سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می­ تواند در آن اتفاق بیفتد

کوشش های «گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ» آرام آرام دارد به ثمر می نشیند. در سال های سختی فرهنگ و هنر، همیشه شکیبایی و تلاش هنری آقا مهرداد و دوستانش برای من جای شگفتی داشت. شاید ایشان این روزهای بهاری را می دید که هنرمندان جوان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد واقع در استان البرز، یکی پس از دیگری دارند جایی برای خود در سینما و تئاتر ایران پیدا می کنند. اهل فرهنگ و هنر می دانند که آقا مهرداد کورش ­نیا (متولّد 1353ش) نویسنده، عکاس، کارگردان و موسس گروه نمایش بهمن در شهرستان ­های ساوجبلاغ و نظرآباد است. حضور در جشنواره­ های بین ­المللی تئاتر دانشگاهی ایران (1385)، تئاتر فجر (سال­ های 1384، 1386، 1387 و 1389)، آمانو در کشور ارمنستان (1385)، روهر در کشور آلمان (1387) و لاماما اسپولتو در کشور ایتالیا (1390) از جمله فعالیّت ­های هنری او است. یکی از نمایشنامه ­های کورش ­نیا با نام «آوازه ستاره ­ها» در ارمنستان ترجمه و منتشر شده ­است.

به خاطر دارم استاد گرامی جناب آقای جعفر والی (متولّد 1312ش) کارگردان، نویسنده، بازیگر و گوینده گفتار متن سینما و تئاتر ایران - که در یک خانواده اهل روستای وِلیان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ  متولّد شده - از حامیان جدّی این گروه هنری بود. به طوری که در سال های 1385 و 1386ش در گفت­ و­ گوهای جداگانه با یک روزنامه سراسری و خبرنامه جشنواره فرهنگی هنری شهرستان ساوجبلاغ درباره هنر نمایش در ساوجبلاغ گفت: «الان من در روستایی زندگی می کنم و به تعدادی جوان، تئاتر آموزش می ­دهم. شوق و ذوق آنهاست که باعث این اتّفاق شده است... من در هشتگرد استعدادهای خوبی می­ بینم که با آنها الان کار می ­کنم... هشتگرد شهر کوچکی است در ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می­ تواند در آن اتّفاق بیفتد. باید کوشش کنیم که چنین شود... کوشش ­ها و همدلی ­های بچّه­ های ساوجبلاغ ستودنی و باعث امیدواری است. من یک ساوجبلاغی ­ام و هر اتّفاقی که در این سرزمین بیفتد برای من پراهمیّت است. هر انسانی به محیط و فضای کودکانه ­اش دلبستگی دارد.»

در آن سال ها، درک این سخنان استاد والی و علّت شکیبایی آقا مهرداد و دوستانش برای من میسّر نبود اما امروز دارد مصداق پیدا می کند. در خبرها آمده است: «فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده که در جشنواره فیلم فجر امسال در بخش «نگاه نو» به نمایش درآمد در بخش «نوعی نگاه» جشنواره جهانی فیلم کن پذیرفته شده و اکران خواهد شد». آقا نوید محمّدزاده و آقا پوریا رحیمی سام از اعضای گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ از بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلم سینمایی ناهید چهارمین فیلم بلند و نخستین فیلم سینمایی آیدا پناهنده محسوب می‌شود که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. آیدا پناهنده فیلمنامه این فیلم را با همکاری ارسلان امیری به نگارش درآورده که مضمونی عاطفی و اجتماعی دارد. ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمّدزاده، پوریا رحیمی‌ سام، نسرین بابایی، میلاد حسین‌ پور، فریبرز زیده ‌سرایی، فریده دریامج بازیگران این فیلم و بیژن امکانیان تهیه کننده آن است.

این موفقیت مهّم هنری را به همه هنرمندان شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به ویژه استاد جعفر والی، نوید محمّدزاده، پوریا رحیمی سام و مهرداد کورش نیا تبریک عرض می کنم. دست مریزاد بچّه های گروه نمایش بهمن ساوجبلاغ.

______________________

 درباره نمایش آخرین نامه: تازه ترین  فعالیت گروه بهمن ساوجبلاغ  

دانلود فایل صوتی

گفت و گو با مهرداد کوروش نیا (نویسنده و کارگردان)

دانلود فایل صوتی

گفت و گو با پوریا رحیمی سام و میثم نوروزی (بازیگران)

گفت و گو کننده: محمّدرضا ایمانیان (خبرنگار وب سایت آوای تیوال)


نوشته شده در  شنبه 94/1/29ساعت  3:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]