سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تصویر یک جوان ترکیه ای عضو حزب قارداشلیق

دستمال کثیف فراترنالیسم در مواجهه با فمینیسم

اشاره: پس از انتشار یادداشت روشنگرانه «آیت الله ملاعلی قارپوزآبادی زنجانی و فراترنالیسم» در وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی»، برخی خوانندگان گرامی با ارسال پیام، خواستار اطلاعات بیشتری درباره پدیده شوم «فراترنالیسم» یا «حزب قارداشلیق ترکیه» و فعالیت آنها در ایران هستند. در همین راستا یادداشت اصلی وبلاگ «فراترنالیسم یا پیوند برادری و عقد اخوّت اسلامی = آنتی فِمینیسم» که از وبلاگ های زنجیره ای مروّجان حزب فاسد قارداشلیق ترکیه در ایران است، به شرح زیر بازنشر می شود.

نکات انحرافی این یادداشتِ به ظاهر مذهبی در یک نگاه کلّی عبارتند از: 1. کشف حروف واژه «فراترنالیسم» در عبارت «حضرت سلمان فارسی»؛ 2. مخالفت با ترویج سنّت ازدواج در بین جوانان شیعه با سواستفاده از تعابیر دینی همانند آخرالزمان؛ 3. توجیه «برادریِ شیطانی» مورد نظرِ حزب قارداشلیق ترکیه با آیات قرآن کریم و روایات اسلامی؛ 4. برقراری رابطه این همانی بین مساله معنوی و فقهی «عقد اخوّت» و «برادری شیطان» در فراترنالیسم ترکیه ای؛ 5. تاکید بر تاثیر منفی و بازدارنده زن و ازدواج در کمال و ترقّی مردان؛ 6. عقب افتادن مردان جویایِ دانش از سیر تکاملی به جهت ازدواج و تشکیل خانواده؛ 7. انتساب این یمین (شاعر قرن هشتم هجری قمری) به فراترنالیسم؛ 8. روند تکاملی مردان با اکتفا به مردان دیگر (همجنس گرایی از نوع فراترنالیسم ترکیه ­ای)؛ 9. نسبت دادن عناوین «شهوت ران» و «هوس ران» به مردانی که با غیر همجنس خود (زنان) ازدواج می کنند؛ 10. انتساب دروغین و بی شرمانه برخی پیامبران الهی همانند حضرت عیسی (ع)، حضرت یحیی (ع) و اصحاب کهف و جناب سلمان فارسی به فراترنالیسم؛ 11. دروغ پردازی مبنی بر گرایش سریع جوانان شیعه به فراترنالیسم در کشورهای ترکیه، ایران، عراق، یمن و هند؛ 12. دروغ بزرگ فتاوای آیت الله سید ابوالقاسم خویی (از مراجع معظّم تقلید شیعه) مبنی بر حمایت از حزب منحرف قارداشلیق ترکیه و تایید رفتارهای فاسد آنان؛ 13. نسبت دادنِ شیعه دوازده امامی به  اعضای حزب قارداشلیق ترکیه که از غلات به شمار می روند. 14. تحلیل غلط و  موذیانه درباره چگونگی ازدواج حضرت مهدی (عج).

درباره سند و دلالتِ احادیث منع ازدواج در آخرالزمان، از دانشمند گرامی آیت الله سیّد ابراهیم سیّدعلوی (پژوهشگر برجسته علوم قرآن و حدیث) و حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل احمد (مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شهرستان ساوجبلاغ) خواهش کردم که یادداشتی در این باره مرقوم کنند. ایشان هم کریمانه پذیرفتند. این یادداشت ها به زودی در همین وبلاگ و «وبلاگ روستای ایستای طالقان» منتشر خواهد شد. فراترنالیست های وطنی باید بدانند که در روند نقد و ردّ فمنیسم، هدف وسیله را توجیه نمی کند و نمی توان از هر روش غیراخلاقی و غیرانسانی همانند منع سنّت حسنه ازدواج، زن ستیزی و ترویج گرایش به همجنس و... استفاده کرد. در مکتب اهل بیت علیهم السلام، وسیله ها هم باید همانند هدف، پاک و متعالی باشند. فراترنالیسم چه در ترکیه چه در ایران، چیزی برای آموختن ندارد. بلکه ضدّ فمینیسم بودنشان هم در راستای جولان امیالشان است. با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد.

