سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دکتر علی اکبر فرهنگی

 دکتر علی اکبر فرهنگی از چهره های ماندگار ایران

پدر مدیریت رسانه ایران

مراسم نکوداشت نیم قرن تلاش دکتر علی اکبر فرهنگی «پدر مدیریت رسانه کشور» با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، استادان و دانشجویان در مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد. دکتر فرهنگی در سخنانی در این مراسم گفت: «باید دوباره جریان علم را از سمت کشور خودمان به سمت غرب به حرکت درآوریم.»

فرهنگی افزود : «می توانیم در دانش ارتباطات به جایی برسیم که مولد علم باشیم و در این باره توانمندی های بسیاری در فرهنگ ما نهفته است. وی از دانشجویان خواست ضمن تحصیل و کسب مدارج علمی، ارزش خود را بدانند.»

دکتر فرهنگی در سال 1321 خورشیدی در طالقان متولد شد و لیسانس مدیریت بازرگانی و در رشته جامعه شناسی فوق لیسانس گرفت. وی پس از کسب درجه دکترا، فوق دکترای خود را نیز با تحقیق درباره سازمان های بازرگانی کشورهای در حال توسعه به ویژه خاورمیانه در رشته ارتباطات سازمانی در سال 1362 دریافت کرد. دکتر فرهنگی نخستین استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اولین فردی است که درباره ارتباطات غیر کلامی و ارتباطات انسانی تألیفاتی به زبان فارسی دارد. از تألیفات وی می توان به تنش در محیط کار، اصول مدیریت، مدیریت تحقیق و توسعه، مدیریت استراتژیک بازار، رستم در مغاک، نظری به فرهنگ، مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات انسانی اشاره کرد.

جهت آشنایی بیشتر با زندگی نامه و فعالیت های علمی دکتر فرهنگی، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  شنبه 89/3/1ساعت  11:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دکتر زین الدین کیایی نژاد

عرفان پژوه طالقانی

حسین عسکری: مقاله زیر برای چاپ در جلد چهاردهم «دایره المعارف تشیع» نوشته شده است. این جلد از دایره المعارف، آخرین مراحل آماده سازی برای چاپ را می گذراند.

دکتر زین الدین کیایی نژاد (1296- 1378ش) شاعر، استاد دانشگاه و مؤلف آثار فلسفی و عرفانی. در روستای «گلیرد» طالقان از تواب امام محمد غرالیع شهرستان ساوجبلاغ، زاده شد. پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی جهت ادامه تحصیل رهسپار تهران شد و بعد از تلاش های فراوان، موفق به دریافت درجه دکتری در رشته «ادیان و عرفان» از دانشگاه تهران گردید. مدیرکل حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ریاست شعبه پنجم دیوان محاسبات و تدریس در دانشکده الاهیات دانشگاه تهران از فعالیت های علمی و اجتماعی او به شمار می رود.

از او علاوه بر تعدادی مقاله که در نشریات تخصصی به چاپ رسیده، آثار مکتوبی نیز به شرح ذیل بر جای مانده است: بقاء روح پس از مرگ، ترجمه کتاب «بقاءالنفس خراب البدن» تألیف خواجه نصیرالدین طوسی؛ اعترافات امام محمد غزالی، ترجمه کتاب «المنقذ من الضلال»؛ علم لدنی از دیدگاه غزالی، ترجمه رساله «اللدنیه»؛ نور و ظلمت، ترجمه کتاب «مشکاه الانوار» تألیف غزالی؛ سیر عرفان در اسلام؛ جلوه هایی از عرفان در ایران باستان و هشت عنوان اثر دیگر که آماده چاپ است.

دکتر کیایی نژاد از سن نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد و تا پایان عمر اشعار فراوانی در زمینه های اجتماعی و مذهبی سرود. در کتاب «تذکره شعرای معاصر ایران» تألیف عبدالمجید خلخالی، تحلیلی از زبان شعری کیایی نژاد به همراه نمونه هایی از اشعارش ارایه شده است. آرامگاه او در گورستان بهشت زهرا (تهران) قرار دارد.

منابع: مشاهیر طالقان، 153؛ آشنایی با فرهنگ و تاریخ و مفاخر طالقان، 73؛ تذکره شعرای معاصر ایران، 2/290.


