سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اینجا ابتدای کوچه ای است که به روستای ایستای طالقان ختم می شود بر روی آن نوشته شده ملک شخصی ورود ممنوع

خفتگانی که می نویسند و منتشر می کنند   !

در جایی که حق مالکیت معنوی نویسندگان و پدیدآورندگان (کپی رایت) به راحتی نادیده گرفته می شود، باید بسیار صبور بود و خون دل خورد؛ زیرا استفاده از مطالب دیگران بدون ذکر ماخذ، نه تنها ناپسند نیست بلکه زرنگی هم محسوب می شود! به ویژه خبرنگاران سایت های رنگارنگ اینترنتی که برای شهرت و جذب بازدیدکنندگان، جست و جویی سطحی در اینترنت می کنند و یا اگر حوصله ای داشته باشند، کتابی را ورق می زنند و بدون هیچ عذاب وجدان، پژوهش دیگران را به نام خود تمام می کنند! زشتی موضوع وقتی دو چندان می شود که آن مطلب با توهم و تفسیر ناصواب نویسنده گزارش سفارشی، درهم پیچیده شود. این مقدمه را نوشتم تا عرض کنم که متاسفانه در 7 شهریور 1390 وب سایت «البرز نیوز» در روند تهیه گزارشی از روستای ایستای طالقان، هم ذکر ماخذ نکرده و هم تفسیری غیر روشمند و مغرضانه از تجددگریزان طالقان ارایه کرده است. مطالب گزارش یاد شده، مونتاز ناشیانه ای از مطالب کتاب «روستای ایستا»، و وبلاگ «روستای ایستای طالقان» است که بدون رعایت اصول پژوهشی و انصاف تدوین شده است. نویسنده ناشناس گزارش، با پیش فرض های غرض آلود و معیوب خود به تحلیل مبانی اعتقادی اهالی روستای ایستا پرداخته و با تصاویری گزینشی، تلاش کرده که اهل توقف طالقان را ادامه فرقه های شیخیه، بابیه، ازلیه و بهائیه و جریان انجمن حجتیه معرفی کند! بی تردید اگر نویسنده، کمترین آگاهی درباره جریان های فکری و فرهنگی ایران معاصر داشت، به این تحلیل ناروا دست نمی زد.

مطالبی کذب و سست در گزارش البرز نیوز است که برخی از آنها عبارتند از: ناتوانی نویسنده در تحلیل مبانی معرفتی اهل توقف طالقان و دلایل ایستایی آنان؛ غلبه نگاه احساسی و ژورنالیستی به پدیده تجددگریزی؛ نگاه سیاسی به اهل توقف طالقان؛ برقراری رابطه این همانی بین اهل توقف طالقان و انجمن حجتیه و فرقه های نوظهور بدون ارایه هیچ دلیلی؛ شایعه اسب و شمشیر آماده اهالی روستای ایستا؛ شایعه وجود افراد تحصیل کرده مانند دکتر و مهندس در روستای ایستا؛ اتهام انحراف مرجعیت شیعه از حدود 200 سال پیش؛ اتهام مخالفت آنان با آیت الله خویی و آیت الله سیستانی؛ توقف در ازدواج به امر حضرت حجت (عج)؛ شایعه انحصار امر به معروف و نهی از منکر به اهل بیت علیهم السلام؛ انتساب احادیث طالقان عصر ظهور به طالقان سنی نشین افغانستان؛ حضور مردان در «مردخانه» و جدایی مردان از زنان؛ ناتوانی نویسنده در تبیین و تحلیل مقوله «اضطرار» که به هنگام عسر و حرج مورد استفاده اهالی روستای ایستا قرار می گیرد؛ اطلاق انگلیسی بودن کشاورزی و مزارع آنان و...

جهت مطالعه گزارش «البرز نیوز» نگاه کنید به:

http://www.alborznews.net/fa/pages/print.php?cid=50388


نوشته شده در  چهارشنبه 90/6/16ساعت  5:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

در سایت ایکروویکی، مقاله ای با عنوان «جامعه شناسی رفتار اجتماعی اهالی روستای منتظران» درج شده است.

گزارش ژورنالیستی ذیل عنوانی  پرطمطراق درباره روستای ایستا  !

