سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 کاربرد واژه «تجدد ستیز» درباره اهالی روستای ایستا

آیت معروفی

ayat.maroofi@gmail.com

اشاره: فضای مجازی، توفیق آشنایی با آقای آیت معروفی را برای بنده فراهم کرد. ایشان از طریق پست الکترونیکی (رایانامه) پیگیر تهیه کتاب «روستای ایستا» بودند و در نهایت مدیر نمایشگاه دایمی بهمن هشتگرد از طریق پست، کتاب را به نشانی ایشان ارسال کرد. نوشته زیر دیدگاه آقای معروفی درباره کاربرد واژه تجددستیز درباره اهالی روستای ایستا است که بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می شود.

-------------------------------

جناب آقای عسگری سلام. ممنون از لطف شما در جواب ایمیلم. بعد از کلی مکافات از همون هشتگرد گفتم با پست برام فرستادن. یه نفس خوندمش، البته ناگفته نمونه که از طریق آقای مهدی نصیری یک سال پیش با خبر نگارشش آشنا شده بودم. در نگاه اول برای من که جغرافیام اصلاً خوب نیست و تا مدتها برام سوال بود که چرا مشهد از اصفهان دورتره تا از تهران و بعد از اینکه فهمیدم اصفهان پایین قمه و قم هم شرق تهران نیست و پایین اونه!!! فهمیدن اینکه طالقان کجاست و ساوجبلاغ که شما در موردش تحقیق کردین و کتاب نوشتین چرا به طالقان ارتباط داره کلی روشنگر!! بود. کتاب خوبی بود یعنی باید به خاطر مطالعات کتابخانه ایش به شما دست مریزاد گفت و به خاطر عکساش!! که کتابی که جنبه ی تاریخی داره بدون عکس مثه کتاب بریل میمونه برای من!

جهت مطالعه متن کامل یادداشت، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  شنبه 89/5/23ساعت  4:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اهل توقف در روستا

یادداشت انتقادی حسین کیا در روزنامه شرق

اشاره: یادداشت زیر و مقاله انتقادی «نکاتی درباره کتاب روستای ایستا» به قلم آقای حسین کیا دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی است که اولی در روزنامه شرق (دوشنبه 11 مرداد 1389، ش 1026، ص 9) و دومی در همین وبلاگ منتشر شده است. نویسنده کتاب «روستای ایستا» و «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» ضمن سپاس صمیمانه از آقای دکتر کیا، مشتاقانه از نقدهای سازنده این دوست فرهیخته استقبال می کند.

--------------------------------

در امریکا و کانادا فرقه ای به نام آمیش زندگی می کنند که سر ناسازگاری با تکنولوژی دارند. آنها از برق و اتومبیل استفاده نمی کنند، به ارتش نمی پیوندند، بیمه نمی شوند و هیچ گونه کمک مالی دولتی را نمی پذیرند. این فرقه مسیحی حدود سه قرن پیش بنیان نهاده شده و جمعیت آنها در سال 2000 میلادی تقریبا" 200 هزار نفر ذکر شده است. در ایران نیز گروهی اندک در روستایی در طالقان ساوجبلاغ زندگی می کنند که رفتاری مشابه آمیش ها دارند و از هیچ نوع تکنولوژی ای استفاده نمی کنند. آنها کارت شناسایی ندارند و با اغلب ملاک های رایج جز جمیت ایران محسوب نمی شوند. مساله تجدد و چگونگی رویارویی با آن موضوعی است که شاید به مدت یک قرن دغدغه اصلی اندیشمندان ما بوده و هنوز هم هست. برخی بی چون و چرا تسلیم آن شده اند و بعضی با قید و شرط هایی آن را پذیرفته اند و عده اندکی مانند اهل توقف از اساس آن را طرد و نفی کرده اند. نحوه شکل گیری و زندگی این گروه آخر موضوع کتابی است با نام روستای ایستا.