نوشته شده در  دوشنبه 89/2/27ساعت  4:42 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 منزل سید ابوالحسن گلیردی طالقانی در روستای گلیر طالقان

سید ابوالحسن گلیردی طالقانی

مجتهد ساعت ساز

حسین عسکری: مقاله زیر برای جلد چهاردهم «دایره المعارف تشیع» نوشته شده است. این جلد از دایره المعارف، آخرین مراحل آماده سازی برای چاپ را می گذراند.

سید ابوالحسن گلیردی طالقانی (م1310ش) مجتهد و مبارز سیاسی دوره پهلوی و پدر آیت الله سید محمود طالقانی. در سال 1278ق در روستای گلیرد از توابع منطقه طالقان واقع در غرب استان تهران زاده شد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در منطقه طالقان و شهرهای قزوین و تهران، راهی اصفهان شد و از شاگردی شیخ محمدحسن اصفهانی بهره مند گردید. او در ادامه علم آموزی راهی عراق شد و ده سال در سامرا نزد میرزا محمدحسن شیرازی مشهور به میرزای بزرگ شیرازی (م1312ق) و هفت سال هم در کربلا در محضر آقا سید اسماعیل صدر (م1338ق) شاگردی نمود. شیخ آقا بزرگ تهرانی (م1348ش) او را در شمار سرآمدان بشریت آورده و در وصفش نوشته است:«من العلما الاجلاء الاتقیاء».جهت مطالعه متن کامل مقاله، اینجا را کلیک کنید... 

نوشته شده در  جمعه 89/2/24ساعت  12:19 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مرحوم دکتر مهدی شهیدی  

 زندگی نامه خودنوشت مرحوم دکتر مهدی شهیدی

پژوهشگر و حقوقدان ساوجبلاغی الاصل

 به طور خلاصه اینجانب مهدی شهیدی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) [در سال 1313 خورشیدی] در یک خانواده فرهنگی و علمی [آل برغانی] در شهر قزوین زاده شدم و پدرم را در سنین کودکی از دست دادم. پس از دوره ابتدایی و متوسطه به اخذ دیپلم ریاضی و مدارک دانشگاهی به موازات مطالعات در ادبیات عرب، منطق، فلسفه، فقه، اصول و سایر علوم مربوط و اخذ گواهی اجتهاد نایل آمدم. پس از موفقیت در مسابقه ورودی دانشگاه در رشته های مختلف ریاضی، ادبی، طبیعی مانند علوم ریاضی، پزشکی، حقوق و اقتصاد، رشته حقوق دانشکده حقوق دانشگاه تهران را برگزیدم.

پس از گذراندن دوره های لیسانس و فوق لیسانس حقوق خصوصی با درجه ممتاز و با گذراندن دوره کارآموزی ، پروانه وکالت دادگستری را به دست آوردم. سپس به کشور فرانسه عزیمت کردم و ظرف مدت کوتاهی که تا آن زمان سابقهای برای آن معلوم نشده ، دوره D.E.S را در حقوق خصوصی و D.E.S. در علوم کیفری را طی کردم و دکترای دولتی (Etat) را در حقوق خصوصی اخذ کردم و رساله دیگری برای دکترای علوم کیفری در پاریس ثبت کردم که پس از بازگشت به ایران به علت اشتغال زیاد مجال گذراندن رساله این رشته را نیافتم.جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  چهارشنبه 89/2/1ساعت  10:1 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

محمد علی فشندی

داستان دلدادگی مشتاق ساوجبلاغی

دربانتظاراره مرحوم «حاج محمّد علی فشندی تهرانی»، جز چند تشرّف که بزرگان از وی نقل کرده‌اند، چیزی نمی‌دانیم؛ با اینکه ظاهراً دیری نیست که به رحمت حق پیوسته‌اند. اینکه خاستگاه، خانواده، خاندان، تربیت و تحصیلات، زمینه و زمانه، زیست و زندگی، حتّی شغل و پیشه و احیاناً استادان اخلاقی و مربیّان و مرشدان سلوکی این نیک‌بخت چه کسانی بوده‌اند، آگاهی چندانی در دست نیست یا حدّاقل نویسنده حقیر بدان دست نیافته است. اگرچه از جهتی نیز، شاید دانستن خیلی از این دست اطّلاعات هم چندان مهم هم نباشد.ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/1/26ساعت  10:7 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

