت: مشاهیر و مفاخر زنده باید در اولویت قرار گیرند. وی  افزود: مفاخر البرز فقط  کسانی نیستند که متولد استان البرز باشند بلکه افرادی مانند استاد ذوالفنون که بیشتر عمر خود را در این استان گذرانده اند نیز جزو مفاخر استان البرز محسوب می شوند. ایشان امامزاده طاهر را به عنوان مدفن تعداد زیادی از مشاهیر استان منبع خوبی برای این موضوع معرفی کردند.

در ادامه این نشست، دکتر حسین عسکری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز با اشاره به اهمیت البرزشناسی گفت: معرفی دقیق و مستمر مشاهیر استان، بازیابی هویت فراموش شده البرز را در پی دارد. وی با ارایه توصیفی از وضعیت موجود و مطلوب حوزه البرزشناسی اظهار داشت: تعریفی جامع و مانع از واژه مشاهیر و همچنین وصف البرزی بودن آن، می تواند اولویت بندی دقیقی از مشاهیر استان  را برای برنامه سازان صدا و سیمای البرز فراهم سازد. عسکری در ادامه ضمن انتقاد از سکوت خبری و اعلام دیرهنگام درگذشت پروفسور سیف الدین نجم آبادی ایران شناس البرزی و استاد برجسته دانشگاه هیدلبرگ آلمان گفت: عدم آشنایی با تاریخ و مشاهیر استان البرز، نوعی دورافتادگی از مسایل بومی فرهنگی را برای رسانه های استان ایجاد کرده است. وی در پایان تجمیع و هماهنگی روشمند فعالیت های البرزشناسی را خواستار شد.

خبر بالا در سایت شبکه خبر دانشجویان البرز (اسنا)


نوشته شده در  چهارشنبه 95/8/26ساعت  7:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

متن کامل مطالب را اینجا بخوانید...

نوشته شده در  چهارشنبه 95/8/5ساعت  9:38 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

غروب 29 مهر 1395 دکتر محمّدعلی نجم آبادی (متولّی مقبره آیت الله شیخ هادی نجم آبادی) تلفنی تماس گرفت و خبر داد که متاسفانه پروفسور سیف الدین نجم آبادی استاد زبان شناسی و ایران پژوه نامدار البرزی، شامگاه پنج شنبه 22 مهر 1395 (روز پس از عاشورا) در 94 سالگی در شهر هیدلبرگ آلمان درگذشته است.

پروفسور نجم آبادی نوه پسری آیت الله حاج شیخ‌ هادی نجم‌آبادی روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقلگرای روزگار قاجار است. آشنایی من با این استاد فرهیخته، برمی‌گردد به روند تحقیقاتم درباره خاندان‌های علمی و فرهنگی که از منطقه تاریخی ساوجبلاغ واقع در استان البرز برخاسته‌اند. نجم‌آباد، مهد «روستازادگانِ دانشمند» است. سرسلسله خاندان علمی نجم‌آبادی، آهنگری ساده‌دل به نام استاد باقر است که در سال‌های آغازین حکومت قاجار، در روستای نجم‌آباد از توابع شهرستان نظرآباد به آهنگری مشغول بود. آخوند ملاابراهیم سنگلجی نجم‌آبادی از مدرّسان حکمت صدرایی و آیت‌الله حاج ملامهدی نجم‌آبادی تهرانی پدر حاج شیخ ‌هادی و از مجتهدان دوره قاجار، فرزندان او هستند. ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 95/7/30ساعت  8:43 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روایتی از شکاف قبر یک فقیه / بازخوانی بخشی از زندگی شهید ثالث

شناسه خبر: 3751587 - پنج شنبه 4 شهریور 1395 - 12:28

کرج -  نویسنده و پژوهشگر البرزی با بازخوانی زندگی شیخ محمدتقی بَرَغانی (شهید ثالث) به تشریح زوایایی از زندگی این فقیه البرزی پرداخت.

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: هفدهم ذی القعده 1263 قمری سالروز شهادت آیت ‌الله شیخ محمّدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، فقیه نامدار و مبارز روزگار قاجار است، وی در حدود سال 1183 قمری در روستای بَرَغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد.