جهت مطالعه متن کامل یادداشت، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  دوشنبه 89/5/11ساعت  8:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

نکاتی درباره کتاب روستای ایستا

دکتر حسین کیا

 حسین کیا

 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی 

پیش از هر چیز باید به دوست عزیز جناب عسگری که پژوهش با منش او عجین گشته خسته نباشید گفت. خسته نباشید از این جهت که او در این وانفسا کماکان در پژوهیدن مداومت دارد و گویا بار سنگین انجمن پژوهش شهرستان را نیز به تنهایی بر دوش دارد. و باید از او که با تحمل مشقت های فراوان، همت بلندش را بی هیچ منتی صرف تحقیق و تفحص درباره شهرستان و مردمش کرده است سپاسگزار بود و باید به خاطر انتشار کتاب روستای ایستا، سومین کتاب محققانه و فاضلانه عسگری با موضوعیت شهرستان ساوجبلاغ، به او و اهالی شهرستان (به غیر از مسئولین اداره ارشاد) تبریک گفت. 

آنچه در ذیل می خوانید نه معرفی و نه نقد کتاب ارزشمند روستای ایستا است چرا که دوستان دیگر در معرفی کتاب به خوبی از عهده برآمده اند و نقد کتاب نیز مطلقا" در صلاحیتم نیست. اینها نکاتی است که پس از یکبار مطالعه ی کتاب برای خود نوشتم و تمایل داشتم که با مولف در میان بگذارم . باشد که ارزش خواندن داشته باشد.

جهت مطالعه متن کامل مطلب، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  یکشنبه 89/5/10ساعت  2:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روستای ایستا را به حال خود واگذاریم!

مهراب حیدری

مسئول انجمن ادبی شهرستان ساوجبلاغ (ستاک)

کتاب «روستای ایستا» تالیف حسین عسگری از دسته مطالعاتی و پژوهش هایی است که با تاکید بر علت یابی نامحسوس و با اتکا به تمامی مدارک معتبر و مکتوب و گزارش ها و مستندات شفاهی و حضوری از یک اندیشه غریب که از یک قرن پیش شروع و تا به حال جریان داشته، صورت پذیرفته است. روش شناسی اصولی مولف، بکر بودن موضوع کتاب، علاقه به کشف زوایای پنهان زندگی قوم  اهل توقف که منجر به تولید افسانه ها و حکایت های دور و دراز شده است، مهر تائید دیگری به کتاب کم حجم اما مفید روستای ایستا زده است.

جهت مطالعه متن کامل مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/5/6ساعت  7:25 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

شب های روشن

سلسله گفت و گوهای قرآنی موسسه مکتب القرآن شهرستان نظرآباد

 موسسه مکتب القرآن شهرستان نظرآباد

پنج شنبه 31 تیر 1389. ساعت 21:30

موضوع این جلسه: مبانی معرفتی و فقهی اهل توقف طالقان

کارشناسان:

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل آل احمد (مدیر موسسه رخسار قرآن)

حسین عسگری (مولف کتاب روستای ایستا)

نشانی: شهر نظرآباد. اول محله رسالت. ساختمان موسسه مکتب القرآن


نوشته شده در  جمعه 89/4/25ساعت  11:25 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  خانه ای در روستای ایستا، منطقه طالقان

«روستای ایستا»؛ تصویری از جدال سنت و مدرنیته در ایران

مهدی اصل زعیم

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی

«روستای ایستا» تلاشی است برای نمایاندن وجهی از جدال و کلنجار سنت و مدرنیته در ایران طی یک سده ی گذشته و ایرانیان برای پیشرفت خود سخت به این اهتمام محتاج اند.

کوشش ارزشمند برادر ارجمندم جناب آقای حسین عسگری در این اثر بسیار جای سپاس و امتنان دارد نه از این حیث که کاری تام و تمام کرده که الحق در این مجال اندک و این اثر موجز تلاشی وافر داشته که امید است در پیشگاه اهل معرفت در نظر آید بلکه از این رو که پژوهش در این ملک، سخت دشوار است زیرا در عرصه شعار دستانمان تا به نهایت پر است و در حوزه عمل به غایت تهی دستیم و این امر در زمینه مطالعات دینی و دین پژوهی با توجه به سایه سنگین قشری گری بر حوزه معرفت اندیشی ملموس تر و مشهود تر است.

جهت مطالعه متن کامل مقاله، اینجا را کلیک کنید.