 

فراترنالیسم یا پیوند برادری و عقد اخوت اسلامی = آنتی فمنیسم

علیرضا اسکندری: دقت شود: حروف کلمه فراترنالیسم تماماً در عبارت «حضرت سلمان فارسی» موجود است. همگی مورّخین شیعه و سنّی اذعان داشته اند که جناب سلمان - که بزرگ ترین صحابی حضرت رسول اکرم (ص) بوده - هرگز ازدواج نکرد؛ پس ترک ازدواج، به طور مطلق، یعنی در همه حال و برای همه، نمی تواند مکروه و ناپسند باشد؛ وگرنه باید خدای نکرده معتقد شویم که سلمان بزرگوار نیز کار مکروه و زشتی انجام داده است ! برادری امری فطری و خدادادی است: خداوند در قرآن کریم می فرماید: اِنـَّـمَـا المُؤمِـنـُونَ اِخــوَة ٌ براستی که مؤمنان با هم برادرند (سوره حُجُرات، آیه 10). امام صادق (ع) می فرمایند: لِکـُلِّ شـَیئ ٍ شـَیـئ ٌ یَستـَریـحُ اِلـَیهِ، وَ اِنَّ المُؤمِنَ لـَیَستـَریحُ اِلیَ اَخِــیــهِ المُــؤمِــن ِ کـَـمَا یَــســتـَریــحُ الطـَّیـرُ اِلیَ شـِکلِهِ = برای هر چیزی خداوند چیز دیگری قرار داده که آرامـش او به آن است؛ و همانا که مؤمن به مؤمن دیگر آرام می گیرد آنگونه که پرنده به شکل و هـمنوع خود آرام گیرد (سفینة البـِحار، سنگی، ص 13، مادّه اخا ).

