سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ذکرالله زنجانی؛ پژوهشگر محوطه های باستانی ساوجبلاغ و نظرآباد

ذکرالله زنجانی - متولد 1353 خورشیدی - کارشناس ارشد باستان شناسی است که درباره محوطه هذکرالله زنجانی - متولد 1353 خورشیدی - کارشناس ارشد باستان شناسی است که درباره محوطه های باستانی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد پژوهش هایی را انجام داده است. ای باستانی شهرکتاب «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ» در سال 1384 در 215 صفحه به چاپ رسید.ستان های ساوجبلاغ و نظرآباد پژوهش هایی را انجام داده است. عنوان پایان نامه ایشان «استقرار عصر آهن‌ منطقه ساوجبلاغ بر م‍ب‍ن‍ای‌ م‍طال‍ع‍ه‌ ظروف‌ س‍ف‍ال‍ی‍ن» است که در سال 1383 زیرنظر دکتر بهمن فیروزمندی‌ و دکتر رضا مستوفی در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به سرانجام رسید. این رساله دانشجویی در سال 1384 با حمایت فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ با عنوان «شناسنامه تاریخی ساوجبلاغ» در 215 صفحه به چاپ رسید. کاوش در محوطه های باستانی جیرفت، مارلیک و ازبکی از دیگر فعالیت های پژوهشی این باستان شناس جوان است. چکیده آن کتاب و پایان نامه به شرح زیر است:

«ش‍ن‍اخ‍ت‌ اس‍ق‍راره‍ای‌ ع‍ص‍ر آه‍ن‌ و پ‍راک‍ن‍دگ‍ی‌ آن‍ه‍ا و ش‍ن‍اخ‍ت‌ وی‍ژگ‍ی‌ ه‍ای‌ فرهنگی و م‍ق‍ای‍س‍ه‌ محوطه ها ب‍ا م‍ن‍اطق‌ ه‍م‍ج‍وار و ارت‍ب‍اط فرهنگ های عصر آهن از اهداف اصلی این پژوهش است. برای‌ نمونه گیری‌، از آثار به ‌جای مانده (داده های‌ فرهنگی‌) از جمله قطعات سفالین بر س‍طح‌ و اطراف‌ تپه ها و محوطه های‌ باستانی استفاده شده است.‌ روش‌ پژوهش، کتابخانه ای و میدانی است. ابزار اندازه گیری GPS، دوربین عکاسی،‌ ابزارهای‌ تحریری و فنی است. در این پژوهش، یافته های م‍ح‍وطه ‌ه‍ای‌ م‍ورد ب‍ررس‍ی‌ و ح‍ف‍اری‌ شده مربوط به دوره‌ آهن در ساوجبلاغ و نظرآباد با داده های باستان شناختی‌ دیگر استقرارهای ع‍ص‍ر آه‍ن‌، م‍ورد مطالعه قرار گرفته است.» 


نوشته شده در  یکشنبه 89/12/29ساعت  5:52 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

علیرضا عزیزی؛ پژوهشگر جغرافیای ساوجبلاغ

علیرضا عزیزی - متولد 1355 خورشیدی - از معلمان نویسنده و پژوهشگر شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد«جغرافیای ساوجبلاغ» نوشته علیرضا عزیزی در سال 1385 منتشر شد. است. در سال 1381از دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی را دریافت کرد. «تحولات ساختاری - کارکردی سکونتگاه های روستایی بخش مرکزی ساوجبلاغ (75- 1355)» عنوان پایان نامه ایشان در این مقطع است. این پایان نامه در سال 1385 با حمایت فرماندار شهرستان ساوجبلاغ در قالب کتابی 300 صفحه ای و با عنوان «جغرافیای ساوجبلاغ؛ با تاکید بر ویژگی های انسانی» در شمارگان 2000 نسخه منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.

علیرضا عزیزی هم اکنون مسئول گروه تالیف «کتاب استان البرز» است. این کتاب برای دانش آموزان سال دوم دبیرستان همه رشته ها تالیف می شود. نام دیگر اعضای این گروه به این شرح است: محمدرضا ربانی از شهرستان نظرآباد، حسین دهقی و مسعودی از شهرستان کرج، سید عزیز سادات رسول از شهرستان طالقان.


