سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

سفالینه‌ های نه هزار ساله تو را می‌ خوانند

سرزمین کهن البرز که تاریخ، آیین ها، سنت ها، آداب و رسوم دیرپایش همواره گویای جاودانگی و قدرت ریشه دار فرهنگی آن بوده است در خود هزاران رمز و راز دارد شهرستان نظرآباد یکی از شهرستان های استان البرز است که به سرزمین کهن خشت معروف است این شهرستان در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و از شمال به بخش مرکزی ساوجبلاغ و سلسله جبال البرز، از طرف جنوب به بخش اشتهارد در شهرستان کرج، از طرف غرب به شهرستان آبیک (استان قزوین) و از طرف شرق به دهستان های رامجین و سعیدآباد شهرستان ساوجبلاغ محدود می شود.

منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان شناسی از محوطه ها و تپه های تاریخی در شهرستان نظرآباد همگی بیانگر وجود فرهنگ غنی این سرزمین از دوران پیش از تاریخ است. وجود بقاع متبرک امام زاده ابراهیم، امام زاده ابوالحسن، تینال تپه، محوطه باستانی ازبکی، روستاهای زیبا از جمله روستای عشایری گُلدره، روستای شیخ حسن که مهد آثار تاریخی است، منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی و غیره هر سال پای گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 95/1/7ساعت  2:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

ورودی یکی از غارهای هیو

این غارها مربوط به دوران پارینه سنگی است

در هشت کیلومتری شهر هشتگرد به قزوین، سه غار به فاصله تقریباً 15 متر از یکدیگر در دامنه کوه قرار دارند. طبق مطالعات انجام شده این احتمال وجود دارد که غارها مربوط به دوران پارینه سنگی باشد. «غار هیو»  در بخش شمال غربی هیو  و در دره تفریحی واسوار واقع شده است. این غار در لایه هایی از سنگ های آهکی با سن تقریبا 265 میلیون سال موسوم به آهک های روته واقع شده است. البته این به معنای سن تشکیل غار نبوده و شواهد، حاکی است از جوان بودن فوق العاده خود داراست. دهانه غار با قطر حدود 60 سانتیمتر و شیب زیاد متاسفانه و شاید به نوعی خوشبختانه، ورود به آن را مشکل ساخته است.

بدنه اصلی غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن در قسمت هایی به بیش از 23 متر می رسد. در این بخش استالاک تیتها و استالاگ میت هایی وجود دارد که بخش اعظمی از آنها متاسفانه به دلیل ناآگااهی از ارزش علمی و زیبایی شناختی، تخریب شده است. عدم وجود ستون های کامل (استالاک تیتها و استالاگ میت ها به هم وصل شده) نشان از جوان بودن و یا وجود گالری های عمقی تر دارد. اصولا تشکیل غارها مراحلی دارد که اولین مرحله آن وجود سنگ اولیه ای با توان غارزایی است که مطلوب ترین آنها سنگ آهک است . در درجه ی بعد این سنگ ها می بایستی از درز و شکاف مطلوب جهت هدایت آب برخوردار می باشند. مهم ترین عامل در تشکیل غارهایی از این نوع، وجود آب هایی با توان انحلال بالا است. در نهایت، کل این فرآیند در زمانی طولانی، که در مواردی تا دهها میلیون سال به طول می انجامد، حفرات زیرزمینی موسوم به غار را ایجاد می کند.


نوشته شده در  جمعه 94/5/23ساعت  10:42 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ساوجبلاغ در یک نگاه

شرح 

تعداد

بخش مرکزی

بخش چندار

بخش چهارباغ

جمع

آثار باستانی

30

59

35

124

آثار به ثبت ملی رسیده

22

19

14

55

امامزاده ها و بقاع متبرکه

6

14

8

28

تپه و محوطه باستانی

13

9

23

45

بناهای تاریخی

2

15

4

21

روستاهای نمونه گردشگری

1

4

1

6

غارها

1

--

--

1

درختان کهنسال

6

6

1

13

آبشار

--

2

--

2

مناطق نمونه گردشگری مصوب در سطح ملی

--

3

2

5

 

 

 

 

 

 

 

 

   منبع: گروه طرح و برنامه معاونت برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ.


نوشته شده در  دوشنبه 94/3/4ساعت  9:23 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

سفر نوروزی به ساوجبلاغ؛ سرزمین چشمه های سرد

شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود یک هزار و 22 کیلومتر متر مربع از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان، از غرب به استان قزوین و شهرستان نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان کرج محدود می شود. ساوجبلاغ دارای سه بخش چهارباغ، چندار و بخش مرکزی است و پنج شهر شامل شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، کوهسار، چهارباغ و گلسار دارد. ساوجبلاغ یک واژه ترکی به معنای «چشمه سرد» است و این نام به خوبی نشان دهنده طبیعت شگفت، سرسبز و پر از رودخانه­ها و چشمه­های این منطقه است .