فِراتِرنالیسم (به تلفظ فرانسوی) / Fraternalisme یا فراترنالیزم (به تلفظ انگلیسی) Fraternalism مشتق از fraternity به معنای برادری و اُخوّت، که در قرن چهاردهم میلادی استعمال می شده است [1]. امروز اصطلاحاً مسلک پیروان لئوناردو داوینچی و رنه دکارت و اسحاق نیوتون و جمعی دیگـر از دانشمندان بزرگ اروپایی است که ازدواج با زن را مانع کسب کمال و ترقّی برای مرد می دانند و هرچند اصل سنّت ازدواج را برای بقای نوع بشر حکمتی الهی می شمرند، تصویر  دو برادر اسطوره ای رومی - کاستور (Castor) و پولوکس (Pollux) که نماد فراترنالیسم و حزب قارداشلیق ترکیه استولی معتقدند که در اغلب موارد، زنان از این سنّت مشروع، سوء استفاده یا سوء برداشت کرده و مرد را به هلاکت می کشانند. بنابراین، دانشمندان نباید با زنان ازدواج کنند، چون این باعث عقب افتادن آنها از سیر تکاملی خود شده و در زندگانی دنیوی و اُخرَوی خود دچار حسرت و پشیمانی خواهند شد. ابن یمین فریومدی (فوت 769 ق) از شاعران شیعی هوادار فراترنالیسم بوده و در یکی از قطعات پندآمیز خود می گوید: مردِ آزاده به گیـتی نکـــند میـل دو چیز؛ تا وجودش به همه عمر، سلامت باشد: زن نگیرد؛ و گرَش دختر قیصر بدهند! وام نستـانــــد اگـــر وعده قیامت باشد! ایشان معتقدند که هر مردی یا پسری، دارای یک مکمّل یا متمّم مثل خودش در میان مردان و پسران جهان است، که بایـد او را با تلاش و سعی فراوان، بیابد، تا هر دو با کمک هم، راه کمال را در پیش گرفته و با تضارُب (=ضرب شدن) قوای روحانی و روانی خود در یکدیگر، از طریـق عشق پاک انسانی (و نـه شهوانی حیوانی)، که به آن «عشق افلاطونی» نیز می گویند، تصاعدی هندسی ایجـاد کرده و در نتیجه، همین دو پسر و یا دو مرد متناسب با هم، بتوانند یک دنیا را در جهت مثبت و سازنده، تغییر دهند. باز ابن یمین در قِطعه ای دیگر در همین رابطه گوید: دو یار ِ یکدل، اگر با هم اند، چون مِقراض- بُرَند از هــمه عالـَم؛ زیکدِگـــــر نبُـــرَنـــــد! گر اتـّفاق نمایـــنــد و عـزم جزم کــــنــــنــــد سزد که پرده افلاک را ز هـــــم بـــــدرَنــــد! (مقراض به معنای قیچی است). و اضافه می کنند که: «نباید نگران انقطاع نسل بشر با گسترش ایده فراترنالیسم بود، زیرا باز هم در هر دوره، پسران و مردان بسیاری خواهند بود که هوسرانی و شهوت را بر علم و دانش و کمال ترجیح داده و با دختران و زنان مورد نظر خودشان ازدواج خواهند نمود و نسل منقطع نخواهد شد. آری، بازهم در میان اولاد و نوادگان ایشان، پسرانی یافت می شوند که ایده فراترنالیسم را بپذیرند و به اصلاح نسبی جامعه زمان خود بپردازند و این زنجیره انتها ندارد» [2]. دانشمندان مذکور، همگی تا پایان عمـر، مجـرّد از زن و فرزند بوده و هرگاه به آنها عیب گرفته می شد که چرا ازدواج نمی کنند، ایشان برخی از پیامـبران بزرگ الهی - همچون عیسی مسیح (ع) و یحیی (ع) و نیز پسران مجرّد دیندار مذکور در کتب آسمانی - یعنی اصحاب کهف - را مثال می آوردنـد تـا ثابت کنند که اینگونه مجرّد بودن هیچ عیبی ندارد وگرنه این افراد مورد مدح و ستایش خداوند قرار نمی گرفتند.

در دنیای اسلام - به ویژه، شیعیان دوازده امامی ترکیّه و بالأخصّ نوجوانان و جوانان امروزی آن دیار، و تا اندازه ای، ایران و عراق و برخی دیگر از کشورهای دارای جمعیّت شیعه - طیّ سنـوات اخیر - از 1992 تـاکـنـون - امواج فراترنالیسم به هیجان آمده و گذشته از استـناد به مجرّد بـودن برخی از پیامبران و بزرگان الهی، به احادیثی از شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) استناد شده که در آنهـا پسـران دوره آخِرالزمان را به ترک ازدواج و عَزَب بودن یا همان مجرّد بودن ترغیب فرموده و از آنجا که این احادیث را بزرگان شیعه در کتب خود نقل نموده اند، شهید ثانی (= شیخ زین الدین عامـلی - شهادت 996 هـ.ق. استانبول، صاحـب کتاب معروف حوزوی شرح لـُمعه) نیز در کتاب مشهور دیگر خود: «مُنیَة المُرید» فتوی به ترجیـح مجرّد بودن برای پسران طالب علم و کمال داده و سخت از آن دفاع نموده است و زن را مانع رشد تکاملی علمی مرد معرّفی می نماید... [3] همچنین تمامی تواریخ شیعه و سنی، اتفاق نظر بر این مسألـه دارنـد کـه سلمان فارسی (بزرگ ترین صحابی پیامبر اسلام -ص- پس از حضرت علی -ع-) تا آخر عمر، مجرّد و عَزَب بوده و پیامـبـر و حضرت علی به او در این مورد هیچ ایرادی و یا اعتراضی وارد نیاورده اند و همواره او را ستوده و تکریم فرموده اند. و دیگر اینکه، بسیاری از علماء شیعه معتقدند که امام دوازدهم (حضرت مهدی -ع) به جهت شرایط خاصّی که دارد، مجرّد باقی مانده و ازدواج نفرموده است. و این به عقیده آنها همان راهی است که برخی از بزرگان شیعه همچون ناصرخسرو و ابوحاتم رازی و دیگر مبلغان تشیّع، به پیروی از آن بزرگان در پیش گرفته بودند.