اشاره: «ایکروویکی» با الگوبرداری از «ویکی پدیا»، دانشنامه ای باز در حوزه فرهنگ بین المللی است که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه اندازی شده است. مدیریت سایت در معرفی «ایکروویکی» نوشته است: «نمایندگی های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سراسر جهان در طول سال های متمادی فعالیت خود، در راستای باز کردن فضای تعاملات فرهنگی میان این کشورها و جمهوری اسلامی ایران، گزارشات و مقالات متعددی را از کشور متوقف فیه در زمینه های مرتبط کاری مانند تاریخ، فرهنگ، جریانات موثر فکری، شخصیت های اثرگذار، ادیان، مسلمانان، دانشگاه ها، ظرفیت های کار فرهنگی - دینی و سایر موضوعات تهیه نموده و می نمایند. ایکروویکی مکانی برای به  اشتراک گذاری این مجموعه اطلاعات با همه دستگاه ها و موسسات داخلی و سایر علاقمندان و مخاطبین حوزه دین و فرهنگ در فضای بین المللی می باشد.» 

از 7 تیر 1390 در سایت یاد شده، مقاله ای با عنوان «جامعه شناسی رفتار اجتماعی اهالی روستای منتظران» درج شده است. عنوان مقاله، در نگاه نخستین، مطلبی علمی و روشمند درباره «اهل توقف طالقان» را در ذهن مخاطب تداعی می کند اما در همان سطرهای آغازین مقاله، خواننده مایوسانه درمی یابد که با یک مقاله ژورنالیستی و سطحی ذیل عنوانی پرطمطراق مواجه است. از نام نویسنده و منابع مورد استفاده، خبری نیست اما عبارت ها بسیار آشنا است. مطالب «کتاب روستای ایستا» ماهرانه با گزارش ها و مطالب موجود در «وبلاگ روستای ایستای طالقان» مونتاژ شده تا شتابزده، اهالی روستای ایستا را «نمونه ای از انحرافات فکری در حوزه مهدویت» معرفی کند! از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» انتظار می رود که با جریان تجددگریزان طالقان، نسبتی علمی و واقعا" جامعه شناسانه برقرار کند.

جهت مطالعه متن مقاله یاد شده نگاه کنید به:

http://savojbolaghi.blogfa.com/post-46.aspx


نوشته شده در  پنج شنبه 90/6/3ساعت  11:1 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

اسب روی جلد این مجله متعلق به گروهی است که در طالقان زندگی می کنند و به نام «منتظران» معروف هستند. 

تصویر اسب روستای ایستا

مطلب زیر سفرنامه خواندنی و دیدنی «آرش نورآقایی» به روستای کردان - از توابع شهرستان ساوجبلاغ - است. ایشان در بهار 1390 با هدف تولید فیلم مستند درباره صفر چگینی (اسب - درمانگر ساوجبلاغی) به این روستا سفر کرده است. در بخشی از آن سفرنامه آمده است: «یکی از اتفاقات فوق العاده این سفر یک روزه برای من، اطلاعاتی بود که در رابطه با اسب ها، باورهای مربوط به اسب و جامعه اسب ایران به دست آوردم. به گفته سعیده، اسب روی جلد این مجله (دامپرور) متعلق به گروهی است که در طالقان زندگی می کنند و به نام «منتظران» معروف هستند. ظاهرا" آن ها اسب های زیبا و اصیل را خریداری و نگهداری می کنند تا بعد از ظهور امام زمان، اسب ها را در اختیار او و یارانش قرار دهند!؟ بعدازظهر، وقتی که یکی دیگر از دوستان الهام، به نام احمدرضا به کردان آمد از او هم در این رابطه سوال کردم و اطلاعات بیشتری به دست آوردم. در اینترنت هم اطلاعاتی در این زمینه یافت می شود، اما به دلیل تعارض این اطلاعات با یکدیگر قرار شد با احمدرضا یک سفر به طالقان برویم و از حال و هوای این گروه اطلاعات بیشتری کسب کنم.»

جهت مطالعه متن کامل سفرنامه نگاه کنید به:

http://nooraghayee.com/?p=11076


نوشته شده در  چهارشنبه 90/5/19ساعت  9:23 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

روستای ایستای طالقان 

قریة إیرانیة غامضة توقف فیها الزمن

وب سایت سوری «عکس السیر» طی مطلبی با عنوان فوق، روستای ایستای طالقان را معرفی کرده است. «عبدالله عبدالوهاب» از شهر حلب سوریه، سایت مورد اشاره را پشتیبانی می کند. منبع آن سایت، گزارش خبرگزاری مهر درباره اهل توقف طالقان است.

مطلب سایت عکس السیر

نوشته شده در  جمعه 90/5/14ساعت  11:33 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

خانه ای در روستای ایستای طالقان

تاملی بر نحوه زندگی و تلقی پیروان میرزا صادق تبریزی از تکنولوژی

اشاره: پس از انتشار کتاب «روستای روستا» و معرفی اهل توقف طالقان در محافل علمی و فرهنگی، مطالب فراوانی در تحلیل دیدگاه های این طایفه نوشته شده است. مقاله زیر از آن جمله است که به وسیله خانم زهرا میکائیلی - دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف - نوشته شده است. با سپاس از خانم میکائیلی و استاد مصطفی تقوی، فعلا" چکیده مقاله مورد اشاره درج می گردد تا متن کامل آن پس از حروف نگاری، در همین وبلاگ منتشر شود.

