سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

استاد خسرو پور نادعلی مبتکر خط اوج در خوشنویسی ایران

استاد «خسرو پور نادعلی» با الهام از سبک های مختلف خوشنویسی، موفّق به ثبت یک شیوه نو در خوشنویسی ایران شد که اخیراً در معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ابتکار هنری ثبت شده است. ایشان سال ها پیش خوشنویسی به این سبک را تمرین می کرد. روشی که در آن مداد جایگزین قلم نِی و دوات و لیقه شده است. استاد پور نادعلی متولّد 1339، ساکن شهرستان نظرآباد از توابع استان البرز است. 16- 15 ساله بود که به آثار خوشنویسی مربی کانون پرورش فکری محلّ زندگی اش در شهر قصرشیرین علاقه مند شد و گرچه به گفته خودش قلم نی را دوست نداشت اما به جایش از مداد استفاده کرد. این کشش و رغبت به خوشنویسی سرانجام او را به سبکی تازه رهنمون شد که با تایید معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت در معاونت حقوقی این وزارتخانه، «خط اوج» نام  گرفت. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 94/1/29ساعت  12:43 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

ارایه مقاله در کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی  پیشرفت

امروز مطّلع شدم که مقاله آقای طاهر اصغرپور از فرهنگیان خوش نام شهرستان نظرآباد با عنوان «ناسیونالیسم مدنی و همبستگی ملّی در جمهوری اسلامی ایران» مورد پذیرش هیات داوران چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار گرفته  و قرار است در یکی از روزهای 30 یا 31 اردیبهشت 94 ارایه شود. ایشان متولّد 1353، دارای کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و رییس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه مکتب القرآن شهرستان نظرآباد است. در وبلاگ «برابری در آزادی»، درباره خود نوشته است: «معلمی هستم که به فعالیت های اجتماعی علاقه مند هستم و اخیراً در حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ ایران کتابی را تالیف کرده ام و به امید خدا پس از اخذ مجوز از وزارتخانه به بازار عرضه خواهد شد.» برای ایشان کامیابی های بیشتر علمی و فرهنگی را آرزومندم. چکیده مقاله در ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 94/1/24ساعت  12:31 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

رضا مهدی زاده

 برترین طراح صحنه سال در جشن کانون ملی منتقدان تئاتر

در جشن کانون ملّی منتقدان تئاتر، تندیس بهترین طراحی صنحه به هنرمند البرزی از شهرستان نظرآباد رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نظرآباد، در چهاردهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر که در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد، رضا مهدی زاده برای نمایش «سقراط» تندیس بهترین طراح صحنه را دریافت کرد. نامزدهای این بخش عبارت بودند از دکتر علی رفیعی برای نمایش یرما، منوچهر شجاع برای مجموعه آثار و شیما میرمحمدی برای نمایش عروسک‌های سکوت. مهدی زاده پیش از این به مدت چهار سال رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان نظرآباد بود. ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 93/12/26ساعت  10:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دکتر مهدی شقاقی

همکار پروژه تدوین سند چشم ‌انداز کتابخانه ‌های عمومی ایران

دکتر مهدی شقاقی دارای درجه دکتری در رشته کتابداری و اطلاع ‌رسانی از دانشگاه تهران، متولّد شهر نظرآباد از توابع استان البرز است. ایشان برادرِ استاد محمّد شقاقی نویسنده، ناشر و مدیر انجمن زبان و ادبیات عربی آموزش و پرورش استان های تهران و البرز است. بنده بارها ذکر خیر دکتر شقاقی را از استاد شقاقی و دیگر دوستان شنیده بودم تا اینکه در اینترنت به مقاله «وانمودگی نشانه‌ها در واقعیت مجازی» چاپ شده در ماهنامه سوره اندیشه برخوردم. جا دارد یادی کنم از دیگر عضو خانواده فرهیخته و نجیب شقاقی که در سنین جوانی بر اثر تصادف درگذشت. شادروان علیرضا شقاقی که همزمان معلّم ریاضیات و اخلاق ما بود. روحش قرین رحمت الهی باد. برای پاسداشت فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر شقاقی، نگاهی می اندازیم به کارنامه ایشان. ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 93/12/26ساعت  10:24 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

