سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کتاب شیعه: ققنوس هزار فرزند

سال 1355 خورشیدی، «محله صالح آباد» شهر نظرآباد واقع در غرب استان تهران، میزبان تولد این پژوهنده جوان بوده. او پس از تحصیلات متو یکی از نسخه های خطی شیعهسطه در دبیرستان ادبیات و علوم انسانی شهید رضاخانی، سال 1373 را برای ورود به تحصیلات علوم اسلامی برگزید و در حوزه علمیه امام صادق علیه السلام هشتگرد، درس خواندن را شروع کرد و برای ادامه به قم رفت. علی اکبر صفری در تألیف جلدهای 5 تا10 دایره المعارف نویسندگان شیعه (موسوعه مؤلفی الامامیه) همکاری فعالانه کرده و در مجله های آینه پژوهش، پگاه حوزه و مردم نو و ...مقاله ارایه کرده و هم اکنون در «مؤسسه کتاب شناسی شیعه» در حال تحقیق است. ایشان در جشنواره سراسری نقد کتاب، رتبه اول را کسب کرده اند. «وبلاگ ساوجبلاغ پژوهی» با تبریک صمیمانه این افتخار سترگ به ایشان و همشهریان فرهیخته، شما را به مطالعه گفتگوی آقای اسماعیل آل احمد با آقای علی اکبر صفری دعوت می کند. متن کامل گفت و گو را در ادامه مطلب بخوانید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/2/30ساعت  7:26 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پروفسور ابوالقاسم غفاری

دانشمند ساوجبلاغی الاصل سازمان فضایی آمریکا

«پروفسور ابوالقاسم غفاری» از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی در حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا است. ایشان نخستین ایرانی راه یافته به سازمان فضایی آمریکا (ناسپروفسور ابوالقاسم غفاری؛ دانشمند ساوجبلاغی الاصل سازمان فضایی آمریکاا) است. پروفسور غفاری تنها خارجی حاضر در پروژه بزرگ «آپولو» بوده است. پیش از آن نیز در زمینه علوم ریاضی و فیزیک، فعالیت های فراوانی به انجام رسانیده است که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها، همکاری با «پروفسور اینشتین» در زمینه نظریه وحدت میدان‌ها است. نظریه‌ای که سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول داشته است و تلاشی است در جهت یگانه‌کردن کل نیروهای جهان هستی.

پروفسور غفاری در 25 خرداد ماه سال 1285 خورشیدی در خانوده ای فشندی (از روستاهای تاریخی  شهرستان ساوجبلاغ) متولد شد و تحصیلات پایه خود را در دبیرستان دارالفنون به اتمام رسانید. ریاضیات و فیزیک را در دانشگاه نانسی فرانسه تحصیل کرد و دیپلم ستاره‌ شناسی و آنالیز عالی ریاضیات را نیز از آن‌جا دریافت کرد. او دکترای ریاضیاتِ فیزیک را از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرد. در 1315 به اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران پیوست و پس از اتمام خدمت سربازی از سال 1319 تا 1334 به عنوان استاد تمام آنالیز عالی تدریس کرد و این در حالی بود که در سال 1325 به دعوت دانشگاه سلطنتی لندن مدتی را در آنجا گذرانده و مدرک پی اچ دی تصحیح فاکتورهای سرعت و روش هودوگراف در دینامیک گازی را از آن‌جا دریافت کرد.

پس از آن، در دانشگاه‌های لندن و آکسفورد، به حل مسایل پیچیده فیزیک مشغول شد و نسبیت را نیز در دانشگاه آکسفورد نزد «پروفسور میلن» فراگرفت. در سال 1339، به دعوت دانشگاه هاروارد، به آن‌جا نقل مکان کرد و تحقیقاتی را در زمینه معادلات دیفرانسیل و نیز حل مسایل دینامیک گازی به انجام رسانید. در این مدت همچنین به عنوان عضو موقت انستیتو مطالعات پیشرفته در پرینستون و نیز دستیار تحقیقاتی ریاضیات در دانشگاه ایالتی پرینستون انتخاب گردید.