اینها و دهها دلیل دیگر از کتب روایی و رجالی و حدیث شیعـه، سبب شده تا فراترنالیسم - با پیوند به عقد برادری یا همان عقد اُخوّت مذکور در احادیث شیعیان - امروزه به نحوی چشمگیر در میان نوجوانان شیعه مذهب کشورهای مزبور، شیوع پیدا کند و در مقابـل فِمینیسم (زن گرایی)، به عنوان یک رقیب سرسخت و جدّی، پا به میدان نهد و فِمینیستها را دچار یک چالش جدّی در پیشبرد اهدافشان در این کشورها بنماید. به عبارت بهتر، فِراتِرنالیسم، جنبشی مذهبی بر ضدّ فمینیسم محسوب می شود. و این امر، با اخـذ فتواهایی از محضر آیت الله سیـّد ابوالقاسم خویی - مرجع فقید شیعیان عراق - در جایز بودن معاشقه ی دو پسـر با هم، بدون قصد شهوت - به اوج قوّت خود رسیـد؛ که دکتر سیّداحمد عیسی مرعشی، ریاست احزاب فراترنالیسم ترکیه (= کارداش لیک = قارداش لخ) تمامی این استفتاءات را در کتابی جمع کرده و در سال 1992م / 1371ش منتشر ساخته است [4]. برخی از محققان، به اشتـباه، جوانان فراترنالیست را به شیعیان اسماعیلیه نسبت داده اند، که همواره در طول تاریخ، عملیّات مخفیانه و وسیع را برعهده می گرفته اند و در میان مردم به نحو ناشناس، به تبلیغ مرام خود می پرداخته اند. امّا اگرچه باید این را پذیرفت که عملیّات احزاب فراترنالیسم تا حدّی شبیه به عملیّات مرموز و مخفی اسماعیلیه است و بسیاری از شیعیان اسماعیلی هند و زیدی یمن و... نیز امروزه به جنبش فراترنالیسم پیوسته اند؛ لیکن عمده ادلـّه و احادیث و فتاوای مأخوذه از فقهاء و یا کتب ایشان، در این رابطه، تنها در شیعه ی 12 امامی به نحوی کامل و جامع یافت می شود؛ هرچند جوانان زیدیّـه یمن و اسماعیلیّه ی هند، به فتوای آیت الله خویی در این رابطه عمل می کنند و گسترش فراترنالیسم، برای دختران و زنان ایشان نیز به یک چالش جدّی مبدّل گشته است [5].