رستگار جاوید

آیت الله ملاعلی قارپوزآبادی

ملاعلی فرزند گل محمد فرزند علی محمد به سال 1209 یا 1217ق در روستای قارپوزآباد از توابع دهستان احمد آباد شهرستان نظرآباد به دنیا می آید. او برا آیت الله ملا علی قارپوزآبادی  در کنار بازار شهر زنجان مدرسه و مسجد چهل ستون را تاسیس کرد.ی تکمیل تحصیلات خود به قزوین می رود و از اقیانوس علم بزرگان آن شهر چون ملا محمدتقی برغانی - شهید ثالث - و ملا محمدصالح برغانی - بنیانگذار مدرسه صالحیه قزوین - و ملا سید عبدالکریم ایروانی - اصولی معروف - بهره می برد.

ملاعلی از سید ایروانی، اجازه اجتهاد می گیرد و به اصرار علمای قزوین، کتاب معدن الاسرار را در فن وعظ و خطابه به سال 1249ق در این دیار می نگارد. ملاعلی در قزوین، شاگردان بر جسته ای را مثل میرزا حبیب الله رشتی - مؤلف کتاب البداع - و ملا علی کنی و آخوند ملا فتح الله قزوینی و حاج میرزا محسن اردبیلی در این شهر، تربیت می کند.ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/12/7ساعت  10:1 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

  میرزا ابوالفضل نجم آبادی

1

صاحب دل اهل نظر

 حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی

2

میان دار خوبان

آقا حسن نجم آبادی

ادامه مطلب...

نوشته شده در  سه شنبه 88/10/22ساعت  1:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

چهره هایی از قشلاق ساوجبلاغ

محمد ابراهیم قشلاقی ساوجبلاغی، فقیه جوان و کوشا

علی قشلاقی، توصیفگر فضایل اهل بیت

براساس شواهد تاریخی، گستره جغرافیایی ساوجبلاغ در گذشته های نه چندان دور، منطقه وسیعی از غرب استان تهران و بخشی از شرق استان قزوین را شامل می شد، به طوری که کلان شهر کرج زمانی یکی از دهکده های زیبای منطقه ساوجبلاغ به شمار می آمد. به گمان نگارنده، در پژوهش های فرهنگی و تاریخی بایستی مرزبندی های جدید و بی ضابطه فعلی را در نوردید و ساوجبلاغ فرهنگی را در قلمرو جغرافیای تاریخی اش مورد بررسی و دقت قرار داد.ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/8/15ساعت  7:15 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

دکتر حکمت الله ملاصالحی

از مفاخر فرهنگی و علمی شهرستان ساوجبلاغ

از نظر اهل عاستاد دکتر حکمت الله ملاصالحی لم و پژوهش، استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار مربوط به دانش نوظهور «فلسفه باستان شناسی» را در ایران مطرح کرده است.  در اوایل زمستان 1387 موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی کتابی را با عنوان «باستان شناسی در بوته معرفت شناسی» از استاد ملاصالحی منتشر کرده است.

استاد ملاصالحی در سال 1329 خورشیدی در روستای گوران طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به تناوب در طالقان و تهران سکتابی از استاد ملا صالحیپری کرد و در سال 1349 موفق به اخذ دیپلم ادبی از دبیرستان پهلوی در تهران شد. سال 1349 در کنکور سراسری شرکت کرد و علی رغم کسالت سنگین، در رشته ادبیات پذیرفته شد و در سال 1353 در رشته باستان شناسی هنر از دانشگاه تهران لیسانس گرفت. دکتر ملاصالحی در سال1354، برای ادامه تحصیل به یونان رفت؛ اقامت وی در این کشور به خاطر ضعف بنیه و ناسازگاری آب و هوا بیش از 15 سال به درازا کشید و سرانجام در سال 1364، موفق به اخذ درجه دکتری باستان شناسی و تاریخ با درجه عالی از دانشگاه آتن شد. دکتر ملاصالحی پس از اخذ دکتری، چند ترم در دانشگاه های آتن و سالونیک دعوت به ارایه سخنرانی های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع فوق دکتری باستان شناسی به لندن رفت. وی پس از نزدیک به یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد. دکتر ملاصالحی در سال های پایانی دهه شکتابی از استاد ملا صالحیصت به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، در مطالعات میدانی دشت قزوین؛ به ریاست موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد. دکتر ملاصالحی در دهه هفتاد همکاری چند سویه خود را با شورای برنامه ریزی دانشگاه هنر شاهد و همچنین حوزه هنری و دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در دهه هشتاد، به همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی - بخش واژه گزینی- پرداخت وی در ادامه، همکاری خود را با بنیاد حکمت اسلامی صدرا آغاز نمود. از دکتر ملاصالحی هفت کتاب و نیز مقالات متعددی به زبان های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه های متنوع باستان شناسی، تاریخ، هنرهای آیینی و مسایل دیگر، به چاپ رسیده است. وی در حال حاضر، ضمن تدریس و تحقیق، مسؤولیت سردبیری مجله باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای را به عهده دارد.

