سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی؛ پیشوای اهل توقف طالقان

همه مطالب وبلاگ روستای ایستا

پس از انتشار کتاب «روستای ایستا»، وبلاگ «روستای ایستای طالقان» در پاییز 1389 راه اندازی شد تا «اهل توقف طالقان» را به صورت روشمند، توصیف و تحلیل نماید. 30 مطلب زیر حاصل آن تلاش است که یکجا تقدیم خوانندگان گرامی می شود:

جهت مطالعه مطالب وبلاگ فوق، اینجا را کلیک کنید

نوشته شده در  یکشنبه 90/2/25ساعت  11:30 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 تصویری از روستای ایستای طالقان/ داوود پویانژاد

وابستگی بیش از حد به سنت قاجاری!

اشاره: آقای حسن اسدی تبریزی - سردبیر مجله اشراق: فصلنامه فلسفی، عرفانی و ادبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - در یادداشت زیر، نامه حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم سیدعلوی به حسین عسگری - نویسنده کتاب روستای ایستا - را مورد توجه قرار داده و دیدگاه آقای سیدعلوی درباره آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی - پیشوای اهل توقف طالقان - را به نقد کشیده است. یادآوری می شود سیدعلوی در نامه مورد اشاره، درباره مرجع تقلید اهالی روستای ایستا نوشته است: «مرجع تقلید آن گروه صالح، مجتهدی بوده پویا و پیشرو و آینده نگر. تمام موضع گیری های او در برابر سلطه پهلوی و مشروطیت و در هجوم ویرانگر غرب استعمارگر بوده است.»

یادداشت انتقادی حسن اسدی تبریزی

نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  2:12 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روستای ایستای طالقان

گزارشی از سفر به روستای ایستا محل زندگی فرقه اهل توقف !

رضا مهاجر

خبرنگار وب سایت «ندای انقلاب»

بازتاب انتشار کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» همچنان در مطبوعات و فضای مجازی ادامه دارد. در 17 فروردین 1390 عنوان «روستای ایستا» را در گوگل، جست و جو کردم. موتور جست جو 37500 وب سایت و وبلاگ را معرفی کرد که مطلبی درباره این روستا منتشر کرده اند. مطلب زیر یکی از آن مطالب است که در 4 اردیبهشت 1390 در پایگاه خبری - تحلیلی «ندای انقلاب» منتشر شده است. گزارشی که در واقع از کتاب «روستای ایستا» نقل شده و فقط نویسنده گزارش، به آن رنگ و بوی احساسی و ژورنالیستی داده است.

جهت مطالعه متن کامل گزارش فوق رجوع کنید به:

http://www.598.ir/fa/pages/?cid=11546

 


نوشته شده در  جمعه 90/2/23ساعت  1:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از روستای ایستای طالقان تا گلدره نظرآباد

نویسنده وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: در 22 فروردین 1379 به همراه آقای محمدسعید جانب اللهیمحمد سعید جانب اللهی؛ کارشناس ارشد مردم شناسی فیروزآبادی - پژوهشگر مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی - دیداری از «روستای ایستای طالقان» و «روستای عشایری گلدره نظرآباد» داشتم. ایشان در پاییز 1389 در وبلاگ خود، سفرنامه اش به منطقه طالقان و نظرآباد را منتشر کرد. گزارشی که قرار است در کتابی با عنوان «هزار نکته مردم شناسی از هزار نقطه ایران» چاپ شود. ایشان درباره علت انتشار سفرنامه اش به روستای ایستا نوشته است: «برخلاف قول و البته بیشتر به نیت خیر که از دامنه شایعات بکاهم، اظهارات ایشان را در مقاله ای با عنوان «نگاهی مردم شناختی به نگرش های دینی در روستا و شهرهای اقماری تهران» در پژوهشنامه دفتر یکم سال 1379، از انتشارات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به چاپ رساندم.»