ادامه مطلب

نوشته شده در  جمعه 91/12/25ساعت  8:7 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روستای عشایری «گلدره» در شهرستان نظرآباد از روستاهایی است که قابلیت‌های فراوانی در جذب گردشگران دارد.

 

از روستای عشایری «گلدره» نظرآباد  تا روستای «سنج» ساوجبلاغ

«روستای هدف گردشگری» به محدوده‌ای جغرافیایی اطلاق می‌شود که در این محدوده یک یا چند یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که وجود آنها، انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود. از این رو استان البرز دارای 12 روستای هدف گردشگری است، ولی اکثر این روستاها هنوز از امکانات اولیه و زیرساخت‌های گردشگری خوبی برخوردار نیست. استان البرز با وجود این که به لحاظ مساحتی از وسعت پایینی برخوردار است، همه اقلیم‌های گرم و خشک، معتدل و کوهستانی را در دل خود جای داده و دارای پنج شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان، اشتهارد و کرج است که هر کدام به نوبه خود، روستاهایی با جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصر به فردی دارد.

برای مثال روستای «گلدره» در شهرستان نظرآباد یکی از همین روستاهایی است که قابلیت‌های فراوانی در جذب گردشگران دارد. سیدحسام موسوی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد در این باره می‌گوید: گلدره، تنها روستای عشایری استان البرز است که پتانسیل‌های خوبی به لحاظ جذب گردشگر دارد. این روستا یکی از روستاهای پویای استان به‌شمار می‌رود و همه جاذبه‌های کویر را داراست که می‌تواند مقصد مناسبی برای تورهای عشایری و کویری باشد. وی می‌افزاید: شترسواری، اسب‌‌سواری و دیدن زیبایی‌های آسمان در شب ازجمله جاذبه‌‌های این روستاست و زندگی سنتی‌ای که در روستا جریان دارد، بسیار لذتبخش و دیدنی است. وی با اشاره به مشکلات این روستا برای جذب گردشگر و توریست می‌گوید: نبود زیرساخت‌هایی مانند کمپینگ اقامتی یا خانه‌هایی برای اسکان مهمانان و نبود امکانات بهداشتی، مانع توسعه گردشگری و در نهایت اشتغالزایی در این روستا می‌شود.

هادی بابازاده، رئیس میراث فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ نیز با اشاره به غنی بودن این شهرستان به لحاظ میزان روستاهای هدف گردشگری می‌گوید: «برغان»، «ورده»، «سنج» و «تکیه» از جمله این روستاها بوده که هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریستی و هم میراثی و باستانی غنی هستند، ولی روستای برغان دارای یک بازار قدیمی و شاخص است که نیاز به مرمت دارد. وی نبود زیرساخت‌های لازم را یکی از موانع توسعه روستاهای هدف در استان دانسته و ادامه می‌دهد: علاوه بر این مساله، آشنا نبودن موسسات گردشگری البرز و تهران و عدم برگزاری تورهایی به این مناطق باعث کمتر شناخته شدن و مورد بی‌توجهی قرار گرفتن روستاهای هدف می‌شود. وی تصریح می‌کند: برای توسعه گردشگری روستایی اختصاص اعتبارات کافی در این زمینه الزامی است (به نقل از خبرگزاری ایسنا).


نوشته شده در  جمعه 91/11/13ساعت  7:50 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پل دوره صفویه در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ  

حکایت روستایی کوچک در ساوجبلاغ که منطقه گردشگری ملی شد

محمود رضا عباسی

امروزه در جهان اهمیت و ارزش صنعت توریسم بر هیچ کس پوشیده نیست، از این‌رو همواره در کانون توجه مسئولان در سراسر جهان قرار گرفته است. البته کشور ما نیز از این اصل مستثنی نبوده و همواره متولیان و مسئولان امر در تلاش هستند که این صنعت گسترده و اشتغالزا و پردرآمد در کشور ما هم رونق داشته باشد، یکی از بهترین و شایسته‌ترین کارهای انجام شده مطالعه و شناسایی مناطق جاذب گردشگری و از جمله تعیین روستاهای هدف گردشگری در کشور است که واقعاً هر یک از این روستاها که به لحاظ طبیعت، تاریخ، آداب و رسوم و سایر معیارها که از روستاهای هدف گردشگری محسوب شده‌اند واقعاً جالب، جذاب و دیدنی است. حتماً اسم و آوازه گوجه‌سبز و آلوی برغان به گوشتان رسیده است. روستای کهن و آباد برغان یکی از مشهورترین روستاهای شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار آن شهرستان است که البته در تقسیمات جدید دیگر باید گفت در استان البرز واقع شده اما به دلیل نزدیکی به تهران در ایام تعطیلات میزبان تهرانی‌های زیادی است. برغان از شمال به جبال طالقان، از جنوب به کوهپایه‌های شمالی کرج، از شرق به کوه‌های دروان و از غرب به ناحیه کوهستانی ولیان و شرق کردان محدود است.

