سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

فرهنگ، مضرب مشترک انسان بودن و نحوه حضور انسان در جهان

 دکتر حکمت الله ملاصالحی

استاد دانشگاه تهران و عضو هیأت امنای بنیاد ایران شناسی

 

هفدهم آذر ماه، فرخنده سالروز «فرهنگ هشتگرد شهر» بر همه هشتگردیان و هشتگرد نشینان شهرستان ساوجبلاغ فرخنده و گرامی باد!

فرهنگ فصل مشترک، ممیزه و شاخصه انسان بودن و نحوه حضور انسان در جهان است. اخلاق مندی و دین ورزی، عرفان و اشراق و سلوک ورزی های عرفانی، اندیشوری و خردورزی های کنه جویانه، کشش ها و کنش ها و چشش ها و خیزش های خلاق ذوقی و زیباشناختی و هنرمندانه، معرفت ورزی های علمی و عملی و فناورانه همه یکسر از مصادیق فرهنگی بودن و حضور فرهنگی انسان در جهان بوده اند و هستند و تا هستیم خواهند بود. هر وصف و تعریفی که از هستی و چیستی انسان و انسان بودن و نحوه حضور آدمی در جهان داده شود اعم از هستنده ای ابزارساز، جانوری اعتبارساز؛ باشنده ای خردمند و خردورز، نشانه پرداز و نمادورز، چندزبانی (polyglot)  و بهره مند از انواع و اطوار و اقسام زبان های مفهومی و غیر مفهومی و وصف ها و تعریف های پرشمار دیگر از این دست، همه مسبوق به سابقه فرهنگ و نحوه بودن و حضور فرهنگی انسان در جهان هستند. نگاه حکیمانه فردوسی حکیم و خردمند را به فرهنگ و تعابیر ژرف و مغز و نغز او را در وصف فرهنگ ببینید:

ز دانا بپرسید پس دادگر

که «فرهنگ» بهتر بود یا گهر؟

چنین داد پاسخ بدو رهنمون

که «فرهنگ» باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جان بود

ز گوهر سخن گفتن آسان بود

گهر بی هنر زار و خوار است و سست

به فرهنگ باشد روان تندرست

متأسفانه میان ما و این نوع نگاه و این نوع فهم فاخر و ژرف و اخلاقی از فرهنگ و این نحوه زندگی که فردوسی حکیم و خردمند در وصفش سخن گفته است فاصله و فراق بسیار افتاده است. فاصله و فراقی غم انگیر! غم انگیز تا آنجا روزهایی را که به مناسبت پاس و گرامیداشت فرهنگ و به نام فرهنگ در شهرها و زادگاه هایمان برگزار می کنیم نه گرم و صمیمی احساسشان می کنیم نه گرمی و صمیمی با مشارکت و حضور شورمندانه و پر سور و سرور و نشاط شهروندان پاس و گرامیشان می داریم.

سالروز فرهنگی هشتگرد شهر بر همه هشتگردیان و ساوجبلاغیان گرامی و فرخنده باد! باغستان ها و تاکستان ها و چنارستان های رنگارنگ و مزرعه های پربار و برکت شهرستان ساوجبلاغ که در روزگاران باستان به چشمه سارها و جویبارهای پر آب و سرد و زلال و و رودخانه های فصلی اش شهره بوده است و نام ساوجبلاغ هم معرف همین اوصاف است؛ چونان گهواره ای در میان دشت های فراخ و حاصل خیز از استان زنجان و قزوین گرفته تا آن سوی استان البرز، دشت های ری و ورامین دامن گسترده است. کاروانسرای صفوی ینگی امام هشتگرد شهر چونان دیگر کاروانسراهای ایران زمین شریان ها و شاهرگ های ارتباط و داد و ستد و تجارت کثیرالاضلاع و کثیرالافعال و اهداف در تاریخ، فرهنگ، جامعه و جهان ما ایرانیان بوده است.

این تنها شناسنامه هویت ساوجبلاغیان و هشتگردیان نیست. در غرب شهر هشتگرد و شهرستان ساوجبلاغ یکی از غنی و کهن ترین محوطه های باستانی میهن ما قرار گرفته که از هزاره های نوسنگی تا روزگاران متأخر دوره به دوره آثار تاریخ و فرهنگ ملت و میهن ما را در لایه ها و نهشت های باستانی خود همچنان نهفته و نهان دارد و همچنان با کلنگ باستان شناسی می توان یک جهان تاریخ و فرهنگ از درونشان برکشید. استاد بنام و باستان شناس توانا و آزموده میهن آقای دکتر یوسف مجیدزاده هر کجا که هستند جانشان در صحت و عمرشان دراز باد! با هیأتی متشکل از باستان شناسان کارآزموده میهن، دو دهه و نیم پیش طومار قطور کاوش های عظیمی را در محوطه ازبکی گشودند و افتتاح کردند که خرمن دستاوردهایشان بس عظیم و بی بدیل بود. محوطه اُزبکی شناسامه هویت شهر و شهرستان و استانی است که دست و دامنش پر از فرهنگ و تاریخ است و مآثر و مستندات تاریخی و مدارک و شواهد باستان شناختی.