نوشته شده در  جمعه 89/4/18ساعت  3:16 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

نقد و بررسی اولیه کتاب «روستای ایستا»

اشاره: کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» در همان روزهای نخستین نشر، بازتاب های متفاوتی را در بین خوانندگان و مخاطبان «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» برانگیخت. دیدگاه های زیر بخشی از آن نظرها است. در برخی پیام ها، عبارت داخل {...} به دلیل توهین آمیز بودن حذف گردیده است.

-----------------------------

- الیاس: آقای عسکری، من می خواهم کتاب روستای ایستا را تهیه کنم. در کرج زندگی می کنم. آیا راهی برای خرید تلفنی وجود دارد؟

- آبی: حتما کتابتونو می گیرم و میخونم بعد انتقاد می کنم ایرادی نداره که؟

- سید علی تهرانی: خیلی {...} به نظر می رسید که سخن حقی را بپذیرید. مثلا گروهی را که با چیزی «ستیزه» ندارند و دست از فناوری پرعیب امروزی کشیده اند، ناجوانمردانه «ستیزه جو»! نامیده اید! اگر کتاب «اسلام و تجدد» نوشته مهدی نصیری یا «مبانی توسعه و تمدن غرب» نوشته سید مرتضی آوینی را خوانده بودید یا با سخنان دکتر سید احمد فردید یا هایدگر در نقد تمدن غرب آشنا بودید، از نگارش و انتشار آن کتاب مزخرف شرمسار شده و توبه می کردید. نه؛ در شما حس پذیرش و تحقیق نمی بینم؛ پس چرا وقت خود را تلف کنم؟! همین چیزی که نوشته اید، روشن کرد که پاسخ دادن به شما، اتلاف وقت است. بنده کار ساکنان آن روستا را تائید نمی کنم اما آنان با کسی «ستیزه» ندارند و از اموال شخصی خود در تبریز، تنها برای این که می خواستند حتی کش مکش هم نداشته باشند، چشم پوشی کرده و بر ضد دزدان و غاصبان آن، شکایت نکردند. غایت بی انصافی و جفا و ستم است اگر کسی آنان را «ستیزه جو» بنامد. پس خواندن آن کتاب برای آنچه نوشتم،‏ لازم نیست! حیف از پول مفتی که در دست شماست و صرف چاپ آن کتاب کرده اید. در دنیایی که برای رسمی و قانونی کردن لواط و ... آن همه ادله جور می کنند،‏ به جای مقابله با آنان، کمال نادانی است که وقت و عمر و پول، صرف پرداختن به عده ای انسان بی آزار شود. از پرداختن به خطاهای دیگر و آنچه نوشته اید، چشم پوشی می کنم. 

