طالقان افغانستان در احادیث آخرالزمانی بیشتر مورد توجه است تا طالقان ایران
حجتالاسلام «رسول رضوی» مدیر گروه ادیان و مذاهب مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به ممالک تأثیرگذار در آخرالزمان، نقش و جایگاه طالقان در وقایع آخرالزمان را تشریح کرد. رسول رضوی درباره منطقه طالقان و اهالی روستای ایستا گفت: «در مورد طالقان نیز اختلاف وجود دارد. یک طالقان در ایران است و یکی در افغانستان.» وی با اشاره به قوانین ضد اسلامی صادر شده توسط رضاخان گفت: «عدهای به رهبری میرزا صادق آقا ـ از علمای بزرگوار و مراجع تقلید آذربایجان ـ با این قوانین مخالفت کردند. رضا شاه با نیروهای نظامی و حقههایش عدهای از آنها را دستگیر و ایشان را نیز تبعید کرد که سرانجام در قم وفات یافتند. عدهای از پیروان ایشان که در تبریز مانده بودند بعدها دیدند نمیتوانند آنجا زندگی کنند و به طالقان (نزدیکی قزوین) مهاجرت کردند.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «هم اکنون نیز آنها در طالقان از دور هم قابل شناسایی هستند چون زندگی آنها نه برق دارد نه آب، نه بچههایشان را مدرسه میگذارند، نه شناسنامه میگیرند نه سربازی میروند و نه غیره. گویا این عده به امید اینکه همانگونه که در علائم ظهور آمده که طالقان همین طالقان ایران است به آنجا رفته و ساکن شدهاند. طالقان دیگری نیز در افغانستان است که اتفاقا در تاریخ، طالقان افغانستان بیشتر مد نظر بوده است.» حجتالاسلام رضوی در پایان بخش نخست این نشست تأکید کرد: برای تفسیر کردن احادیث آخرالزمانی باید کلمات را به قرینه و با مراجعه به کتب مسالک و ممالک معنا کرد. یکی از کتابهای مناسب در این زمینه «معجم البلدان» است که شهرها را یک به یک معرفی میکند تا یک حدیثشناس از آن استفاده کند.
جهت مطالعه متن کامل گفت و گوی فوق رجوع کنید به:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900805000218