جهت آگاهی از کتابشناسی استاد ملا صالحی رجوع کنید به: http://www.noormags.com/View/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=128276

http://literature.ut.ac.ir/faculty-members/mollasalehi/mollasalehi.htm


نوشته شده در  دوشنبه 87/11/7ساعت  4:13 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

چهره های ماندگار نظرآباد

غربی ترین شهرستان استان تهران

در سپهر فرهنگی نظرآباد (غربی‌ترین شهرستان استان تهران) می‌توان از پنجاه چهره علمی، فرهنگی و هنری نام برد که بررسی زمانه، زندگی و آرمان‌های آنان جمع بندی ذیل را به دست می‌دهد:

· فقیهان پاک‌سیرتی همچون: ملا علی قارپوزآبادی: از فقیهان قرن سیزدهم هجری قمری که گروه‌های بسیاری از اهالی آذربایجان، همدان، قفقاز و زنجان از او تقلید کرده و به فتاوایش عمل می‌کردند. از این فقیه وارسته که موسس حوزه علمیه شهر زنجان است، نوزده اثر با موضوعات فقه، اصول، تفسیر و ادبیات عرب ثبت شده است. او از جمله فقیهانی است که علیه نظام ارباب - رعیتی (= فئودالیسم) فتوا داده و همچنین مخالف سلطنت سلسله قاجاریه بود./ ملا جعفر نظرآبادی: از اساتید حوزه علمیه قزوین در عصر قاجاریه و صاحب کتاب شرح مختصر نافع است./ آقا حسن نجم‌آبادی: از بزرگان فقه شیعه که شاگرد شیخ مرتضی انصاری بود. پس از درگذشت شیخ همه علمای آن عصر بر این نظر بودند که آقا حسن نجم‌آبادی توانایی و صلاحیت تصدی منصب مرجعیت تقلید و زعامت دینی شیعیان را دارد، اما او نپذیرفت./ ملا محمدابراهیم قشلاقی ‌ساوجبلاغی: از اساتید حوزة علمیه قزوین در قرن سیزدهم هجری قمری است که در یکی از روستاهای غرب منطقة نظرآباد زاده شد. از این مجتهد جوان کتاب البحر اللامع فی شرح المختصر النافع در ده جلد بزرگ به یادگار مانده است./ میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی: نماینده آیت‌الله بروجردی در تهران و مؤلف 7 عنوان کتاب با موضوع فقهی و اصولی.

· حکیمان روشن‌ضمیری همچون: ملا ابراهیم نجم‌آبادی: موسس مدرسه علمیه نجم‌آباد و از بزرگ‌ترین مدرسان فلسفه و حکمت صدرایی به شمار می‌رود. فتحعلی‌شاه قاجار احترام فراوانی برایش قایل بود./ آقا حسین نجم‌آبادی: درباره او نوشته‌اند که به قول استاد خود آقا محمدرضا قمشه‌ای صهبا، همه درس گفتنی استاد را در ربوده بود.

· مفسران توانایی همچون: شیخ ملا محمد معروف به تهرانی ساوجبلاغی: از مفسران و متکلمان شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری که در روستای تنکمان، کتاب مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن شیخ طبرسی را به فارسی برگرداند.