استاد عباس میرخانی

غزلسرای خوش قریحه ساوجبلاغی در انجمن های ادبی تهران

جستجوها و پژوهش های مورد نیاز برای نگارش کتاب «نام آوران ساوجبلاغ» - که آخرین مراحل تالیف را می گذراند - برکت دیدار و گفت و گو با فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد را برایم در پی دارد. در همین راستا در 19 مهر 1391 در روستای زیبای تالیان - از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ - خدمت شاعر گرامی جناب استاد عباس میرخانی رسیدم. ایشان متولد سال 1325 خورشیدی در روستای تالیان است که از همان کودکی با خانواده اش در شهر تهران ساکن شده است. استاد میرخانی از شاعران غزلسرای معاصر ایران است. اشعارش بیشتر در سبک هندی و گاهی هم عراقی است. وی در انجمن های ادبی تهران نشو و نما یافته و تحصیلات عالی دارد. مهربانی، تواضع، نظم، وسعت دید و شناخت قابل تحسین از تاریخ و  ادبیات معاصر ایران از جمله ویژگی های این شاعر خوش قریحه ساوجبلاغی است. در همان نخستین دیدار با استاد میرخانی، یکی از مجموعه اشعارش با عنوان «یادگار دفتر عمر» را به یادگاری گرفتم. این کتاب در شمارگان 3000 نسخه در سال 1376 به کوشش نشر نشانه در تهران منتشر شده است. نخستین غزل این کتاب را با هم زمزمه می کنیم:

به نوبهار جوان می شود طبیعت پیر

تو نیز ای تن خاکی جوانی از سر گیر

دم بهار چو جان می دمد به پیکر خاک

بدین نوید تو هم جان تازه ای بپذیر

به جام باده فروشوی زنگ غم از دل

که جز به می غم هستی نمی رود ز ضمیر

چو رند مست غنیمت شمار فرصت وقت

«که در کمینگه عمر است مکر عالم پیر»

بهار عمر نپاید کنون به شادی کوش

که در پی اند ترا رهزنان بهمن و تیر

گل مراد ز گلزار عمر کی چیند

هر آنکه گشت به جان در غم زمانه اسیر

مرا که دست فرو شسته ام ز هر دو جهان

ملامت همه عالم نمی کند تاثیر

به کفر و زندقه بدام عالمی بودن

هزار مرتبه خوشتر که شهره در تزویر


نوشته شده در  جمعه 91/10/1ساعت  6:16 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 کتابخانه مجلس شورای اسلامی

 

سعید پالیزدار؛ حامی نسخ های خطی

در سال 1341 خورشیدی در روستای کوشکذر از توابع شهرستان ساوجبلاغ متولد شد. از سال 1365 فعالیت های عکس برداری و فیلم برداری خود را به صورت آزاد آغاز کرد. در سال 1375 در سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد به کار عکس برداری از نسخه های خطی پرداخت. تصویربرداری از نسخه های خطی کتابخانه های ملی تبریز، کندلوس چالوس، آخوند همدانی حاصل این دوره از فعالیت وی است. وی از سال 1376 متصدی واحد میکروفیلم کتابخانه مجلس شورای اسلامی شد و در سال 1379 با یاری همکاران واحد فیلم، آقایان سید محمدحسین مرعشی و محمدرضا مصوری توانست بیش از 16000 جلد نسخه خطی و نشریات قدیم، صورت مذاکرات مجلس سنا و ملی، روزنامه مجلس و مجموعه قوانین مجلس شورای ملی را به صورت میکروفیلم در آورد. وی در سال 1386 به عنوان حامی نسخ خطی، مورد تقدیر قرار گرفت. 