* * * * *

سفرنامه محمد سعید جانب اللهی

نوشته شده در  شنبه 90/1/20ساعت  9:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 آنان خود را مقلّد مرحوم میرزا صادق مجتهد تبریزی می شمارند لابد آن رکن در مسأله مهم تقلید تبلور یافته است...

ضرورت بازشناسی اهل توقّف طالقان

در بازشناسی «اهل توقّف» باید منشأ و خاستگاه نظری آنان را واکاوی کرد. رکن این بنا که توانسته تاکنون باقی بماند به طور حتم رکنی استوار بوده است. از آنجایی که آنان خود را مقلّد مرحوم میرزا صادق مجتهد تبریزی می شمارند لابد آن رکن در مسأله مهم تقلید تبلور یافته است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 90/1/12ساعت  11:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

       

دکتر یوسف فضایی استاد ادیان و عرفان  روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان، نوشته حسین عسگری، 1389

جامعه شناسی روستایی یا مردم شناسی روستای ایستا

اشاره:استاد دکتر یوسف فضایی - متولد 1314 خورشیدی - دارای درجه دکتری در رشته ادیان و عرفان از دانشگاه تهران است. ایشان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است و تاکنون 17 عنوان کتاب با موضوع ادیان، عرفان، کلام و جامعه شناسی دینی و تعداد فراوانی مقاله علمی و پژوهشی به چاپ رسانده است. مطلب زیر یادداشت ایشان بر کتاب «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان» است. ارادت بنده به استاد فضایی به سال های تحصیل در دانشکده الاهیات دانشگاه آزاد اسلامی کرج بر می گردد؛ وقتی که در درس های ادیان و عرفان، شاگرد کوچک ایشان بودم.  

* * * * *

متن یادداشت دکتر یوسف فضایی

نوشته شده در  دوشنبه 90/1/8ساعت  10:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 چهره کودکان فرقه آمیش در ایالات متحده آمریکا

تجددگریزی؛ از طالقان تا پنسیلوانیا

وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی: گزارش زیر با عنوان «اینجا آخر دنیاست» در 22 اسفند 1389 در وب سایت «روات حدیث» (پایگاه مسقل خبری - تحلیلی حوزه دین) منتشر شده است. نویسنده ناشناس آن بدون ذکر ماخذ و در فضایی احساسی، «اهل توقف طالقان» را با پیروان فرقه مسیحی «آمیش» در ایالات متحده آمریکا مقایسه کرده است. تصویر استفاده شده در گزارش چهره کودکان فرقه آمیش را نشان می دهد. متن گزارش را در ادامه مطلب بخوانید:

* * * * *

متن گزارش وب سایت روات حدیث

نوشته شده در  شنبه 89/12/28ساعت  11:42 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

شما عظمت معنوی اهالی آنجا را درک نکرده اید !

تاکنون پیام های مختلفی اعم از دیدگاه های موافق و مخالف درباره «کتاب روستای ایستا» به وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی رسیده است. از جمله این پیام ها، دیدگاه متفاوت یک شهروند اصفهانی در سه پیام جداگانه است که با توجه به درخواست ایشان، نامشان منتشر نمی شود. نویسنده مطلب زیر از منظری متفاوت، کتاب روستای ایستا را به نقد کشیده است. یادآوری می شود این وبلاگ همچنان آماده انعکاس بدون دخل و تصرف، دیدگاه های مختلف خوانندگان است.  

* * * * * *

ادامه مطلب

نوشته شده در  پنج شنبه 89/12/19ساعت  9:11 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

گزارشی از تبریزیان ایستا

مطلب زیر، گزارش خانم رکسانا داوودی - عضو گروه مطبوعاتی بهار تبریز - درباره روستای ایستای طالقان است که پس از انتشار خبر خبرگزاری مهر در 6 اسفند 1389 نوشته شده است. گروه مطبوعاتی بهار تبریز در سال 1388 به همت گروهی از روزنامه نگاران، خبرنگاران و نویسندگان آذربایجانی تشکیل شده است. این گروه ضمن دریافت سرپرستی چندین نشریه و روزنامه سراسری، هفته نامه «نسیم قره داغ» را هم منتشر می کند. به زودی نخستین خبرگزاری مستقل و رسمی شمال غرب کشور به وسیله این گروه مطبوعاتی راه اندازی خواهد شد.