نوشته شده در  چهارشنبه 89/12/25ساعت  5:16 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

«محرمی» و برگردان ترکی گلشن راز در شهرستان نظرآباد

به کوشش: هوشنگ حسین زاده

بهمن آراسته یگانه (محرمی) متولد 1327 خورشیدی از شاعران ترک زبان شهرستان نظرآباد است. ایشان در معرفی خود نوشته است: «تاریخ تولد ثبت شده در شناسنامه ام 1331 است که با تاریخ تولد واقعی من مغایرت دارد. کودکی، دورانی اگر چه کوتاه ولی پر فراز و نشیب بود که ذکر تمام آنها در این مقوله نمی­گنجد ولو مثنوی هفتاد من کاغذ شود. بچه­ها به جای تحصیل علم به کار کشاورزی و دامداری مشغول می­شدند و به گمانم عدم وجود مدرسه تا چند ده کیلومتری روستاها باعث این عقب افتادگی علم و طی عمر بی­ثمر می­شد و اگر مدرسه­ای هم بود پنج، شش کلاس بیشتر نداشت که آن هم برای طبقه مرفه جامعه رقم می­خورد، مکتب خانه­های ده را هم عده­ای با سواد نه چندان زیاد دایر می­کردند در قبال آموختن شهریه­ای ناچیز دریافت می نمودند و تدریس قرآن، بوستان و گلستان رویه­ای بود که مکتب­های دوران همه مشمول رعایت آن بودند و پس تحصیل آنها نصاب و امثله و... تا اگر شوق علم بیشتر را داشتی راه طلبگی را پیش بگیری.

ادامه مطلب

نوشته شده در  پنج شنبه 89/12/5ساعت  5:37 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

تدوین «کتابشناسی رسانه» به کوشش دو پژوهشگر جوان نظرآبادی

اشاره: در سال 1388 مقاله «محاوره اینترنتی و تاثیر آن در فرهنگ عمومی» را در وبلاگ دوست گرامی آقای احمد پیشگاه زاده - کارشناس فناوری اطلاعات - خواندم.  با مطالعه آن مقاله آگاهی یافتم که ایشان از سرمایه های فرهنگی شهرستان نظرآباد است. پژوهشگری جوان که قواعد عرصه پژوهش را به خوبی می شناسد و به کار می بندد. آن مقاله خواندنی در شماره هفتم فصلنامه «نامه پژوهش فرهنگی» چاپ شده است. اخیرا" مطلع شدم که آقای پیشگاه زاده با همکاری خانم زهرا نظری، «کتابشناسی رسانه» را تدوین کرده است. آن کتاب ارزشمند، فهرست موضوعی 6000 کتاب، پایان نامه و مقاله حوزه رسانه است که آخرین مراحل آماده سازی برای چاپ را می گذراند. این موفقیت علمی را به ایشان شادباش عرض می کنم. بنده در سال 1383 «کتابشناسی ساوجبلاغ» را تدوین کردم. از این زاویه، گمان کنم تا حدودی درک می کنم که مولفان کوشای «کتابشناسی رسانه» چه رنجی کشیده اند تا این اثر ماندگار متولد شود. دست مریزاد.

احمد پیشگاه زاده درباره ویژگی های کتابشناسی رسانه می نویسد: «مقدمه این کتاب توسط پروفسور حمید مولانا اندیشمند و نظریه پرداز حوزه رسانه و ارتباطات نگاشته شده است. برای فهرست نویسی و نمایه سازی موضوعی این کتاب مجموعاً یک تیم همکار سه نفره - لیلا محمدپور، الناز بختیاری، مرضیه بم - حضور داشته اند. برنامه نویسی نرم افزار همراه کتاب را علی اصغر علیمردانی بر عهده داشته است. همچنین نگین صادقی و الهه صادقی زحمت تایپ و حروفچینی این اثر را در بیش از 750 صفحه متحمل شده اند. این کتاب که تدوین آن از سال 1387 آغاز شده است، در اواخر زمستان 1389 توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر خواهد شد.»

* * * * * *

مقدمه پروفسور حمید مولانا

نوشته شده در  چهارشنبه 89/11/13ساعت  5:39 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مریم ریاضی؛ خوشنویس و تذهیب کار جوان ساوجبلاغی

«مریم ریاضی» 25 ساله، دانش آموخته کارشناسی فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است. وی معلم دبیرستان البرز شهرستان ساوجبلاغ و هنرجوی دوره ممتاز خوشنویسی و تذهیب است.

او درباره کارنامه هنری خود می گوید: «در شهرستان ساوجبلاغ در رشته تذهیب و خوشنویسی که سالانه شرکت می کنم، مقام های بسیاری را کسب کرده ام که از جمله آنها کسب رتبه دوم تذهیب در نمایشگاه آثار فرهنگی - هنری نماز سال 1385، رتبه اول رشته تذهیب در انجمن خوشنویسان کرج سال 1387، رتبه اول تذهیب در انجمن خوشنویسان کرج سال 1386، مقام ممتاز دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد کرج سال 1384، مقام چهارم رشته نگارگری در جشنواره هنرهای تجسمی (طلوع مهر در افق عاشورا)، مقام در دومین جشنواره واحد فرهنگی - هنری کریمه اهل بیت در استان قم سال 1387 و کسب رتبه اول در روزنامه دیواری در مورد امام زمان (عج) در سال 1383 است.»