نوشته شده در  جمعه 91/7/21ساعت  5:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

مهدی اصل زعیم؛ در پی شناخت جامعه از ساوجبلاغ تا حیدرآباد هند

آقای مهدی اصل زعیم از فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد است که هم اکنون جهت تحصیل در مقطع دکتری جامعه شناسی در کشور هند به سر می برد. ایشان به مناسبت   25 اسفند - روز بزرگداشت بانو پروین اعتصامی -  با نگارش مقاله ای با عنوان «پروین نماد زن نوگرای خردمند ایرانی معاصر»، اشعار این شاعر نامدار را با نگاه جامعه شناختی مورد تحلیل قرار داده است. گفتنی است مقاله مورد اشاره در روز 25 اسفند 1390 در سمینار بزرگداشت پروین اعتصامی در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر حیدرآباد هند ارایه گردید. چکیده آن مقاله به این شرح است: «مطالعه جامعه شناختی اشعار پروین اعتصامی و بررسی اندیشه های بلند این بانوی ایرانی نیازمند مطالعه تاریخ معاصر و فراشدهای تاریخی و اجتماعی ایران طی یک سده گذشته در قالب رویارویی سنت و مدرنیته است. واکنش ایرانیان در برابر مدرنیته را می توانیم به سه دسته تقسیم نماییم . یکی ،شیدایی و تسلیم تمام عیار در مواجهه با جریان نوگرایی، دیگری پس زدن هر آنچه رنگ و بوی نوگرایی می دهد و پنهان شدن در لاک لایتغیـّر سنت و سوم، گزینش مؤلفه های موردپسند و مکمل از دو پارادایم سنت و مدرنیته و طرحی نو درانداختن، که پروین نماینده ای شایسته برای جریان سوم است.

پروین با تأکید بر عقلانیت، علم آموزی و خردورزی بر گوهره دنیای جدید انگشت می نهد و از آن سو با بهره گیری از آموزه های حکیمانه ایرانی و شرقی بر رعایت اخلاق فردی و اجتماعی، آزادی از بند نفسانیات و اصلاح رابطه انسان با خویشتن، هم نوعان و آفریدگار تأکید دارد و از این رهگذر در فرآیند تاریخی برساختن نوگرایی ایرانی سهمی سترگ را به خود اختصاص داده است. نظام فرهنگی ایران به لحاظ کارکرد ذاتی خویش وظیفه دارد تا در شرایط آنومیکی که امروزه جامعه ایرانی به آن دچار شده و می رود تا تعاملات اجتماعی و بنیان های اخلاقی جامعه را نیز با صدمات جدی روبرو نماید به معرفی الگوهای موفق نوگرایی با تأکید بر سرمایه های فرهنگی ایران اهتمام نماید و پروین اعتصامی الگویی موفق و ارزشمند از زن نوگرا و خردمند در این حوزه می باشد.»


نوشته شده در  پنج شنبه 90/12/25ساعت  8:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 محمد حسن حجتی متخلص به پریشان (متولد 1320 خورشیدی) شاعر و نویسنده آیینی

برای دوست عزیز و شاعر آزاده آقای محمد حسن حجتی متخلص به پریشان!

محمد حسن حجتی متخلص به پریشان (متولد 1320 خورشیدی) شاعر و نویسنده آیینی، اگر چه متولد شهرستان قوچان است اما سال ها است که در شهر نظرآباد سکنا گزیده است. مدیریت سیزده ساله کتابخانه موسسه اسلامی مسجد نارمک تهران، مسئولیت کتابخانه مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو شورای نویسندگان مجله های «پیام انقلاب» و «امید انقلاب»، همکاری با نشریات دینی چاپ قم و انجمن ادبی فرخی یزدی کرج، فعالیت در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از مهم ترین فعالیت های فرهنگی و اجتماعی او به شمار می رود.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 90/9/4ساعت  1:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 آواز آخرین تصنیف های استاد علی تجویدی در اثر موسیقیایی «یک نگه کرد و گذشت» از مهم ترین فعالیت های هنری علیرضا فریدون پور (خواننده ساوجبلاغی) است.  