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: حضرت آقای تهرانی، مگر شما کتاب «روستای ایستا» را خوانده اید که این گونه بی پروا همه آن را تخطئه و نفی می کنید؟ چگونه می توانید کتابی که حاصل چند سال تحقیق میدانی و کتابخانه ای طاقت زدا است را بدون مطالعه کتاب و فقط با چند عبارت تند و توهین آمیز رد کنید؟ جهت اطلاع عرض کنم که این کتاب درصدد فراهم کردن داده ها و اطلاعات دقیق و درست درباره اهل توقف طالقان است. توصیه می کنم که پس از مطالعه دقیق به نقد بپردازید. کتاب «اسلام و تجدد» مهدی نصیری تحت تاثیر این نگاه و پس از دیدار ایشان از این روستا نوشته شده است. ایشان با روش نقلی درصدد توجیه زندگی تجدد ستیزانه اهل توقف است و بنده به طور دقیق آن را مطالعه کرده ام. در ضمن با دیدگاه های تجددستیزانه مرحوم دکتر سید احمد فردید (سر سلسله دار جریان حکمت انسی) و حکیم مورد احترام او یعنی «مارتین هایدگر» نیز آشنایی دارم. طایفه تجدد ستیز طالقان از نظر مبانی معرفتی، تفاوت های فراوانی با جریان های مورد اشاره شما دارند. نمی توان فقط به جهت ضدیت با دمکراسی و مدرنیته همه آنها را یک جریان به حساب آورد. متاسفم برای شما که به امر قرآن حکیم هم اعتنایی نمی کنید. حضرت باری تعالی می فرمایند همه قول ها را بشنوید و از بهترین آنها پیروی کنید. در ضمن به فرمایش امام علی علیه السلام، یکی از مقیمان آتش متعصبان هستند. بسیار رنجور شدم از تعصب کور شما دوست نادیده ام که در وبلاگ خود http://kashmiri.blogfa.com  ادعای اخلاق هم دارید. گمان کنم اهالی «روستای ایستا»ی طالقان هم به دلسوزی شما نیازی ندارند. چون پیش از انتشار کتاب «روستای ایستا»، اهالی منطقه طالقان و حتی برخی از اهل علم و پژوهش همانند مرحوم سید محمدتقی میرابوالقاسمی - نویسنده کتاب «بازمانده میراث اسماعیلیه در ایران» - آنها را اسماعیلی مذهب و قوم خشن متهم به قتل!؟ معرفی کرده اند. دوست عزیز و عجول، باز هم توصیه می کنم که کتاب «روستای ایستا» را بخوانید و سپس داوری کنید. خوانندگان فهیم، جهت مشاهده پیام های بی اصالت و تحریف شده موجود در وبلاگ اخلاق گرای؟! آقای سیدعلی تهرانی رجوع فرمایند به نشانی: http://kashmiri.blogfa.com/comments/?blogid=kashmiri&postid=16&timezone=12642

- فرهاد باریکانی:جناب آقای عسکری، ضمن تشکر از اهتمام راسخ و تلاش ستودنی جنابعالی در حوزه ساوجبلاغ پژوهی و معرفی تاریخ و مفاخر ارزشمند این خطه از میهن اسلامی و مدیریت سایت شهیر «ساوجبلاغ پژوهی» و بالاخص پژوهش فاخر روستای ایستا، حسب الامر مراتب در وب سایت طالقان/باریکان: http://www.barikan.org  درج گردید.

- صفری: سلام جناب عسکری،  آرزومندم همیشه موفق باشید. چاپ این کتاب را تبریک می گویم. با سرو کسی را نسزد دعوی بالا /جز دلبر ما سلمه الله تعالی.

- علی: می گویند این طایفه اسماعیلی مذهب هستند نظر شما چیست؟

- سید بهروز موسوی: سلام مطلب بسیار قشنگ و جالبی بود. من اصلا" فکرشم نمی کردم که چنین چیزی وجود داشته باشه.

- سید: سلام اخوی، په پاس قدردانی از حضرتعالی و تشنگی چندین ساله برای کشف این اطلاعات، حتما در اولین فرصت آن را تهیه و می خوانیم. خداوند به شما جزای خیر دهد ان شاءالله.

- تارا: استاد عسگری سلام. تبریک میگم چاپ کتابتونو بالاخره انتظار ما هم به پایان رسید تا کتابتون چاپ بشه و بخونیم. براتون آرزوی موفقیت می کنم.

- مریم الهویی طالقانی: متاسفانه تحقیق ضعیفه. هیچ روستایی در طالقان دارای گاز نیستند تا برسد به این مکان. آب را هم بردند به نفع سوبولاغ (ساوجبلاغ).

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: منظور نگارنده، گاز مایع اگرچه به صورت خانگی (= کپسول و پیک نیک) است. از سرکار خانم خواهشمندم از ابراز نظر قوم گرایانه در این وبلاگ خودداری کنند و شهرستان ساوجبلاغ را یکپارچه ببینند. عالمانه به نظر نمی رسد که با مطالعه چکیده یک کتاب 144 صفحه ای این چنین عجولانه داوری همه جانبه کنید. پس همه کتاب روستای ایستا را بخوانید.

- مصطفی امیرخانی: سلام و عرض ارادت. موضوع جالبی است. ولی اینجانب هم نظرم همان است، لطفاً مسئله را در جو غیر اجتماعی حل و بحث کنید، از بزرگنمایی پرهیز کنید. شاید به مصالح طالقان نباشد. بجای این تبلیغات منفی فکر جاده ها و گاز و رفاهیات اکثریت باشید. به خدا طالقانی های شریف از این کار شما راضی نیستند.