چکیده مقاله: در عصر تکنولوژی و زندگی مدرن، مردم روستایی از توابع طالقان که به روستای «ایستا» یا «روستای منتظران» معروف است، به دور از هرگونه مظاهر تمدن جدید، به شیوه ایرانیان صد سال قبل زندگی می کنند. این مردم خود را مقلد مرحوم میرزا صادق مجتهد تبریزی می دانند و بر پیروی از او توقف کرده اند. در این مقاله سعی شده با نگاهی کوتاه به آرای میرزای صادق تبریزی و نحوه زندگی اهالی این روستا، به طرح پرسش هایی درباره اندیشه ها، مبانی فکری و اعتقادی و زندگی ایشان بپردازد، و درباره پیش فرض ها و بنیان های فکری و نگرش آنها به تکنولوزی تعمق بیشتری نماید.

کلمات کلیدی: میرزا صادق مجتهد تبریزی، اهل توقف، مشروطه، تکنولوژی، تسخیر طبیعت.


نوشته شده در  پنج شنبه 90/5/13ساعت  8:59 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 کتاب روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان، تالیف حسین عسگری، 1389

بازتاب «روستای ایستا» در شش نشریه

ماهنامه اخبار شیعیان، ماهنامه زائر، خبرنامه انجمن طالقانی ها، نشریه نگاره، مجله خانواده سبز، ماهنامه شفافیت

ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 90/4/25ساعت  9:29 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محدوده روستای ایستا در شهرستان طالقان

تصویر ماهواره ای روستای ایستای طالقان

گوگل ارت (Google Earth)، برنامه‌ای است که به وسیله «شرکت کی هول» ساخته شده و برای مشاهده تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط شرکت‌های satellite imagery و aerial photography و GIS 3D از سراسر کره زمین استفاده می‌شود. این برنامه امکان دیدن نقشه جاده ‌ها و خیابان ‌های شهرها و روستاهای مختلف جهان را فراهم کرده است. از دیگر امکانات این برنامه می‌توان به جست و جو در هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن مختلف شهرها اشاره کرد (دانشنامه ویکی پدیا). تصویر فوق، محدوده روستای ایستای طالقان و زمین های کشاورزی آنها را نشان می دهد.


نوشته شده در  دوشنبه 90/4/13ساعت  8:44 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای 1311 خورشیدی) مرجع تقلید اهالی روستای ایستای طالقانمهدی نصیری نویسنده کتاب اسلام و تجدد و مدیر مسئول فصلنامه سمات 

صاحب فتوای حرمت مدرنیته

دکتر عبدالحسین خسرو پناه - عضو هئیت علمی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - در کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر»، اهالی روستای ایستای طالقان و مهدی نصیری - نویسنده کتاب اسلام و تجدد و مدیرمسئول فصلنامه سمات - را ذیل عنوان «جریان تجدد ستیز سنتی» ارزیابی و تحلیلی کرده است. او در این باره نوشته است: «در بهار 1381 یکی از نویسندگانی که با این طایفه ارتباطی داشت، این تفکر را با روش نقلی - دینی در کتابی با عنوان اسلام و تجدد مطرح کرد... نویسنده کتاب با گفتمان درون دینی، تعارض کلی و ماهوی دین اسلام و علوم جدید و تکنولوزی را مطرح ساخت.» (کتاب روستای ایستا، صفحه هجده).

مهدی نصیری در تابستان 1389 کتابی با عنوان «آوینی و مدرنیته» منتشر کرد که مباحث آن را می توان دنباله همان کتاب «اسلام و تجدد» دانست. در مقدمه این کتاب درباره میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای 1311 خورشیدی) مرجع تقلید اهل توقف طالقان آمده است:

«با ورود تدریجی مدرنیته به ایران، واکنش های گوناگونی در قبال آن از سوی متدینین ابراز شد. بعضی از علما و متدینین به مخالفت کلی با آن و مظاهرش پرداختند. از جمله این گروه میرزا صادق مجتهد تبریزی از علمای به نام عهد مشروطه بود که فتوا به حرمت هر امر مدرنی داد به این دلیل که خاستگاه آن بلاد کفر بوده و اخذ آنها عنوان تشبه به کفار را پیدا خواهد کرد. او به همین دلیل فتوا به حرمت مشروطه که کاملا" رنگ و بوی مدرن داشت، داد و در دوران رضاخان از پذیرش ساختارها و نظامات مدرن مثل مدارس جدید، نظام سربازی و... سرباز زد و مقلدان خود را نیز از آنها برحذر داشت. اما این رویکرد با اشاعه انگاره های مدرن و هجوم سیل آسای مظاهر مدرنیته به کشور در انزوای کامل قرار گرفت. دیگر رویکرد اتخاذ شده از سوی متدینین در قبال مدرنیته، تقسیم آن به دو بخش مفید و مضر بود، بدین معنا که وجوهی از مدرنیته را مثبت و قابل اخذ می دانست مانند تکنولوژی مدرن و علوم تجربی اما بر نفی مظاهر فرهنگی و ایدئولوژی های مدرن و نیز اخلاقیات آن تاکید می کرد. این دیدگاه تاکنون نیز ادامه یافته وبه دیدگاهی مسلط و غالب تبدیل شده است. دیدگاه اول نیز اگر چه بروز و ظهوری بسیار اندک و ضعیف دارد اما همچنان قائلانی دارد و از عمق و غنای بیشتری نسبت گذشته برخوردار شده است.» (کتاب آوینی و مدرنیته، صفحه 10).


نوشته شده در  دوشنبه 90/3/30ساعت  11:47 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دورنمای روستای ایستای طالقان، عکس از علی برنگی 

پیشرفت معنوی در روستای ایستا

علی برنگی

روستای ایستا واقع در عرض جغرافیایی 36 10 38 و طول جغرافیایی 50 46 59 و 1840 متر ارتفاع از سطح دریا از روستاهای بخش میان طالقان از شهرستان طالقان بوده و از سمت شمال با روستای خسبان از سمت شرق با روستای اوانک از سمت جنوب با روستای جزن و از سمت غرب با روستای پردسر همجوار می باشد. این روستا در فاصله 1700 متری شمال شرقی از مرکز شهر طالقان قرار دارد. این روستا دارای مساحت 180000 متر مربع و یا 18 هکتار می باشد.

ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  10:21 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

توضیحات نویسنده کتاب روستای ایستا درباره سخنان ناروای عبدالله شهبازی

کتاب «روستای ایستا» با هدف بازشناسی «اهل توقف طالقان» نوشته شد تا مبانی معرفتی و خاستگاه مقلدان تجددگریز آیت الله میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفای 1311 خورشیدی) در فضایی منصفانه و علمی بررسیروستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان، نوشته حسین عسگری، 1389 شوعبدالله شهبازی؛ نویسنده کتاب های تاریخید. شکر خدا این کتاب مورد استقبال و توجه پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی هم قرار گرفت. جهت مطالعه بازتاب های متفاوت آن رجوع کنید به وبلاگی که با هدف گردآوری نقدها راه اندازی شده است.http://savojbolaghi.blogfa.com /

تازه ترین اظهارنظر درباره روستای ایستا، سخنان آقای عبدالله شهبازی - نویسنده کتاب های تاریخی - است. ایشان و چند نفر دیگر با راه اندازی بحثی آزاد با عنوان «فرقه مشاییه و جن گیران» در فیسبوک تلاش کرده اند با دست یازیدن به دلایل کذب و استدلال های سست، اهالی آن روستا را به «جریان انحرافی» و «فرقه به اصطلاح مشاییه» وصل کنند!؟ آنها همچنین مطالب ناروایی را به نویسنده کتاب روستای ایستا نسبت داده اند. با توجه به یافته ها و اطلاعات یقینی نویسنده کتاب، موارد زیر تکذیب می گردد. انتظار می رود که آقای شهبازی در اظهارات خود «انصاف» و «عدالت» را رعایت فرمایند چون زیبنده ایشان نیست که بدون مطالعه دقیق و با استناد به منابع مغرض و ضعیف، درباره پدیده های کمتر شناخته شده همانند اهل توقف طالقان اظهارنظر سطحی و ژورنالیستی نمایند: 1. ادعای توزیع گسترده و رایگان کتاب روستای ایستا در مراسم فاطمیه استان البرز (کرج)؛ 2. ارزیابی و تحلیل اهل توقف طالقان در ذیل جریان انحرافی و فرقه مشاییه؛ 3. ادعای تبلیغات فراوان اهل توقف در کشور؛ 4. انتساب نشر کتاب و راه اندازی وبلاگ به اهالی روستای ایستا؛ 5. به کاربردن واژه های «شیک»، «دهکده اروپایی» و «دهکده توریستی و تبلیغاتی» درباره روستای ایستا؛ 6. ادعای بازدید گسترده و گروهی اهالی کرج با مینی بوس از روستای ایستا.

 دیدگاه عبدالله شهبازی درباره روستای ایستا

نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/12ساعت  1:49 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]