در سال‌های 1340 و 1341، با پروفسور آلبرت اینشتین در رابطه با نظریه وحدت میدان‌ها فعالیت کرد و همزمان، با پروفسور مورس و لفچز در رابطه با معادلات دیفرانآلبرت انیشتینسیل در ابعاد بزرگ کار کرد. در 1341 بار دیگر به ایران بازگشت و به تدریس معادلات دیفرانسیل در دانشگاه تهران پرداخت. در 1347 رساله پروفسوری خود را در زمینه ریاضیات و استاتیک در دانشگاه واشنگتن ارایه داد و از 1337 تا 1341 در این دانشگاه به تدریس معادلات دیفرانسیل پرداخت. در 1343، تحت عنوان دانشمند هوافضا به پایگاه فضایی گودارد ناسا نقل مکان کرد. پس از آن به پروژه عظیم آپولو پیوست و به انجام محاسبات مربوط به مسیر انتقال کپسول حامل انسان به مدار ماه پرداخت و در سال 1351، از ناسا بازنشسته شد و تحقیقات خود را در زمینه دینامیک‌های ستاره‌ای و کنترل ماموریت‌های بین سیاره‌ای ادامه داد. او در 1348 به پاس خدماتش در جریان ماموریت« آپولو -11» از طرف نیکسون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا، مدال افتخار دریافت کرد. ایشان همچنین در پروژه جنگ ستارگان نیز فعالیت‌هایی را به انجام رسانیده‌اند. پروفسور غفاری هم اکنون در آمریکا ساکن بوده و همچنان به انجام تحقیقات علمی در سن 101 سالگی می‌پردازد. 


نوشته شده در  شنبه 89/2/18ساعت  7:20 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 از ماموریت های فضایی ناسا پروفسور غفاری

گفتگو با پروفسور ابوالقاسم غفاری

«گروه نجوم شفق» (تهران) تصمیم گرفت تا در مصاحبه‌ای ویژه با پروفسور غفاری، به سراغ سال‌های فعالیت ایشان در ناسا در زمان انجام پروژه عظیم آپولو برود. بخشی از این مصاحبه را می‌توانید در این‌جا مشاهده کنید. در این گفتگو پروفسور غفاری علیرغم کهولت سن، با شوق و علاقه خاصی به سوالات «گروه نجوم شفق» پاسخ گفت و همچنین با تشویق فعالیت های این گروه گفت: «سالها پیش در تهران، ما نیز قصد انجام کاری مشابه (تاسیس انجمن نجوم) را داشتیم اما محقق نشد و فعالیت های شما بسیار عالی است و برایتان آرزوی موقیت دارم.» ادامه گفتگو ...

نوشته شده در  شنبه 89/2/18ساعت  7:18 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

سید شاهپور حسینی

عضو شورای علمی ماهنامه موعود

سید شاهپور حسینی (متولد 1357 خورشیدی) از جمله جوانان موفق اهل قلم شهرستان ساوجبلاغ است که در ترجمه آثار دینی به ویژه در زمینه مهدویت و انتظار فعال است.

مهم ترین فعالیت های علمی و پژوهشی وی از این قرار است: 1. کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه علامه طباطبایی / 2. پژوهشگر برگزیده شهرستان موسسه فرهنگی  موعود ساوجبلاغ در سال 1387 / 3. ترجمه 6 عنوان کتاب در حوزه مهدویت و انتظار که تاکنون شش جلد آن به وسیله موسسه فرهنگی موعود عصر (عج) به چاپ رسیده است. نام این آثار خواندنی عبارتند از: الف) سفیانی و نشانه های ظهور، تالیف محمد فقیه؛ ب) سیر زمان تا صاحب الزمان (عج)، تالیف بلال نعیم؛ ج) مصلح کل، تالیف سید نذیر الحسنی / 4. ترجمه 15 حلقه فیلم مستند علمی و آموزشی / 5. ترجمه بیش از 120 عنوان مقاله در زمینه های اجتماعی ، سیاسی ، دینی/ 6. عضو شورای علمی هیئت تحریریه مجله موعود (نخستین نشریه تخصصی مهدویت و انتظار در ایران) /7. گذراندن دوره فرهنگ نویسی در فرهنگستان زبان و ادب جمهوری اسلامی ایران/ 8. گذراندن دوره ویراستاری زبان فارسی/ 9. دارای مدرک عالی در رشته خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران/ 10. مدرس دانشگاه پیام نور هشتگرد و مدرسه عالی شهید مطهری تهران/ 11. تدیس زبان عربی در آموزشگاه های مختلف شهرهای تهران، هشتگرد، نظرآباد و آبیک. 


نوشته شده در  جمعه 88/12/7ساعت  3:5 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دکتر افسانه نجم آبادی

 پ‍ژ‍وهشگر تاریخ زنان دوره قاجاریه

دکتر افسانه نجم آبادی از نوادگان آیت الله شیخ هادی نجم آبادی به سال 1325 خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را  زنان قاجاریدر مدرسه عفاف، مدرسه فیروزکوهی و دبیرستان هدف گذراند. تحصیلات عالی را با رشته فیزیک در دانشکده علوم دانشگاه تهران آغاز کرد و دو سال آخر دوره لیسانس را راهی آمریکا شد و تحصیل در همان رشته را تا مقطع فوق لیسانس در دانشگاه هاروارد ادامه داد. دوره دکتری را در رشته جامعه شناسی دانشگاه منچستر انگلیس سپری کرد و از پایان نامه خود با عنوان «اصلاحات ارضی و تحولات اجتماعی در ایران» با راهنمایی پروفسور تئودور شنین دفاع کرد .ادامه مطلب...