 البته و صد البته همه روز ما روز فرهنگیست. نوزاد انسان پیشاپیش با یک جهان استعداد و امکانات عظیم و بی نظیر فرهنگی چشم در جهان می گشاید. ما آدمیان هستندگان و باشندگانی فرهنگی و فرهنگ پذیر و فرهنگ ساز هستیم. فراخوانده شده ایم تا جامعه و جهان بشریمان را با کنش های سازنده و خلاق خویش بنیاد نهیم و بسازیم و بپا کنیم. همه ما فرهنگی زاده می شویم و فرهنگی زندگی می کنیم و فرهنگی چشم از جهان فرومی بندیم. دین هم مصداقی از زیست اقلیم و عالم فرهنگی ما در نسبت با امر قدسی و رازِ کنه و سرچشمه هستی و حکمت و خرد و معنا و معرفت و راستی و فرجام بودن و نبودن ما در جهان است. نوع اقتصاد و نحوه معیشت ما ذوق و ذائقه زیباشناختی و زیباپسندی ما. کشش ها و کنش ها و چشش ها و خیزش های معرفت ورزانه ما از هر جنس و نوع و طور و قسم و در هر سطح و عمق همه در ذیل مفهوم فرهنگ و حضور فرهنگی انسان در جهان تعریف می پذیرند و تعریف می شوند.

آسیب به فرهنگ، تحقیر و تضعیف و تخفیف فرهنگ، تحقیر و تحریف و تخفیف انسان را به دنبال داشته است. متقابلاً شکوفان شدن فرهنگ، شکوفان و درخشان شدن سپهرهای دیگر زندگی را در پی داشته است. پاکیزگی، زیبایی، نظم، اخلاق و ادب و رسم درست زیستن، احساس مسئولیت به سرنوشت خویش و دیگری، مراعات قانون، نشاط سازندگی و آفرینندگی و اراده و عزم و کنش و کوشش به سوی و برای یک زندگی عزتمندانه و آبرومندانه، دادورانه و دادگرانه زیستن و داورانه و دادگرانه داوری و مجاهدت کردن. آزادی را در ذیل مسئولیت و قانون را در ذیل عدالت تعریف کردن همه مصادیق فرهنگ و زیست فرهنگی و حضور با نشاط و شور و شوق و ذوق و سور و سرور آفرینندگی و فرهنگ مندی آدمیست.

روزهای فرهنگی را زیر سقف و ساختمان این نهاد و آن تشکیلات اداری و دولتی محصور و محبوس نکنیم. کلیشه ای و تشریفاتیشان نکنیم. به درون مردم ببریمشان. در میان نشاط و هلهله شهروندان برگزارشان کنیم. آنگاه شیرینی ثمرات و برکاتشان را در همبستگی اجتماعی و وفاق ملی ببینیم و بچشیم. زیر آسمان شهرهایمان ماه روزها و سالروزهای فرهنگ را در میان دست افشاندن ها و پای کوفتن های پرشور و سور و سرور شهروندان شهرهایمان جشن بگیریم و پاس و گرامی بداریم. آنکه خانه خویش را دوست و پاس می دارد خانه همسایه را هم دوست و پاس و گرامی می دارد. سورها و سرورهای خوش و نجیب و اصیل چونان عطر و رایحه خوش آزاد و رها بر بال نرم نسیم و باد به سرزمین های پیرامون دامن می گسترند و بر شامه های تندرست خوش می نشینند. حسن ختام سخن آنکه «فرهنگ»، مضرب مشترک همه مصادیق و جلوه های انسان بودن ما در جهان است.

 

یادداشت استاد در خبرگزاری مهر


خیابانی به نام استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی

شهر هشتگرد

شهرستان ساوجبلاغ

استان البرز 

 

_____________________________________


 

 حب الوطن من الایمان

دکتر علی اکبر صالحی

معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران 

 