ادامه گزارش

نوشته شده در  دوشنبه 91/4/26ساعت  3:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 در باغ پرندگان شهرستان ساوجبلاغ حدود دو هزار و 500 نمونه از پرندگان سراسر دنیا نگهداری می شود.

ساوجبلاغ میزبان بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در  خاورمیانه

خبرگزاری مهر: دوستداران طبیعت و پرندگان هر بار نامی از باغ پرندگان را  می شنوند ناخودآگاه باغ زیبای پرندگان اصفهان را به خاطر می آورند. در سال های اخیر علاوه بر اصفهان چندین شهر دیگر نیز اقدام به راه اندازی باغ است .نمایشگاه پرندگان شهر چهار باغ از توابع شهرستان ساوجبلاغ با مساحتی بالغ بر 10هزار متر مربع (در طبقات) دارای سالن های سرپوشیده همچنین برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی آموزشی وتفریحی به منظور نگه داری از گونه های نادر و رو به انقراض طراحی و ساخته شده است. این نمایشگاه بزرگ ترین کلکسیون کبوتران و ماکیان زینتی در جهان را دارا بوده ومجموعه ای بی نظیر از پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری ها، طوطی ها و... را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه است که پنج هزار پرنده نادر را از 65 کشور جهان در خود جای داده است و جالبتر این که این نمایشگاه بی نظیر در استان البرز قرار دارد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 91/1/11ساعت  8:22 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پرواز جوانترین دانشجوی ایرانی (آرش منصوری) توسط جوانترین استاد خلبان (مجید آهوری) در فرودگاه آموزشی و تفریحی شهرستان نظرآباد، تابستان 1389 

 نظرآباد میزبان نخستین مجموعه پروازی خصوصی خاورمیانه

خبرگزاری مهر: فرودگاه آموزشی و تفریحی آزادی شهرستان نظرآباد به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه، یکی از جاذبه های تفریحی استان البرز است که از گردشگران پذیرایی می کند. برخورداری از فرودگاه در یک استان همواره زمینه ساز رشد و توسعه یک استان بوده است.  استان نوپای البرز نیز از ظرفیت های بالایی در این بخش برخوردار است که از آن میان می توان به فرودگاه باری و بین المللی پیام و فرودگاه تفریحی و آموزشی آزادی اشاره کرد. هر دوی این فرودگاه ها آن گونه که باید معرفی نشده و از ظرفیت های بسیار بالای آنها بهره گیری چندانی نمی شود. تفریحات هوایی یکی از سرگرمی های میهج و در عین حال پر هزینه است که در سراسر کشور طرفداران خود را دارد و از این رو نیز فرودگاه تفریحی و آموزشی آزادی در شهرستان نظر آباد استان البرز روزانه میزبان بسیاری از علاقه مندان به پرواز و تفریحات هوایی است. همچنین بسیاری از علاقه مندان به خلبانی و پرواز نیز می توانند با مراجعه به بخش آموزش این فرودگاه از خدمات آموزشی آن بهره مند شوند.

فرودگاه تفریحی و آموزشی «آزادی» از مناطق نمونه گردشگری استان البرز است. این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه واقع شده و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه فعال است. مجموعه پروازی آزادی بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‏های تخصصی انجام می‌شود. فرودگاه آزادی با در اختیار داشتن امکانات متنوع قطب نخست هواپیمای فوق سبک ایران و مرکز خرید و فروش این نوع از هواپیماها است. همچنین در این فرودگاه تعمیرات و دیگر خدمات برای هواپیماهای خصوصی انجام می شود. فرودگاه آزادی در شهرستان نظرآباد دارای امکاناتی همچون، باند و برج مراقبت پرواز، آشیانه آماده سازی هواپیما، پارکینگ، کارگاه های ساخت و مونتاژ، آشیانه تولید، آشیانه نگهداری هواپیما، ترمینال و جایگاه بازدید کنندگان، ایستگاه مجهز هواشناسی و سایت ایمنی زمینی است. امید می رود با همت همگانی و معرفی و توجه بیشتر به این پتانسیل مهم گردشگری البرز شاهد رونق این فرودگاه و جذب گردشگر به استان البرز از یک سو و تربیت و آموزش خلبانان جوان از سوی دیگر باشیم. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای گردشگرانی است که رویای پرواز دارند و می توانند یک روز پر خاطره را در این فرودگاه تجربه کنند.


نوشته شده در  جمعه 91/1/11ساعت  9:26 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار... 