این هنرمند جوان درباره انتظارش از نهادهای فرهنگی و هنری می گوید: «امیدوارم که از هنرهایی چون تذهیب، بیشتر حمایت شود و امکانات بیشتری برایمان فراهم شود. حمایت که باشد، علاقه و دلگرمی ما هم دوچندان می شود و این یعنی کسب موفقیت های پی در پی که افتخاری می شود برای جوان ایرانی.»


نوشته شده در  دوشنبه 89/11/4ساعت  7:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 یحیی الماسی

18 سال تلاش برای تعالی هنر موسیقی در ساوجبلاغ و نظرآباد

یحیی الماسی 32 ساله، نویسنده و معلم نجیب و پرتلاش موسیقی در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد است. ایشان 18 سال سابقه فعالیت هنری دارد. از سال 1371 فعالیت هنری خویش را با نوازندگی سازهای تنبور و دف آغاز کرد. در سال های 1375 و 1379 در محضر «حسین افشار» و «بیژن کامکار» مراحل آموزش ساز دف را کامل کرد. فراگیری ساز کمانچه را در سال 1381 نزد «روزبه اسدیان» آغاز کرد و در سال 1383به کلاس درس «اردشیر کامکار» راه یافت.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  سه شنبه 89/10/21ساعت  9:40 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

دکتر علی فلاح رفیع

رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور، ساوجبلاغی است

 چند سال پیش، از طریق دوست گرامی آقای سید فرهاد میرربیع - داستان نویس خوش ذوق ساوجبلاغی - با یکی از چهره های علمی و فرهنگی شهرستان ساوجبلاغ آشنا شدم. «دکتر علی فلاح رفیع» دانش آموخته دکتری فلسفه غرب که در کسوت روحانیت است. ایشان متولد روستای «سنقرآباد» از توابع شهرستان ساوجبلاغ و هم اکنون استاد دانشگاه و رئیس «مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور» است. چندین جلد کتاب و تعدادی مقاله علمی با موضوع فلسفه و علوم اسلامی از ایشان منتشر شده است. «ماهنامه هم اندیشی» نشریه ای است که با مشخصات زیر به همت دکتر فلاح رفیع منتشر می شود. امیدوارم در فرصتی مناسب، بیشتر درباره کارنامه علمی و فرهنگی دکتر فلاح رفیع بنویسم. اگر چه گمان کنم خاکساری و تواضع ایشان اجازه بیش از این را ندهد.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  جمعه 89/10/17ساعت  10:58 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

 

کارنامه هنری استاد جعفر والی هنرمند نامدار ساوجبلاغی

کارگردان/ نویسنده / بازیگر / گوینده گفتار متن 

استاد جعفر والی متولد 1312 خورشیدی در روستای «ولیان» از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز / دانش آموخته رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک / از نخستین شاگردان «فرانک دیوید سون» در دانشکده ادبیات / آغاز فعالیت در تئاتر از سال 1336 / موسس اداره هنرهای دراماتیک گروه تئاتر شهر در سال  1337 / فعالیت در نمایش‌های زنده تلویزیون در سال 1339 / استعفا از گروه تئاتر شهر در سال 1348 / شروع فعالیت سینمایی با فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1348 / تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای زیبا تا سال  1366 / کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فیلم پاداش سکوت) در جشنواره فیلم فجر 1385.

جهت آشنایی با کارنامه هنری استاد والی، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  پنج شنبه 89/10/16ساعت  10:33 صبح  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

مهراب حیدری؛ مدیر انجمن ادبی 16 ساله ساوجبلاغ

«مهراب حیدری» 37 ساله از سال 1379خورشیدی، مسئول انجمن ادبی شهرستان ساوجبلاغ است. این انجمن، قدیمی ترین و نخستین تشکل ادبی شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد به شمار می رود که به همت بلند مهراب حیدری و دوستانش همچنان فعال است. «حیدری» شاعر، نویسنده و گرافیست است.

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  یکشنبه 89/9/28ساعت  9:59 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

 

موسس «گروه تئاتر خیابانی مردم»، کاریکاتوریست هم است!

علی نوریان 32 ساله موسس «گروه تئاتر مردم» است و نامش با تئاتر خیابانی در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد گره خورده است. جهت آگاهی درباره موفقیت های چشمگیر این گروه رجوع کنید به وبلاگ http://www.noorian366.blogfa.com  

نوریان در اصل دانش آموخته «گرافیک رایانه ای» است و در زمینه گرافیک و کاریکارتور نیز موفقیت هایی کسب کرده است. این جنبه هنری ایشان، همیشه در سایه فعالیت های تئاتری اش در خیابان، مغفول مانده است. بنده به هنگام صفحه آرایی کتاب روستای ایستا و کتاب چکیده مقالات کنگره شهید ثالث متوجه شدم که ایشان گرافیست و کاریکاتوریست قابلی است.

* * * * * *

جهت مطالعه ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید...

نوشته شده در  شنبه 89/9/27ساعت  8:32 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3   4      >

فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]