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: جناب آقای امیرخانی، با سپاس از ابراز نظر شما؛ لطفا مساله روستای ایستا در طالقان را از منظر پژوهشی بررسی نمایید نه از منظر محلی و قوم گرایانه.

- محمد مهدی توکلی: سلام آقای عسکری، از آشنایی با شما و وبلاگتان خوشبختم. من توکلی، ساکن تهران و هم رشته شما هستم. راستش من هم راجع به اهل توقف چیزهای کمی شنیده بودم. این موضوع هم برای نوشتن و هم برای خواندن جالب توجه است. اما از شما تقاضا دارم که اگر تاکنون کتاب را منتشر نکرده اید، کتابتان را منتشر نکنید و در فضای اینترنتی هم درباره آن چیز بیشتری ننویسید. اجازه بدهید این گروه در خلوت خصوصی خود باقی بمانند. چون بعید نیست که اگر شناخته شوند و جنبه رسانه ای و روزنامه ای به خود بگیرند از سراسر ایران یا تهران تورهای تفریحی راه بیفتد که ببینند آدمهای100 یا 200 یا 300 سال پیش بدون برق و آب و ماشین های مدرن چگونه زندگی می کرده اند و در این صورت مطمئن باشید که این گروه دیگر توان باقی ماندن و نفس کشیدن در گوشه ای از طالقان را نخواهند داشت. بعید هم نیست که از دسنگاه های دولتی عده ای به منطقه گسیل شوند تا موضوع را پیگیری کنند و مانند آدم هایی که در پیدن کوئیه کرمان پیدایشان کرده بودند، با اینان رفتار کنند. علاوه بر اینکه این امر برای وجاهت طالقان خوب نیست، موجب می گردد که گروهی مذهبی که بنابر اعتقادات شخصی شان زندگی آرام و بی اذیتی را در پیش گرفته اند، مورد مزاحمت یا کوچانده شده اجباری قرار گیرند. برای همین از شما عاجزانه و برادرانه درخواست دارم که این موضوع را نه در اینترنت، نه درعرصه کتاب و نه در عرصه نشریات پیگیری نکنید. ضمنا خوشحال می شوم اگر با شما در تماس باشم. ممنون از لطفتان.

- سید هادی: با سلام، واقعا خسته نباشید کار بسیار خوبی انجام داده اید. من هم طالقانیم و از همشهریام می خوام که یک موضوع پژوهشی را با مسایل رفاهی و قومی اشتباه نگیرید. کاش کمی هم به جای توجه به آب به فرهنگمان هم توجه می کردیم و برای  حفظ و پاسداری از آن تلاش می کردیم.

- پاسخ مدیر وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: از نگاه علمی و پژوهشی شما به موضوع بسیار ممنونم.

- محمد علی نباتی: لطفا بیشتر برایمان بنویس. واقعا حیرت آور است.

- رضا: با سلام. ضمن عرض تشکر خواهشمندم اگر عکسی در مورد این منطقه در دسترس دارید برای من میل کنید ممنون می شوم و ضمنا تاریخ انتشار کتابتان را می خواهم ونسخه ای از آن را. به علاوه من اهل تبریز هستم و از آشنایان ایشان هستم و می توانم اطلاعاتی در مورد ایشان و خانواده ایشان به شما بدهم. با تشکر

- احمد پیشگاه پور: سلام حسین عزیز، از طرف خودم از زحمات خالصانه و متعهدانه جنابعالی سپاسگذارم. هر وقت که وبلاگ شما را می خوانم کلی شوق زده می شوم. منتظر کتاب هستم.  لطفاً از اظهار نظرهای غیر علمی و قومی هم دلسرد نشوید همیشه این مسائل مطرح بوده و اهالی نظرآباد و دوستان همیشگی شما، همواره قدردان زحمات جنابعالی خواهند بود.

MMM -: سلام استاد کارتون عالیه، موفق باشید.