دکتر حسین عسکری نویسنده و پژوهشگر البرزی ضمن بازخوانی بخشی از زوایای زندگی این فقیه بزرگ، به خبرنگار مهرگفت: رهبر فرزانه انقلاب در 25 آذر 1382 در دیدار علما و طلاب قزوین درباره شهید ثالث و برادرش فرمودند: «علمای بزرگ فراوانی از این شهر برخاسته ‌اند؛ شهید ثالث مرحوم محمّد تقی برغانی و برادر او ملا محمّد صالح برغانی؛ فقهای مبارز، نه فقهای گوشه‌گیر، نه آدمهای منزوی؛ مردان دین که به سرنوشت مردم می‌اندیشیدند؛ برای آنها مبارزه می‌کردند و جان خود را هم در این راه فدا می‌کردند… همین دو برادر بزرگواری که من امروز از آنها اسم آوردم جزو برجستگانند، آنها فقیه بودند، عده‌ای از روی خباثت و عناد نگذاشتند نام علمایی که در کار علمی خود انگیزه سیاسی هم داشتند، مطرح شود؛ این دو برادر از این قبیل بودند، اینها به پادشاه وقت گفته بودند حکومت تو باید تابع نظر ولی فقیه باشد.»

این پروژهشگر و نویسنده البرزی گفت: در برخی منابع گفته شده، پس از پایان خفّت ‌بار جنگ دوم ایران و روس (1241 - 1243ق)، شیخ محمّد تقی برغانی به همراه برادرانش شیخ محمّد صالح برغانی و شیخ محمّد علی برغانی در جلسه ‌ای که با حضور روحانیان تهران و فتحعلی شاه قاجار در کاخ گلستان تشکیل شد، شرکت داشت. در آن نشست مشورتی، شیخ محمّدتقی درباره لزوم رهبری فقیهان در دوره غیبت کبری سخن گفت و به اختیارات غیر شرعی شاه اعتراض کرد.وی اضافه کرد: شیخ محمّد تقی برغانی در مباحث زکات، جهاد، قضا و دیگر آثار فقهی خود، نظریه ولایت فقیه را مطرح کرده است.

عسگری تصریح کرد: شیخ محمّدصالح نیز در تایید دیدگاه فقهی برادرش گفته بود؛ «جنگ، ترک مخاصمه و قرارداد صلح، مذاکره با دولت‌های خارجی و… باید به اذن فقیه جامع الشرایط باشد.» پس از آن میان برادران برغانی و ملا محمّدعلی جنگلی مازندرانی مشهور به جَدَلی (از روحانیان طرفدار شاه) مشاجره لفظی درگرفت و به خشونت گرایید. به همین سبب، شاه آنها را نکوهید و گویا فرمان تبعیدشان به عراق را صادر کرد.این نویسنده البرزی اضافه کرد: حضور وی در جنگ دوّم ایران و روس همراه با سیّدمحمّد مجاهد و ملا احمد نراقی و دیگر فقیهان، گرایش شهید ثالث به تلاش‌های سیاسی و اجتماعی، در کنار سایر امور دینی را نشان می‌دهد.

عسگری تاکید کرد: شهید ثالث عقاید شیخ احمد احسایی (موسس فرقه شیخیه) را نوعی «تجدید نظر طلبی» و خروج از اصول و مبانی تفکر شیعی قلمداد کرد. این حکم مورد پذیرش اکثریت عالمان شیعه در ایران و عراق و سایر مراکز شیعی قرار گرفت.این پژوهشگر البرزی ادامه داد: واقعه تکفیر که بیشتر مورّخان و حتّی منابع شیخیه، تاثیر جدّی و پردامنه آن را گزارش کرده‌اند، به طرد احسایی انجامید و او ناگزیر ایران را به عزم سفر حج ترک گفت و پس از چندی در سال 1241قمری درگذشت. پس از مرگ احسایی، جانشین او سیّدکاظم رشتی نیز مورد انتقاد شهید ثالث قرار گرفت. او با پیدایش فرقه بابیت بر شدّت و قوّت مبارزه خود افزود و پیروان آن فرقه را نیز کافر شمرد و رشد و نفوذ آنان را در قزوین کاهش داد.

وی گفت: همین موضع‌گیری قاطع و آشکار بود که موجب شد در سحرگاه 15 ذی‌القعده 1263ق هنگامی که طبق معمول در مسجد خود واقع در خیابان مولوی قزوین به عبادت مشغول بود، با ضربه‌های نیزه چند نفر بابی مجروح شد و دو روز بعد (17 ذی‌القعده) به شهادت رسید. چون در راه دفاع از عقاید دینی کشته شده بود در بین شیعیان به «شهید ثالث» شهرت یافت.

نویسنده البرزی گفت: پیکر شهید ثالث را در مقبره‌ای در 120 متری شمال آستانه امامزاده حسین قزوین به امانت نهادند تا براساس وصیت به کربلا منتقل شود. وقتی در سال 1280ق قبر را شکافتند، دیدند که پیکر او همچنان تازه است. به همین جهت اهالی قزوین جمع شدند و از انتقال پیکر او جلوگیری کردند.

