سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

در جست و جوی قند پارسی از قصرشیرین تا ساوجبلاغ

دکتر بهروز ژاله استاد زبان و ادبیات فارسی، چند سالی است که شهرستان ساوجبلاغ را برای سکونت خود برگزیده است. برای نخستین بار نام ایشان را از دکتر حسین کیا شنیدم و دکتر جواد جعفریان لطف کرده و بنده را با کارنامه فرهنگی و پژوهشی این استاد فرهیخته آشنا کرد. استاد بهروز ژاله متولّد 17 آذرماه 1337 در قصرشیرین است. در سال 1356 دیپلم ادبی را از دبیرستان هدایت کرمانشاه دریافت کرد و در سال 1358 پس از پایان سربازی، در آزمون معلّمان چندپیشه پذیرفته شد. ایشان در همان سال در آزمون سراسری رشته زبان و ادبیات فارسی قبول شد و در مدرسه عالی ادبیات و زبان های خارجی - که پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبایی ادغام شد - به تحصیل پرداخت. در سال 1359 معلّمی را به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش کرمانشاه آغاز کرد تا این که در سال 1362 برای ادامه تحصیل، به دانشگاه بازگشت. ادامه مطلب...

نوشته شده در  شنبه 94/3/16ساعت  1:19 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

آیت الله ملاعلی قارپوزآبادی زنجانی

نماد پیوند فرهنگی استان های البرز و زنجان

وقف کتاب از جمله موقوفات مهّم فرهنگی است که در تاریخ زنجان سابقه دیرین دارد. گزارش کتابخانه‌ های معظم در این شهر نشان از فرهنگ غنی و پربار این شهر است. آخوند ملاعلی قارپوزآبادی زنجانی (درگذشت 1290ق) از مجتهدان نامدار روزگار قاجار، در سال 1284ق (همزمان با حکومت ناصرالدین شاه) کتابخانه مسجد چهل ستون زنجان را تأسیس کرد که به نوعی نخستین کتابخانه عمومی شهر نیز به شمار می ‌آید. مرحوم ملاعلی متولّد روستای قارپوزآباد (صالحیه) از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است. «وقفنامچه کتب حاج رضا قلی» از جمله اسناد تاریخی این کتابخانه عمومی است که در آن واقف، قابلین انتفاع از کتاب های وقفی کتابخانه را بیان می‌کند. این وقف نامه به شماره 86209 و فهرست 9771 و شماره قفسه 973 کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.

سواد وقفنامچه کتب موقوفه حاج رضا قلی...

نوشته شده در  چهارشنبه 94/3/13ساعت  11:9 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

وجود استاد پریشان برای مردم این منطقه ذی جود است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز، حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با همراهی حجت الله صادقی فرماندار و کاظمی رییس دادگستری شهرستان نظرآباد و جمعی از مدیران اجرایی شهرستان با استاد محمدحسن حجتی (پریشان) شاعر آیینی و کتابدار جانباز نظرآبادی در منزل وی دیدار و پای صحبت های این شاعر اهل بیت علیهم السلام نشستند. 

در این دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با تبریک روز میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) گفت: «جانبازان عزیز ما به تاسی از روحیه ایثار و فداکاری قهرمان کربلا به ندای امام امت (ره) لبیک گفتند و تصاویر پر افتخاری از ایثار و شهادت را به نمایش گذاشتند.» فرماندار نظرآباد نیز با ابراز خوشحالی از این دیدار گفت: «ای کاش شش ماه پیش هنگام ورودم به شهرستان این توفیق زیارت حاصل می شد و خدای متعال نعمت ارزشمندی به مردم این شهرستان هدیه کرده است. استاد پریشان از شاعران آیینی و انقلابی متعهدی است که وجودشان برای مردم این منطقه ذیجود است.»