· مبارزان نواندیشی همچون: شیخ هادی نجم‌آبادی: یکی از اثرگذارترین متفکران ایرانی در جنبش نواندیشی جهان اسلام است. این نکته که موافق، منتقد یا مخالف او باشیم از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ آنچه مهم است این است که هیچ کس در تحلیل تاریخ معاصر جامعة ما او را نمی‌تواند نادیده بگیرد و به شرح و تحلیل نقش او نپردازد؛ نقشی اثرگذار که از عرصه اندیشه دینی آغاز شد و به طور وسیع به حوزه اجتماعی و سیاسی دامن گسترد. به جرأت می‌توان او را مربی و مروج آزادی‌خواهی و مشروطه ایران دانست به‌ طوری ‌که کمتر کسی از رجال مشهور مشروطه را می‌توان نام برد که یا مستقیم شاگرد شیخ نبوده و یا با وی رابطه نداشته است./ محسن نجم‌آبادی: از اعضای کمیته ملی انقلاب مشروطیت./ شیخ مهدی نجم‌آبادی: نماینده مردم تهران و کرمان در عصر مشروطیت و عضو فعال انجمن سیاسی بین‌الطلوعین.

 ·هنرمندان چیره‌دستی همچون: مصطفی نجمی: هنرمند نقش آفرینی از مکتب نقاشان کلاسیک کمال‌الملکی به شمار می‌رود که هفتاد سال به کار بی‌وقفه هنری (نقاشی و آهنگسازی) پرداخت. او در سال 1369موفق به دریافت دکترای افتخاری هنر شد./ الله‌وردی بن ملامحمد: از خوشنویسان قرن سیزدهم هجری قمری./ میرزا مرتضی نجم‌آبادی: خوشنویس و از شاگردان میرزا محمدرضا کلهر./ سرهنگ داوود نجمی: از اساتید موسیقی نظامی ایران./ ناصر نظامی‌تفرشی: دوبلور ارشد سینما و تلویزیون ایران.

· عارفان پرشوری همچون: شیخ ‌محمدباقر مجتهد نجم‌آبادی: از خواص عارف‌ نامی ملا حسینقلی ‌همدانی درنجف‌اشرف./ سید زین‌العابدین حسینی (آقا میربابا): از عرفای قرن چهاردهم هجری قمری که اهالی روستای نجم‌آباد کرامات عجیبی از او نقل می‌کنند.

· پژوهشگران و نویسندگان پرتلاشی همچون: ناصر نجمی: محقق و مورخ معاصر که همه عمر را به تحقیق در موضوعات تاریخی و سیاسی گذراند و تا آخرین لحظة عمر قلم بر زمین نگذاشت. شمار آثار او را 90 عنوان نوشته‌اند./ علی‌بن محمدصادق قشلاقی: از نویسندگان مذهبی قرن سیزدهم هجری قمری./ دکتر سیف‌الدین نجم‌آبادی: از پژوهشگران زبان‌شناسی ایران.

· پزشکان حاذقی همچون: دکتر محمود نجم‌آبادی: پزشک صاحب نامی که طب اسلامی و ایرانی را که هزار سال به فراموشی سپرده شده بود، مورد توجه قرار داده و با پرداختن به تاریخ پزشکی ایران درصدد احیای آن سنت کهن برآمد و به موفقیت قابل توجهی در این زمینه دست یافت. از او 45 کتاب و رساله و 500 مقاله علمی برجای مانده است./ دکتر ابوالقاسم نجم‌آبادی: از پزشکان معروف تهران در اواخر دوره قاجاریه.

· بانوان نامداری همچون: آغابیگم نجم‌آبادی: دختر شیخ‌هادی نجم‌آبادی که از زنان روشنفکر جنبش مشروطیت ایران به شمار می‌رود. او در سال 1289خورشیدی انجمن مخدرات وطن را تأسیس کرد./ سکینه کنداشلو: همسر شیخ‌هادی نجم‌آبادی و از زنان مبارز جنبش مشروطیت ایران./ دکتر افسانه نجم‌آبادی: نویسنده، جامعه‌شناس و استاد تاریخ و مطالعات زنان در دانشگاه هاروارد آمریکا./ دکتر شهناز نجم‌آبادی: مردم‌شناس و استاد فعلی دانشگاه فرانکفورت و هایدلبرگ آلمان و مؤسس انجمن بین‌المللی مردم‌شناسی ایران.


نوشته شده در  پنج شنبه 87/9/7ساعت  9:35 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   11   12   13   14   15      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]