- اخبار شیعیان: پژوهشگر ارجمند، جناب آقای عسکری، سلام علیکم. ضمن تشکر از عنایت شما نسبت به موسسه شیعه شناسی، به اطلاع می رساند نشریه اخبار شیعیان مایل است چنانچه جنابعالی کتاب خود را در قالب مقاله­ای خلاصه فرمایید، آن را در یکی از شماره های آتی خود منتشر نماید. با دعای خیر، اخبار شیعیان.

- حسین زارعکار: حسین جان! نفس به نفس با آنان به صحبت نشسته ام؛ حاصلش یک ماه بُهت و حیرت! حیرت از این همه اراده و عزم! وقتی از «انتظار» و «عدم تشبه به کفار» سخن می راندند، تا عُمق مغزم فرو می رفت! وه! چه شیرین! دلم بی تابِ آنجاست اما نمی خواهم با حضورم آنها را بیازارم! حسین عزیز! به مخاطبان و خوانندگانِ وبلاگت گوش زد کن که سکوتِ آنها را نشکنند!

- مازیار: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.

- اسماعیل یعقوبی (نویسنده کتاب آشنایی با مشاهیر طالقان): سلام حسین جان، کتاب بسیار محققانه شما را خواندم و بهره فراوانی بردم. امیدوارم این اثر راه را برای تحقیقات بعدی در مورد تاریخ و فرهنگ این خطه هموار سازد. به امید پیروزی و بهروزی.

- زهرا باریکانی: با راهنمایی مدیریت محترم سایت باریکان، از کتاب فروشی نیما واقع در شهرک طالقان کتاب روستای ایستا را تهیه نموده و مطالعه کردم. محتوای کتاب بسیار جالب و ارزشمند بود. مطالعه این کتاب را به همه عزیزان طالقانی توصیه می کنم.

- داوود: سلام برادر من. هفته قبل روستای ترک آباد بودم. داخل شدم و با یه آقای تقریبا 60 ساله صحبت کردم چون خودم ترکی بلد هستم، راحت صحبت کردیم. یه سوال داشتم شما نوشتید که با سیدجواد که بار علمی کمی داشت مشکل داشتند حال آنکه آنها از مدت ها قبل توسط حسین قلی ضیایی زمین در طالقان خریده بودند. الان توسط چه کسی هدایت می شوند؟ در مورد علمای فعلی چه نظری دارند؟ اگه جواب بدید خوشحال میشم. یاعلی مدد.

چهار پیام زیر  در «وب سایت شعر نو» به نشانی: http://www.shereno.com/news2.php?id=8705  

پس از درج چکیده کتاب روستای ایستا به وسیله یکی از کاربران، بیان شده است.

- امید صباغ نو: می دانم از نزدیک رفتی و دیدی یا نه؟ سال 77 با یکی از اساتید دانشگاهمان که از اهالی طالقان بود و اتفاقا شاعر هم بود برنامه ای گذاشتیم و چند نفری سری به این منطقه زدیم. چون استادمان با آنها آشنایی داشت توانستیم نزدیکتر برویم و از نزدیک زندگی شان را ببینیم.آدمهای جالبی هستند. مطلبی که نوشتی مرا به خاطرات آن روزها برد. دستت درد نکند. شاد باشی دوست خوبم.

- ن. افضلی: من همین امروز این مطلب را از کسی شنیدم و فوری رفتم تو ویکی پدیا درباره اش مطلب بخونم خیلی برام جالب بود اگه اطلاعات یا خاطره جالبی دارید ازشون ممنون میشم بنویسین که ما هم مطلع بشیم.

- حسین حاجی آقا: اگر مردم آزار نیستند پس کاری با آنها نداشته باشید .در کانادا هم زندگی ما در تنهایی و پشت درب های بسته و اسرار آمیز است و از هم می ترسیم. شاید کانادایی هستند؟

- هاشم پور محمدی: خیلی جالب بود منو یاد زمان سربازیم انداختی. من سرباز معلم بودم و در روستاهایی درس دادم که مردمش دین مخصوص خودشونو داشتن. یه دنیا خاطره دارم. پاینده باشید.


نوشته شده در  شنبه 89/4/5ساعت  11:27 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در 144 صفحه و شمارگان 2100 نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد.