در خاتمه، یادآور می شویم که: لفظ فراترنالیسم، در معنای قدیمی آن (قرن 14 و 15م) به مفهوم عضویّت در انجمن های اخوّت و برادری - با هدفی آرمانی و واحد - توأم با اتحاد و همبستگی اعضاء، بکـار می رفته [6] و نیوتون (فیزیکدان انگلیسی معروف - درگذشته 1727م) کتاب کوچکی به همین نام [7] نوشته و در آن (به گفته خود) ثابت نموده که: «هـرگـاه دو پسر با هم باشند، می توانند یک جهان را تحت تأثیر قرار دهند... و هرگاه یک پسر ودختر در کنار هم باشند، قادر نخواهـند بود که حتّی یک خانـواده کوچک را اداره و کنترل نمایند و همیشه در تضادّ با هم خواهند بود، مگر اینکه پسر تحت فرمان آن دختر و تابع هوس ها و آرزوهای خام او باشد؛ که در این فرض نیز، زندگانی هر دو به بطالت و نابودی کشیده خواهد شد...» [8] این گفته ها سبب شد تا برخی از روی نا آگاهی، به نیوتون و دیگر فراترنالیست ها نسبت «همجنس بازی» بدهند؛ حال آنکه چنین نیست. حکیم ابوالقاسم فردوسی (فوت پس از 411ق) شاعر نام آور ایرانی نیز در این رابطه اشعاری فراوان دارد؛ از آن جمله در مورد عقب ماندگی فکری و انحطاط معنوی پسرانی که گرایش به همنشینی یا رابطه با دختران و زنان دارند گوید: چو با زن پس ِ پـــرده مانــــَد جــــوان بماند مَنِش پَست و تیره روان!!

حدیثی معتبر از پیامبر گرامی اسلام (ص) که برای ما نمی خوانند: خَیـرُ اُمَّـتی: اَوَّلُـهَـا المُـتَـزَوِّجونَ و آخِـرُهَـا الـعُـزّابُ = بهترین امّت من: در آغاز و ابتدای اسلام، ازدواج کنندگان؛ و در پایان و آخِـرُالـزّمان، پسران عَـزَب (= مجـرّد) هـستـند. (مُـسـتَـدرَکُ الـوَسـائِـلِ، مُـحَـدِّث نـوری، جلد 14، ص 156، حدیث 8، شماره مسلسل 16362، به نقل از کتاب لُبُّ اللُّـبابِ قطب الدّین راوندی (م573 ق) که از رجال مهم شیعه بوده و قبر وی در مرقد مطهر حضرت معصومه (ع) / قم، محلّ زیارت عموم می باشد) .با توجّه به این حدیث و نظایر آن - که باز خواهیم آورد - ما پـسـرهای این زمانه - که عـلایم آخرالزّمان را به چشم می بینیم - طبق سفارش و فرموده پیامبر اکرم (ص)، ازدواج کردن را در این زمانه عاقلانه و منطقی نمی دانیم و از آن احتراز می کنیم تا زندگی خود را بر باد ندهیم!

منابع: 1. فرهنگ وبستر (انگلیسی - انگلیسی)؛ 2. کتاب فراترنالیزم، سِر آیزاک نیوتون انگلیسی (فوت 1727م)، ترجمه جعفر خجسته، صفحه 25 تا 35؛ 3. مُنیَة المُرید، شهید ثانی (ره)، (نوع سوّم، آداب و وظایـف شاگرد، شماره 4 از بخش اوّل این فصل)؛ 4. استفتائات حزب برادری پسران ترکیه (کارداش لیک / قارداشلخ)، 1992؛ 5. جنبش فراترنالیسم و بررسی تعلّق آن به شیعیان اسماعیلیه یا زیدیه یا اثنا عشریه امامیه، دکتر محمود آزرم، چاپ سوم، 1380، خرم بهشت؛ 6. فرهنگ انگلیسی فارسی پنج جلدی دکتر عباس آریان پور، ص 7 - 8؛  7. FRATERNALISM کتاب فراترنالیزم، سِر آیزاک نیوتون انگلیسی (فوت 1727م)، ترجمه جعفر خجسته،  ص 40.  

- جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: دایرة المعارف علم و مذهب، دکتر ابراهیم مهدوی، چاپ لندن، 1997، مدخل فراترنالیسم.


نوشته شده در  جمعه 94/1/7ساعت  9:4 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]