روزهای فرهنگی شهرها و استان ها در تقویم پرافتخار ایران عزیز، روزهایی فرخنده، مبارک و وحدت آفرین است. در این مناسبت های مهم، مردم با برگزاری جشن ها و آیین های فرهنگی، افتخارات و ریشه های تاریخی و فرهنگی زادگاه و خاستگاه خود را معرفی و مرور می کنند. با حسن سلیقه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ، 17آذر 1377 (سالروز ثبت کاروانسرای صفوی ینگی امام در فهرست آثار ملی ایران) «روز فرهنگی شهر هشتگرد» نامیده شده است. هشتگرد مرکز شهرستان تاریخی ساوجبلاغ در استان البرز است. پیشینه یافته‌های باستان‌شناختی در آن، به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح می رسد. این شهرستان خاستگاه بسیاری از خاندان‌های عریق علمی از جمله «خاندان علمی و فرهنگی برغانی» است که از دوره صفویه تا کنون در سپهر دین و دانش این سرزمین قدسی نقش‌آفرین بوده اند. با توجه به موقعیت جغرافیایی و راهبردی این شهرستان، ردپای رویدادهای تاریخ معاصر همانند جنگ های اول و دوم ایران و روس، جنبش مشروطیت، نهضت جنگل، جنگ های جهانی اول و دوم، جنبش ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را هم می توان در آن پی گرفت. از دیگر سو، عبور و توقف حدود هفتاد چهره سیاسی و فرهنگی ایرانی و خارجی در کاروانسرای صفوی ینگی امام شهر هشتگرد، موجب شده از این کاروانسرا به عنوان یکی از میهمانخانه های تاریخ دیپلماسی ایران در مسیر جاده ابریشم یاد شود. همه این افتخارات فرهنگی و تاریخی و همچنین پیوند اینجانب با روستای تاریخی برغان و خاندان برغانی ایجاب می کند که روز فرهنگی شهر هشتگرد را صمیمانه به همه البرزیان و اهالی نجیب و میهمان‌نواز شهرستان ساوجبلاغ به ویژه هشتگردی های عزیز شادباش عرض کنم.

جان به قربان وطن باد که در مذهب عشق

به جز از عشق وطن یاد نداد استادم

 

پیام دکتر علی اکبر صالحی در خبرگزاری مهر

_____________________________________

 

 

 

هشت دژ، هشت آبادی و هشت باغ

 دکتر مهراب رجبی

البرزپژوه و مشاور البرزشناسی استاندار البرز

 

بسم الرحمن الرحیم

«هشت» را در سلسله اعداد، عددی پر خیر و خوش یُمن و نماد برکت معرفی کرده­اند. تقریباً در تمامی ادیان این عدد را - که به عدد خدایان مشهور است. رمزی از بهشت و نشانی از عالم ملکوت دانسته، تعداد دوزخ را هفت و شمار بهشت را هشت برشمرده و آن را نشانه سبقت رحمت خداوند بر غضبش معرفی کرده­اند. در بیانی عجیب حتی بهشت را «به­هشت» به سوی هشت معنی کرده­اند. این عدد بخصوص در معماری ایران و اسلام گرامی داشته شده و در ساخت بناهای سترگ با گنبدهای بزرگ - از جمله گنبد باشکوه سلطانیه - پلان­های هشت ضلعی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. و اما «گِرد» که تعریب شده آن «جِرد» می­باشد، به معنای دژ، جا، مکان، قلعه و آبادی به عنوان پسوند اسم و صفت - در جاینام­شناسی ایران و جهان به صورت گِراد و گارت - فراوان به کار گرفته شده و معنی «سرزمین کهن» از آن مستفاد می­شود. هشتگرد این مکان باستانی واقع در مسیر جاده ابریشم به معنای هشت دژ، هشت آبادی و هشت باغ می­باشد. وهرگرد (سرزمین آفتاب) و هلگرد (سرزمین ماه) از دیگر اماکن واقع در نزدیکی هشتگرد - در مشرق آن - می­باشند. بروجرد / بروگرد/ وروگرد به معنی مکان پر خیر و آبادی سر سبز از جمله این آبادی­هاست. همچنین دارابگرد، خسروگرد، سوسنگرد، دستگرد، هرمزگرد و فرهادگرد. هفدهم آذر ماه «روز فرهنگی هشتگرد» را به اهالی محترم این شهر باستانی و تأثیرگذار در تاریخ و جغرافیا تبریک می­گویم.

تا قیامت فیض روح­انگیز جان

از فراز عرش بر هشتگردیان

 

پیام دکتر رجبی در پایگاه خبری پیام مدیریت

_____________________________________

یه صبح دیگه در هشتگرد

17  آذر «روز فرهنگی شهر هشتگرد» است که سه سال پیش در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوجبلاغ به تصویب رسید. در این‌ مناسبت، کاروانسرای صفوی ینگی امام در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. قرار است به دعوت برنامه زنده تلویزیونی «یه صبح دیگه»، چهارشنبه 16 آذر 1401ساعت 8 صبح، بنده و آقای محمدرضا کاشف (رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر هشتگرد) دقایقی در شبکه البرز از هشتگرد و ویژگی های فرهنگی و تاریخی اش بگوییم.

حسین عسکری

فایل برنامه فوق در آپارات 

 

 _____________________________________

 مجموعه مطالبی به مناسبت روز فرهنگی هشتگرد - 2

 


نوشته شده در  دوشنبه 101/9/14ساعت  12:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
آیین نقد و بررسی کتاب تاریخ هشتگرد نوشته حسین عسکری
نشست علمی درباره کتاب اشتهارد نوشته محمد پارسانسب
بازتاب انتشار کتاب تاریخ هشتگرد نوشته حسین عسکری - 1
یادداشت های حسین عسکری درباره محمدصادق فاتح یزدی
سندی تازه از سردار شهید شعبان علی نژادفلاح
اهل توقف طالقان به روایت استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی
به مناسبت درگذشت دکتر محمود مصدق
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]