انتشار نخستین پژوهش درباره تجدد گریزان طالقان

کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» تألیف حسین عسگری از پژوهشگران شهرستان ساوجبلاغ در 144 صفحه و شمارگان 2100 نسخه به وسیله نشر شهید محبی منتشر شد.

بنا به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ، این کتاب نخستین پژوهش درباره طایفه تجدد گریز ساکن در منطقه طالقان است که بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از عالمان دوره مشروطیت) باقی مانده اند و با الهام از آرای فقهی او روستایی سنتی و ایستا در طالقان سامان داده اند.

آنان شیعه اثنی عشری هستند که بر زندگی دویست سال پیش ایرانیان توقف کرده اند. همچنین شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله کشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و یارانه استفاده نمی کنند.

یادآوری می شود میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای 1311 خورشیدی) از آن فقیهانی است که در هر دو حیطه نظر و عمل بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش فراوان تأکید می کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می داد و از مخالفان سرسخت مشروطیت بود.

بازتاب خبر انتشار کتاب روستای ایستا

وب سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

 http://www.ershadtehran.ir/index.php/news/5-news/525-6-890330

وب سایت باریکان طالقان: http://www.barikan.org/

وب سایت خبرگزاری ایرنا: http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=1212601&IdZone=36

مراکز اصلی پخش و فروش کتاب

تهران، انتشارات حروفیه  09121380263-  33136404

تهران، میدان انقلاب، خیابان منیری جاوید (اردیبهشت)، کوچه مبین، پلاک 4، مؤسسه کتاب ققنوس

 66408640- 66460099  

تهران، ابتدای خیابان فلسطین شمالی، ساختمان مهر، طبقه 6، نشر شهید محبی

66415985 - 66466108

تبریز، خیابان ارتش شمالی، جنب اتاق بازرگانی، کتابفروشی سپهر

5263552 - 0411

هشتگرد، جنب بانک ملی، پاساژ توحید، نمایشگاه دایمی کتاب بهمن

4233106- 4233183- 0262

شهر طالقان، میدان معلم، فروشگاه کتاب نیما (میرحسینی)

4724676- 0262


نوشته شده در  دوشنبه 89/3/31ساعت  1:6 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

  میرزا صادق مجتهد تبریزی (1274-1351ق) پیشوای اهل توقف طالقان

روستای ایستا

 روستای تجدد گریزان طالقان

=بخش اول=

حسین عسگری: در نهایت پس از یک سال انتظار آزاردهنده، مجوز نشر کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» صادر شد و این کتاب در شمارگان 2100 نسخه به وسیله نشر شهید سعید محبی (ناشر دایره المعارف تشیع) منتشر گردید. مقاله ذیل چکیده آن کتاب است که قرار است ذیل عنوان «کوی منتظران» در جلد چهاردهم دایره المعارف تشیع به چاپ رسد. این جلد از دایره المعارف آخرین مراحل آماده سازی برای چاپ را می گذراند.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/3/20ساعت  12:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

روستای ایستا

روستای تجدد گریزان طالقان

=بخش دوم=

ایمان در نگاه آنان از جنس تعبد است. از همین منظر عقل را وظیفه ساز نمی دانند و وجود آن را فقط برای وظیفه شناسی ضروری می پندارند. در اعیاد و سوگواری ها نیز مراسم خاصی برگزار نمی کنند. هیچ کس تاکنون زنان و دختران آنان را ندیده است. فرزندانشان پس از رسیدن به سن تکلیف مختار هستند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند. هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی کنند. کم عیبت ترین حکومت دوره غیبت کبری را تا حدودی سلسله قاجاریه می دانند، بر همین مبنا برخی از آنان تلاش می کنند که نسب خود را به قاجاریه برسانند. رویدادهای تاریخی سقیفه بنی ساعده (واقعه انتخاب جانشین پیامبر اکرم (ص) در سال یازدهم هجری قمری)، جنبش مشروطه خواهی ایرانیان و انقلاب کبیر فرانسه در قرن هجدهم میلادی را نقطه عطف رواج بی دینی و انحراف عقیدتی می پندارند.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/3/20ساعت  12:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   11   12      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]