متن گفت و گو در سایت خبرگزاری مهر



نوشته شده در  پنج شنبه 95/6/4ساعت  1:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

به یاد دارم وقتی به خاطر درس و بحث، پایتخت نشین بودم - در سال های 74 و 75-  در کنار دوست شاعرم علیرضا علیزاده به جلسات شعر حوزه هنری در تقاطع خیابان های سمیّه و حافظ می رفتم. استاد عباس براتی پور آن جلسات ادبی را اداره می کرد. همه جور شعر و شاعری هم در آنجا پیدا می شد. البته بنده فقط شنونده بودم و توفیق سُرایش شعر را نداشته و ندارم. دوست شاعرم مطلبی در نقد آن جلسات نوشت و در ماهنامه صبح به مدیریت مهدی نصیری به چاپ رساند. استاد براتی پور با حوصله به آن نوشته انتقادی، پاسخ داد. هنوز آن دو نوشته را دارم. بیست سال پس از آن سال های خوش، روز هشتم فروردین 1394 با آقای اسماعیل آل احمد به دیدار شاعر ارجمند استاد محمّدحسن حجّتی (پریشان) رفتم. ایشان سالیانی است مقیم شهر نظرآباد از توابع استان البرز است. وقتی صحبت از «نام آوران ساوجبلاغ» به میان آمد، استاد پریشان گفت که «آقای عباس براتی پور اهل منطقه ساوجبلاغ است». همین سخن کوتاه، بهانه ای شد تا نسبت استاد براتی پور و منطقه ساوجبلاغ را مورد کنکاش قرار دهم. امیدوارم که امکان برگزاری نکوداشت این شاعر گرامی در خاستگاهش یعنی شهرستان ساوجبلاغ با شکوه تمام برگزار شود.   ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 95/5/22ساعت  2:17 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

 

نخستین ترجمه فارسی منظوم نهج ‌البلاغه

نشریه میراث شهاب (سال بیست و یکم، شماره سوم و چهارم، شماره پیاپی 81 و 82 پاییز و زمستان 1394) به صاحب امتیازی دکتر سید محمود مرعشی نجفی منتشر شد. استاد علی اکبر صفری (پژوهشگر موسسه کتابشناسی شیعه) طی مقاله ای با عنوان «سنجه کتاب» به نسخه شناسی 25 اثر تازه یافته  شیعه پرداخته است از جمله نخستین ترجمه فارسی منظوم نهج‌ البلاغه که اثر تقی بن محمد ساوجبلاغی نجم آبادی (درگذشته ح1315ش)، مشهور به دبیراعلم و عنوان نگار متخلّص به رهی و عنوان نگار است.

* * *

آنچه تا کنون از ترجمه های فارسی منظوم  نهج البلاغه معرفی شده نخست ترجمه شیخ محمد حزین کاشانی (درگذشته به سال 1170ق) (از نوادگان فیض کاشانی) است که آیت الله مرعشی نجفی دررساله هدیّه ذوی الفضل و النهی فی ترجمة محمّد علم الهدی (مقدمه معادن الحکمه) معرفی کرده است: «العلامه المولی محمد المشتهر بالحزین ابن صفی الدین أحمد بن علم الهدی المترجم کان من نوابغ عصره فی الأدب و الشعر، له منظومات منها نظم نهج البلاغه لم یتم، نظم الصحیفه الکاملة السجّادیه، نظم خطبه الشقشقیه، دیوان شعر الفارسی تخلّص فیه بالحزین توفّی سنة 1170کما حدّثنی بذالک العلامه الفیضی المعاصر» (موسوعه العلامه المرعشی ج1 ص 180و طبقات اعلام الشیعه؛ الکواکب المنتثره ص 659). تا کنون نسخه ای از این اثر  به دست نیامده است.

دوم. نسخه نهج البلاغه منظوم اثر تقی بن محمد ساوجبلاغی نجم آبادی (درگذشته ح1315ش)، مشهور به دبیراعلم و عنوان نگار متخلّص به رهی و عنوان نگار و تقی است. دبیر اعلم ساوجبلاغى - خوشنویس، شاعر و نویسنده روزگار قاجار - فرزند رئیس محمد منشى ساوجبلاغى و برخواسته از روستای نجم آباد ساوجبلاغ است که اکنون از توابع شهرستان نظرآباد (استان البرز) به شـمار می آید. دبیر اعلم  در کتاب چاره ‏ساز اشاره مى‏کند که پدرش در شعر و ادب نیز دستى داشته و قصیده‏اى از ناصرالدین شاه را با مطلع (برقع از روى برافکن که همه خلق جهان / به یکى روز دو خورشید ببینند عیان) استقبال نموده و قصیده غرائى ساخته است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 95/5/21ساعت  8:57 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]