ساوجبلاغ، طبیعتی شگفت انگیز در کنار آثار تاریخی

ساوجبلاغ با وسعتی در حدود   1022کیلومتر مربع، از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان، از غرب به استان قزوین و نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان کرج مرکز استان البرز محدود می شود. ساوجبلاغ دارای سه بخش چهارباغ، چندار و بخش مرکزی است و شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، کوهسار، چهارباغ و گلسار را در خود جای داده است. ساوجبلاغ یک لغت ترکی به معنای «چشمه سرد» است و این نام به خوبی نشان دهنده طبیعت شگفت انگیز، سرسبز و پر از رودخانه ها و چشمه های این منطقه است. وضعیت جغرافیایی این شهرستان به سه منطقه کوهستانی، کوهپایه ای و دشت تقسیم شده است که کوه ها در بخش شمالی قرار دارند. بخش کوهپایه ای این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حایل شده که چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند و دشت های این منطقه نیز دارای باغ های زیبایی است که فضایی آرام و دل انگیز را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می کند.

علاوه بر این طبیعت زیبا و شگفت انگیز، وجود تپه های متعدد در بخش های مختلف ساوجبلاغ نشان دهنده این اسساوجبلاغ، طبیعتی شگفت انگیز در کنار آثار تاریخی ت که این شهرستان دارای پراکندگی های استقراری در تپه های مختلف از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. حفاری های باستان شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه های باستانی همچون موشه لان تپه، تپه گرجیان ایقربلاغ و خوروین نشانگر سابقه استقرار و سکونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد در این شهرستان است. نکته قابل ملاحظه آنکه سلاطین صفوی با توجه به نزدیکی ساوجبلاغ به قزوین که پایتخت اول صفویان محسوب می شد توجه خاصی به این منطقه داشتند و همین امر سبب شد تا صفویان در ساوجبلاغ، بناهای عام المنفعه ساختند که بنای اولیه مسجد، حسینیه و پل شاه عباسی در روستای برغان از جمله آنها است. شاید تعجب کنید که این شهرستان در کنار طبیعت چشم نوازش دارای 120 اثر تاریخی است که از این میان می توان به تپه و کاروانسرای ینگی امام، برج آرامگاهی کردان، حسینیه و پل تاریخی برغان، امامزاده عبدالقهار ورده، امامزاده یحیی (ع) دوزعنبر، امامزاده موسی آجین دوجین به عنوان شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان اشاره کرد.

شهرستان زیبا و تاریخی ساوجبلاغ به دلیل عبور بزرگراه تهران - قزوین و نزدیکی آن به کلان شهرهای کرج و تهران دارای موقعیت ممتازی از نظر جذب گردشگر است. این شهرستان دارای شش روستای هدف گردشگری و پنج منطقه نمونه گردشگری است که در آینده نزدیک به یکی از مراکز زیبای گردشگری استان تبدیل خواهد شد. همچنین هنرهایی مانند گلیم بافی، نقاشی روی چرم، معرق، منبت، ساز سنتی، سفال و سرامیک از جمله فعالیت های رایج صنایع دستی در شهرستان ساوجبلاغ هستند. چشم اندازهای طبیعت کوهستانی در کنار آثار و ابنیه تاریخی که در این منطقه پراکنده اند همه ساله به خصوص در روز طبیعت، علاقمندان و دوستداران بسیاری را به خود جذب خود می کند (به نقل از خبرگزاری ایرنا).


نوشته شده در  دوشنبه 90/12/29ساعت  12:48 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

برج مراقبت فرودگاه آزادی شهرستان نظرآباد 

نمایش هوانوردی به سبک ایرانی در شهرستان نظرآباد

فرودگاه تفریحی و آموزشی «آزادی» از مناطق نمونه گردشگری استان البرز است. این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه واقع شده و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور و حتی خاورمیانه فعال است. مجموعه پروازی آزادی بیش از 60 هواپیمای فوق سبک دارد و در آن آموزش پرواز و خلبانی در قالب دوره‏های تخصصی انجام می‌شود. کارشناسان بر این نظرند که «پدیده هوانوردی عمومی در ایران» به طور جدی از این فرودگاه آغاز شده است. هوانوردی عمومی، اصطلاحی است که شامل تمام هوانوردی ها و فرایندهای مربوط به غیر از نظامی و ترابری هوایی برنامه ریزی شده (خطوط هوایی مسافربری و باربری) می شود. عباس خاراباف - خبرنگار مجله دانستنیها - در شماره 30 آن مجله از «نخستین نمایش هوا فضا در فرودگاه آزادی» گزارشی به شرح زیر تهیه کرده است.

گزارش مجله دانستنیها از فرودگاه آزادی

نوشته شده در  جمعه 90/5/7ساعت  8:58 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]