سرمایه های فرهنگی ساوجبلاغ و نظرآباد - 15

برای استاد پریشان دعا کنیم


نوشته شده در  دوشنبه 94/3/4ساعت  10:36 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دانشورهای برغان و نخستین دبستان ساوجبلاغ  

  زکریا مهرور

شادروان یوسف دانشور در سال  1279شمسی در برغان و در دامن خانوادهای فرهنگمدار و روشنبین زاده شد.  پدربزرگش رسول برغانی هنرمندی خوش نویس بود. علاوه بر آن دانشور داماد شیخ محمد شهیدی، آخرین روحانی نامدار از سلاله شهید ثالث (ملامحمد تقی برغانی) بود و خود ضمن آن که دستی در قلم داشت اداره اوقاف دهستان برغان را عهدهدار بود. لازم به ذکر است که در آن روزگار، تمامی امور مربوط به معارف، اوقاف و مسائل هنری زیر نظر وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه قرار داشت. از این رو دانشور نخستین دبستان غرب استان تهران را در برغان، مرکز بلوک ساوجبلاغ به تاریخ 1306 بنیاد نهاد. این دبستان که نام افتخار برانگیز ابوریحان را با خود داشت بعدها تا دبیرستان گسترش یافت و اکنون نیز بعد از هشتاد و اندی سال درسطح دبستان دایر است. دختران دانشور، مهین و بهجت در همین دبستان درس خواندند. از سویی دیگر در دامان مادری از خاندان آل برغانی بالیدند و خود به فعالیت های فرهنگی و علمی روی آوردند.

مهین دانشور دختر بزرگ یوسف به سال 1316شمسی زاده شد و تحصیلات عالی خود را در زبان انگلیسی به  انجام رساند و به ترجمه و تدریس در دبیرستان های تهران و کرج پرداخت. از ترجمه های موفق این بانوی دانشور، برگردان داستان بلند شنل اثر نیکلای گوگول (79) و فرهنگ نو در آمریکای لاتین (نشر امیرکبیر) است. در داستان سه اثر خانم دانشور قابل توجه است از جمله رمان خانواده میکائیل و اعقاب (چاپ 72). داستان های دانشور بر مبنای خاطرات زندگی در برغان پدید آمده است و در آن ها تأثیر فرهنگ بومی، زوال خاندان های دهقانی و عقب نشینی سنت های دیرپای اقلیمی در برابر فرهنگ رو به توسعه ی  شهری مشهود است. باری کوشش های فرهنگی و علمی خاندان دانشور در برغان تا هنوز در یادها مانده و آثار عینی آنها مشهود می باشد.


نوشته شده در  یکشنبه 94/3/3ساعت  2:3 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 «خانواده میکاییل و اعقاب» در روستای برغان ساوجبلاغ

بانو مهین دانشو متولّد 1316 خورشیدی داستان نویس، مترجم و پژوهشگر ساوجبلاغی و از نویسندگان پس از انقلاب است که در حیطه ادبیات متعالی قلم زده است. او نخستین اثر خود را با عنوان «در رودخانه ما» (1371) منتشر کرد. این اثر مجموعه پنج داستان کوتاه نویسنده است که براساس خاطرات نویسنده از زادگاهش (روستای برغان) نوشته شده و زمینه نوستالژیک دارد. اثر دیگر این نویسنده رمان «خانواده میکاییل و اعقاب» است که سوگنامه زوال اصالت دهقانى و جایگزینى سوداگرى و رباخوارى به جاى آن در سال‏هاى 1300 خورشیدی است. رمان خانواده میکاییل و اعقاب (1372) از دانشور یکی از رمان های اقلیمی ده هفتاد است که از دیدگاه بوم‌ شناختی و تشریح و توصیف فرهنگ و رسوم روستایی قابل توجّه است. دانشور این رمان توصیفی و اقلیمی را در پنجاه بخش تنظیم و در آن، زندگی دهقانان، مسایل کشاورزی سنتی، سرگذشت خانواده‌ های اصیل و روند زوال آنها، اضمحلال تدریجی تولید محصولات باغی و دل‌ مشغولی ها و وسواس های زنان روستایی را با گذر از خاطرات سال های دور به ‌روشنی توصیف و تحلیل نموده است. رمان دانشور از این نظر که تنها رمان در خصوص یکی از روستاهای واقع در کوهپایه ‌های میانی البرز غربی است، ارج و اعتباری بسیار دارد. روستاهای این ناحی کوهستانی در حاشیه چندین رود و رودک از جمله رود کرج، رودخان برغان (barghan) و شاهرود طالقان پراکنده‌ اند و مردم آنها به زبانی نزدیک به زبان مازندرانی با تفاوت های لهجه‌ای در هر روستا سخن می‌گویند. برغان که در میان این منطقه واقع شده مکان وقوع حوادث رمان «خانواد میکاییل و اعقاب» است. در رمان دانشور چهره برغان در توصیف مکان ها و محله ‌های کوچک ‌تر روستا، همچون درّ عابد، صومعه، میان ا‏َسل، چِمِک، پرنان، پیشان، سیاه کلاته، پیله‌وا و... ترسیم شده است. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/3/3ساعت  1:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