* * * * * *

متن گزارش رکسانا داوودی

نوشته شده در  شنبه 89/12/14ساعت  9:24 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

امانت داری و اخلاق مداری

توقع نویسنده «روستای ایستا» از خبرگزاری مهر

قوانین ملی و بین المللی هر دو بر حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار مکتوب تاکید می کنند. جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 خورشیدی به کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO)  ملحق شده و در مواد 7، 23 و 24 «قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان» هم، حق مالکیت معنوی مولف بر آثارش به رسمیت شناخته شده است. این مطلب را به عنوان مقدمه گفتم تا به بی اعتنایی خلاف اخلاق و قانون «خبرگزاری مهر» و آقای مرتضی اکبری - نویسنده وبلاگ حاشیه نیوز - اشاره کنم. همان گونه که اهل کتاب می دانند «روستای ایستا» پژوهشی درباره اهل توقف طالقان است که در بهار 1389 منتشر شد و شکر خدا مورد استقبال هم قرار گرفت. جهت آگاهی از بازتاب آن نگاه کنید به: www.savojbolaghi.blogfa.com    

تاکنون وب سایت ها و وبلاگ های فراوانی بخشی از مطالب آن کتاب را با ذکر ماخذ منتشر کرده اند. در 17 آبان 1389 آقای مرتضی اکبری در وبلاگ «حاشیه نیوز» مطلبی درباره روستای ایستا درج کرد که در آن نه حق معنوی مولف ادا شده است و نه حق اهالی روستای ایستا! به نظر می رسد نویسنده گزارش، خود به روستای ایستای طالقان نرفته و فقط با استفاده مستقیم از کتاب و مطالب وبلاگ بنده، آن گزارش را تنظیم کرده است. به طوری که در آن گزارش ناقص، برخی نتایج کتاب پیش گفته، با توصیف های شاعرانه و احساسی درهم پیچیده شده تا با شیوه ای صرفا" ژورنالیستی، حیرت بیشتری را به خوانندگان القا کند. تصاویر استفاده شده در آن گزارش هم هیچ ربطی به روستای ایستا ندارد. وجود ساعت دیواری در یکی از آن تصاویر، گویای این رفتار ناصواب و شتابزده است. جهت مطالعه گزارش وبلاگ حاشیه نیوز نگاه کنید به:http://13666631.blogfa.com/post-14.aspx  

بنده در 25 آذر 1389 طی یادداشت انتقادی در وبلاگ «روستای ایستای طالقان»، به بی اعتنایی آقای اکبری به حق معنوی مولف کتاب روستای ایستا اشاره کردم اما ایشان هیچ گونه اصلاحی در گزارش خود اعمال نکرد. www.savojbolaghi.blogfa.com/post-23.aspx  تا اینکه متاسفانه در 6 اسفند 1389 باز همان مطالب را به نام خود از طریق خبرگزاری مهر منتشر کرد: http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1250748

اگر گزارش درج شده در خبرگزاری مهر را ببینید، جمله ای به این شرح در پایان آن آمده است:«امانت داری و اخلاق مداری: استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع خبرگزاری مهر مجاز است.» ای کاش سردبیر و خبرنگار محترم آن خبرگزاری، اندکی «امانت» و «اخلاق» را نسبت به نویسنده کتاب روستای ایستا جاری می کردند... ای کاش. 

- توضیح ضروری: دست اندرکاران «خبرگزاری مهر» روز 7 اسفند 1389 نسبت به یادداشت انتقادی فوق واکنش نشان دادند و به منبع اصلی گزارش منتشر شده اشاره کردند. از حساسیت و مسئولیت پذیری ایشان صمیمانه سپاسگذارم.

* * * * * *

متن گزارش خبرگزاری مهر درباره روستای ایستا

نوشته شده در  جمعه 89/12/6ساعت  11:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]