سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بررسی اهل توقف؛ ایستادگان روستای ایستا

محمد اکبری - خبرنگار خبرگزاری آینده روشن

حسین عسگری گفت: «اهالی روستای ایستا که خود را منتظران ظهور می دانند، از مظاهر تکنولوژی خلق شده پس از دوران مشروطه گریزانند زیرا اعتقاد دارند با همراهی با مظاهر مدرنیسم در تغییر در نظام آفرینش شریک شده اند و تشبه به کفار پیدا کرده اند.» به گزارش خبرگزاری آینده روشن، حسین عسگری پژوهشگر و نویسنده کتاب «روستای ایستا» طی نشست پژوهشی خود با اصحاب رسانه و جمعی از محققین در «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» اظهار داشت: «ایستا نامی است که من برای ساکنان اهل توقف در شهرستان طالقان گذاشته ام که کنایه از ایستادن در نقطه ای از زمان و پافشاری در برابر مدرنیسم است.»

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/10/22ساعت  8:53 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 سوغات شیطان را هیچ راهی به «روستای ایستا» نیست!

ویرانی مدرنیته با ظهور منجی

حسین عسگری، کتاب «روستای ایستا» را شرح زندگی پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی از علمای برجسته عصر مشروطه خواند که امروز در روستایی بی نام و نشان کاملا" به سنت ها وفادار مانده اند و مدرنیته را سوغات شیطان می خوانند .

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسین عسگری، نویسنده و پژوهشگر کتاب «روستای ایستا» در نشست بررسی و تحلیل این کتاب که عصر دیروز (19 دی 1389) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: «این کتاب، همان طور از عنوانش برمی آید، بررسی سبک زندگی «اهل توقف» در ناحیه طالقان استان البرز است و به غیر از این موضوع، مسایل دیگری در تهیه و تألیف آن نقش چندانی نداشته اند، البته این را هم بگویم که خود نیز از اهالی اطراف طالقان به حساب می آیم.»

جهت مطالعه ادامه خبر، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  سه شنبه 89/10/21ساعت  12:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

سخنرانی نویسنده کتاب «روستای ایستا» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست تخصصی «روستای ایستا؛ بررسی سبک زندگی اهل توقف در طالقان» در ادامه سلسله نشست های علمی - تخصصی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ‌یکشنبه 19 دی 89، ساعت 14 در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار می‌شود. در این نشست که از طرف گروه مطالعات راهبردی مهدویت پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه برگزار می‌شود حسین عسگری، مدرس دانشگاه سخنرانی می کند.

زندگی، زمانه و آرمان‌های پیشوای اهل توقف، طالقان عصر ظهور و مردم شناسی و واکاوی زیست جمعی و فردی اهل توقف از مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست است. شایان ذکر است دانشجویان، استادان و پژوهشگران علاقه‌مند می توانند در تاریخ اعلام شده به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، پایین تر از میدان ولیعصر (عج)، خیابان دمشق، شماره 9 مراجعه کنند.


نوشته شده در  شنبه 89/10/18ساعت  9:3 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

از اهل توقف طالقان تا آمیش های مسیحی

اشاره: دوست عزیزم  جناب دکتر حسین کیا در نقد و معرفی کتاب «روستای ایستا» در روزنامه شرق (شماره 1026، دوشنبه 11مرداد 1389، صفحه 9) نوشته بود: «در آمریکا فرقه ای به نام آمیش زندگی می کنند که سر ناسازگاری با تکنولوژی دارند. آنها از برق و اتومبیل استفاده نمی کنند، به ارتش نمی پیوندند، بیمه نمی شوند و هیچ گونه کمک مالی دولتی را نمی پذیرند. این فرقه مسیحی حدود سه قرن پیش بنیان نهاده شده و جمعیت آنها در سال 2000 میلادی تقریبا" 200 هزار نفر ذکر شده است. در ایران نیز گروهی اندک در روستایی در طالقان ساوجبلاغ زندگی می کنند که رفتاری مشابه آمیش ها دارند و از هیچ نوع تکنولوژی ای استفاده نمی کنند. آنها....»

برخی خوانندگان آن مقاله در تماس تلفنی و یا از طریق رایانامه، خواهان آشنایی بیشتر با آمیش ها - تجددگریزان مسیحی- بودند. در همین راستا، نوشته زیر برگرفته از وب سایت وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا است که در ماه آگوست 2008 میلادی به وسیله «سونیا ویکلی» تهیه شده است. علاقه مندان می توانند برای آگاهی بیشتر مقاله «آمیش» دانشنامه «ویکی پدیا» را هم بخوانند.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  یکشنبه 89/9/28ساعت  10:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

   

نگاهی به نگرش های تک خطی به مدرنیسم در دنیای امروز

(روستای ایستا، طالقان)

داریوش پیری؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه UPM مالزی

هچنان که از اثر آقای حسین عسگری مشهود است ایشان از جمله نویسندگان خوش ذوق و خوش فکر حوزه علوم انسانی به ویژه جامعه شناسی مدرن می باشند. و هم اکنون دست به انجام پژوهشی در حوزه مدرنیسم و سنت زده که دال بر اشراف ایشان به اصول مهم روش شناسی و پژوهشی دارد. متاسفانه تا به امروز آثار معدودی در این حوزه براساس روش های میدانی و مستند صورت گرفته است. آثار انجام شده عمدتا" به مباحث نظری پرداخته اند و از دایره تئوری فراتر نرفته اند اما آقای عسگری با علم به لزوم وجود مواد خام و اولیه، پژوهشی را به سرانجام رسانده اند که از مستندات و شواهد اولیه  لازم و کافی بهره مند است.