علیرضا فریدون پور

خواننده ساوجبلاغی موسیقی اصیل ایرانی

علیرضا فریدون پور (متولد 1351 خورشیدی) خواننده موسیقی سنتی است که در شهرستان ساوجبلاغ زاده شد. خوانندگی ارکستر پایور به سرپرستی استاد هوشنگ ظریف، اجرا در کشورهای هلند و بلژیک در سال 1385 خورشیدی، همکاری با واحد موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی استاد اسدالله ملک، آواز آخرین تصنیف های استاد علی تجویدی در اثر موسیقیایی «یک نگه کرد و گذشت» از سال 1384 تا 1387 خورشیدی از مهم ترین فعالیت های هنری او به شمار می رود. تازه ترین فعالیت او، اجرای کنسرت به همراه گروه همنوازان شیدا به سرپرستی استاد محمدرضا لطفی در روزهای 25، 26 و 27 آبان 1390 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران است. این کنسرت در دو بخش بداهه نوازی و گروه نوازی برپا خواهد شد که در بخش نخست استاد لطفی با اجرای قطعاتی در دستگاه های مختلف به تک نوازی می پردازد. همچنین در بخش دوم کنسرت، گروه بزرگ همنوازان شیدا که متشکل از گروه بانوان و گروه همنوازان شیدا است به صحنه می روند و قطعاتی را به صورت چندصدایی در دستگاه همایون اجرا می کنند. وبلاگ «ساوجبلاغ پژوهی» برای این هنرمند ساوجبلاغی، آرزوی پیروزی و بهروزی بیشتر دارد. (ویژه نامه فرهنگ و هنر ساوجبلاغ، ص 7؛ روزنامه اعتماد، ش 2304، ص 8)


نوشته شده در  یکشنبه 90/8/15ساعت  9:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  

کتاب بوستان معرفت نوشته ابوطالب باقری شاعر ساوجبلاغی ابوطالب باقری مسئول کانون بسیج هنرمندان و انجمن ادبی ولایت شهرستان ساوجبلاغ

مدیر انجمن ادبی ولایت و کانون بسیج هنرمندان در ساوجبلاغ

ابوطالب باقری 45 ساله هم اکنون مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان ساوجبلاغ است. او در سرودن اشعار مذهبی و کلاسیک مهارت دارد و تاکنون دو کتاب با نام های «بوستان معرفت» و «گنجینه معرفت» منتشر کرده است. وی همچنین مسئولیت «انجمن شعر ولایت» را  بر عهده دارد. شاعر ساوجبلاغی موفقیت خود در شعر و ادب را مرهون محبت های همسر و فرزند خود می داند که فضای خانه و زندگی را همیشه برای او آرام و دلپذیر ساخته است و از آن بسیار سپاسگزار است.

وی هدف از تشکیل کانون بسیج هنرمندان را آشنایی با نخبگان و هنرمندان می داند و می گوید: «نخستین گام در این کانون، برگزاری شب های شعر و تشکیل انجمن شعر ولایت است که همه شعرای مذهبی و سرایندگان غزل های کلاسیک و شعر نو می توانند در آن حضور یابند.» باقری یادآور می شود: «شرکت دادن هنرمندان این کانون در جشنواره های عمومی کشوری و ایجاد تسهیلات لازم برای آن ها از اهداف کانون است و قرار است با چاپ کتابی زیبا و پر حجم به معرفی شعرا و نخبگان شهرستان اقدام کنیم.» وی در پایان می گوید: «همکاری با آموزش و پرورش برای آشنایی با نخبگان و هنرمندان جوان این اداره و معرفی آن ها به کانون بسیج هنرمندان استان از هدف های ما است که امیدواریم مسئولان شهرستان در زمینه های فرهنگی و هنری همکاری لازم را با این این کانون نموده و ما را سپاسگزار عنایات و الطاف خود بنمایند (روزنامه اقتصاد پویا، 8 شهریور 1390).

اشعاری از ابوطالب باقری در نشانی زیر:

http://vanashema.blogfa.com/post-60.aspx


نوشته شده در  جمعه 90/6/25ساعت  4:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]