پروفسور ابوالقاسم غفّاری از برجسته ‌ترین دانشمندان ایرانی در ناسا

پروفسور ابوالقاسم غفّاری (1286 - 1392ش) از برجسته ‌ترین دانشمندان ایرانی در حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا است. ایشان نخستین ایرانی راه یافته به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و تنها خارجی حاضر در پروژه بزرگ آپولو است. پیش از آن نیز در زمینه علوم ریاضی و فیزیک، فعالیت های فراوانی به انجام رسانیده است که یکی از برجسته ‌ترین آن ‌ها، همکاری با پروفسور اینشتین در زمینه نظریه وحدت میدان ‌ها است. نظریه‌ ای که سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول داشته است و تلاشی است در جهت یگانه‌ کردن کل نیروهای جهان هستی. می گویند خاندان این دانشمند بزرگ، ریشه در روستای فشند از توابع شهرستان ساوجبلاغ دارد.

عکس بالا متعلّق به کنفرانس لاهور؛ (آوریل 1953) است. به ترتیب از چپ به راست: پروفسور ضیاءالدین، پروفسور بهابها (رئیس کمیسیون انرژی هندوستان و از دانشمندان هسته ‌ای برجسته این کشور)، پروفسور ابوالقاسم غفاری، پروفسور عبدالسّلام (پدر فیزیک هسته ‌ای پاکستان و یکی از سه برنده نوبل فیزیک 1979) و پروفسور نصیر.پروفسور غفاری درباره این عکس نوشته است: «…یک کنفرانس علمی در لاهور پاکستان برگزار شد که من هم دعوت شده بودم برای سخنرانی. آنجا، هم بهابها بود و هم جوان فیزیکدانی به نام عبدالسّلام؛ همان که بعداً جایزه نوبل هم گرفت. من عبدالسّلام را از لندن می‌شناختم. این دو با هم خیلی اختلاف داشتند. من سر ظهر دست هر دو را گرفتم و با هم بردم ناهار و تمام تلاشم را کردم که این‌ها را آشتی دهم»  

منبع: کتابخانه شخصی پروفسور غفاری.


نوشته شده در  دوشنبه 94/2/28ساعت  6:56 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پاسداشت مقام علمی دکتر یوسف فضایی و رونمایی از کتاب «نقد دل» برگزار شد

خبرگزاری ایسکانیوز (شنبه - 19/02/1394 - 20:08:50 - کد خبر: 263356): نشست پاسداشت مقام علمی دکتر یوسف فضایی و رونمایی از کتاب «نقد دل» تالیف دکتر حسین عسگری در سالن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست پاسداشت مقام علمی دکتر یوسف فضایی و رونمایی از کتاب «نقد دل»  تالیف دکتر حسین عسگری عصر 19 اردیبهشت ماه با حضور دکتر یوسف فضایی، مهندس سیدمصطفی قاسمی؛ رییس سازمان چاپ دانشگاه آزاد اسلامی، حسین عبدلی؛ مدیرکل اسبق اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر آژنگ و نویسنده اثر و جمعی از علاقه مندان در سالن دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و هشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. ادامه مطلب...