نوشته شده در  پنج شنبه 88/12/6ساعت  11:44 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

سید محمدتقی میرابوالقاسمی

پژوهشگر طالقانی تاریخ ایران اسلامی

 استاد سید محمد تقی میرابوالقاسمی فرزند سید شرف الدین در سال 1309 خورشیدی در شهر رشت به دنیا آمد. پس از طی دوره ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه شد و در رش باستان شناسی قرآن: آخرین اثر چاپ شده استاد سید محمد تقی میر ابوالقاسمیته های معقول و امور تربیتی به ادامه تحصیل پرداخت و سرانجام در سال 1338 از دانشکده معقول و منقول (=الهیات) فارغ التحصیل شد و با توجه به اینکه در همین سال جزء قبول شدگان دوره دکتری معقول بود اما به علت اشتغال در آموزش و پرورش گیلان از ادامه تحصیل منصرف گردید. او در سال 1368 بازنشسته شد. بعد از آن چون از سال 1362 در دانشگاه های گیلان، آزاد اسلامی، پیام نور و آموزش ضمن خدمت به عنوان استاد مدعو به تدریس اشتغال داشت لذا تا سال 1372 به تدریس ادامه داد و پس از آن به تحقیق و پژوهش روی آورد. مرحوم میرابوالقاسمی تحصیلات خود را در حوزه علمیه گیلان (رشت) و مروی تهران تا پایان دوره سطح ادامه داد. او از سال 1372 به بعد به دنبال فعالیت های فرهنگی و پژوهشی رفت که بسیار مورد علاقه وی بود و بدین جهت از تدریس کناره گرفت.ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 88/11/2ساعت  10:8 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهشگران و پژوهش های برگزیده شهرستان ساوجبلاغ

هفته پژوهش و فناوری 1388

 

حسین عسگری

نزدیک به دو دهه ساوجبلاغ پژوهی

داوود بدرزاده اورنج

پژوهنده علوم باغبانی و منابع طبیعی

دکتر سعید رحمانی

طراح و پژوهشگر تجهیزات پزشکی و درمانی

مسعود سعادت نیاول و سید مسعود میرغیاثی

دانش آموزان طراح فلکه هوشمند گاز

هادی بیک محمدی

طراح نرم افزار جامع زیارت مجازی

علیرضا و مژگان رفیعی

دانش آموزان طراح دستگاه بذرکار تیلر

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 88/9/16ساعت  7:55 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهشگران و پژوهش های برگزیده شهرستان ساوجبلاغ

هفته پژوهش و فناوری 1388

 

 امیر اسماعیل ثقفی نیا

مبتکر فرآیند تولید آنتی بیوتیک آزیترومایسین با خلوص بالا و روش جدید

عباس بهرامی

پژوهشگر حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین بیماری ها

وجیه الله الوندیان

پژوهشگر بهداشت حرفه ای

مظفر جباری

محقق و نگارنده نرم افزارهای مورد نیاز آزمایشگاه های تشخیص طبی

معصومه اخلاقی

معلم پژوهنده چینه شناسی و فسیل شناسی

دکتر زهرا داداشی عین شیخ

طراح و مجری کارگاه های آموزشی و پژوهشی در حوزه بهداشت و سلامت

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 88/9/16ساعت  7:51 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

پژوهش در سرزمین چشمه ها

 چهره های ماندگار شهرستان ساوجبلاغ در 12 رشته علمی و پژوهشی

دکتر حکمت الله ملاصالحی دکتر یحیی پویاپروفسور ابوالقاسم غفاری

دکتر علی اکبر فرهنگی دکتر سید حسن حسینیدکتر عنایت الله شهیدی

 دکتر حکمت الله ملاصالحی: پی ریز دانش فلسفه باستان شناسی در ایران

محمد ابراهیم قشلاقی ساوجبلاغی: مجتهد جوان و پژوهنده

دکتر زین الدین کیایی نژاد: عرفان پژوه و شاعر طالقانی

دکتر سید حسن حسینی: پژوهشگر ادبیات متعهد

شیخ ملا آقا محمد ساوجبلاغی: مفسر و مترجم روستانشین

ملا نعیما طالقانی: حکیم کرکبودی دوره صفویه

سید محمدتقی میرابوالقاسمی: تاریخ پژوه نهضت های شیعی

دکتر یحیی پویا: پزشک پژوهنده بیماری های مسری

دکتر عنایت الله شهیدی: تعزیه پژوه سرشناس ایران

دکتر علی اکبر فرهنگی: چهره ماندگار علم مدیریت در ایران

دکتر محمود طالقانی: پژوهشگر برتر اطلس ایران

پروفسور ابوالقاسم غفاری: دانشمند فشندی ناسا

ادامه مطلب...

نوشته شده در  دوشنبه 88/9/9ساعت  10:43 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4      

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]