جهت مطالعه ادامه یادداشت، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/9/24ساعت  12:10 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

واکنش آقای سید ابراهیم سیدعلوی به نام کتاب «روستای ایستا»

مرجع تقلید آن گروه صالح، مجتهدی بوده پویا، پیشرو و آینده نگر

اشاره: حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم سیدعلوی در سال 1318 خورشیدی در شهر تبریز در محله ویجویه (ورجی) متولد شد. در سنین نوجوانی به فراگیری علوم اسلامی و دانش های دینی علاقه نشان داد و در مدرسه طالبیه (جمعه مسجد) به یادگیری صرف و نحو عربی پرداخت.

آنگاه برای ادامه تحصیلات عازم حوزه علمیه قم شد. اول در مدرسه فیضیه و سپس در مدرسه حجتیه، منزل کرد. طی سال های 1333 تا 1340خورشیدی، دروس سطح را نزد اساتید وقت، حضرات آیات حاج میرزا یدالله دوزدوزانى، جعفر سبحانى، ناصر مکارم شیرازی، میرزا حسین نورى همدانی، میرزا علی مشکینى، سید محمدباقر سلطانی (طباطبایی) آموخت. دروس فلسفه و کلام و تفسیر و نهج البلاغه را نیز همزمان نزد علامه طباطبایی و دیگر اساتید وقت فرا گرفت.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  سه شنبه 89/9/9ساعت  5:55 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دسته دیگری از جریان مذهبی حداکثرگرا

رمضان شعبانی سارویی- دانشجوی دکتری مهندسی سیستم های فرهنگی- طی مقاله ای با عنوان «جریان شناسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» در ماهنامه تحلیلی و سیاسی «هدایت» ویژه هادیان سیاسی بسیجی، جریان های فرهنگی سی سال اخیر ایران را مورد بررسی قرار داده است.

او بدون ذکر نام «اهل توقف طالقان» آنها را در ردیف «حداکثرگرایان» جریان مذهبی ارزیابی می کند. از نظر شعبانی، جریان های فرهنگی عصر نظام جمهوری اسلامی ایران را می توان در جریان های چهارگانه ذیل دسته بندی کرد: 1) جریان مذهبی (شامل حداکثرگرایان و حداقل گرایان»، 2) جریان شبه مذهبی، 3) جریان غیر مذهبی، 4) جریان ضد مذهبی. او همچنین نگاه جریان شناختی عبدالحسین خسرو پناه در کتاب «جریان های فکری ایران معاصر» را مورد نقد قرار داده است و در روند این انتقاد، اشاره بسیار کوتاهی نیز به اندیشه های «اهل توقف طالقان» می کند. البته باز هم بدون ذکر نام؛

 جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  یکشنبه 89/9/7ساعت  11:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 اهل توقف یا هادویان!؟

محمد سعید جانب اللهی فیروز آبادی

حسین عسگری: نخستین نوشته منتشر شده درباره «اهل توقف طالقان»، مقاله بنده است که در شماره 48 «ماهنامه تصویر ساوجبلاغ» (دی 1377) منتشر شد. در پاییز 1379 آقای محمد سعید جانب اللهی فیروز آبادی - مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران- پس از مطالعه آن گزارش، طی تماسی با بنده، ابراز تمایل کرد که گزارشی مردم شناختی درباره روستای ایستا تهیه کند.

در نهایت در یکی از روزهای سرد پاییزی راهی منطقه طالقان شدیم. گزارش زیر حاصل همان دیدار است که در دفتر یکم «پژوهشنامه: مجموعه مقالات پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران» به چاپ رسیده است. این نوشته در اصل بخشی از مقاله آقای جانب اللهی با عنوان «نگاهی مردم شناختی به نگرش های دینی در روستا و شهرهای اقماری استان تهران» است.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  جمعه 89/9/5ساعت  3:58 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

جای خالی روش مطالعات کیفی در روستای ایستا !

اشاره: بازتاب های متفاوت انتشار کتاب «روستای ایستا» همچنان ادامه دارد. آقای دکتر سعید دستگیری - دانشیار محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز - در روز اول آذر 1389 طی پیامی، درباره «اهل توقف طالقان» ابرازنظر کرده است. استاد گرانقدر، پرسش هایی را نیز مطرح کرده اند که پس از تحقیق کافی، از طریق رایانامه به آگاهی ایشان خواهد رسید.saeed.dastgiri@gmail.com

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  سه شنبه 89/9/2ساعت  12:17 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساوجبلاغ برگزار می کند:

نقد و بررسی کتاب  

  «روستای ایستا: پژوهشی درباره اهل توقف در طالقان»

تالیف: حسین عسگری

* * * * *

یکشنبه 7 آذر 1389، ساعت 15

هشتگرد، بلوار آیت الله خامنه ای، کتابخانه عمومی الهادی

تلفن: 4235655- 0262

 


نوشته شده در  پنج شنبه 89/8/27ساعت  2:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]