نوشته شده در  یکشنبه 94/2/20ساعت  4:23 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 دکتر حسین کیا

مشهد الشهدا ندایی یزدی و مقایسه آن با روضه الشهدای واعظ کاشفی 

اشاره: دکتر حسین کیا (متولد 1360) استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان از نویسندگان و پژوهشگران خوش ذوق و کوشای شهرستان ساوجبلاغ است. مقالاتی از ایشان منتشر شده از جمله مقاله علمی و پژوهشی زیر که با همکاری وحید قنبری ننیز (دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان) نوشته شده است:

حسین کیا، وحید قنبری ننیز، «مشهد الشهدا ندایی یزدی و مقایسه آن با روضة الشهدای واعظ کاشفی»، مجله ادبیات پایداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 5، ش 9، پاییز و زمستان 1292، ص 265. 

چکیده: با تاسیس حکومت صفوی در اوایل قرن دهم و رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه، گرایش به موضوعات مذهبی در بین شاعران و نویسندگان این دوره افزایش یافت. یکی از این سرایندگان، حسین ندایی یزدی است که حماسه ای دینی با نام «سیف النبوi» یا «مشهد الشهدا» سروده است. ندایی، شاعر گمنامی است که جز در چند منبع از او یاد نشده است. او معاصر شاه اسماعیل اوّل صفوی بوده و کتابش را نیز به او تقدیم کرده است. از ندایی جز چند بیت پراکنده و کتاب سیف النبوه اثری در دست نیست. مشهدالشهدا، نظم کتاب روضه الشهدای ملا حسین واعظ کاشفی است. واعظ کاشفی، روضه الشهدا را در سال 908 ق نوشته است و ندایی، روضة الشهدا را تقریبا بیست سال بعد، در سال 927 ه.ق در بیست هزار بیت به نظم آورده است. این مقاله ضمن گذری بر این دو کتاب و بررسی احوال مؤلفان آن، به مقایسه روضه الشهدا و مشهدالشهدا پرداخته است.

واژه های کلیدی: واعظ کاشفی؛ روضه الشهدا؛ امام حسین (ع)؛ سیف النبوّه؛ مشهدالشهدا؛ مقتل؛ حسین ندایی یزدی.

دانلود فایل پی دی اف


نوشته شده در  یکشنبه 94/2/20ساعت  10:21 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

رونمایی از کتاب «نقد دل» و پاسداشت مقام علمی دکتر یوسف فضایی

با حضور دکتر یوسف فضایی، حسین عسکری و یکی از اساتید ادیان و عرفان

زمان: شنبه 19 اردیبهشت 1394، ساعت 16

مکان: غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در محلّ بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران

برگزارکننده: معاونت فرهنگی - اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

درباره کتاب...

نوشته شده در  دوشنبه 94/2/14ساعت  8:27 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پروفسور سیف الدین نجم آبادی استاد زبان شناسی و ایران پژوه نامدار، امسال وارد نود و سوّمین سال از زندگی پربار خود شده است. ایشان فرزند شیخ مهدی نجم‌آبادی (م1336ش) از روحانیون مشروطه‌خواه و نوه آیت الله حاج شیخ‌هادی نجم‌آبادی (م1320ق) روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقلگرای روزگار قاجار است. در عکس بالا که به تازگی از سوی «وب سایت دنیای زنان در عصر قاجار» به مدیریت دکتر افسانه نجم آبادی منتشر شده، پروفسور نجم آبادی در کنار پدرش دیده می شود. جهت آشنایی با زندگی و آثار پروفسور نجم آبادی رجوع کنید به: پاسدار ادب در آلمان


نوشته شده در  جمعه 94/2/4ساعت  12:21 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<   <<   11   12   13   14   15      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]